leaseauto: zuinige diesel of LPG?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40
Ik mag een leaseauto uitzoeken :D Heel leuk natuurlijk, 85 verschillende auto's bekijken, wat proefritjes etc. Maar ik loop tegen het gas-dillemma aan. Qua leasetarieven is het (op de 12% diesels na) erg interessant om een auto op gas te rijden. Maar hoe goed werkt dat nu eigenlijk? Mijn vader heeft 5 verschillende auto's op gas gehad, en met elke auto problemen (de laatste een espace uit 2002 o.i.d.). Is dat met nieuwe technieken als LPi nu wel probleemloos geworden?

Op dit moment staat bij mij trouwens de Punto Evo 1.3d op 1, zodra ze hem hebben maak ik er een proefrit mee. Maar voor de andere auto's is gas wel veel voordeliger, o.a. doordat mijn werkgever meer budget geeft voor een auto op gas.
Netto-kosten per maand (bijtelling etc verwerkt) voor een paar auto's:
- Punto Evo 1.3d loaded: 65
- fiesta titanium 1.6d: 245 (met multimedia-pack en 16" LM velgen)
- fiesta titanium 1.4i LPG: 170
- peugeot 1.4 LPG blue lease: 165
- peugeot 1.6d blue lease: 200
- seat leon 1.2TSI Good stuff: 215 (nog niet zeker dat hij op gas kan, bedrag gasinstallatie gegokt)

Wat zouden jullie doen voor 35 euro verschil per maand?

offtopic:
Ook leuk is dat de autodealers volop beweren dat gas onmogelijk is, terwijl de mogelijkheid op directlease en leaseplandirect wel staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:33

ralfbosz

xm create bosz -c

Belangrijkste vraag:

Ben je gek op airmiles? Zo ja, neem dan gas, want je staat meer bij het benzinestation dan je onderweg bent.

Even zonder geintje, actieradius inbouwtank is rond de 300-350km (als je alleen je reserveband wil opgeven), met mijn Diesel rij ik >1000km zonder te tanken. Nu kun je wel een grotere gastank nemen, maar dan ben je alle laadruimte kwijt. Of je rijdt je benzinetank ook leeg (dan zal je actieradius nog steeds minder dan 1000km zijn), maar dan krijg je snel genoeg de leasemaatschappij achter je aan.

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Er zijn wat normen over hoeveel benzine je mag tanken, en die zijn zodanig dat je dat wilt reserveren voor de vakantie in het buitenland ;) Ik ken de actieradius, maar daar kan ik niet zo mee zitten. Onbetrouwbaarheid vind ik een veel belangrijkere no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:07

SeatRider

Hips don't lie

MBV schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 12:54:
- Punto Evo 1.3d loaded: 65
- fiesta titanium 1.6d: 245 (met multimedia-pack en 16" LM velgen)
- fiesta titanium 1.4i LPG: 170
- peugeot 1.4 LPG blue lease: 165
- peugeot 1.6d blue lease: 200
- seat leon 1.2TSI Good stuff: 215 (nog niet zeker dat hij op gas kan, bedrag gasinstallatie gegokt)

Wat zouden jullie doen voor 35 euro verschil per maand?
Waar haal jij die 35 euro vandaan? Er zit minstens al 100 euro tussen de Punto en de goedkoopste daarna. In mijn nederige mening rij je niet voor lul met die Punto, en met 65 euro bijtelling zou ik het wel weten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Ik zou als prive rijder eigenlijk alleen een gasinstallatie willen als die af fabriek in de auto zat. Zoals bij de Volvo bi-fuel modellen (die er alweer uit zijn t.b.v. de flexifuel's). Volgens mij zijn er dan niet veel LPG auto's meer over.

Als het om een leaseauto gaat kun je ook schijt hebben aan de betrouwbaarheid. Iets aan de hand, breng maar naar de dealer, rij met je vervangende auto rond tot het opgelost is. Derde keer de leasemaatschappij in gebreke stellen omdat ze iets hebben geleverd wat niet voldoet aan de normale verwachtingen die je ervan mag hebben, vierde keer de auto teruggeven en een nieuwe uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

MBV schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:14:
Er zijn wat normen over hoeveel benzine je mag tanken, en die zijn zodanig dat je dat wilt reserveren voor de vakantie in het buitenland ;) Ik ken de actieradius, maar daar kan ik niet zo mee zitten. Onbetrouwbaarheid vind ik een veel belangrijkere no-go.
Mijn vorige lease-auto was een LPG (Seat Leon om precies te zijn). En daar heb ik vier jaar prima mee gereden, in het begin wel problemen gehad met de koelvloeistof, maar dit stond los van de LPG-installatie. Collega had ook een LPG, maar een ander merk (Opel als ik het goed had) en die heeft zijn lease niet uitgereden. Die auto is uiteindelijk door de leasemaatschappij teruggenomen. Die stond te vaak bij de garage.

Het verschilt echt per merk, mijn belangrijkste reden om over te stappen is toch echt de actieradius. Heerlijk heen en weer naar Parijs zonder te tanken. Zeker handig als je buitenland tanken niet kunt declareren :).

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb zelf een Peugeot 207 1.6 op gas gehad, LPi achteraf inbouw. Niets, maar dan ook niets, dan problemen. Echt waanzinnig veel tijd mee kwijt geweest. Het ding sloeg ook gewoon af op de snelweg.

Het ging zover dat het ding ook door mijn werkgever werd ingenomen en aan de leasemij werd teruggeven 2 jaar voor contract eindiging.

Daarbij rijden de diesels fijner dan die benzine motoren, op de TSI moter in het rijtje na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
SeatRider schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:19:
[...]

Waar haal jij die 35 euro vandaan? Er zit minstens al 100 euro tussen de Punto en de goedkoopste daarna. In mijn nederige mening rij je niet voor lul met die Punto, en met 65 euro bijtelling zou ik het wel weten.
Ik vergelijk dan de 2 peugeots met elkaar. Appels met appels, die peugeots zijn 'ietsje' sneller dan die Punto ;)
PWM schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:11:
[knip]
Daarbij rijden de diesels fijner dan die benzine motoren, op de TSI moter in het rijtje na.
Ik zou die TSI echt een keer moeten rijden. De TCE van renault (ook 1.2 turbo) vond ik niet echt geweldig rijden, ik heb dan net zo lief de Peugeot 1.4 VVT die ik nu als voorloopauto heb. En een gloednieuwe techniek (LPdi, directe inspuiting van de motor gebruiken voor gas) klinkt heel goed, maar is een nieuwe, nog nagenoeg ongeteste techniek.
t_captain schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:24:
Ik zou als prive rijder eigenlijk alleen een gasinstallatie willen als die af fabriek in de auto zat. Zoals bij de Volvo bi-fuel modellen (die er alweer uit zijn t.b.v. de flexifuel's). Volgens mij zijn er dan niet veel LPG auto's meer over.
Volvo is veel duurder dan dat rijtje waar ik nu naar kijk, geen optie. Alleen de Fiesta wordt af-fabriek met LPG geleverd (heeft dan ook een A-label).
Als het om een leaseauto gaat kun je ook schijt hebben aan de betrouwbaarheid. Iets aan de hand, breng maar naar de dealer, rij met je vervangende auto rond tot het opgelost is. Derde keer de leasemaatschappij in gebreke stellen omdat ze iets hebben geleverd wat niet voldoet aan de normale verwachtingen die je ervan mag hebben, vierde keer de auto teruggeven en een nieuwe uitzoeken.
Elke 3 maanden bij de garage staan omdat hij weer niet harder dan 80 de brienenoord op komt is ook geen pretje (de Espace van mijn pa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

MBV schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:37:
Elke 3 maanden bij de garage staan omdat hij weer niet harder dan 80 de brienenoord op komt is ook geen pretje (de Espace van mijn pa).
Als je al van zo dichtbij de 'genoegen' van een LPG-auto kent, waarom overweeg je het dan uberhaupt. Vergeet die mankementen en denk er gewoon aan dat je met je diesel lekker kunt rijden en niet constant bij de garage of het benzinestation staat.

