Alternatieve PSU formaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Hi, ik ben een totale casemodding noob, dus als dit een domme vraag is, bij voorbaat excuses.

Ik heb een bepaade casemod in gedachten maar ik heb moeite om een voeding te vinden die gaat passen.

Het bord wordt een Mini ITX met een i5 en er komen uiteindelijk 2 SSD's aan te hangen. Het maximaal nodige vermogen is dan ook lekker laag. De i5 is 70W en verder hebben alleen het bord en de SSD's stroom nodig.

De standaard ATX voeding is echter te groot voor de ruimte waar deze bak in moet gaan passen, ik zoek iets dat kleiner is.

Ik wil ook geen fan op de voeding. Er komt 1 hele grote case fan die lucht gaat verplaatsen. Dat wordt dan ook gelijk het enige bewegende onderdeel.

Bestaan er voedingen die aan mijn wensen voldoen? Zoja, hoe kan ik er het beste naar zoeken?
Kan ik anders op een of andere manier een laptop voeding gebruiken? Zoja dan met wat wat voor verloop stekkers?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:03

QinX

Shai-Hulud

Een bekend formaat is de Micro PSU.
http://www.mini-box.com/PW-200M-DC-DC-power-supply

edit:
Wat de beste man hieronder zegt |:(

[ Voor 23% gewijzigd door QinX op 23-07-2010 17:40 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:22
Pico-PSU. Zoek die maar eens op in de Pricewatch.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Nice, maar dat dit niet de hele oplossing. Ik heb dus ook iets nodig om de Pico-PSU van 12V gelijkstroom te voorzien zie ik.
En daar gebruik het het beste voor......? Een laptop power-brick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
En daar gebruik het het beste voor......? Een laptop power-brick?
Als je elke vorm van efficientie om zeep wilt helpen wel ja :+ Zoek gewoon een efficiënte adapter van het een of ander. Laptop laders zijn te ineffciënt. Bijvoorbeeld mijn HP lader, levert max. 90W bij een efficientie van....27%. Dat ding trekt dus zo'n 320W op full load. Die van mijn broertje is nog erger (ook HP), 65W met max. 330W uit de muur. En dat is normaal voor laptop laders. Niemand geeft er iets om, maar het is toch niet wat je zou verwachten met de huidige race om 80 plus silver/gold/platinum certificaten in gewone PSU's.

[ Voor 0% gewijzigd door Crahsystor op 23-07-2010 18:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Die efficientie val mee hoor de Dell adaptor haalt uit 150 watt 90 voor de laptop dus dat is een stuk gunstiger. Ik vermoed dat de Crahsystor ook de hooste waarden eeft vermenigvuldigd .. :S geen idee eigenlijk want de HP adaptors die ik heb zitten een stuk gunstiger ;)

Je kan voor een microATX kast ook een Mirco voeding krijgen die zijn dan een stukje kleiner dan de gewone. Ik heb de maten thuis en ik kan ze ff niet opzoeken voor zo vanuit Thailand hier ;)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Crahsystor schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:10:
[...]
Als je elke vorm van efficientie om zeep wilt helpen wel ja :+ Zoek gewoon een efficiënte adapter van het een of ander. Laptop laders zijn te ineffciënt. Bijvoorbeeld mijn HP lader, levert max. 90W bij een efficientie van....27%. Dat ding trekt dus zo'n 320W op full load. Die van mijn broertje is nog erger (ook HP), 65W met max. 330W uit de muur. En dat is normaal voor laptop laders. Niemand geeft er iets om, maar het is toch niet wat je zou verwachten met de huidige race om 80 plus silver/gold/platinum certificaten in gewone PSU's.
Dit lijkt mij overigens erg sterk. Dat zou namelijk betekenen dat je 230watt aan warmte in die lader weg moet stoken op full load. Ik denk niet dat je adapter voorzien is van een koellichaam en ventilatoren. Dus in dat geval zal die efficientie echt wel meer zijn. Het is gewoon een geschakelde voeding. dus de 70% moet ie zonder problemen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Je ziet vaak een maximale Stroom bij een voltage bereik ;)
bv: 100-240V 1,5 A
dan is het zaak dat je de 1,5 met de 100 vermenigvuldigd en niet met de 240 :P

Dit zou verklaren waarom het rendement zo laag zou zijn ...
(als je de verkeerde waarden neemt voor de berekening :P)

En dat zou pas zijn bij volledige belasting dan he ...
Meestal is de belasting een stuk lager dan de maximaal haalbare van de adaptor ...

[ Voor 20% gewijzigd door Twarp op 23-07-2010 18:40 . Reden: aanvulling ]

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
Twarp schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:39:
Je ziet vaak een maximale Stroom bij een voltage bereik ;)
bv: 100-240V 1,5 A
dan is het zaak dat je de 1,5 met de 100 vermenigvuldigd en niet met de 240 :P

Dit zou verklaren waarom het rendement zo laag zou zijn ...
(als je de verkeerde waarden neemt voor de berekening :P)

En dat zou pas zijn bij volledige belasting dan he ...
Meestal is de belasting een stuk lager dan de maximaal haalbare van de adaptor ...
In that case I stand corrected. Ik had dus wel 220V * 1.5A gedaan. Maar dan nog is de efficiëntie niet om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 15:14
Je moet even kijken hoe en wat, past er wel een ATX voeding in?

