[win7] Start niet vanaf SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Dames/heren,

zojuist heb ik de overstap naar Windows 7 gedaan. Dit is gepaard gegaan met een upgrade naar een OCZ Onyx 32GB SSD voor boot + wat nieuwe schijfjes in raid 0. In afwachting van een beetje raid controller (ingebouwde raid controller op gd70 mobo schijnt ruk te zijn) ben ik alvast wat gaan rommelen met mijn SSD, windows erop gezet, allemaal mooi en aardig, het werkt nu.

Probleem is dat ik er een 500GB HDD tijdelijk aan heb hangen met daarop spullen die ik van mn laatste systeem setup mee wil nemen. Nadat ik de nodige data had overgezet, bleek dat zonder die schijf mn systeem niet wil starten. Ik heb toch echt windows op die SSD geinstalleerd, maar als ik alleen SSD heb aangesloten, meld mijn systeem doodleuk dat er geen boot device kan worden gevonden. Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan fixen?

[ Voor 0% gewijzigd door alt-92 op 24-07-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsloyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-06 18:42
Staat in je bios geselecteerd dat hij moet booten via de SSD ? Misschien dat het dan wel gaat, of je windows installatie is niet goed verlopen, verder nog niet zoveel ervaring mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik heb de SSD aangewezen als primary boot device, en als ik via het boot menu aangeef dat ie via de SSD moet booten, krijg ik exact hetzelfde. Windows installatie kan het misschien aan liggen, mn eerste installatie was corrupted, ik heb de boel geformatteerd, opnieuw geinstalleerd en moest toen ook elke keer bij startup specificeren of ik een "eerdere versie van windows" (die corrupted was) wilde booten of windows 7. Ook zoiets, inmiddels omzeild door de keuzewachttijd op nul seconden te zetten maar het zit me wel dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De bootloader kan inderdaad op de verkeerde schijf terechtkomen. De oplossing is waarschijnlijk om de SSD aan te geven als primary boot device, en een repair te doen met de win7 dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hoe doe ik zo'n repair? Wanneer ik met alleen SSD en win7 dvd opstart doet ie namelijk net of er nog helemaal geen windows geinstalleerd is. Of ik nou alle boot devices behalve de SSD disable of niet, zodra ik het systeem in die configuratie opstart begint het een verse installatie, het slaat nergens op.

edit: ook wanneer ik in windows ben en de installatie dvd erin mik, word niet gedetecteerd dat er allang en breed windows 7 op het systeem staat, en word me gevraagd waar ik het geinstalleerd wil hebben. Dit is nogal hinderlijk.

[ Voor 60% gewijzigd door Singular1ty op 24-07-2010 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Trek alle schijven -behalve de SSD- eruit & install je OS. Werkt het dan wel?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Nee. Ik word er een beetje moedeloos van.

[ Voor 82% gewijzigd door Singular1ty op 24-07-2010 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Singular1ty schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 02:46:
Ik heb toch echt windows op die SSD geinstalleerd, maar als ik alleen SSD heb aangesloten, meld mijn systeem doodleuk dat er geen boot device kan worden gevonden. Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan fixen?
Je gewone HDD staat waarschijnlijk als actief gemarkeerd en bevat de bootloader.
Kun je ook zelf nakijken in diskmanagement.

Als je het echt goed wil doen kan je natuurlijk altijd nog een backup maken met Easy Transfer, en daarna een reinstall doen met alleen de SSD erin. Zodra je Windows dan eenmaal wél loopt zet je al je instellingen en bestanden weer terug met Easy Transfer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Moet ik nu dan toch een fresh install doen met de SSD alleen, of kan ik op een of andere manier de bootloader van die HDD af krijgen? Ik had in t begin het probleem dat die HDD niet in het deze computer-scherm verscheen, heb hem toen om moeten zetten naar een ander soort volume. Kan dit er iets mee te maken hebben? En kan ik met die easy-transfer methode voorkomen dat alle software die ik inmiddels op de SSD heb geinstalleerd opnieuw moet worden geinstalleerd na een verse windhoos installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Singular1ty schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:56:
Moet ik nu dan toch een fresh install doen met de SSD alleen, of kan ik op een of andere manier de bootloader van die HDD af krijgen?
Als je een herstelinstallatie kan doen met enkel de SSD + opstart van DVD, dan moet je bootloader (als de SSD daadwerkelijk met een actieve partitie is te zien) daarop terecht komen.
Desnoods kun je dat actief zetten van je SSD ook via diskpart doen via de recovery console op de DVD (commandprompt).
Ik had in t begin het probleem dat die HDD niet in het deze computer-scherm verscheen, heb hem toen om moeten zetten naar een ander soort volume. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Wat voor soort volume? Heb je al gekeken bij Diskmanagement?
En kan ik met die easy-transfer methode voorkomen dat alle software die ik inmiddels op de SSD heb geinstalleerd opnieuw moet worden geinstalleerd na een verse windhoos Windows installatie?
1) het is gewoon Windows. Tweede keer dat ik dat moet corrigeren overigens. Beetje flauw.

Nee, applicaties moet je dan wel opnieuw installeren, maar de instellingen daarvoor zijn via de Easy Transfer wel terug te zetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Als je een herstelinstallatie kan doen met enkel de SSD + opstart van DVD, dan moet je bootloader (als de SSD daadwerkelijk met een actieve partitie is te zien) daarop terecht komen.
Ik kan geen herstelinstallatie doen. Wanneer ik in die configuratie boot pakt de dvd op als een nieuwe installatie. Ook geen hint van command prompt oid, of ik moet heel scheel zijn (het was wel laat vannacht). Bottom line kan ik alleen normaal booten met die HDD aangesloten.

Edit: ik doe lelijk. Ik begin wel overnieuw met een verse installatie.
Wat voor soort volume? Heb je al gekeken bij Diskmanagement?
Dynamisch. Ik dacht dat dat alleen gebruikt werd voor raid opstellingen maar ik liep een beetje te rommelen in disk management omdat die schijf niet te zien was, en dat leek de oplossing te zijn.
1) het is gewoon Windows. Tweede keer dat ik dat moet corrigeren overigens. Beetje flauw.
:-( edit: lees net dat daar wat over staat in de regels van dit subforum... automatisme. Bedoel ik verder niets mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Singular1ty op 24-07-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbeumer
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 19:55
Wat voor kabel gebruik je?

SSD's zijn gevoelig voor kabels. Zelf ook mee lopen hannessen. En dan gaat het vaak mis met booten of uberhaupt herkennen.

Ik gebruik zelf voor de ssds nu sata3 kabels en dat werkt perfect. De problemen die ik had komen behoorlijk overeen met die van jou.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 10:04
alexbeumer schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:45:
Wat voor kabel gebruik je?

SSD's zijn gevoelig voor kabels. Zelf ook mee lopen hannessen. En dan gaat het vaak mis met booten of uberhaupt herkennen.

Ik gebruik zelf voor de ssds nu sata3 kabels en dat werkt perfect. De problemen die ik had komen behoorlijk overeen met die van jou.

Succes!
Je weet dat je een topic van 2 jaar oud kickt? :p
Singular1ty wijzigde dit bericht 24-07-2010 15:46 (9%)
Pagina: 1