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik kon maar weinig recente voorbeelden van problemen met LPG vinden, en ergens wil ik gewoon die Leon rijden :Y) Met 1.6d is dat niet te betalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Heu, daar heb je de vooroordelen weer over LPG. Je moet gewoon een merk uitzoeken dat goede benzinemotoren kan maken. Ik rijd al meer dan 10 jaar op LPG (in een Renault Scenic, Megane (ingeruild met 190000 op teller en liep nog prima!), Megane II en Espace) en echt nooit problemen gehad, maar dan ook echt nooit. Trouwens helemaal nooit problemen whatsoever met Renault, alleen een portierruit die niet meer dicht wilde bij de Megane II.

Ik had in de Megane II een gastank van 56 liter netto (onderbouw zonder verlies van bagageruimte), dus ruim 600 km tuffen en als je zuinig rijdt nog meer. Vergeet niet dat je bij gas de tank helemaal leeg kunt rijden en dus over de volledige actieradius kunt beschikken (en daarna ook nog door kunt op benzine, nog eens 700km, ideaal voor vakanties). Probeer dat eens met een diesel.

Ik heb nooit begrepen wat mensen zo aantrekkelijk vinden aan diesels. Die dingen zijn veel zwaarder, duurder, hogere wegenbelasting (danwel leasetarief indien leaseblik) en slomer, tenzij turbodiesel maar die gaan bij veel merken ook vaak stuk. Diesel vind ik meer iets voor bussen en vrachtwagens. Of misschien als je een zware caravan meesleurt de bergen in, maar een >2l benzinemotor (al dan niet op lpg) trekt dat ook wel.

Overigens zijn er 2 varianten van die TSI motoren, ik weet niet precies of dat werkt op gas. Volgens mij kunnen die opgevoerde FSI motoren niet op gas omdat de benzine-injectoren dan oververhit raken (worden normaal gekoeld door de brandstof). Wil je hier nog eens posten als je hier meer over weet? Een VW-verkoper heeft me vorig jaar verteld dat er wel degelijk TSI motoren zouden komen die geschikt zijn voor LPG. Ze zijn er ook voor aardgas.

[ Voor 17% gewijzigd door PhilipsFan op 24-07-2010 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
PhilipsFan schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 20:27:

Ik heb nooit begrepen wat mensen zo aantrekkelijk vinden aan diesels. Die dingen zijn veel zwaarder, duurder, hogere wegenbelasting (danwel leasetarief indien leaseblik) en slomer, tenzij turbodiesel maar die gaan bij veel merken ook vaak stuk.
Zijn er de laatste 10 jaar nog diesels gemaakt zonder turbo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Renault Kangoo 1.5 dci 42kw light :(

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
PhilipsFan schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 20:27:
Heu, daar heb je de vooroordelen weer over LPG.
Je moet gewoon een merk uitzoeken dat goede benzinemotoren kan maken. Ik rijd al meer dan 10 jaar op LPG (in een Renault Scenic, Megane (ingeruild met 190000 op teller en liep nog prima!), Megane II en Espace) en echt nooit problemen gehad, maar dan ook echt nooit. Trouwens helemaal nooit problemen whatsoever met Renault, alleen een portierruit die niet meer dicht wilde bij de Megane II.
Zoals ik al heb beschreven: de Espace 2.0 8v op LPG van mijn vader had hydraulische klepstoters (hoeven nooit gesteld te worden), maar de garage had toch iets veranderd om ze wel te kunnen stellen. Dat werd elke kleine beurt gedaan, en daar tussenin ook nog af en toe omdat de motor anders geen vermogen meer had. De 16v versie schijnt beter tegen gas te kunnen. Mijn vader reed toen standaard 140, misschien was dat de druppel.
Verder is daar 2x de uitlaat van doorgeroest (waarvan 1x in Frankrijk, met als gevolg dat hij op de autoambulance naar nederland is gekomen 8)7), en verder een hele waslijst aan problemen die ik allang weer ben vergeten.
Ik heb nooit begrepen wat mensen zo aantrekkelijk vinden aan diesels.
Ik wel: ze zijn allemaal betrouwbaar (op de turbo na, maar dat is na de 2 ton pas, na mij de zondvloed ;)), ze hebben bergen koppel onderin, zijn sneller als je een keer in de verkeerde versnelling zit (of geen 6000rpm wil draaien vanwege de herrie), en in veel modellen zijn ze de enige motoren die snel zijn en zuinig. Een dieselmotor die 0-100 in 10 sec doet kan prima 1:25 halen, een benzine zonder turbo niet.
Overigens zijn er 2 varianten van die TSI motoren, ik weet niet precies of dat werkt op gas. Volgens mij kunnen die opgevoerde FSI motoren niet op gas omdat de benzine-injectoren dan oververhit raken (worden normaal gekoeld door de brandstof). Wil je hier nog eens posten als je hier meer over weet? Een VW-verkoper heeft me vorig jaar verteld dat er wel degelijk TSI motoren zouden komen die geschikt zijn voor LPG. Ze zijn er ook voor aardgas.
Zoek maar eens op LPdi. Ze willen de verstuivers en hogedrukpomp van het benzinesysteem gebruiken voor gas, en door het verdampen van het gas wordt de lucht gekoeld tot -40. Zo krijg je een lagere temperatuur voor de injectors.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 24-07-2010 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MBV schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:27:

Zoals ik al heb beschreven: de Espace 2.0 8v op LPG van mijn vader had hydraulische klepstoters (hoeven nooit gesteld te worden), maar de garage had toch iets veranderd om ze wel te kunnen stellen. Dat werd elke kleine beurt gedaan, en daar tussenin ook nog af en toe omdat de motor anders geen vermogen meer had. De 16v versie schijnt beter tegen gas te kunnen.
Dat. Ik heb altijd een 16-klepper gehad, deze kunnen prima tegen gas. De 8-kleppers hadden inderdaad vaak problemen, maar deze zijn al in 1999 uitgefaseerd.
Ik wel: ze zijn allemaal betrouwbaar (op de turbo na, maar dat is na de 2 ton pas, na mij de zondvloed ;)),
Ik ken anders genoeg verhalen (onder de 1,5 ton) van defecte EGR-kleppen en brandstofpompen, verstopte injectoren etc en dat is allemaal absoluut niet goedkoop. Turbo's gaan inderdaad vaak later.
ze hebben bergen koppel onderin, zijn sneller als je een keer in de verkeerde versnelling zit (of geen 6000rpm wil draaien vanwege de herrie)
Nee, een diesel maakt altijd een teringherrie! Benzine idd pas vanaf 6000 toeren ;)
, en in veel modellen zijn ze de enige motoren die snel zijn en zuinig. Een dieselmotor die 0-100 in 10 sec doet kan prima 1:25 halen, een benzine zonder turbo niet.
Mja, dat is wel waar, maar ze zijn niet snel en zuinig. Als je een diesel op z'n staart trapt (en dat doe je) dan haalt ie die beloofde 1:25 zeker niet, dan moet je echt alseen bejaarde rijden. Ik denk dat LPG goedkoper is als je van flink trekken houdt, maar dan moet je wel een krachtige motor hebben idd.
Zoek maar eens op LPdi. Ze willen de verstuivers en hogedrukpomp van het benzinesysteem gebruiken voor gas, en door het verdampen van het gas wordt de lucht gekoeld tot -40. Zo krijg je een lagere temperatuur voor de injectors.
Thanks voor de tip, dit klinkt interessant, ik ga es op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat PhilipsFan zojuist onder een steen vandaan is gekropen en nog in z'n hoofd zit met jaren 80 diesels :D

Moderne diesels maken niet meer zoveel geluid, Ik rij zelf een 1.9 JTD16v daar merk je in de auto aan niets dat het een diesel is zo soepel loopt ie.
maar wel 0-100 in 8,8 seconde, bergen koppel en met een sportieve rijstijl makkelijk 1:17

Voor mij iig geen benzine meer :) vlot rijden zonder veel toeren te maken is fantastisch imo.

