Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Over een tijdje verhuist mijn werkgever van locatie en dus mijn standplaats als werknemer. Ze hebben prima regelingen getroffen voor medewerkers die mee willen naar deze nieuwe locatie, maar ook voor werknemers die niet mee willen/kunnen zijn er regelingen bedacht.

Omdat de nieuwe standplaats een redelijk eind weg is van de huidige, en omdat ik me meer verbonden voel aan de regio waar ik nu woon (en het hebben van werk dichtbij huis) dan aan mijn huidige functie wil ik dus gebruik maken van de laatste categorie regelingen.

Eén van de opties die men biedt is een onderzoek naar eventuele verzelfstandiging. Dit is een optie die ik wil overwegen. Men stelt een budget beschikbaar van circa 3000 euro om dit te bekostigen. Mijn vragen zijn:
  • Wie heeft er ervaring met een dergelijk businesscoaching traject?
  • Wat zijn punten waarop je moet letten bij het uitzoeken van een coach? (zelf al bedacht: klik, trackrecord, netwerk)
  • Is het gestelde budget marktconform? (Na wat onderzoek lijkt de gemiddelde coach een honorarium van zo'n 150 Euro per uur aan te houden, dit zou dus neerkomen op 20 contacturen, is dat voldoende?)
  • Er zijn ook vele (groeps)workshops te volgens her en der, vaak een stuk interessanter qua prijs. Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld de bijeenkomsten van de KvK of andere organisaties die dergelijke workshops aanbieden?
  • Zijn er nog andere zaken die ik absoluut moet meenemen in mijn overwegingen welke ik nog niet aangekaart heb?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
ebia schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 00:18:

Eén van de opties die men biedt is een onderzoek naar eventuele verzelfstandiging. Dit is een optie die ik wil overwegen. Men stelt een budget beschikbaar van circa 3000 euro om dit te bekostigen. Mijn vragen zijn:
De eerste vraag is of je inderdaad een zelfstandig ondernemer wil worden. Naar mijn mening is dat een keuze die je heel bewust moet maken, niet vanwege omstandigheden zoals ontslag of verhuizing van je baan.

Stel dat je inderdaad al een tijdje met plannen in die richting bezig was. Dan is het natuurlijk super als je een beetje startkapitaal van je oude baas meekrijgt.

De tweede vraag: wat ga je doen als zelfstandige? Uit het antwoord op deze vraag volgt een beetje Hoeveel investering je nodig hebt (auto, bedrijfsruimte, machines en gereedschappen, kantoorinventaris, aanloopverliezen etc). 3000 is leuk, maar voor veel starters is het slechts een klein deel van de totale investering.

En de derde vraag: is je ex werkgever meteen je eerste klant? Ik ga nu even niet in op de fiscaal-juridische gevolgen (VAR etc) maar het is natuurlijk heel fijn als je werkgever je een stuk omzet wil gunnen gedurende het eerste jaar.

On topic: business coahes heb ik geen ervaring mee. Ik betwijfel ook of je er per se een nodig hebt. Wel nuttig is een stukje fiscaal en juridisch advies, en een goede onafhankelijke verzekeringsagent/financieel adviseur. Je kunt kapitalen uitgeven aan advies, maar er is ook best veel te krijgen in het gratis domein. Bezoek eens een startersdag van de KvK, een informatieavond van de belastingdienst en ga een orienterend gesprek aan over financiele planning en inkomensverzekeringen. Dan ben je een heel stuk wijzer en heb je nog geen cent uitgegeven.

• ebia
t_captain schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:45:
[...]
De eerste vraag is of je inderdaad een zelfstandig ondernemer wil worden. Naar mijn mening is dat een keuze die je heel bewust moet maken, niet vanwege omstandigheden zoals ontslag of verhuizing van je baan.

Stel dat je inderdaad al een tijdje met plannen in die richting bezig was. Dan is het natuurlijk super als je een beetje startkapitaal van je oude baas meekrijgt.

De tweede vraag: wat ga je doen als zelfstandige? Uit het antwoord op deze vraag volgt een beetje Hoeveel investering je nodig hebt (auto, bedrijfsruimte, machines en gereedschappen, kantoorinventaris, aanloopverliezen etc). 3000 is leuk, maar voor veel starters is het slechts een klein deel van de totale investering.
Het idee van eigen ondernemerschap zit al jaren in m'n hoofd. En dan niet eens zozeer de manier waarop ik geld wil verdienen, maar meer die idealen die je nastreeft als je iets voor jezelf opzet. Eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid, eigen koers, eigen resultaat. Dat lijkt me geweldig.

Dat mijn werkgever nu op de proppen komt met deze regeling (en dat er ook op andere vlakken nu een aantal dingen op z'n plek vallen) geven mij net wel dat extra duwtje in de rug om eens goed uit te zoeken of ik een onderneming levensvatbaar kan maken. Zo'n nu of nooit gevoel dus. Het alternatief, blijven werken op de nieuwe standplaats, is in financiële zin veel interessanter om te overwegen. Toch ligt hier niet mijn primaire behoefte.

