De wijze waarop de discussie wordt gevoerd in de reacties is imho ook niet best. Is dit echt een punt waarop mensen op zo'n toon moeten reageren? Soms denk ik dat iemands leven op het spel staat, als ik sommige reacties lees!
Maar inhoudelijk: we gebruiken niet altijd losse toestelprijzen en dat is ook niet logisch. De losse toestelprijs gebruiken we in de regel om toestellen te klasseren: mid-range, low-end, high-end. Dat werk. Als de prijs een rol speelt in een preview of review, dan gaat het meestal ook daarom. Dat is logisch, omdat de losse prijs vaak bepaalt bij wat voor abonnementen je een toestel gratis kan krijgen. Een HTC Wildfire blijkt dan inderdaad goedkoper dan een Desire, om maar eens wat te noemen. Maar omdat de markt van abonnementskortingen verrekte ingewikkeld is, is losse toestelprijzen de meest logische manier van rekenen.
Dat vind ik bij prepaid anders. De prepaidmarkt is overzichtelijker en de toestelprijs makkelijker. De kortingen liggen ook - logischerwijs - veel lager. Sterker nog, sommige prepaidtoestellen (zoals de Vodafone 845) zijn niet los te koop. Hoe moet je dan rekenen?
De definitie van een prijs op de telecommarkt is helaas wat flexibeler dan jij in je reactie doet geloven. Je hebt branded toestellen (Vodafone 845), half branded toestellen (T-Mobile G2 Touch), toestellen die exclusief bij een provider liggen (iPhone), bij abonnementen, los en prepaid. En zelfs op 'los' kan een simlock zitten, als je niet oppast. Bovendien is prijs tijdsafhankelijk: de Optimus kostte een week geleden nog 240 euro los. Hoeveel kost hij dan over twee weken? Of twee maanden? LG is een van de fabrikanten die zijn toestellen snel en veel afprijst om de verkopen te blijven stimuleren.
Om alles nog eens extra duidelijk te maken, heb ik een passage toegevoegd aan de inleiding van de preview. Zodat het in elk geval nog een keer vermeld staat. Want het stond er al in, zij het inderdaad niet zo duidelijk als had gemoeten

. En dat vind ik inderdaad ook een valide punt.