Die paar tientjes meer wegenbelasting betaal ik er graag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik rij al 403.000 vrijwel probleemloos op gas (LPi)....met dezelfde auto.

Voor mij geen diesel ik blijf het koppel fantastisch vinden maar het beperkte toerenbereik een gruwel. En het geluid (beter gezegd het continue getril) vind ik niks. Zelfs bij nieuwe auto's helaas.

[ Voor 57% gewijzigd door psy op 24-07-2010 23:16 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
G-PHREAK schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:11:
Ik denk dat PhilipsFan zojuist onder een steen vandaan is gekropen en nog in z'n hoofd zit met jaren 80 diesels :D

Moderne diesels maken niet meer zoveel geluid, Ik rij zelf een 1.9 JTD16v daar merk je in de auto aan niets dat het een diesel is zo soepel loopt ie.
maar wel 0-100 in 8,8 seconde, bergen koppel en met een sportieve rijstijl makkelijk 1:17

Voor mij iig geen benzine meer :) vlot rijden zonder veel toeren te maken is fantastisch imo.

Die paar tientjes meer wegenbelasting betaal ik er graag voor.
Haha, nee hoor, ik overdrijf alleen graag. Moderne diesels rijden prima, maar zijn zeker niet allemaal vrij van problemen. Zeker bij de wat hogere kilometerstanden gaan er vaak dingen aan stuk. Dat maakt ook uit voor de topicstarter want een lagere restwaarde betekent een hoger leasetarief. En vooral bij kleinere auto's vind ik ze ook relatief veel lawaai maken.

Misschien kan Renault gewoon geen goede diesels maken, misschien rijden er zoveel van rond dat je ook vaker problemen hoort. Ik hoor relatief vaan van problemen bij de 1.5dci. De 2.2dCi die een tijdlang in de Espace leverbaar was is een regelrechte ramp. De minste problemen hoor je over de 1.9dci. De nieuwere 2.0 dCi FAP is nog te kort op de markt.

De 1.6 16V en 2.0 16V van Renault hoor je bijna nooit iets over, ook niet op gas. En het rijdt prima, dat wilde ik even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
psy schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:14:
Ik rij al 403.000 vrijwel probleemloos op gas (LPi)....met dezelfde auto.

Voor mij geen diesel ik blijf het koppel fantastisch vinden maar het beperkte toerenbereik een gruwel. En het geluid (beter gezegd het continue getril) vind ik niks. Zelfs bij nieuwe auto's helaas.
Ik geloof best dat er nog wat budgetmerken zijn waarbij de diesels trillen, maar bij een fatsoenlijke nieuwe dieselauto trilt er echt _niks_ hoor :D (rij regelmatig in een Passat CC diesel, nieuwe scoda superb diesel, BMW 3 serie diesel en mijn eigen Alfa 147 diesel) daarin kun je niet aan het motorgeluid of trillingen merken dat het diesels zijn iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:53

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb ook lang op LPG gereden. Nog nooit echte problemen gehad, afgezien van het normale onderhoud. (moet wat vaker nar de garage dan bv een diesel). Wat wel een feit is, is dat lang niet alle auto's geschikt zijn voor LPG. Ik heb altijd Volvo gereden en veel modellen zijn wel geschikt. Zo was mijn laatste LPG auto een s40. Overigens met de LPG installatie achteraf ingebouwd. Een maand of wat geleden besloot een vrachtwagen er tegen aan te rijden, maar de teller stond toen op 480.000+. Zoals al eerder gezegd zijn 16 kleppers en vooral die met hydraulische klepstoters het meest geschikt. Namelijk vele minder (geen) onderhoud nodig. Wat betreft de actieradius: Ik reed met een volle tank LPG (55 liter), ongeveer 650-700 km. Dat is net iets minder dan met mijn huidige V50 diesel. De kosten aan de pomp waren wel de helft.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

G-PHREAK schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:48:
[...]

Ik geloof best dat er nog wat budgetmerken zijn waarbij de diesels trillen, maar bij een fatsoenlijke nieuwe dieselauto trilt er echt _niks_ hoor :D (rij regelmatig in een Passat CC diesel, nieuwe scoda superb diesel, BMW 3 serie diesel en mijn eigen Alfa 147 diesel) daarin kun je niet aan het motorgeluid of trillingen merken dat het diesels zijn iig
Idd. Sterker nog, de 11-jaar oude Seat Cordoba 1.9SDI van m'n vriendin trilt al nauwelijks - het is juist veel soepeler dan onze vorige benzineauto. Ik heb ook proefgereden in een Skoda Fabia 1.4TDI 2006 en daar was al helemaal niets te horen - enige wat je ervan merkte was dat als turbo ingreep hij opeens naar voren sprong, meer niet. Helemaal geen geluid.

Maar goed, dat motoren meltdown zouden krijgen van LPG is evenmin meer het geval. Ik zou sterker nog juist bij een leasebak, waar de risico in beginsel voor een ander is, helemaal geen argument kunnen verzinnen tegen LPG :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 08-09 21:43
Gas kan best goed gaan. Heb een Carisma 1.8 16v gehad (ook met hydraulische klepstoters) en die reed altijd perfect op gas. Het was een achteraf ingebouwd LPi systeem van Vialle.
Alleen jammer dat na ongeveer 3 ton de gaspomp er mee ophield, maar daar doe je ook niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

G-PHREAK schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:48:
[...]

Laatst met een Saab 9-3 meegereden maar die trilde toch wel duidelijk hoor. Ding was 1 jaar oud. Ik vergelijk het met een benzine he! Het is maar net wat je referentie is. Ook een VW 2.0 tdi vind ik nog duidelijk voelbaar trillen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Staat de keuzelijst van TS vast, of mag ik nog een ongevraagd advies geven?

Kijk eens of de Toyota Auris Hybrid in je budget past. Zo op het eerste gezicht is dat wel ongeveer de klasse waarin je mag leasen en deze geeft 14% bijtelling. Zou dus zomaar kunnen passen.

Mocht je een vooroordeel klaar hebben over Hybride, zet dat dan even opzij en maak een proefrit. Daarna kun je je altijd nog een oordeel vormen en kun je in ieder geval niet zeggen dat je het niet geprobeerd hebt.

Ik weet niet precies wat jij belangrijk vindt aan een auto. Je vraagt om betrouwbaarheid, en wat dat betreft heeft Toyota een naam hoog te houden. Hun Hybridesysteem is tot nu toe zeer betrouwbaar gebleken. Als actieradius belangrijk is, dan doet THSD het ook niet slecht: minstens evenveel als een diesel met een even grote tank bij dezelfde rijstijl. Daarnaast heb je het comfort van een zeer soepele CVT en het is heel veel stiller dan een diesel uit dezelfde klasse.

Kortom, ik zie alleen maar pluspunten. Maar jij moet erin rijden.. ;-)

[ Voor 36% gewijzigd door TwOkkie op 25-07-2010 13:16 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb zelf een TDI van 15 jaar oud met 387k km op de teller. Geen sprake van enige trilling whatsoever. Daarnaast nog een TDI van 5jaar oud (+/- 200k km), die hoor je helemaal niet.

Als het gaat om lease, dan vallen eigenlijk alle argumenten tegen LPG weg. Behalve dan die ene, je staat vaker bij de pomp.