Het geld is echter alleen te besteden aan een coach, dat budget kan ik dus niet gebruiken als startkapitaal of iets dergelijks (helaas).
En de derde vraag: is je ex werkgever meteen je eerste klant? Ik ga nu even niet in op de fiscaal-juridische gevolgen (VAR etc) maar het is natuurlijk heel fijn als je werkgever je een stuk omzet wil gunnen gedurende het eerste jaar.
Ik wil IT-gerelateerde diensten aanbieden voor de (klein)zakelijke markt, met nadruk op saas. Mijn werkgever zou ik best tot mijn klantenkring willen rekenen, maar ik denk dat door verschillende omstandigheden de kans klein is dat dat ook zal gebeuren. Maar toch bedankt voor het idee, daar was ik zelf nog niet op gekomen. Wat niet is zou zomaar kunnen komen natuurlijk.
On topic: business coahes heb ik geen ervaring mee. Ik betwijfel ook of je er per se een nodig hebt. Wel nuttig is een stukje fiscaal en juridisch advies, en een goede onafhankelijke verzekeringsagent/financieel adviseur. Je kunt kapitalen uitgeven aan advies, maar er is ook best veel te krijgen in het gratis domein. Bezoek eens een startersdag van de KvK, een informatieavond van de belastingdienst en ga een orienterend gesprek aan over financiele planning en inkomensverzekeringen. Dan ben je een heel stuk wijzer en heb je nog geen cent uitgegeven.
Ja, de laatste opties die je noemt was ik zeker ook zeker van plan. Je hebt ook meer gerichte (en betaalde) presentatie-avonden bij de KvK met betrekking tot specifieke onderwerpen, heb je daar toevallig ook ervaring mee?

Ik denk overigens dat een businesscoach wel degelijk een toegevoegde waarde kan hebben. Ik zal eens bij mezelf te rade moeten gaan waarin ik zelf in te kort schiet (of waar ik blinde vlekken heb), en welke competenties ik zoek in zo'n businesscoach. Even een spiegel voorgehouden krijgen is nooit slecht denk ik zo. Helemaal niet als het iemand is die zelf de klappen van de zweep kent. Ik denk dat ik gewoon maar eens op gesprek moet gaan bij een aantal die mij wel interessant lijken.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Het lijkt me een fors bedrag voor businesscoaching. Iemand jouw businessplan laten doorworstelen kost echt geen 3000 Euro. Je hebt meer aan een marketingbudget.

Maar kijk eens of je voor dat bedrag geen boekhoud-diensten (plus jaarrekeningen, belastingaangiftes enz.) kan inkopen. Of dat je een notaris uitkiest, die voor dat bedrag een BVtje opzet.

Zelf heb ik geen echte ervaring. Reden dat ik dit vermeld is dat ik mij ooit in Belgie moest vestigen voor een klus aldaar (ben zelf Nederlander). Vlaanderen had toen een regeling waarbij het 75% van 1000 Eur aan adviesdiensten voor startende ondernemingen vergoedde. Het idee was dat er haalbaarheidsonderzoeken van werden gedaan.
In mijn geval was mijn lokale boekhouder ook adviseur en die ging van dat geld een aantal internationale fiscale regelingen uitzoeken, en werd voor het gemak werd ook de eerste jaaropgave ervan betaald. Wat ik wil zeggen, misschien is het een optie om een boekhouder in te zetten als businesscoach.

• t_captain
ebia schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:58:
[...]

Het geld is echter alleen te besteden aan een coach, dat budget kan ik dus niet gebruiken als startkapitaal of iets dergelijks (helaas).

[...]

Ik wil IT-gerelateerde diensten aanbieden voor de (klein)zakelijke markt, met nadruk op saas. Mijn werkgever zou ik best tot mijn klantenkring willen rekenen, maar ik denk dat door verschillende omstandigheden de kans klein is dat dat ook zal gebeuren.
Dan moet je dus rekening houden met een aanzienlijk startkapitaal, wat de werkgever niet voor je betaalt.

Ga je de kant op van applicatiehosting, of meer ontwikkeling van SAAS?

Ontwikkeling (of andere dienstverlening) op uur-factuur basis is misschien wel het makkelijkst qua startkapitaal. Maar ook dan heb je een auto nodig, laptop + wat software, 1e premiestorting AOV en evt ORV, en een spaarrekening waar je zeker 6 maanden van kan leven. Tenzij je al een klant hebt waar je meteen aan de slag kunt, dan kun je het wagen met 3 maanden buffer.

Als je met hosting aan de slag gaat, komen er ook nog investeringen in servers en rekeningen van datacenters bij.
[...]

Ja, de laatste opties die je noemt was ik zeker ook zeker van plan. Je hebt ook meer gerichte (en betaalde) presentatie-avonden bij de KvK met betrekking tot specifieke onderwerpen, heb je daar toevallig ook ervaring mee?
Zelf geen ervaring mee. Bij een startersdag heb je een aantal presentaties over verschillende onderwerpen (opzetten van een administratie, VAR en IB-ondernemers, etc etc). Deze duren ongeveer 45 minuten per stuk. Als je een eenvoudig bedrijf gaat opzetten met als rechtsvorm een eenmanszaak of BV en in eerste instantie geen personeel, dan geeft het voldoende informatie om te starten. (uitgaande dat je zelf terugdeinst om gericht iets uit te zoeken).

