USB External DAC vs PCI geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Pioneer A209R stereoversterker en een paar Q Acoustics 2020 speakers. Deze heb ik direct aangesloten op een mediacenter PC met een Creative Audigy SE geluidskaart. Het geluid dat uit deze combinatie komt, is naar mijn mening best goed en ik ben blij met mijn speakers.

Toch vraag ik mij af of het zin heeft om eventueel een externe USB DAC aan te schaffen. Bijvoorbeeld de Fubar 2 USB DAC:

http://www.audiophileproducts.com/fubar2

Deze beschikt over een Burr Brown PCM2702. Volgens de kreten op de site zou dit veel beter zijn dan een standaard geluidskaart, onder andere vanwege minder interferentie etc.

Maar is dit wel zo? Ga ik er veel van merken als ik een Fubar 2 gebruik ipv een Audigy SE met mijn setup?

Zijn er meer mensen die voor een USB DAC hebben gekozen, zo ja welke en wat zijn jullie bevindingen?

Alvast bedankt!

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Last van interferentie heb je vooral met onboard kaartjes die te dicht op andere elementen zijn gezet.. interferentie op een pci(express) geluidskaart kan ook voorkomen wanneer je deze bijvoorbeeld te dicht op je videokaart zet (dan hoor je geroezemoes tijdens scrollen enzo.

Ik denk dat je zelf het beste kunt oordelen hierover: heb je nu last van interferentie? Zo nee, dan zou ik gewoon bij die Audigy blijven.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Mijn ervaring is dat vrijwel elke externe DAC beter klinkt dan wat er op je PCI geluidskaart zit.
Tenzij die PCI kaart van een bepaalde "klasse" is, maar daar valt een Audigy SE niet onder ('t is een prima kaart, maar qua geluid niet echt het beste wat er te krijgen is).

Dus ja ik denk dat er wel winst te behalen valt, maar ga voor jezelf na of je het de moeite vindt. Als je nu tevreden bent... ;)
Ik kan je alvast vertellen dat bijv. 128 kbps MP3's er niet beter van zullen gaan klinken. :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ja dat is de hele vraag inderdaad.. ik heb op dit moment volgens mij geen last van interferentie en ik vraag me inderdaad af of het wel de moeite is. Mijn albums heb ik geript op 320kbps MP3 btw.

Op dit moment zit er trouwens een 5 meter lange (dunne) kabel tussen (van geluidskaart naar versterker). Geen idee of dat nog veel uitmaakt hiervoor.

Bedankt voor de reacties tot nu toe iig.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ja kabel maakt ook wel wat verschil. Je hoeft geen exotische dure kabel met glitters te halen, maar een dikkere goed afgeschermde kabel laat wel wat verschil horen, zeker op die lengte. :)
Kan je zelf maken van een stuk goede microfoonkabel en wat tulp stekkers.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

dreeke schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 21:41:
Ja kabel maakt ook wel wat verschil. Je hoeft geen exotische dure kabel met glitters te halen, maar een dikkere goed afgeschermde kabel laat wel wat verschil horen, zeker op die lengte. :)
Kan je zelf maken van een stuk goede microfoonkabel en wat tulp stekkers.
Als eea. gebalanceerd moet zijn ja. Microfoonkabel heeft 3 aders. Normale signaalkabel (bijv. om gitaar in een versterker te pluggen) doorgaans 2 ;)
Pagina: 1