Toon posts:

Draadloos instabiel na snelheidsverhoging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik al een paar maanden naar tevredenheid een TP-Link draadloze gigabit router (TL-WR1043ND) i.c.m. Ziggo Alles-in-1 plus. Goede snelheid en goede verbinding (i.t.t. mijn vorige router de WL-611). Nu heb ik sinds afgelopen weekend weer plotseling grote problemen. De verbinding is extreem instabiel en gaat binnen een minuut gerust van 2 Kb/s naar 20Mb/s en omgekeerd. Wat ik al heb gedaan:

- Ubee modem gereset
- Router gereset + nieuwste firmware geinstalleerd
- Laptop rechtstreeks op Ubee aangesloten => geen verbindingsproblemen, uitstekende snelheid en stabilitieit
- Router op Ubee aangesloten en Laptop met kabel aangesloten op LAN-poort router => idem, niks aan de hand

Mijn conclusie: er treedt uitstluitend een probleem op als ik draadloos verbinding maak. Het probleem ligt m.i. in elk geval niet bij Ziggo of het Ubee modem. De afgelopen weken zijn hier in Den Haag snelheidsverhogingen doorgevoerd. Het feit dat ik nu weer problemen heb lijkt haast te toevallig, daar moet een verband zijn.

Wie weet raad? Kan het zijn dat er bepaalde instellingen zijn die ik mijn draadloze router moet meegeven om de nieuwe hoge snelheid aan te kunnen/door te kunnen geven?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Er zijn voor het AiE+ abonnement geen noemenswaardige snelheidsverhogingen geweest, je bent van 20 naar 22 Mbit/sec gegaan. Normaliter hoef je dat ook niet in te stellen in je router.

Maar, los van die verhoging (lijkt me namelijk stug dat het er iets mee te maken heeft), zou het niet kunnen zijn dat er buren van je een draadloos netwerk hebben gemaakt? Je zal de eerste niet zijn die op een druk bezet draadloos kanaal werkt, met alle gevolgen van dien.

Controleer je kanaal met inSSIDer en kijk gelijk wie er op jouw kanaal zit. Pik een vrij kanaal, met voorkeur voor 1,3 of 6 (minste overlapping). :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel zo dat er hier veel draadloze netwerken zijn. Ik woon in een appartement en volgens mij hebben al mijn buren een draadloos netwerk (21 AP's). Het plaatje uit inSSIDer heb ik bijgevoegd, ik ben NETWERKTJLCW.

Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/7035/inssider.png

De router (die pretendeert het beste kanaal automatisch te kiezen) zet me standaard op 6. Ik heb ook al 3 en 13 geprobeerd, maar ik merk weinig verschil. Bovendien is het ook zo dat er altijd al zoveel mensen om me heen zitten. Het kan natuurlijk wel dat er recent een nieuw netwerk bijgekomen is.

Zijn er andere instellingen die relevant kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/5100/wireless1.png

Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/2438/wireless2.png

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ook nog relevant om te melden dat op het moment dat de internetverbinding erg traag wordt, ik ook nauwelijks fatsoenlijk de interface van de router kan benaderen. Het is dus zo dat al het draadloze dataverkeer erg traag wordt, niet alleen het internetverkeer.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Tsja met 21 AP's wordt het natuurlijk wat lastiger om een fatsoenlijk 2,4GHz kanaal te kiezen, vooral als die zich niet aan de 1-6-11 kanalen houden. Ook al maakt dat weer niet veel uit bij gebruik van 40MHz wide channel routers, deze gebruiken immers 2 kanalen van 20 MHz (bijvoorbeeld 1 en 5), dit extra kanaal wordt echter niet weergegeven in inSSIDer.
Wat voor een wireless netwerkkaart zit er in je laptop en gebruik je WPA2-PSK met alleen AES encryptie voor de wireless beveiliging? Probeer daarnaast eens met region op USA, met kanaal 1-6-11.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Als je internet snelheid ook omlaag gaat, heeft het natuurlijk niets met je WiFi te maken. Kijk eens of er niet iemand in de buurt aan het poortscannen is. Firewall logs e.d.nalopen dus.

Als je WiFi wordt weggedrukt, zou een bedrade internet verbinding nergens last van moeten hebben. Toch?

Anders zou je kunnen proberen om de transmit power juist niet op high te zetten. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar als ie volop uitzendt, heb je misschien wel meer kans op storingen met andere radiosignalen. Het is maar een hunch...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

mphilipp schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:13:
Als je internet snelheid ook omlaag gaat, heeft het natuurlijk niets met je WiFi te maken. Kijk eens of er niet iemand in de buurt aan het poortscannen is. Firewall logs e.d.nalopen dus.

Als je WiFi wordt weggedrukt, zou een bedrade internet verbinding nergens last van moeten hebben. Toch?
- Laptop rechtstreeks op Ubee aangesloten => geen verbindingsproblemen, uitstekende snelheid en stabilitieit
Wel lezen hé ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nivk schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:01:
Wat voor een wireless netwerkkaart zit er in je laptop en gebruik je WPA2-PSK met alleen AES encryptie voor de wireless beveiliging? Probeer daarnaast eens met region op USA, met kanaal 1-6-11.
Wireless kaart is Intel WiFi Link 4965G. Ik gebruik inderdaad WPA2-PSK met AES encryptie. Inmiddels ook TKIP geprobeerd. Ook de region op USA zetten geprobeerd, met verschillende kanalen, geen verbetering.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Deed ik ook:
Misschien ook nog relevant om te melden dat op het moment dat de internetverbinding erg traag wordt, ik ook nauwelijks fatsoenlijk de interface van de router kan benaderen. Het is dus zo dat al het draadloze dataverkeer erg traag wordt, niet alleen het internetverkeer.
Maar goed, er is dus iets mis met het draadloos en niet met het internetverkeer. Dan misschien het zendvermogen verminderen. Zou zomaar kunnen dat ie op bepaalde momenten teveel 'concurrentie' tegen komt. Of er proberen anderen in te loggen op jouw AP. Probeer eens een Mac adres limit en hide je SSID. Geen idee of dat iets zou uitmaken, maar op dit punt zou ik alle rare dingen gaan proberen.

Ik heb dit soort problemen zelf ook gehad. Maanden werkt het goed en ineens heb ik dan gedurende een dag of 3 met geen mogelijkheid meer draadloos internet. Ik heb het opgelost met een boormachine en een rol Cat5E kabel, een krimptang en wat connectors. Ik heb sowieso alle draadloze technologieën verbannen van mijn belangrijkste werkplek. Gewoon een keyboard en muis mét draad. Werkt altijd en perfect. Op de plekken waar ik WiFi, Bluetooth of wat dan ook heb, is er heel vaak gewoon gekloot. Het werkt gewoon niet op de momenten dat jij het wilt. Mijn HTPC heeft een BT keyboard (Logitech DiNovo mini) en die doet het ook niet altijd als ik het wil.

Dus: als je enigszins kan, doe jezelf een lol en pak gewoon een draad. Werkt altijd. Misschien lastig, maar het werkt tenminste. Ik heb nog steeds WiFi, maar dan alleen voor mijn smartphone en laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 24-07-2010 16:56 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels lijkt het erop dat het verplaatsen van de router heeft geholpen. Heb hem nog geen meter opgeschoven en ineens is de verbinding weer goed. Mogelijk toch zo dat m'n buurman aan de andere kant van de muur iets heeft neergezet dat stoort.

Dank in elk geval voor alle input!
Pagina: 1