Volgens mij zijn de betaalde seminars vergelijkbaar van niveau maar gaan ze in een paar uur tijd wat dieper door op een onderwerp. Als je bv overweegt om internationaal te gaan handelen of personeel in dienst te nemen, dan zou ik wel voor zo'n seminar gaan omdat er wat meer tijd is om de loopholes te bespreken. Voor de kosten hoef je het niet te laten, ze zitten tussen de 30 en 100 euro per stuk.

Wat betreft startkapitaal en vergoeding vanuit je werkgever: is het geen optie om ontslagen te worden? :) Je werkgever verplaatst immers jou baan over grote afstand. Boven een bepaalde afstand kan men redelijkerwijs niet van je verwachten dat je meeverhuist (ik meen dat de grens bij 50 km ligt, maar dit moet gecheckt).
Dan ga je het boventallig/schuldloos ontslag/ontslagvergoeding/WW traject in. Met een WW ga je heel wat minder snel door je buffers heen en een ontslagvergoeding is gauw meer dan 3000 ;)

• ebia
Free rider schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:58:
In mijn geval was mijn lokale boekhouder ook adviseur en die ging van dat geld een aantal internationale fiscale regelingen uitzoeken, en werd voor het gemak werd ook de eerste jaaropgave ervan betaald. Wat ik wil zeggen, misschien is het een optie om een boekhouder in te zetten als businesscoach.
Inderdaad, of ik het budget nu opmaak aan een paar uur babbelen met een businesscoach, of dat ik er deel van de start-up mee bekostig onder de noemer advies/coaching, dat maakt niet veel verschil natuurlijk. Als ik eenmaal mijn werkgever in deze plannen betrek zal ik deze optie ook zeker bespreken, bedankt voor de tip.
t_captain schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:18:
Dan moet je dus rekening houden met een aanzienlijk startkapitaal, wat de werkgever niet voor je betaalt.

Ga je de kant op van applicatiehosting, of meer ontwikkeling van SAAS?

Ontwikkeling (of andere dienstverlening) op uur-factuur basis is misschien wel het makkelijkst qua startkapitaal. Maar ook dan heb je een auto nodig, laptop + wat software, 1e premiestorting AOV en evt ORV, en een spaarrekening waar je zeker 6 maanden van kan leven. Tenzij je al een klant hebt waar je meteen aan de slag kunt, dan kun je het wagen met 3 maanden buffer.

Als je met hosting aan de slag gaat, komen er ook nog investeringen in servers en rekeningen van datacenters bij.
Ik dacht in eerste instantie bedrijven te begeleiden met het gebruik van saas-toepassingen van derde partijen, dus zelf niks doen aan hosting of ontwikkeling. Het absolute minimum wat ik dus nodig heb is een e-mailadres, een telefoon en een laptop. Een betrouwbare (nog geen jaar oude) auto heb ik al.

Natuurlijk, als ik er meer een serieuze vorm aan wil geven zal het daar niet bij blijven, het is maar net 'hoe' ik wil beginnen wat het benodigde startkapitaal en buffer bepaald. Zo ben ik er dus nog niet over uit of ik mijn baan ga opzeggen om mij volledig toe te leggen op de eigen onderneming, of dat ik bijvoorbeeld deeltijd in loondienst blijf bij mijn werkgever totdat deze verhuist. Op die vragen kan ik pas antwoord geven als ik mijn plannen voldoende heb doorgerekend, daar lijkt mij zo'n coach (of een financieel adviseur) wel weer handig voor.

Je aanmoediging tot een AOV kan ik wel begrijpen, maar ORV == overlijdensrisicoverzekering? Waarom zou ik dat willen/moeten?
Zelf geen ervaring mee. Bij een startersdag heb je een aantal presentaties over verschillende onderwerpen (opzetten van een administratie, VAR en IB-ondernemers, etc etc). Deze duren ongeveer 45 minuten per stuk. Als je een eenvoudig bedrijf gaat opzetten met als rechtsvorm een eenmanszaak of BV en in eerste instantie geen personeel, dan geeft het voldoende informatie om te starten. (uitgaande dat je zelf terugdeinst om gericht iets uit te zoeken).
Als ik eruit ben met m'n werkgever hoe ik dat budget ga besteden zal ik misschien wat meer ruimte vrijmaken voor dergelijke trainingen en workshops. Het lijkt me toch interessanter een halve of hele dag onder de pannen te zijn voor hetzelfde geld waarvoor je een uur met een coach mag praten.

