Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom is een Prius zo langzaam? :)

Pagina: 1
Acties:

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Ik zat net even te denken. Zo'n Prius heeft zo'n beetje de meest efficiente aandrijflijn die er bestaat:

- topvermogen benzinemotor al beschikbaar bij 5200rpm
- ondersteuning van een flinke elektromotor om tot een gemaximeerd topvermogen van ongeveer 100kW te komen. gevolg is dat de elektromotor vooral de benzinemotor ondersteunt op de zwakkere werkpunten (bv lage toerentallen bij wegrijden uit stilstand, dan heeft de benzinemotor nog niet veel vermogen)
- CVT versnellingsbak die geen schakeltijden heeft en daarnaast vanaf ongeveer 30 km/h de motoren op hun optimale werkpunt kan houden.

Kortom, je hebt maximaal 100kW aan vermogen die vrijwel continu ter beschikking moeten staan.
Als je vervolgens de 0-100 tijd bekijkt dan zit deze op 10.4 seconden. Ik zou aanzienlijk sneller verwachten.

Ik heb op de BMW 25kW meer, en 20kg extra gewicht. Geen CVT maar gewoon een 5-bak, geen elektromotoren etc. en de benzinemotor komt pas 1000 toeren later aan zijn topvermogen. Onder de streep zou je verwachten dat het extra vermogen ruimschoots verloren gaat door de minder efficiente aandrijflijn. Pas rond de 50km/h kom je in de buurt van het topvermogen dus op de 0-50 gaat er al veel tijd verloren. En 10 km/h later moet je alweer schakelen, war je ook een seconde verliest tegen een CVT.

Toch doet de BMW volgens het boekje 0-100 in 8.2 seconden.

M.a.w. hier klopt iets niet :) iemand een linkje naar de een rollenbank uitdraai van een Prius? ;)

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Het is puur de CVT. Deze is afgesteld voor een zo zuinig mogelijk gebruik. Ik ga er bijna vanuit dat als je de CVT timings aanpast, dat je er meer uit kunt halen (zolang de accus genoeg stroom kunnen leveren uiteraard).

Zie bijvoorbeeld ook de Honda CR-Z. Deze heeft een handgeschakelde 6-bak is al een stuk sneller met minder vermogen (91KW). Zie Autoweek specs van de Honda CR-Z.

[ Voor 34% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 23-07-2010 14:43 ]

Xbox360 gamerprofile

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat de CVT inderdaad niet schakelt om maximale prestaties te krijgen, bovendien wals je wel heel makkelijk over je 25% hogere vermogen heen in de BMW ;) Sowieso zegt het maximale vermogen niet alles: het kan zomaar zijn dat je meer koppel hebt bij lagere toeren. Bovendien is 1s wel erg traag geschakeld :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat is nu het principe eigelijk achter dat topvermogen op bepaalde toeren? Mijn 306 zou ook ergens tegen de 6000 toeren topvermogen moeten leveren, maar ik ben echt gek als ik daadwerkelijk zoveel toeren wil gaan halen (stofzuiger!).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
SinergyX schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:41:
Wat is nu het principe eigelijk achter dat topvermogen op bepaalde toeren? Mijn 306 zou ook ergens tegen de 6000 toeren topvermogen moeten leveren, maar ik ben echt gek als ik daadwerkelijk zoveel toeren wil gaan halen (stofzuiger!).
Klopt, op dat punt heeft hij dan maximaal vermogen en dat zou dan ook je ideale schakelpunt zijn.

Xbox360 gamerprofile

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:51
Jij wou zeggen dat je een seconde nodig hebt om te schakelen? Dan schakel je wel gruwelijk langzaam.
Een prius is gebouwd op zuinigheid, dus dat merk je ook terug in de prestaties. Ik heb geen flauw idee hoe de aandrijflijn van een prius in elkaar zit maar ik kan me best voorstellen dat er nogal wat aandrijfverlies plaatsvind wat het verdere verschil zou kunnen verklaren. De overbrenging van de CVT is ook van invloed op de acceleratie en de zuinigheid. Dus die is vast wat langer als een gemiddelde / normale bak.