Zelf vind ik een diesel ook fijner, minder toeren hoeven maken. Ik heb zelf een vrij vlotte rijstijl, en met een stationwagen op diesel (1.9TDI) rijd ik 1:17,5 bij kortere stukken, en in het meest gunstige geval 1:22 bij langere stukken. Een tank diesel (60L), gaat hier zo'n 1000Km mee.

[ Voor 53% gewijzigd door Destruction op 25-07-2010 13:37 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Destruction schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:34:
Zelf vind ik een diesel ook fijner, minder toeren hoeven maken.
Ik heb voor mijn huidige auto (je raadt het al, een Prius 2006) ook drie jaar in een Golf 3 1.9TDi gereden. Ding deed het nog prima met 3 ton op de klok. Reed ook best goed, maar dit rijdt toch 1000 x beter. En sneller.

Maar goed, het minder-toeren-argument ken ik ook, maar het is een beetje een fake-argument. Boven de 4000 toeren doet ie niks meer en daar komt een benzinemotor juist tot leven. Die kracht onderin is heerlijk, maar uiteindelijk heb je net zo'n brede powerband als een vergelijkbare benzine. Alleen het toerental is over de hele band een factor lager, dus je hebt ook een andere eindoverbrenging nodig. En het aantal decibellen per omwenteling is ook hoger, dus netto maakt het allemaal niet zoveel uit.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Boven de 4k rpm komt mijn auto niet. Eind vorige maand, toen ik hem APK gekeurd heb, moest het voor de roetmeting. Daarbij, als je een benzineblok doortrapt zuipt dat een stuk meer dan dat ik vlot oprijd en niet boven de 2,5-3k rpm kom..

MBV, het gaat om een nieuwe auto, en het word lease.. In dat geval is het gewoon je persoonlijke voorkeur :) Evt. extra onderhoud/pech heb je toch niks mee te maken, jij hebt er geen kosten aan.

2e hands/prive zou ik idd LPG vermijden, en gaat mijn voorkeur uit naar Diesel. Het is gewoon een stuk degelijker.

[ Voor 41% gewijzigd door Destruction op 25-07-2010 14:19 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-09 20:08
Diesel degelijker?

Mijn vorige twee auto's waren diesels. Eerst een Seat Arosa 1.7SDI: Ramp!! Na zes maanden uit pure wanhoop dat kreng maar weer weggedaan. Altijd wel iets aan kapot. Toen moest er een fatsoenlijke betrouwbare auto komen. Het werd een Corsa 1.7dti en die reed heerlijk, zolang ik boven de 1600tpm bleef omdat daaronder de turbo niet meedeed; dan was het gewoon een enorm slome bak. Ik houd wel van het rijgedrag van een dieselmotor en deze auto was ook veel minder vaak stuk. Toch na een tijdje, toen de auto wat oud begon te worden, een auto op LPG gekocht. Een Mégane II 1.6 16V. Heb hem enkele maanden na aanschaf laten ombouwen (kleine twee jaar geleden). En ik merk geen verschil tussen rijden op benzine of gas. Ook nooit problemen. Enige probleem dat ik gehad heb was mijn eigen domme schuld omdat ik doorgereden was met te weinig koelvloeistof in het reservoir en dat is zelfs onder garantie gerepareerd. Ik heb aan deze auto veel minder kosten voor onderhoud dan ik aan de Corsa had. Brandstof kost me ongeveer evenveel; de Corsa reed 1:19 op diesel, de Mégane 1:11/12 op LPG (benzine 1:13). Actieradius zo'n 500 km (Corsa 800 km) dus ik sta vaker bij de pomp maar heb daar niet echt moeite mee. En als de tank leeg is... rij je gewoon door :) Tot bij de pomp, want op benzine rijden is best duur.

Ik vind de Mégane ook erg prettig rijden, maar vind het jammer dat de motor zoveel toeren nodig heeft om een keer rap op te trekken. Als ik snel wil zijn moet ik gewoon in de 2 doortrekken tot 80 km/h en tegelijk maak ik bij 120 km/h in de 5 nog altijd 3600 tpm. Die vijfde versnelling had best wat langer gemogen. Toch kan ik een Renault met 1.6 op LPG van harte aanraden. Kijk eens naar de Clio; die past wat beter in het bovenstaande rijtje. Verder is Opel hard aan de weg aan het timmeren met LPG.

Maargoed met bovenstaand lijstje lijkt me de keuze eigenlijk een no-brainer: de Punto is zóveel goedkoper dan de rest en ook gewoon een erg fijne auto. Auris hybrid zou ik ook zeker bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
PhilipsFan schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:55:
[...]

Dat. Ik heb altijd een 16-klepper gehad, deze kunnen prima tegen gas. De 8-kleppers hadden inderdaad vaak problemen, maar deze zijn al in 1999 uitgefaseerd.
Dan heb ik me 2-3 jaar vergist in wanneer mijn vader die espace kreeg ;)
Nee, een diesel maakt altijd een teringherrie! Benzine idd pas vanaf 6000 toeren ;)
De stilste auto waar ik ooit mee heb gereden was een Audi A6 met 3.0tdi (3 liter 6-cylinder commonrail diesel) :Y). Je hoort bij moderne auto's vooral bij een koude motor dat je een diesel hebt, maar herrie maken ze niet meer.
[...]

Mja, dat is wel waar, maar ze zijn niet snel en zuinig. Als je een diesel op z'n staart trapt (en dat doe je) dan haalt ie die beloofde 1:25 zeker niet, dan moet je echt alseen bejaarde rijden. Ik denk dat LPG goedkoper is als je van flink trekken houdt, maar dan moet je wel een krachtige motor hebben idd.
Je kan er zuinig mee rijden, en als het een keer nodig/leuk is om gas te geven kan dat ook. Veel suc6 met die 2.0 benzine om daarmee boven de 1:12 uit te komen als bejaarde.
TwOkkie schreef op zondag 25 juli 2010 @ 13:08:
Staat de keuzelijst van TS vast, of mag ik nog een ongevraagd advies geven?

Kijk eens of de Toyota Auris Hybrid in je budget past. Zo op het eerste gezicht is dat wel ongeveer de klasse waarin je mag leasen en deze geeft 14% bijtelling. Zou dus zomaar kunnen passen.
Die lijst was een indicatie, ik heb er nog 10 in mijn lijst staan ;) Dit zijn een beetje de vertegenwoordigers van prijscategorieën. Er zijn bijv. 3 auto's van de VAG-groep die bijna evenveel kosten ;)
hybride geldt gewoon als benzine, en bij benzine zitten er allerlei enge dingen in mijn contract. Denk aan zelf woon-werk betalen als je X km van het hoofdkantoor verhuisd :X Ik wil best een hybride rijden (honda bijv.), maar als de baas het niet wil toch liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Mijn advies: DIESEL

Gas is idd goedkoper, maar kent nog een aantal nadelen.

Voorheen plaatste men een gasinstallatie door wat aan de brandstof toevoer aan te passen. Tegenwoordig doet men dit ook, maar moet er een compleet computersysteem opnieuw geprogrammeerd worden. Omdat de fabrikanten niet graag de code weergeven wordt er dus het een en ander 'gehackt' en ontstaan er voor de brandstoftoevoer allemaal systemen welke in feite 1 grote work arround staan. Dit geld overigens voor het achteraf inbouwen, en niet voor af-fabriek LPG.

Dan nog de actieradius. Ik heb toen in een lease auto reed uiteindelijk een nieuwe TV kunnen kopen, omdat ik zo veel liters verbruikte.

Neem daarbij in het achterhoofd dat moderne diesels echt verfijnd zijn. Rijden vaak lekker rap, produceren veel minder lawaai en lopen in veel gevallen 1000 km op een tankje brandstof.