Een belangrijk punt waar ik al een paar dagen over nadenk is de manier waarop ik de administratie ga opzetten. Het lijkt me essentieel om altijd snel te kunnen weten hoe je ervoor staat met het bedrijf, maar op een manier dat het zo weinig mogelijk moeite kost. Maar goed, dat zijn operationele zorgen voor later.
Wat betreft startkapitaal en vergoeding vanuit je werkgever: is het geen optie om ontslagen te worden? :) Je werkgever verplaatst immers jou baan over grote afstand. Boven een bepaalde afstand kan men redelijkerwijs niet van je verwachten dat je meeverhuist (ik meen dat de grens bij 50 km ligt, maar dit moet gecheckt).
Dan ga je het boventallig/schuldloos ontslag/ontslagvergoeding/WW traject in. Met een WW ga je heel wat minder snel door je buffers heen en een ontslagvergoeding is gauw meer dan 3000 ;)
Helaas. Het gaat om de hoeveelheid tijd die je kwijt bent om van en naar je werk te komen, en alhoewel er geen vaste regels zijn is een reistijd van 3 uur per dag nog acceptabel volgens bestaande jurisprudentie. Ik val in die categorie, dus ontslag op eigen verzoek zal weinig uithalen.

Maar goed, over de beschikbaarheid van geld maak ik me ook niet echt veel zorgen. Als ik bijvoorbeeld twee dagen in loondienst blijf dan is dat voldoende om aan mijn privé verplichtingen te voldoen. En tot de tijd dat ik daadwerkelijk start kan ik redelijk wat sparen om te investeren, het maken van de plannen en eventuele bijscholing zijn immers op kosten van m'n werkgever. En tot slot denk ik dat er met een goed plan altijd wel ergens geld is los te peuteren mocht dat nodig zijn.

• t_captain
ebia schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:13:
[...]

Ik dacht in eerste instantie bedrijven te begeleiden met het gebruik van saas-toepassingen van derde partijen, dus zelf niks doen aan hosting of ontwikkeling. Het absolute minimum wat ik dus nodig heb is een e-mailadres, een telefoon en een laptop. Een betrouwbare (nog geen jaar oude) auto heb ik al.
In het opzicht van benodigd startkapitaal is advies vergelijkbaar met ontwikkeling. Laptop, auto. In ieder geval dus geen dure servers en datacenters te betalen :)
Natuurlijk, als ik er meer een serieuze vorm aan wil geven zal het daar niet bij blijven, het is maar net 'hoe' ik wil beginnen wat het benodigde startkapitaal en buffer bepaald. Zo ben ik er dus nog niet over uit of ik mijn baan ga opzeggen om mij volledig toe te leggen op de eigen onderneming, of dat ik bijvoorbeeld deeltijd in loondienst blijf bij mijn werkgever totdat deze verhuist. Op die vragen kan ik pas antwoord geven als ik mijn plannen voldoende heb doorgerekend, daar lijkt mij zo'n coach (of een financieel adviseur) wel weer handig voor.
Als je baas flexibel wil zijn met het aantal uren dan is dat een fantastische start. In het begin werk je wat meer voor je baas zodat je niet door je buffers heen gaat, heb je een betaalde opdracht dan ga je minder uren maken voor je baas. Dit kon wel eens de sleutel zijn om de stap daadwerkelijk te kunnen zetten.
Je aanmoediging tot een AOV kan ik wel begrijpen, maar ORV == overlijdensrisicoverzekering? Waarom zou ik dat willen/moeten?
ORV == overlijdensrisicoverzekering --> klopt 100%.

Vooropgesteld: ik ken je situatie niet dus het is geen persoonlijk advies.

De reden dat je in het algemeen een ORV kan nodig hebben is het feit dat je nabestaandenpensioen aanzienlijk daalt zodra je uit dienst bent.

Meestal is de pensioengrondslag (naast je pensioengevend salaris natuurlijk) gebaseerd op het aantal jaren tussen indiensttreding en je 65e verjaardag. Als je bv op 30-jarige leeftijd in dienst bent gekomen, dan heb je aanspraak op een 7/8 deel van een volledig nabestaandenpensioen (65-30=35 jaar = 7/8 deel van de 40 jaar die een loopbaan nominaal duurt in veel pensioenregelingen). Dat andere 1/8 deel wordt je geacht te hebben opgebouwd in je vorige baan, tussen je 25e en 30e.

Vervolgens wordt je 40 en ga je uit dienst. Dan is je 7/8 nabestaandenpensioen ineens nog maar een 1/4 nabestaandenpensioen: gebaseerd op een 10-jarig dienstverband tussen de 30 en 40 jaar. 1/8 deel wordt je geacht in je 1e baan te hebben opgebouwd tussen de 25 en 30. Dan 1/4 deel uit je 2e baan tussen de 30 en 40. En de rest moet van je nieuwe baan komen: bij indiensttreding op je 40e maak je daar namelijk aanspraak op een 5/8 nabestaandenpensioen.

Zoals gezegd weet ik niet in hoeverre je nabestaanden hebt en in hoeverre die afhankelijk zijn van jouw inkomen. Maar als er sprake is van financieel afhankelijke nabestaanden, is het zeker een punt aandacht. Dit kun je ook niet (zoals ouderdomspensioen) een jaartje laten liggen want stel dat je net in dat jaar onverwacht overlijdt of een ziekte ontwikkelt die acceoptatie voor een ORV in de weg zou staan.
Een belangrijk punt waar ik al een paar dagen over nadenk is de manier waarop ik de administratie ga opzetten. Het lijkt me essentieel om altijd snel te kunnen weten hoe je ervoor staat met het bedrijf, maar op een manier dat het zo weinig mogelijk moeite kost. Maar goed, dat zijn operationele zorgen voor later.

