Macbook als muziekserver?

Pagina: 1
Acties:

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:46

neliss

h00t h00t!

Topicstarter
Ik ben van plan om in huis via een macbook gecombineerd met airport express via airtunes muziek te streamen naar m'n hifi set, dus als muziekserver zegmaar.
De bedoeling is om hem in clamshell (scherm dicht) modus de hele dag aan te laten met airtunes aan en dan via de iphone muziek uit te kiezen (remote app).

Nu vroeg ik me af of dit verantwoord is qua warmte ontwikkeling en levensduur van de macbook.
Ik heb wel verhalen gelezen van mensen die dit met een mac mini hebben gedaan, maar dit is natuurlijk geen notebook en daarom wat gangbaarder.
Toch heb ik op de apple website gezien dat de (nagenoeg) idle vermogens vrij dicht bij elkaar liggen (ongeveer 10W met scherm dicht) wat toch wel redelijk gezond lijkt voor lang gebruik.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met soortgelijke configuraties of dit juist absoluut afraden (en waarom), voor ik me eraan waag.
Alvast bedankt voor de reacties :)

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:16

rammes

koekebakker 1e klas

itunes pakt bij mij 7% cpu dus dat zal het probleem niet zijn. ik heb hier ook dagelijks met een airport de muziek aan. gewoon doen zou ik zeggen

Ik zou het doen!

• bn326160
  • Laatst online: 25-01 21:45
Als je de Macbook ook nog als 2e pc (laptop om mee te nemen op reis/vrienden) wil gebruiken, ja, waarom niet?
Maar als je hem puur voor iTunes gebruikt, waarom dan geen Mac mini of goedkope windows pc/netbook?

🤞🏻

• neliss

neliss

h00t h00t!

Topicstarter
bn326160 schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 11:58:
Als je de Macbook ook nog als 2e pc (laptop om mee te nemen op reis/vrienden) wil gebruiken, ja, waarom niet?
Maar als je hem puur voor iTunes gebruikt, waarom dan geen Mac mini of goedkope windows pc/netbook?
Een laptop is niet bedoeld om 24/7 (bij wijze van) aan te staan, daarom twijfel ik of het verantwoord is.

Mac mini ben ik niet zo'n fan van, gezien je voor 200 euro meer een macbook hebt vind ik het een beetje een zwart schaap in de apple familie. Bovendien is een macbook nog zuiniger ook.
Een windows pc of netbook kopen voor vrijwel alleen iTunes is suf 8)7

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
neliss schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 12:46:
[...]

Een laptop is niet bedoeld om 24/7 (bij wijze van) aan te staan, daarom twijfel ik of het verantwoord is.

Mac mini ben ik niet zo'n fan van, gezien je voor 200 euro meer een macbook hebt vind ik het een beetje een zwart schaap in de apple familie. Bovendien is een macbook nog zuiniger ook.
Macbook voor alleen iTunes ook, waarom kijk je niet voor een 2e hands Mac Mini via tweakers ?, die zullen vrijwell allemaal het zelfde werk kunnen doen als wat je wilt scheeld je nog enorm veel geld ook.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Of gewoon een iPod Classic met een dock? Werkt uitstekend als muziekservertje :p

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55

dlmh

Lo-Fi

sebastius schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 17:47:
Of gewoon een iPod Classic met een dock? Werkt uitstekend als muziekservertje :p
Die kun je niet remoten met je iPhone/iPod Touch, en is niet digitaal aan te sluiten op een eventuele receiver :P

Edit:

Een AppleTV werkt trouwens ook perfect als muziekserver...

[ Voor 10% gewijzigd door dlmh op 26-07-2010 14:30 ]

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:11
Je kan beter voor iets als een squeezebox of soortgelijk apparaat gaan.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

MacBook in clamshell mode werkt afaik alleen als je er een extern beeldscherm aan hangt.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

KoudeAardbei

Moderator

Romke schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:20:
MacBook in clamshell mode werkt afaik alleen als je er een extern beeldscherm aan hangt.
Magneetje is er zo uit te halen afaik, brightness op 0 ....

• wiebenik?
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 14:37
KoudeAardbei schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:22:
[...]

Magneetje is er zo uit te halen afaik, brightness op 0 ....
Beeldscherm uitzetten + InsomniaX = Oplossing *O*
Overigens sneltoets voor beeldscherm uitzetten = Ctrl+Shift+Eject

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:03
wiebenik? schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:57:
[...]

Beeldscherm uitzetten + InsomniaX = Oplossing *O*
Overigens sneltoets voor beeldscherm uitzetten = Ctrl+Shift+Eject
IDD.. geen probleem hoor. je kan zelfs als jeeen TB of muis aan hangt je laptop ook uit slaap halen ;-)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Maar effe serieus, waarom zou je in hemelsnaam een macbook kopen om enkel MP3tjes te draaien?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

neliss schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 12:46:
[...]

Een Macbook kan zonder problemen maanden aan staan, net zoals iedere moderne PC/laptop overginds. De hardware lijkt allemaal erg op elkaar en is gebaseerd op dezelfde technologie.

De enige onderdelen die sneller slijten zijn je harde schijf en de ventilators van de koeling, maar ook niet meer dan ze zouden doen als je de laptop over een langere periode even lang aan zou hebben staan. het enige wta je moet doen is zorgen dat je hem in een koele / schone ruimte zet zodat hij niet de hele dag grote hoeveelheden stof staat aan te zuigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 26-07-2010 20:59 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• neliss

neliss

h00t h00t!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik weet genoeg.
Samenvattend kan ik stellen dat een macbook er goed onder blijft functioneren, mits je de koeling in de gaten houdt (wat voor elke computer geldt). Ik overweeg een notebook koeler te gaan halen om hem een handje te helpen.

Ik ben inderdaad ervan op de hoogte dat je InsomniaX moet draaien om clamshell modus te gebruiken zonder extern scherm, Apple schijnt het te hebben dichtgetimmerd zodat je je laptop niet aan kan hebben staan bij het vervoeren.

Verder snap ik dat het wat vergezocht is om een macbook te gebruiken als muziekserver, maar Airtunes met iRemote op de iphone vind ik zo zijn charmes hebben. Daarnaast vind ik het veelzijdiger dan een Mac Mini oid. Apple TV zou ook voldoen maar die vind ik te duur voor wat mij biedt en de HDD ruimte, wellicht iets voor in de toekomst.
Pagina: 1