Verder is uit jouw lijstje de Punto Evo interessant. Het heeft een complete uitrusting, goedkoop in de bijtelling. Ik zeg doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Destruction schreef op zondag 25 juli 2010 @ 14:16:
Boven de 4k rpm komt mijn auto niet. Eind vorige maand, toen ik hem APK gekeurd heb, moest het voor de roetmeting. Daarbij, als je een benzineblok doortrapt zuipt dat een stuk meer dan dat ik vlot oprijd en niet boven de 2,5-3k rpm kom..

MBV, het gaat om een nieuwe auto, en het word lease.. In dat geval is het gewoon je persoonlijke voorkeur :) Evt. extra onderhoud/pech heb je toch niks mee te maken, jij hebt er geen kosten aan.

2e hands/prive zou ik idd LPG vermijden, en gaat mijn voorkeur uit naar Diesel. Het is gewoon een stuk degelijker.
Je moet gewoon knap met je rotzooi om gaan en een blok nemen wat op gas ook daadwerkelijk werkt.
En niet een blok met een cilinderkop van aluminium folie die er al vanaf scheurt als ie in de zon staat.

Tegenover de slechte voorbeelden zijn ook zo veel goede te zetten.
M'n ouders rijden nu de 4e Mitsubishi Galant op rij op gas van zeg 80k naar de 260k, auto Nr 4 staat nu op 200k geloof ik en de 2 motorproblemen die ze in ruwweg 700k hebben gehad is een koppakking bij een 1990 2.0 8v Galant en een verbrandde klep bij een 1.8 16v 1996 Galant welke over de 250k kilometers gemaakt had.

Kilometers worden over het algemeen op snelwegen gemaakt en het blok wordt gewoon knap warm gereden (en niet met te kort toeren bereden zoals 60 in z'n 5 :') ).
Verder wordt er ook 1 maal per jaar een caravan mee over de alpen getrokken (echte flinke hellingen wel op benzine omdat dat net iets meer vermogen levert).

Persoonlijk vind ik erg vervelend van kleine diesel blokjes dat ze z'n krap toeren gebied hebben, er zit een behoorlijk turbotje op voor het volume blok waardoor hij onderin niet thuis geeft en boven in geeft een diesel sowieso 0 op het rekest, hierdoor word het opeens wel belangrijk om in de juiste versnelling te zitten bij dat tussensprintje.

Bijvoorbeeld z'n Yaris 1.4D, dat is niks.... niks... niks.. VROEEM niks...

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 26-07-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

MBV schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:16:

De stilste auto waar ik ooit mee heb gereden was een Audi A6 met 3.0tdi (3 liter 6-cylinder commonrail diesel) :Y). Je hoort bij moderne auto's vooral bij een koude motor dat je een diesel hebt, maar herrie maken ze niet meer.
Ehm... die heb ik niet in je lijstje zien staan... Valt die ook binnen je budget? Dan moet je ook eens een proefritje maken met de Lexus GS 450h. Een V6 gekoppeld aan de Prius-aandrijflijn, goed voor 0-100 in 5,9 seconden en een top van 250. Helaas label C, dus geen 14%.
hybride geldt gewoon als benzine, en bij benzine zitten er allerlei enge dingen in mijn contract. Denk aan zelf woon-werk betalen als je X km van het hoofdkantoor verhuisd :X
Mmm.. Misschien moet dat contract eens gemoderniseerd worden. ;-)
Ik wil best een hybride rijden (honda bijv.), maar als de baas het niet wil toch liever niet.
De Insight ziet er misschien wel futuristisch uit, maar hun hybridesysteem werkt lang niet zo mooi als dat van Toyota. Eigenlijk niet echt interessant, behalve als het echt puur om de bijtelling gaat. Ik rij liever in mijn 4 jaar oude Prius met 160k op de klok dan de nieuwe Insight van een collega van me.

Maar nou dwaal ik echt af. Sorry! 8)7

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Over die A6: gewoon als voorbeeld van een stille diesel. Ik heb ook de concurrenten gereden als studentchauffeur, bijv een BMW 5-serie en een E-klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

6 cylinder diesels zijn idd niet te versmaden (zeg ik als diesel-hater).
Heerlijk een mooie V6 of 6 in lijn en aan een automaat!
Maarja het gros is gewoon 4 cylinder :)

Vind ik trouwens ook suf, een 520d of een E met 4 cyl diesel met daaraan ook nog een handbak. Het is misschien best zuinig enzo maar het klinkt echt voor geen meter. Typisch hollandse zuinigheid. Wel een grote bak willen rijden maar niet willen betalen voor een wat dikkere motor.

Maar we gaan wel wat offtopic zo...

[ Voor 50% gewijzigd door psy op 26-07-2010 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
merauder schreef op zondag 25 juli 2010 @ 22:42:
Voorheen plaatste men een gasinstallatie door wat aan de brandstof toevoer aan te passen. Tegenwoordig doet men dit ook, maar moet er een compleet computersysteem opnieuw geprogrammeerd worden. Omdat de fabrikanten niet graag de code weergeven wordt er dus het een en ander 'gehackt' en ontstaan er voor de brandstoftoevoer allemaal systemen welke in feite 1 grote work arround staan. Dit geld overigens voor het achteraf inbouwen, en niet voor af-fabriek LPG.
Waar _heb_ je het over? Er wordt helemaal niks veranderd aan het originele motormanagement. Sterker nog, de motor loopt volledig op z'n originele programmering. Alleen het signaal naar de injectoren wordt onderschept bij rijden op gas om de originele ECU te laten denken dat er daadwerkelijk benzine wordt geinjecteerd. Op basis van deze signalen berekent de gascomputer hoeveel LPG geinjecteerd moet worden in plaats van de benzine en injecteert dat vervolgens via een stel aparte lpg-injectoren (al dan niet vloeibaar).Hij rekent dus alleen om van benzine naar gas, de originele ECU bepaalt de brandstofdosering. Daarom werken al die systemen ook zo goed!

Overigens heb ik es gekeken hoe dat nieuwe LPdi systeem werkt en dat belooft ook heel wat. Geen modificaties meer aan de inlaat (om die extra injectoren in te hangen) en zelfs starten op gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Achja LPG moet ook weer niet zo populair worden he, dan wordt de accijns alleen maar hoger :)
Dat soort fabeltjes, tjah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
psy schreef op maandag 26 juli 2010 @ 11:05:
Vind ik trouwens ook suf, een 520d of een E met 4 cyl diesel met daaraan ook nog een handbak. Het is misschien best zuinig enzo maar het klinkt echt voor geen meter. Typisch hollandse zuinigheid. Wel een grote bak willen rijden maar niet willen betalen voor een wat dikkere motor.

Wat nog het leukste is: een mercedes automaat is inkoop goedkoper dan de handbak. Volgens mijn oom (voormalig dealer) was de vervanging van een defecte automaat goedkoper, net zoals de prijzen in de VS...

Maar het is inderdaad offtopic: de enige automaat die enigzinds binnen bereik ligt is de DSG (te duur), de rest is te onzuinig voor een 20% label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op maandag 26 juli 2010 @ 00:03:
[...]