[...]
De ideale vorm van administratie hangt vooral af van het aantal facturen dat er jaarlijks in en uit gaat. Als je voor 3 klanten werkt, 10 facturen per jaar verstuurt en een stuk of 30 keer per jaar zakelijke uitgaven hebt, dan is Excel je vriend.

Het je 200 klanten met maandelijkse rekeningen en betaal je 1000 inkomende facturen per jaar, dan moet je wel een boekhoudpakket hebben. Tegenwoordig zijn er interessante online pakketten voor de MKB markt. Vaak ook met de optie dat jij en je boekhouder er allebei in kunnen. Jij maakt de posten aan, boekhouder categoriseert ze en maakt er bv jaarrekeningen van.

• ebia
t_captain schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:45:
Als je baas flexibel wil zijn met het aantal uren dan is dat een fantastische start. In het begin werk je wat meer voor je baas zodat je niet door je buffers heen gaat, heb je een betaalde opdracht dan ga je minder uren maken voor je baas. Dit kon wel eens de sleutel zijn om de stap daadwerkelijk te kunnen zetten.
Ja, ik denk dat dergelijke flexibiliteit wel aanwezig is. Anders kan ik het altijd nog afdwingen, maar ik denk niet dat het zover hoeft te komen, daar is mijn werkgever immers ook niet bij gebaat en daar zijn de afgesproken regelingen ook niet naar.
De reden dat je in het algemeen een ORV kan nodig hebben is het feit dat je nabestaandenpensioen aanzienlijk daalt zodra je uit dienst bent.

Zoals gezegd weet ik niet in hoeverre je nabestaanden hebt en in hoeverre die afhankelijk zijn van jouw inkomen. Maar als er sprake is van financieel afhankelijke nabestaanden, is het zeker een punt aandacht. Dit kun je ook niet (zoals ouderdomspensioen) een jaartje laten liggen want stel dat je net in dat jaar onverwacht overlijdt of een ziekte ontwikkelt die acceoptatie voor een ORV in de weg zou staan.
Weer wat geleerd. In mijn situatie denk ik dat een dergelijke verzekering (nu nog) overbodig is. Ik heb geen eigen huis, geen geregistreerd partnerschap/huwelijk, geen kinderen. Ook een AOV sluit ik pas af op het moment dat ik enigszins inzicht heb op wat ik daadwerkelijk verdien met de onderneming en wat ik qua inkomensverlies kan lijden mocht ik een tijd uit de running zijn. Ik overweeg in de eerste periode nog een vrijwillige verzekering bij de UWV, dat is wel wat duur, maar minder gedoe. Die AOV's zijn best een ontransparante en taaie materie, daar ontkom je volgens mij niet aan het raadplegen van een tussenpersoon om te kijken wat het beste is voor jouw persoonlijke situatie.
De ideale vorm van administratie hangt vooral af van het aantal facturen dat er jaarlijks in en uit gaat. Als je voor 3 klanten werkt, 10 facturen per jaar verstuurt en een stuk of 30 keer per jaar zakelijke uitgaven hebt, dan is Excel je vriend.

Het je 200 klanten met maandelijkse rekeningen en betaal je 1000 inkomende facturen per jaar, dan moet je wel een boekhoudpakket hebben. Tegenwoordig zijn er interessante online pakketten voor de MKB markt. Vaak ook met de optie dat jij en je boekhouder er allebei in kunnen. Jij maakt de posten aan, boekhouder categoriseert ze en maakt er bv jaarrekeningen van.
Inderdaad, dat is typisch zo'n ding waarvan je het ook in overleg met doen met een boekhouder of accountant. Ben er ook nog niet helemaal over uit wat ik precies wil. Enerzijds denk ik lekker makkelijk alles simpel in een ordner te douwen en deze eens in de zoveel tijd naar de boekhouder brengen. Anderzijds wil ik graag grip hebben op de situatie en zou een meer geïntegreerd pakket beter inzage geven in de actuele stand van zaken, maar bijvoorbeeld ook je klanten en/of facturenadministratie. Heb afgelopen dagen ook eens met dat Exact Online lopen spelen, ziet er veelbelovend uit, maar dan ontkom ik waarschijnlijk toch niet aan de expertise van een boekhouder om dit op een handige manier in te richten. Er is zoveel aanbod op dit vlak, dat maak het er allemaal niet eenvoudiger op.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 12:26

SeatRider

Hips don't lie

t_captain schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:18:
Gelukkig al door jezelf onderuitgehaald, maar ik heb er ook geen prettig gevoel bij als iemand gewoon even een paar maanden de WW in wordt gepraat (van ons geld) gewoon omdat ie te lui is om 50km te rijden ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ebia
SeatRider schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:02:
[...]