• melcon
@gnimmel, meestal ligt het ideale schakelpunt 200/300/400 toeren later als het topvermogen, zodat je op het moment dat je overschakelt weer dichtbij het toerental terechtkomt waar je topvermogen ligt. Als je op het toerental van het topvermogen schakelt val je vaak net wat te ver terug in toeren.

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
melcon schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:48:
@gnimmel, meestal ligt het ideale schakelpunt 200/300/400 toeren later als het topvermogen, zodat je op het moment dat je overschakelt weer dichtbij het toerental terechtkomt waar je topvermogen ligt. Als je op het toerental van het topvermogen schakelt val je vaak net wat te ver terug in toeren.
/slap mezelf. Je hebt helemaal gelijk :P

Maar het is wel leuk om tegen Sjonnies te "sporten" in hun 1.6 Golf ofzo. Je ziet ze echt terugvallen als ze moeten schakelen terwijl ik letterlijk met twee handen achter mijn hoofd er voorbij kan rijden (rij zelf geen Prius, maar een Honda Civic Hybrid. Die hebben ook een CVT).

[ Voor 23% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 23-07-2010 14:51 ]

Xbox360 gamerprofile

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gnimmeL_kraD schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:45:
Klopt, op dat punt heeft hij dan maximaal vermogen en dat zou dan ook je ideale schakelpunt zijn.
Dus 'maximaal vermogen' rijden is absoluut niet brandstof bewust? :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:24
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:41:
Ik denk dat de CVT inderdaad niet schakelt om maximale prestaties te krijgen,
melcon schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:45:
De overbrenging van de CVT is ook van invloed op de acceleratie en de zuinigheid. Dus die is vast wat langer als een gemiddelde / normale bak.
Is het principe van een CVT niet dat die nu juist geen (vaste)overbrengingen heeft?
melcon schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:45:
Ik heb geen flauw idee hoe de aandrijflijn van een prius in elkaar zit maar ik kan me best voorstellen dat er nogal wat aandrijfverlies plaatsvind [...]
Als er grote aandrijfverliezen zijn dan kan het nooit een superzuinige auto zijn, dus dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door croxz op 23-07-2010 14:55 ]

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
SinergyX schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:50:
[...]

Dus 'maximaal vermogen' rijden is absoluut niet brandstof bewust? :P
Ja en nee. Ik kan het niet precies uitleggen. Misschien dat iemand anders dat wel kan. Maar het is in ieder geval zeker niet zo dat de hoogst mogelijke versnelling altijd de zuinigste is.

Xbox360 gamerprofile

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12
Ik dacht altijd dat de auto het snelst is in zijn/haar powerband en dat als de powerband ver onder het maximale vermogen ligt je altijd nog sneller kan zijn door in de powerband te blijven (Max koppel).

• croxz
Ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren:
  1. De aandrijflijn is geoptimaliseerd voor laag verbruik, niet voor prestaties.
  2. Om de 2 motoren 'smooth' met elkaar te integreren moeten vermogens- en koppelpieken worden gladgestreken, dat gaat ten koste van piek vermogen.
  3. De benzinemotor moet altijd ook de accu opladen, anders kan de electromotor niet bijspringen. Dit gaat ten koste van 'voortbrengings'vermogen.

