Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voeding] 12V aan elkaar knopen

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor een peltier opstelling van 2kW heb ik een voeding uitgezocht (Coolermaster Elite Power 460W) die op elke 12V lijn 18A kan leveren.

Nu zou het handiger zijn om per voeding beide 12V lijnen te koppelen, zodat ik in totaal per voeding op zijn minst 400W aan 12V heb (32W overcapaciteit), waar ik dan 4 peltiers van 100W op kan aansluiten.

Weet iemand of dit wellicht problemen geeft m.b.t. de voltage sensing van de voeding, of dat je gewoon die kabels aan elkaar kunt knopen?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Dat hangt er van af hoe de voeding intern in elkaar zit.
Er is een grote kans dan 1 lijn iets meer stroom trekt, en daar daardoor de stroombegrenzer van die lijn aan slaat. Vervolgens moeten de andere lijnen meer stroom gaan leveren, waardoor achtereenvolgens die stroombegrenzers ook aan slaan.
Kortom: Dit is geen goed idee.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Misschien dat het gaat als je in elke voedingslijn een diode zet. Zal is een tekeningetje plaatsen....
Afbeeldingslocatie: http://www.micromar.nl/avator/diode.jpg
Dit zou goed moeten werken. Men gebruikt het ook om accu stroom op te voeren. Let er wel op dat je diodes gebruikt die krachtig genoeg zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door marquis op 25-07-2010 12:02 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

marquis schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:42:
Misschien dat het gaat als je in elke voedingslijn een diode zet. Zal is een tekeningetje plaatsen....
Met een diode wordt het nog erger. De overgangsspanning van de diodes zijn nooit hetzelfde, en dus zal er zeker meer stroom van de ene lijn worden getrokken dan van de andere lijn.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:50:
[...]

Met een diode wordt het nog erger. De overgangsspanning van de diodes zijn nooit hetzelfde, en dus zal er zeker meer stroom van de ene lijn worden getrokken dan van de andere lijn.
Je gooit spanning en stroom door elkaar. En het verschil van stroomgebruik zal minimaal zijn. Het lijkt me wel verstandig om per kanaal voor de eerste test een ampere tang te gebruiken. Om te kijken of het problemen geeft.

Edit: Goedkoper is gewoon per twee peltiers aan een voeding te koppelen. Scheelt je geld. Je hebt dan per voeding 16 watt over als reserve.

[ Voor 12% gewijzigd door marquis op 25-07-2010 12:15 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Dutch_Razor
Bedankt voor de reacties, inderdaad is het handig om op elke lijn 2 peltiers te zetten. Ik was gisteren in verwarring omdat ik eerst een voeding had die op 1 lijn 16A en op een andere lijn 18A kon leveren, dan moest er wel gekoppeld worden.

Verwijderd

marquis schreef op zondag 25 juli 2010 @ 12:05:
Je gooit spanning en stroom door elkaar.
Nee hoor.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Leg het eens duidelijk uit dan, ipv gewoon nee hoor te roepen? Want volgens mij ging het over de voltage sensing van de voedingen. En dát probleem kan je prima met diodes oplossen omdat ze elkaar nu niet meer 'zien'.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Dat is waar, maar ik kaartte een ander probleem aan: dat van de stroombegrenzers.
Die zouden achter elkaar aan kunnen aan slaan.

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11 19:01
In principe moet dit kunnen mits de spanning van de twee lijnen identiek is. Een minime afwijking (kleiner dan 0.1 volt) moet ook geen probleem zijn. Je raakt een beetje vermogen kwijt maar daar heb je het ook mee gezegd

• Dutch_Razor
Ik heb voor de zekerheid maar 600W voedingen gekocht, die tone het tenminste zeker weten :)
Pagina: 1