Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:10
Beste Tweakers,

Ik heb zelf een nieuwe PC in elkaar gezet (m'n 3e), en deze bevalt zeer goed :).
Op een punt na.. O-)

Na installatie van Windows klapte hij er de eerste keer meteen uit met een BSOD. Heel vervelend.. :F
De BSOD wees me op 'Memory-management', en na een aantal herstarten (en BSOD's), kwamen ook Bad_Pool_Header etc. voorbij.

Imho teken dat er iets mis was met het geheugen, ook memtest86+ wees dat uit, duizenden fouten, allemaal in het 6000-8000 MB gedeelte. Azerty wees me er op dat het voltage van het geheugen wellicht te laag ingesteld was in de BIOS. Dat klopte inderdaad: de fabrieksspecificaties tonen 1.65 Volt, mijn Asus moederbord had op stand 'auto' 1.50 Volt uitgekozen. Na dit aangepast te hebben, bleef het probleem echter bestaan.

Het rare van de situatie is, dat als de PC eenmaal 'goed' opstart, en dus niet in de eerste 5 minuten weer uitklapt, hij zo stabiel als ik weet niet wat is. Ik draai Prime95 dan zonder errors rustig 6 uur aan een stuk door.

Als hij dan een dag stabiel gedraait heeft, en ik hem uitschakel en de volgende morgen weer aan zet, begint het weer van vooraf aan. Constant BSOD's. Totdat ik ongeveer 6-7 keer geherstart heb, en hij weer een 'goede' boot heeft gehad, draait hij de hele dag verder weer stabiel, als ik hem aan laat staan iig.

In de bios kloppen de DRAM-Timings en de kloksnelheid van het geheugen ook met de specificaties. Kan iemand me helpen? :)

Alvast bedankt!
Torrentus

Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/5774/naamloossg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
Ik zou de dimmetjes een voor een testen, kijken wat daar uit rolt. Maar misschien eerst bios updaten, heb namelijk verscheidene updates gezien die te maken hebben met geheugen compatibiliteit.

D3 armory: DeGrand-2382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

DeGrand schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 17:21:
Ik zou de dimmetjes een voor een testen, kijken wat daar uit rolt. Maar misschien eerst bios updaten, heb namelijk verscheidene updates gezien die te maken hebben met geheugen compatibiliteit.
daarnaast zou ik voor de grap alles op stock snelheid, handmatig in de bios invoeren. Wie weet, zijn er wel meer "auto" instellingen die eigenlijk de verkeerde waarde hebben, en zo dus voor een onstabiel systeem zorgen.

En check gelijk de voltages van je voeding eens. Een brakke voeding, kan in koude stand te weinig prik leveren --> BSOD's e.d. Eventjes checken kan dus geen kwaad (zowel cold boot --> bios --> hardware monitor alsmede wanneer het ding "stabiel" draait, eventueel met speedfan maar het liefst met een multimeter).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Na M2M's opmerking over de voeding heb ik alle voeding kabels nog eens nagekeken. Ik zag toen dat de helft van de ATX voedingaansluiting op mijn moederbord afgedekt was met plastic. Dat had ik ook al opgemerkt bij het bouwen van m'n PC. Ik dacht toen dat dat er zat omdat dat alleen in functie zou zijn bij een duurdere versie uit de P7P55D serie. Nu alsnog dat plastic plaatje er af gewipt en een tweede 4 pins ATX stekker aangesloten.

Ik heb er een erg goed gevoel over, tot zover nog geen BSOD's, en het lijkt me ook wel een logische oplossing.
Wat ik dan weer niet logisch vind, is het feit dat er zo'n kapje overheen zit, en hierover niks in de gebruikershandleiding staat. Kan iemand mij verklaren waarom men dat afdicht?

Bedankt voor alle hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Oké.. Dat is het dus niet. Zelfde probleem nu nog steeds.

Heb andere tip opgevolgd, en met 4 GB geheugen gaat het wel goed, maakt niet uit wélke 4 GB :?.
De Bios is (en was) al geupdate naar de nieuwste versie.

Azerty bied aan om de reepjes om te ruilen voor anderen. Kunnen jullie er een aanraden (draait er bij jullie een P7P55D-E met 8 GB?)

Ik vraag me ook af hoe het kan dat er geen één 8GB setje in de QVL staat. Terwijl het moederbord tot 16GB 'ondersteund'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een systeem bij elkaar gezocht met 4 Gb RAM en dat werkt uitstekend, maar in de QVL staan amper 8GB setjes en ook erg weinig van 4 GB. Had GeIL geheugen gekozen omdat dit wél in de QVL staat. Geen opstartproblemen of blauwe schermen, zoals anderen, maar bleef op alle voltages instabiel.

Ingeruild voor Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/4GX ( niet in QVL) en dat werkt fantastisch samen met mijn P7P55D-E Pro bord. Als u persé 8 GB wilt heeft HyperX vast wel zo'n set. Is 4GB voldoende, neem dit.
Pagina: 1