Kilometers worden over het algemeen op snelwegen gemaakt en het blok wordt gewoon knap warm gereden (en niet met te kort toeren bereden zoals 60 in z'n 5 :') ).
Of dat een probleem is of niet verschilt ook enorm per blok en bak. M'n vorige -benzine- auto kon prima 50 in z'n 5 doen (en nog trekken ook :o), terwijl de huidige diesel zelfs op 60 niet vrolijk wordt van 5.
Om nog maar te zwijgen over m'n motor :+

Niet generaliseren, bovendien laat zo'n bak je snel genoeg merken als je te kort in de toeren zit :z
Persoonlijk vind ik erg vervelend van kleine diesel blokjes dat ze z'n krap toeren gebied hebben, er zit een behoorlijk turbotje op voor het volume blok waardoor hij onderin niet thuis geeft en boven in geeft een diesel sowieso 0 op het rekest, hierdoor word het opeens wel belangrijk om in de juiste versnelling te zitten bij dat tussensprintje.
Het is sowieso altijd wel zo handig om in de juiste versnelling te zitten bij een bepaalde handeling :z

Dat je er soms mee weg kan komen om dat niet te doen door een brede powerband wil niets meer dan dat zeggen: je kunt ermee weg komen. Als het bij een andere auto met een smallere powerband niet lukt zou gewoon een herinnering moeten zijn om gewoon goed te rijden/schakelen. Smalle powerband is trouwens niet uniek aan 1.2/1.4l diesels. Onze 1.9SDI heeft ook een powerband van niks (2000-2800rpm, niet eronder, niet erboven)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54

Er zijn genoeg mensen die amper weten wat een Pk of een Nm is en ook totaal geen behoefte hebben aan een heleboel van die dingen. Dat zijn mensen die het gaspedaal nooit verder dan 35% intrappen en 20s van 0-100kmph prima vinden. Sommigen van hen hechter echter wel waarde aan ruimte en luxe. Die mensen kopen dus een 520d. Waarom zou je dat suf vinden? Dat je het zelf niet zou doen, ok, maar om dat dat meteen maar suf te vinden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:27
MBV schreef op zondag 25 juli 2010 @ 19:16:
[...]

Je kan er zuinig mee rijden, en als het een keer nodig/leuk is om gas te geven kan dat ook. Veel suc6 met die 2.0 benzine om daarmee boven de 1:12 uit te komen als bejaarde.
Is best goed te doen. Ik heb een niet bepaald zuinige rijstijl, hard en lang doortrekken, en doe eigenlijk alleen korte stukken rijden (woon werk a 4 km). Daarmee en ik haal nog 1 op 10 op LPG.

Ik rij een Xantia 2.0 16 klepper. Gas achteraf ingebouwd.
Gekke ding staat al op 240k en geen centje pijn.

Mijn ex lease daarintegen, een opel astra 1.6 16v, was een regelrechte ramp.
Ding stond vaker in de garage dan dat ie reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Mischien moet je die 520d maar eens gaan proefrijden :)

Ik heb hetzelfde tweeliter blok in mijn 118d gehad. In vergelijking met mijn huidige zescilinder benzine natuurlijk niet zo'n zijdezachte loop. Maar wel: stil genoeg, nauwelijks gestamp en getril, een hele goede gasreaktie, brede koppelkromme. Supergoed blok, wat mij betreft zo goed als een viercilinder wordt.

BMW kennende zal een 5-serie een fantastische isolatie van geluid en trillingen hebben, zeker het gloednieuwe model. Verder is 184pk en 380Nm echt niet ondermaats. Het is een instapmodel maar zeker geen stakker met 0-100 in 8.1s en een top van 227 km/h. Ter vergelijk, dat is een fractie sneller dan de snelste Astra die je op dit moment kan kopen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik snap 't ook niet, als je een racemonster wilt moet je sowieso geen diesel kopen en met z'n 2.0 diesel blok in een 5 serie rijd je 9 v/d 10 auto's zoek.
Poe wat een stakker die auto 8)7
dion_b schreef op maandag 26 juli 2010 @ 13:31:
[...]

Of dat een probleem is of niet verschilt ook enorm per blok en bak. M'n vorige -benzine- auto kon prima 50 in z'n 5 doen (en nog trekken ook :o), terwijl de huidige diesel zelfs op 60 niet vrolijk wordt van 5.
Om nog maar te zwijgen over m'n motor :+

Niet generaliseren, bovendien laat zo'n bak je snel genoeg merken als je te kort in de toeren zit :z
Tuurlijk een dikke V8 is wat heel anders dan een toeren machientje maar de huidige trend is dat iedereen wordt aangemoedigd om onder de powerband van z'n motor te gaan rijden met 50 in z'n 5 en dat soort fratsen terwijl dat bij het merendeel van de auto's niet fatsoenlijk gaat. (althans waar ik in rijd, van een Mercedes Sprinter tot een Twingo).
[...]

Het is sowieso altijd wel zo handig om in de juiste versnelling te zitten bij een bepaalde handeling :z
Lijkt me nogal logisch, maar als je een motor met een breed toeren bereik hebt kun je in meerdere versnellingen net zo goed een bepaalde handeling doen.
Dat je er soms mee weg kan komen om dat niet te doen door een brede powerband wil niets meer dan dat zeggen: je kunt ermee weg komen. Als het bij een andere auto met een smallere powerband niet lukt zou gewoon een herinnering moeten zijn om gewoon goed te rijden/schakelen. Smalle powerband is trouwens niet uniek aan 1.2/1.4l diesels. Onze 1.9SDI heeft ook een powerband van niks (2000-2800rpm, niet eronder, niet erboven)
Een Turboloze diesel heb ik voor 't gemak buiten beschouwing gelaten omdat die (gelukkig) redelijk schaars zijn geworden (hoe beroerde eigenschappen wil je hebben voor een motor, 0,0 toerenbereik, traag, futloos en niet eens echt zuiniger) en TS daar geen exemplaar van tussen heeft staan.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 26-07-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Tsja. Een 520D (4 cylinders) uit 2010 blijft met 2 vingers in de neus een 530D (6 in lijn) uit 2004 voor. Dat doet hij goedkoper, met minder brandstof, stiller en trillingsvrij.

Dat is geen Hollandse zuinigheid, dat is vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jeetje wat zitten jullie te focussen op de performance. Het ging mij om het geluid, de beleving, het gevoel. Het ging mij niet om hoe snel hij wel niet is. Als performance belangrijk is koop ik nog liever een 3 dan een 5. Al dat extra gewicht.

Ik blijf erbij, het blijft gewoon qua geluid een dertien in een dozijn auto waarmee hij zich niet onderscheid van een gemiddeld middenklassertje. Nou lekker hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door psy op 26-07-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
psy schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:00:
Jeetje wat zitten jullie te focussen op de performance. Het ging mij om het geluid, de beleving, het gevoel. Het ging mij niet om hoe snel hij wel niet is. Als performance belangrijk is koop ik nog liever een 3 dan een 5. Al dat extra gewicht.

Ik blijf erbij, het blijft gewoon qua geluid een dertien in een dozijn auto waarmee hij zich niet onderscheid van een gemiddeld middenklassertje. Nou lekker hoor.
Er zijn genoeg mensen die het geluid van een auto niets kan schelen en het verschil tussen een V-twin en een 12 cylinder niet horen en/of totaal oninteressant vinden. Onder hen is een groep die wel graag een grote en luxe auto wel. Voor die mensen is een 520d ideaal en misschien zelfs wel overpowerd. Als er een 514d was geweest dan hadden ze die gekocht. Is dat suf? Nee, het zou niet mijn keuze zijn geweest, maar suf vind ik het absoluut niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:41:
[...]

Tuurlijk een dikke V8 is wat heel anders dan een toeren machientje maar de huidige trend is dat iedereen wordt aangemoedigd om onder de powerband van z'n motor te gaan rijden met 50 in z'n 5 en dat soort fratsen terwijl dat bij het merendeel van de auto's niet fatsoenlijk gaat. (althans waar ik in rijd, van een Mercedes Sprinter tot een Twingo).
Was het maar een dikke V8 :z

Het was een 1.3l 4-cylindertje Hyundai die 50 in 5 prima trok. Ding heeft in 15 jaar tussen koop en sloop niet één keer een probleem gehad met motor zelf, ondanks dat vorige eigenaar (m'n moeder) nog een stuk verder ging met *altijd* naar 5 schakelen bij 50km wegen.
Een Turboloze diesel heb ik voor 't gemak buiten beschouwing gelaten omdat die (gelukkig) redelijk schaars zijn geworden (hoe beroerde eigenschappen wil je hebben voor een motor, 0,0 toerenbereik, traag, futloos en niet eens echt zuiniger) en TS daar geen exemplaar van tussen heeft staan.
Pff, zo'n hel is het niet hoor. Ik zit net zo lief achter het stuur van onze Seat Cordoba SDI als op m'n motor. Je moet alleen op een gepaste manier rijden, goed anticiperen en niet verwachten dat hij opeens van 90-130km/u sprint. Ik vind het heerlijk ontspannen rijden, vooral de manier waarop je gedwongen wordt tot anticiperen, waardoor je zelden (onaangenaam) verrast wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dion_b schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:24:
[...]