Gelukkig al door jezelf onderuitgehaald, maar ik heb er ook geen prettig gevoel bij als iemand gewoon even een paar maanden de WW in wordt gepraat (van ons geld) gewoon omdat ie te lui is om 50km te rijden ;)
In mijn geval gaat het om een factor 90 waarmee de reisafstand wordt verlengt (1km nu, naar 90km straks). Zonde van tijd, geld en milieu als je het mij vraagt. Dan kunnen we beter mijn nederige WW betalen dan dat we voor miljarden weer extra snelwegen aanleggen voor al die mensen die 50km willen rijden om naar hun werk te komen zonder files.

Maar goed, die optie is uitgesloten, en ook zo interessant niet. Want wil je vanuit de WW iets voor jezelf starten moet je binnen een week of 6 onderzoeken of je je plan levensvatbaar kunt maken, dat lijkt me vrij krap. En je begint al vanuit een achterstandspositie van, wat is het, 75% van je laatst verdiende loon? En hoe serieus nemen bijvoorbeeld banken je als je vanuit een IRO-traject start? Nu zit ik een relatief luxe positie, waarbij ik zelfs, mocht de hele operatie na een jaar niet slagen, mijn oude functie bij m'n werkgever weer mag oppakken.

Verwijderd

Ik merk hier wat laatdunkende reacties of businesscoaches. Daar moet ik toch op reageren, aangezien ik er zelf een ben ;).

Wat ik wel kan zeggen is dat veel mensen de stap naar ondernemerschap nogal onderschatten. Hoe kom je aan klanten? Wat voor tarief hanteer je? Wat voor investeringen zijn er nodig? Hoeveel heb je prive nodig? Wat voor winsten verwacht je (realistisch) te maken? Op dit soort (en nog veel meer!) vragen wil je toch liefst wel een soort van antwoord voordat je begint. Daarom is het ook belangrijk om van tevoren een goed ondernemingsplan te schrijven. Niet 'voor de bank' zoals veel mensen denken, maar vooral voor jezelf. Daar kan een coach goed van pas komen.

Paar kleine (maar belangrijke!) tips vooraf:
- als je het kunt, doe dan je dagelijkse administratie zelf! Er zijn zoveel ondernemers die het niet redden omdat ze het financiele overzicht over hun onderneming volledig kwijt zijn, dat is gewoon zonde.
- Begin gewoon als eenmanszaak, die suggestie hierboven om met die E 3.000,- een notaris te betalen voor een BV is misschien goed bedoeld, maar het is geen goed advies. Zeker de eerste jaren niet als je nog startersaftrek kunt krijgen.
- Als je begint en het begint lekker te lopen, zorg dan dat je reserveert voor de inkomstenbelasting! Over het algemeen zal de belastingdienst volgend boekjaar in een keer de inkomstenbelasting over het hele jaar ervoor aanslaan 'te betalen binnen 14 dagen'. Als je een resultaat hebt van E 60.000,- en je had hier niet op gerekend dan kun je je hier fors aan snijden.

• t_captain
SeatRider schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:02:
[...]

Ik wil even niet de discussie in over 50, 100 of 200 km, 30, 60 of 120 minuten reistijd.

Maar het feit blijft dat er ergens een grens bestaat in wat je van een werknemer mag verwachten. Stel dat je baan morgen van Maastricht naar Ameland wordt verhuisd. Dan is het in alle redelijkheid niet meer mogelijk om naar je werk te blijven gaan. Dus ben je in feite gewoon door een verandering van de organisatie van je werkgever je baan kwijtgeraakt. Wat mij betreft moet je werkgever gewoon een ontslagvergoeding betalen en is het ook legitiem om daarna gebruik te maken van de WW.

Ander (en iets meer praktijkgericht) voorbeeld, een afdeling die uit NL naar India wordt overgeplaatst. Moeten alle boventallige Nederlanders dan maar meeverhuizen naar Bangalore? Of hebben zij wel recht op WW?

• t_captain
ebia schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:40:
[...]

Maar goed, die optie is uitgesloten, en ook zo interessant niet. Want wil je vanuit de WW iets voor jezelf starten moet je binnen een week of 6 onderzoeken of je je plan levensvatbaar kunt maken, dat lijkt me vrij krap.
Dat hangt ervan af hoe complex je business plan is. De meeste eenmanszaken kun je in twee avonden doorrekenen.
En je begint al vanuit een achterstandspositie van, wat is het, 75% van je laatst verdiende loon? En hoe serieus nemen bijvoorbeeld banken je als je vanuit een IRO-traject start?
Gelukkig hebben niet alle starters een bank nodig :) Hangt van de benodigde investeringen af.