Je zou dan kunnen kijken naar het SFX formaat met een verloop naar ATX. Voorbeeldje:http://www.cdromland.nl/p.../Be_Quiet_SFX_32_PSU_350W

Deze zijn een stuk korter dan standaard ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Crahsystor schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:10:
[...]
Een laptop adapter is ook eigenlijk niet bedoeld om je laptop constant te voeden maar puur bedoeld om de batterijen van je laptop weer op te laden. Full load van zo'n adapter is ook puur bedoeld om op zo een kort mogelijke tijd de batterijen op te kunnen laden, dus tja ik denk dat je hier niet van in-efficientie kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Wat je nu zegt is niet heel logisch.. of jij nu dat ding gebruikt om je laptop op te laden of om te draaien, in ieder geval zal hij een hele lage efficiëntie hebben. Tenzij zo'n adapter natuurlijk opeens wel goed gaat presteren bij een lage afname, maar dat lijkt me zeer sterk

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05-2024

Harrstein

show me ya caffëine

_ferry_ schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:24:
[...]

Dit lijkt mij overigens erg sterk. Dat zou namelijk betekenen dat je 230watt aan warmte in die lader weg moet stoken op full load. Ik denk niet dat je adapter voorzien is van een koellichaam en ventilatoren. Dus in dat geval zal die efficientie echt wel meer zijn. Het is gewoon een geschakelde voeding. dus de 70% moet ie zonder problemen halen.
zeg dat niet te rap. ik heb wel eens voedingen voor laptops gehad met een fan er in ( en was nog nodig ook |:( )

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jep ze zijn er wel, maar imo absoluut niet standaard.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een "1-u" voeding of een 12v 10a voeding van vergelijkbaar formaat? efficientie is niet super, maar kan je in de kast bouwen ipv een laptop voeding los dr aan.. net wat je zelf fijn vind.. (20x10x4 cm, heb er zelf een in gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 22:28
Een server voeding ombouwen, lastig en riskant.

Je kan ook uit oude workstations een voeding halen. HP Workstations hebben vaak afwijkende voedingen die gemaakt zijn naar de kast. Dit zijn verschillende vormen, van heel lang en dun naar vierkant met een deuk er in, etc. Misschien een idee om zo'n voeding te pakken. Denk overigens ook aan je videokaart, tenzij deze standaard op je mobo zit. Maar ga niet precies op de ** watt zitten die je volgens specs ook nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 22:16
_ferry_ schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:24:
[...]

230 Watt aan hitte lijkt mij ook erg sterk, maar ik heb wel een keer mijn vinger gebrand aan mijn Dell adapter (die platte). Met de zomerhitte van een paar weken terug had ik maar een oude P4 heatsink er op geplakt met wat tape om de boel onder controle te houden...

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ro3lie schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 01:18:
Een server voeding ombouwen, lastig en riskant.
Wat is er lastig en riskant aan?

Bijvoorbeekd deze van supermico PWS-0048 .
De mijne komen tot halverwege de full-depth van een 2U kast (zijn 1U voedingen ivm redundancy).
een "1-u" voeding of een 12v 10a voeding van vergelijkbaar formaat? efficientie is niet super, maar kan je in de kast bouwen ipv een laptop voeding los dr aan.. net wat je zelf fijn vind.. (20x10x4 cm, heb er zelf een in gebruik)
Wbt onzuinigheid, als ik ga kijken naar de kasten die ik gebruik:
' 80 PLUS Gold Certified' waardering qua efficiency:
Bron:
http://www.supermicro.com...2U/825/SC825TQ-R720LP.cfm

Je ziet daar ook dat de PSU tot halverwege de kast komt bij een diepte van 25.5" (648mm).
Maw: die PSU Is minstens 30cm lang.

Ook niet heel handig.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 28-07-2010 02:31 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:11
Be Quiet 300 watt voeding:
Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/product/2/3/9/239791/img/1/G.jpg
Be Quiet 350 watt voeding:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1267437918.jpeg

De eerste is de helft van de breedte van een normale voeding en de andere is de helft van de diepte van een normale voeding. En leveren heel wat vermogen meer als een Pico PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Iska schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 03:52:
Wat je nu zegt is niet heel logisch.. of jij nu dat ding gebruikt om je laptop op te laden of om te draaien, in ieder geval zal hij een hele lage efficiëntie hebben. Tenzij zo'n adapter natuurlijk opeens wel goed gaat presteren bij een lage afname, maar dat lijkt me zeer sterk
Een batterij oplader leverd overspanning puur en alleen om binnen korte tijd een oplaadbare accu of batterij te laden en hiervoor is gewoon overspanning nodig. Ja en nadelig bijkomend effect is dan wel dat zo'n lader bij gewoon gebruik niet echt efficient om springt omdat dan die overspanning in feite niet nodig is.

Alleen wat ik wil zeggen is dat je eigenlijk ook een laptop niet constant alleen met je lader moet gaan gebruiken en sterker nog dat dit voor je accu's niet bevorderlijk is. Wanneer je toch een laptop constant aan de lader hangt kan je veel beter een gewone desktop pc pakken, want uiteindelijk zit je dan toch met de kabel van de lader te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja, gelukkig is dat tijdperk voorbij, lithium batterijen kunnen niet opgeladen worden met overspanning, dan ontploffen ze.. 'opladers' voor telefoons en laptops zijn gewoon geregelde voedingen die ongeacht de afname een gelijke spanning afgeven, en in eht apparaat zef zit een IC of een circuit dat van de 5, 12 of 19v de juiste spanning maakt voor het opladen van de accucellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
Of ik heb niet goed gelezen maar gebruikt je geheugen en mamapank tegenwoordig geen stroom meer....
Pagina: 1