Was het maar een dikke V8 :z
Was een voorbeeld :+
Het 1.3 75pk sterke 19 jaar oude motorblokje uit m'n ma d'r auto rijd ook beter bij minder toeren dan de 2 liter met een kleine 140pk in de auto van m'n pa, komt ook door de bak verhoudingen maar hij is gewoon een stuk soepeler.
Het was een 1.3l 4-cylindertje Hyundai die 50 in 5 prima trok. Ding heeft in 15 jaar tussen koop en sloop niet één keer een probleem gehad met motor zelf, ondanks dat vorige eigenaar (m'n moeder) nog een stuk verder ging met *altijd* naar 5 schakelen bij 50km wegen.

[...]

Pff, zo'n hel is het niet hoor. Ik zit net zo lief achter het stuur van onze Seat Cordoba SDI als op m'n motor. Je moet alleen op een gepaste manier rijden, goed anticiperen en niet verwachten dat hij opeens van 90-130km/u sprint. Ik vind het heerlijk ontspannen rijden, vooral de manier waarop je gedwongen wordt tot anticiperen, waardoor je zelden (onaangenaam) verrast wordt.
Ik rijd graag door en op een drukke snelweg waar op de linkerbaan de snelheid veel varieert vind ik z'n ding een hel omdat hij boven de 100 zo enorm traag accelereert, maar goed das persoonlijk.

Verder niet te persoonlijk op gaan vatten ofzo, lijk je een beetje te doen qua toon en :z smilies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vive la difference ;)

Persoonlijk heb ik een rothekel aan linkerbaan wat continu als accordeon bezig is, dan rij ik maar 5km/u langzamer en ga ik rechts hangen, en dat ongeacht SDI of K75 (die zonder problemen in een seconde van 100-130 kan sprinten mocht ik het willen).

Iig niet persoonlijk opgevat ofzo (doe ik sowieso niet snel bij dit soort dingen :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Laat ik het zo zeggen: ik weet sinds ik studentchauffeur ben geweest prima hoe een turbodiesel rijdt, en sindskort ook hoe een echte benzine rijdt (inderdaad: de C2 1.1 van mijn moeder heeft minder moeite met lage toeren dan de 207 1.4 die ik nu rijdt).

Als alles goed gaat heb ik zaterdag een proefrit met de Punto 1.3d, ik ben benieuwd :) 200 euro/mnd meer voor een iets snellere auto heb ik er waarschijnlijk niet voor over, en al helemaal geen gas-ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Topicstarter : Neem de Punto, de rest is 100 tot 160 euro meer per maand voor exact dezelfde klasse auto's. Daarbij is de punto geen straf om te rijden. Zie het zo : Die 160 euro per maand is in 3 jaar dik over de 6.000 euro met rente. Kan je leukere dingen mee doen als in een Fiesta rijden ipv een Punto.

-Elke 3 maanden een nieuwe laptop
-Elk jaar een goede vakantie
-Een hele berg audio/video apparatuur
-Elke dag 30 uur bellen met je mobieltje
-50x met 2 meiden in het bubbelbad enzo

Dat laatste was een grapje ;) (denk ik)

[ Voor 27% gewijzigd door HaseMike op 27-07-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:11
HaseMike schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:39:
-Elke dag 30 uur bellen met je mobieltje
Straf dat je 30 uur kan bellen op een dag met één mobieltje. Welke stelsel volg jij voor je dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:45:
straf dat je 30 uur kan bellen op een dag met één mobieltje. Welke stelsel volg jij voor je dagen?
Was bedoelt als overdrijving, om aan te geven dat 160 euro p/m niet nix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
HaseMike schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:39:
@Topicstarter : Neem de Punto, de rest is 100 tot 160 euro meer per maand voor exact dezelfde klasse auto's.
Bijna helemaal mee eens: de Leon is duidelijk een andere klasse, en een Kia Ceed bijvoorbeeld is ook een klasse groter.

Of de Punto een straf is om in te rijden: ik denk het niet, maar als het goed gaat weet ik zaterdag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
PhilipsFan schreef op maandag 26 juli 2010 @ 12:11:
[...]

Waar _heb_ je het over? Er wordt helemaal niks veranderd aan het originele motormanagement. Sterker nog, de motor loopt volledig op z'n originele programmering. Alleen het signaal naar de injectoren wordt onderschept bij rijden op gas om de originele ECU te laten denken dat er daadwerkelijk benzine wordt geinjecteerd. Op basis van deze signalen berekent de gascomputer hoeveel LPG geinjecteerd moet worden in plaats van de benzine en injecteert dat vervolgens via een stel aparte lpg-injectoren (al dan niet vloeibaar).Hij rekent dus alleen om van benzine naar gas, de originele ECU bepaalt de brandstofdosering. Daarom werken al die systemen ook zo goed!

Overigens heb ik es gekeken hoe dat nieuwe LPdi systeem werkt en dat belooft ook heel wat. Geen modificaties meer aan de inlaat (om die extra injectoren in te hangen) en zelfs starten op gas...
Het signaal wordt toch veranderd??? Wat je krijgt is een programma waarbij er aannames worden gedaan welke waarden er nu de ECU ingeslingerd worden.

En dat moderne LPG systemen goed werken, daar verschillen meningen nog wel over. Ikzelf zou alleen voor LPG kiezen wanneer dit af-fabriek afgeleverd zou worden, of wanneer de auto een oudere Volvo is. Ik heb namelijk slechte ervaringen met moderne auto's op gas, met als ultieme ergenis de actieradius van 300 km. Das leuk als je voor een opdracht 1200 km moet gaan rijden per week. Sta je 4x bij de pomp.

Maar weer on-topic.

Ik sluit me aan bij de mensen die roepen dat de Fiat Punto een goede keuze is. Een lease auto moet je zo min mogelijk geld aan uit geven. Rijd je uiteindelijk in je droomauto, besluit de werkgever dat het lease-regelement ineens anders gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door merauder op 28-07-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33
ralfbosz schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:09:
Even zonder geintje, actieradius inbouwtank is rond de 300-350km (als je alleen je reserveband wil opgeven)
StierenPoep!

Ik rijd 1:13 met een 1.8 Avensis, kom dus 650 kilometer op een tank.
Kwestie van zorgen dat er een knappe tank in de auto past...

110000km probleemloos voorlopig...

Diesel vs LPG: LPG all the way

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
t_captain schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:05:
[...]

Zijn er de laatste 10 jaar nog diesels gemaakt zonder turbo? :)
De Golf V is nog met SDI geleverd afaik
Ronald schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:05:
[...]

StierenPoep!

Ik rijd 1:13 met een 1.8 Avensis, kom dus 650 kilometer op een tank.
Kwestie van zorgen dat er een knappe tank in de auto past...

110000km probleemloos voorlopig...

Diesel vs LPG: LPG all the way
Ik zou echt never een LPG nemen op een nieuw klein blokje, helemaal niet als het mediterraans is. Daarbij rijden 'goedkope' diesels ook wat fijner dan lichte benzine blokjes op gas, je hebt toch iets vermogensverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

RvL

Ik rijd nu al zo'n 9 jaar op LPG. Eerst zo'n 7 jaar in een Daewoo Espero (welke van deze 7 jaar de laatste 3 jaar ook in mijn eigen bezit was, daarvoor auto van m'n ouders). Momenteel rijd ik een Citroën C4.

Ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad die direct aan het rijden op LPG waren te wijten. Het rijd niet anders dan benzine, al heb je over het algemeen iets minder vermogen. Overigens treedt vermogensverlies met de hedendaagse installaties een heel stuk minder op dan vroeger.

Actieradius kan enorm verschillen per auto en uiteraard per tank. Als een auto op benzine al niet zo heel zuinig is, dan hoef je niet te verwachten dat hij dat op LPG wel zal zijn. Met de Espero 1.8 deed ik gemiddeld zo'n 1 op 10, met de C4 gemiddeld 1 op 10,5-11. Hierbij moet ik wel opmerking dat ik een pittige rijstijl heb. De Daewoo had een cilindertank van 72l bruto (+/- 57l netto) en daar reed ik dus gemiddeld zo'n 570km op. De C4 heeft een ringtank (op de plaats van het reservewiel) van 76l bruto, wat dus zo'n 61l netto is. Met deze auto rijd ik zo'n 65000km per jaar.

Qua onderhoud merk je er ook weinig van.

Toch zou ik zelf geen auto op LPG meer nemen, ondanks dat het eigenlijk het goedkoopste leasen is. Echter, als je een grote tank wil, wat met veel km/jaar wel aan te raden is, dan lever je daar hoe dan ook ruimte voor in. In veel gevallen wordt de tank tegenwoordig op de plaats van het reservewiel ingebouwd, dus je zit met een los reservewiel.

Daarnaast staan een hoop importeurs geen LPG toe voor veel motoren. Een hoop auto's vallen daardoor al af. En wat hier ook al een paar keer is genoemd, niet iedere motor doet het even goed/betrouwbaar/lang op LPG.

Ik heb alleen de mazzel dat ik ook benzine-auto's mag leasen. Je betaald in veel gevallen wel meer aan brandstofkosten (dus je leaseprijs wordt in veel gevallen wat hoger), maar dat kun je weer wegstrepen tegen de lagere bijtelling t.o.v. diesel: de fiscale waarde ligt in veel gevallen lager omdat de cataloguswaarde ook een stuk lager is.

Ik zou gewoon de goedkoopste auto die je prettig vind rijden nemen. Als een auto niet prettig rijd of andere in jou ogen (grote) nadelen heeft, dan zou ik er van af zien, simpelweg omdat je er toch een aantal jaar mee moet rijden. In het begin kleine nadelen kunnen al snel uitgroeien tot (grote) ergernissen!
merauder schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:36:
[...]
Het signaal wordt toch veranderd??? Wat je krijgt is een programma waarbij er aannames worden gedaan welke waarden er nu de ECU ingeslingerd worden.
Nee, het signaal wordt niet veranderd. Precies zoals PhilipsFan zegt: de originele computer wordt intact gelaten en weet niet beter of hij stuurt de injectoren aan. Deze worden echter uitgeschakeld. De LPG computer onderschept de originele signalen en stuur o.b.v. deze signalen de LPG installatie aan. Ik zie niet in op welk punt hierin de door jou genoemde aannames gedaan worden. Die dingen zijn snel genoeg om on-the-fly signalen te onderscheppen, interpreteren en de installatie aan te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 29-07-2010 13:34 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RvL schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:31:
In veel gevallen wordt de tank tegenwoordig op de plaats van het reservewiel ingebouwd
[...]
Dan heb je weer een los reservewiel in je bagageruimte liggen :) Gelukkig kun je dat weer eenvoudig ondervangen met run-on-flat tyres.

A propos, heb je op nieuwe auto's eigenlijk nog wel een reservewiel? De '09 Clio van mijn vrouw meen ik nog wel, maar mijn '07 1-serie had hem niet want die stond af fabriek op RFT banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In BMW's die na 2003 op de markt zijn gekomen vind je geen reservewiel meer. Dit maakt zo'n auto minder aantrekkelijk voor lpg-inbouw. De nieuwere motoren van BMW zijn allemaal direct ingespoten en kunnen niet zomaar op lpg gezet worden. Prins en Vialle bieden lpg-systemen voor een beperkt aantal direct ingespoten motoren.

Ik heb lpg in een Alpina B10 3.2 uit 1998. De installatie (Prins VSI) zit erin sinds de zomer van 2006 en heeft in ca. 70.000km nog geen problemen opgeleverd. De tank heeft een brutoinhoud van 72l en biedt een actieradius op lpg van 425 tot 450km. Ik heb nu eeen 650i gekocht waar ik weer lpg in laat zitten. Of het een ringtank kan worden moeten we nog even zien aangezien de 6-serie geen reservewiel heeft. Er zit wel een bakje onder de laadvloer waar de accu en wat elektronica in zitten. Mogelijk kunnen die verplaatst worden. Ik heb liever een mooi afgewerkte kofferbak en een kleinere actieradius dan een lelijke cylindertank met een grote actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Femme schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 21:54:
Ik heb nu eeen 650i gekocht waar ik weer lpg in laat zitten.
Om wat oude vooroordelen van stal te halen: 5 liter motor + LPG dan kun je beter geen gastank monteren maar een hele lange slang tussen pomp en auto :)

In de praktijk zal het wel meevallen. Maar inderdaad waar laat je de tank/tanks? Als je een actueradius van 600 km wil bereiken op gas dan zul je toch een liter of 80 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Tja, dat is heel makkelijk op te lossen maar dan moet je een andere auto kopen. De V8 van mijn oom had een actieradius van 1000km, 2 tanks van voor naar achter onder een Chevy Van :+ BMW is sowieso niet aantrekkelijk, de mini vind ik al te duur en volgens de dealer is LPG onmogelijk, dus waarschijnlijk geen garantie van de importeur.

Inderdaad hebben maar weinig auto's nog een reservewiel, het is toch een aantal kilo's die je meezeult zonder belangrijk doel*. Met 10kg minder is het een stuk makkelijker om de emissie-eisen te halen.

* Wanneer heb je voor het laatst met een lekke band gestaan, en heb je toen zelf de band verwisseld? Ik weet dat mensen die op boerenerven etc komen er vaker last van hebben dan gemiddeld, maar het komt nauwelijks nog voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

RvL

Nou, toevallig is dat vrij recent geweest en toen was ik toch blij dat ik, naast een spuitbusje, mijn (inderdaad losliggend) reservewiel bij had: bij een scheur zoals deze helpt een spuitbusje ook niet meer ;-)

Enerzijds kan ik het wel begrijpen dat men steeds minder vaak een reserveband gaat leveren, anderzijds vind ik het toch een prettige gedachte om er een bij te hebben, ook al is dit de eerste keer in 9 jaar rijbewijs dat ik 'm nodig heb gehad.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:59
MBV schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:48:
dus waarschijnlijk geen garantie van de importeur.
Daar liep ik laatst ook tegenaan. Met 240K km op mijn Golf TDi ben ik aan het kijken naar een opvolger en ik heb mijn oog laten vallen op de Scirocco. Omdat je deze heel weinig ziet in dieselvariant had ik bedacht om een TSi te kopen en daar LPG in te laten bouwen. Navraag bij de dealer leerde dat VW z'n handen er dan vanaf trekt en je kunt fluiten naar de fabrieksgarantie. Toch zonde bij een auto van pak 'm beet een jaar oud. Nu dus maar over de grens aan het kijken naar Scirocco's TDi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Pon die tegen LPG is? Vreemd, bij de seat vertelden ze me dat de 1.2TSI nu uitgebreid op LPG getest wordt... (en bij de Skoda dat gas uberhaupt niet mogelijk is :'))
Pagina: 1