• ebia
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:58:
Wat ik wel kan zeggen is dat veel mensen de stap naar ondernemerschap nogal onderschatten. Hoe kom je aan klanten? Wat voor tarief hanteer je? Wat voor investeringen zijn er nodig? Hoeveel heb je prive nodig? Wat voor winsten verwacht je (realistisch) te maken? Op dit soort (en nog veel meer!) vragen wil je toch liefst wel een soort van antwoord voordat je begint. Daarom is het ook belangrijk om van tevoren een goed ondernemingsplan te schrijven. Niet 'voor de bank' zoals veel mensen denken, maar vooral voor jezelf. Daar kan een coach goed van pas komen.
Helemaal mee eens. En ik wil ook zeker een realistisch uitgewerkt plan maken voordat ik überhaupt ergens mee begin. Want als er geen droog brood mee te verdienen valt ga ik gewoon opzoek naar een andere baan, simpel zat. Maar goed, hoe ga jij als businesscoach om met zulke vragen? Alle punten waaraan je moet denken kun je benoemen, prima, maar die staan ook op de site van de KvK en cijfers zijn te vinden bij brancheorganisaties en CBS. Wat is het waar een businesscoach toegevoegde waarde kan bieden voor mijn bedrijf in spé? Is het sparren zodat je beetje bij beetje meer vorm geeft aan je plannen? Is het helpen door middel van je netwerk?
Paar kleine (maar belangrijke!) tips vooraf:
- als je het kunt, doe dan je dagelijkse administratie zelf! Er zijn zoveel ondernemers die het niet redden omdat ze het financiele overzicht over hun onderneming volledig kwijt zijn, dat is gewoon zonde.
Om die reden zou ik inderdaad de administratie zelf willen doen. Met m'n neus bovenop de feiten. Maar ik ken mezelf, ben geen held in het netjes en tijdig opbergen van spullen. Mijn eigen administratie beslaat een paar mappen en een paar dozen. Wel weet ik alles altijd terug te vinden :P Aandachtspunt, absoluut.
- Begin gewoon als eenmanszaak, die suggestie hierboven om met die E 3.000,- een notaris te betalen voor een BV is misschien goed bedoeld, maar het is geen goed advies. Zeker de eerste jaren niet als je nog startersaftrek kunt krijgen.
Dat is wel de meest logische keuze ja. Maar wat als ik part-time zou beginnen? Ik denk dat de antwoord op deze vraag heel erg samenhangt met een aantal dingen. Wil/moet ik überhaupt investeren? (financial/operational lease bestaat ook nog) Voldoe ik wel aan het urencriterium om gebruik te maken van de startersaftrek? Welke financiële risico's lijdt ik (en mijn vriendin) als dingen verkeerd gaan en hoe kan ik mij daar tegen indekken als ik als emz begin? Wil ik een deel van de winst in de onderneming behouden voor latere investeringen? Hoe denken mijn klanten over mijn rechtsvorm? De BV helemaal uitsluiten doe ik dus nog even niet.
- Als je begint en het begint lekker te lopen, zorg dan dat je reserveert voor de inkomstenbelasting! Over het algemeen zal de belastingdienst volgend boekjaar in een keer de inkomstenbelasting over het hele jaar ervoor aanslaan 'te betalen binnen 14 dagen'. Als je een resultaat hebt van E 60.000,- en je had hier niet op gerekend dan kun je je hier fors aan snijden.
Ja, de bekende valkuil. Denk ook dat het erg samenhangt met je tip nummer 1.

Nu ik toch de aandacht van een deskundige heb ;), misschien heb je nog een antwoord op één van de vragen uit mijn TS. Kun je een tip van sluier oplichten hoe een dergelijk traject bij jou in elkaar zit? Hoe selecteer ik een goede businesscoach? Is het gestelde budget reëel?
t_captain schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:59:
Dat hangt ervan af hoe complex je business plan is. De meeste eenmanszaken kun je in twee avonden doorrekenen.
Das misschien waar, maar is dat dan voldoende om te zeggen "Ok, ik ga nu mijn inschrijving bij de KvK regelen"? Misschien kom ik over als té voorzichtig, maar als ik iets doe dan moet het ook gewoon goed zijn. Zo weet ik dat ik op bepaalde vlakken (bijvoorbeeld verkoop) gewoon onvoldoende in huis heb, daar moet ik aandacht aan schenken. Hoe weet ik nog niet, dat moet ik nog onderzoeken. En zo dus veel van dat soort zaken. Mijn inschatting is dat ik, mede gelet op de drukte rondom mijn afstuderen dit jaar, nog zeker wel een jaar bezig zal zijn voordat ik überhaupt iets heb wat lijkt op een levensvatbaar businessplan.
Gelukkig hebben niet alle starters een bank nodig :) Hangt van de benodigde investeringen af.
Das waar. Maar zeg zelf, een ideale positie om vanuit te beginnen is het denk ik niet. Sowieso niet heden te dagen als je geld nodig hebt van een bank, maar dat is weer een ander issue.

Verwijderd

ebia schreef op maandag 26 juli 2010 @ 22:41:

Helemaal mee eens. En ik wil ook zeker een realistisch uitgewerkt plan maken voordat ik überhaupt ergens mee begin. Want als er geen droog brood mee te verdienen valt ga ik gewoon opzoek naar een andere baan, simpel zat. Maar goed, hoe ga jij als businesscoach om met zulke vragen? Alle punten waaraan je moet denken kun je benoemen, prima, maar die staan ook op de site van de KvK en cijfers zijn te vinden bij brancheorganisaties en CBS. Wat is het waar een businesscoach toegevoegde waarde kan bieden voor mijn bedrijf in spé? Is het sparren zodat je beetje bij beetje meer vorm geeft aan je plannen? Is het helpen door middel van je netwerk?
Een coach kan je op verschillende manieren helpen: inderdaad sparren om je plannen te laten uitkristalliseren en de focus te leggen, tips geven die je nou net niet op die standaard sites ziet en zo verder. Bijvoorbeeld ook adviezen hoe je zelf een netwerk opzet en onderhoudt. Vaak bieden adviesbedrijven ook cursussen voor administratie, acquisitie en zo verder. Het mooie van zo'n traject (althans bij ons :+ ))is dat het precies op jouw persoonlijke behoeften afgestemd kan worden. Waar je de meeste moeite mee hebt zal dan ook de meeste nadruk op gelegd worden.
Om die reden zou ik inderdaad de administratie zelf willen doen. Met m'n neus bovenop de feiten. Maar ik ken mezelf, ben geen held in het netjes en tijdig opbergen van spullen. Mijn eigen administratie beslaat een paar mappen en een paar dozen. Wel weet ik alles altijd terug te vinden :P Aandachtspunt, absoluut.
Tsja door het zelf te doen bespaar je een hoop geld ten opzichte van een keer per kwartaal een doos bonnen naar de boekhouder brengen en je houdt meer het overzicht. In een coachingstraject kun je hier natuurlijk ook meer op in gaan.
Dat is wel de meest logische keuze ja. Maar wat als ik part-time zou beginnen? Ik denk dat de antwoord op deze vraag heel erg samenhangt met een aantal dingen. Wil/moet ik überhaupt investeren? (financial/operational lease bestaat ook nog) Voldoe ik wel aan het urencriterium om gebruik te maken van de startersaftrek? Welke financiële risico's lijdt ik (en mijn vriendin) als dingen verkeerd gaan en hoe kan ik mij daar tegen indekken als ik als emz begin? Wil ik een deel van de winst in de onderneming behouden voor latere investeringen? Hoe denken mijn klanten over mijn rechtsvorm? De BV helemaal uitsluiten doe ik dus nog even niet.
Ik denk dat de vraag hoeveel en waarin investeren het beste kan wachten totdat de rest van je ondernemingsplan af is. Dan heb je ook meer een idee wat er werkelijk nodig is. Ik denk dat er tegenwoordig weinig bedrijven meer zijn die een emz als minder professioneel zien, de laatste jaren komen er zoveel zzp'ers bij (die vrijwel altijd als emz opereren) dat men daar niet meer van opkijkt. Risico verminderen kan wel een overweging zijn om de bv in te gaan, maar de meeste zzp'ers lopen eigenlijk vrij weinig risico omdat de kosten ook heel laag zijn. Ook de winst van je onderneming behouden kan een argument zijn om de bv in te gaan, maar dan moet je al wel op een heel behoorlijk winstniveau zitten wil dat zin hebben (zeg 75K)
Ja, de bekende valkuil. Denk ook dat het erg samenhangt met je tip nummer 1.

Nu ik toch de aandacht van een deskundige heb ;), misschien heb je nog een antwoord op één van de vragen uit mijn TS. Kun je een tip van sluier oplichten hoe een dergelijk traject bij jou in elkaar zit? Hoe selecteer ik een goede businesscoach? Is het gestelde budget reëel?
Zoals gezegd wordt een traject meestal op jouw persoonlijke behoeften toegesneden. Bij ons kun je tegen lage kosten een orientatiegesprek doen, ik neem aan dat dat bij vergelijkbare bedrijven ook zo is. Dan merk je snel genoeg of er een 'klik' is of niet. Het budget lijkt me wel reëel, zeker als je veel zelf kan doen.
Das misschien waar, maar is dat dan voldoende om te zeggen "Ok, ik ga nu mijn inschrijving bij de KvK regelen"? Misschien kom ik over als té voorzichtig, maar als ik iets doe dan moet het ook gewoon goed zijn. Zo weet ik dat ik op bepaalde vlakken (bijvoorbeeld verkoop) gewoon onvoldoende in huis heb, daar moet ik aandacht aan schenken. Hoe weet ik nog niet, dat moet ik nog onderzoeken. En zo dus veel van dat soort zaken. Mijn inschatting is dat ik, mede gelet op de drukte rondom mijn afstuderen dit jaar, nog zeker wel een jaar bezig zal zijn voordat ik überhaupt iets heb wat lijkt op een levensvatbaar businessplan.

Das waar. Maar zeg zelf, een ideale positie om vanuit te beginnen is het denk ik niet. Sowieso niet heden te dagen als je geld nodig hebt van een bank, maar dat is weer een ander issue.
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om je eerst goed te orienteren wat je nu precies wilt. Er zijn genoeg mensen die inderdaad een inschrijving bij de Kvk halen en gaan met die banaan, maar die lopen vroeg of laat tegen dezelfde vragen aan als waar jij nu al mee zit (tenzij ze vanuit loondienst bijvoorbeeld nog een groot netwerk hebben uiteraard).

waar je eventueel financiering vandaan moet halen lijkt me ook weer iets van later zorg. Maar als banken niet willen zijn er altijd nog microfinancieringspunten, Qredits, of desnoods bijstandsverlening voor zelfstandigen. Als jij een levensvatbare onderneming hebt moet financiering (tot E 35.000,- dan toch) geen probleem zijn.
Pagina: 1