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 14:15
En als je het echt goed wil hebben, electrisch dragracen, ergens rond de 4.20

YouTube: Electric Car Drag Racing | Oregon Field Guide | OPB

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:41:
Ik denk dat de CVT inderdaad niet schakelt om maximale prestaties te krijgen, bovendien wals je wel heel makkelijk over je 25% hogere vermogen heen in de BMW ;)
25% meer vermogen per kg, en 25% eerder op de 100. Lijkt me redelijk overeenkomen.
Daarbij: in 10 seconden naar 100 km/h komen, hoe kan je dat nou langzaam noemen? Ik wil het je op de fiets zien doen :P

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
croxz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:57:
  2. Om de 2 motoren 'smooth' met elkaar te integreren moeten vermogens- en koppelpieken worden gladgestreken, dat gaat ten koste van piek vermogen.
  3. De benzinemotor moet altijd ook de accu opladen, anders kan de electromotor niet bijspringen. Dit gaat ten koste van 'voortbrengings'vermogen.
Ik weet niet precies hoe het met de Prius zit, maar punt 3 gaat bij de Honda niet op. Alleen als de accu's bijna leeg zijn worden deze opgeladen tijdens het rijden. Anders is het puur alleen uit de uitrol-/remkracht.

Xbox360 gamerprofile

• melcon
@croxz, dat klopt, maar is er nog wel sprake van een eindoverbrenging (in het differentieel). Als die lang is kost dat gewoon acceleratie (je wint zuinigheid). Bij een prius is het volgens mij een planetair stelsel waarbij de electromotor direct gekoppeld zit op het differentieel. De benzine motor op de planetaire wielen. De accu kan als ik het me goed herinner ook niet al het vermogen leveren voor de electromotor, een groot deel komt ook van de motor zelf. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, heb zeg maar weinig interesse in een prius.

De powerband ligt tussen max. koppel en max. vermogen en daar wil je inderdaad blijven. Als je het wereld record 0-100 wil neer zetten in elk geval ;-) Schakel je te vroeg en val je terug onder max. koppel dan heb je niet het meeste bereikt. Bij max. koppel heb je optimale verbranding (meeste lucht en meeste benzine). Maar omdat vermogen een vermenervuldiging is van toerental en koppel ligt het max. vermogen verderop in het toerenbereik. Je verbruik is ook hoger in dat deel (je verpompt meer lucht, dus ook meer brandstof). Als je te laag in toeren zit verbruik je ook meer omdat je dan niet af kan met een arm mengsel. Het mengsel wordt dan verrijkt en de verbranding is niet volledig.

[ Voor 5% gewijzigd door melcon op 23-07-2010 15:10 ]

• t_captain
Wow, 9 reakties in een half uurtje! ;)

De meeste automaten hebben meerdere programma's. Als je niet al teveel gas geeft dan gaat de bak in de eco mapping (schakelpunten op brandstofverbruik geoptimaliseerd). Geef je vol gas dan gaat de bak in de performance mapping. Dat soort gedrag is volgens mij de laatste jaren standaard op automatische bakken. Zoiets heeft een Prius waarschijnlijk ook wel. Voor de ECE verbruiksmetingen hoef je het niet weg te laten want daar ga je vrijwel niet volgas.

Theoretische 0-100 met een Prius: 6.4s als je voortdurend 100kW naar de wielen hebt. Ongeveer 8kW gaat in de luchtweerstand (0 aan het begin, 12 aan het eind, niet helemaal lineair). En nog eens een kilowatt of 4 naar rolweerstand (gokje). Ik tel een rijklaar gewicht van 1345 (auto leeg) + 75 (bestuurder) + 50 (vloeistoffen) = 1470kg.

Theoretische 0-100 met een 320Ci: 5.1s uitgaande van continu 125kW naar de wielen en dezelfde schattingen voor luchtweerstand en rolweerstand, gewicht 1490kg rijklaar.

De BMW en de Prius zitten dus allebei ongeveer 60% boven de theoretische minimumwaarde.

Opmerkelijk dat de HSD aandrijflijn hier niet beter weet te scoren dan een traditionele 5-bak.

Hmm, ff domain checken

Domeinnaam Status
hsd-tuning.nl beschikbaar

;)

• t_captain
croxz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:57:
Factor 1 zou in een moderne automaat afhankelijk moeten zijn van de rijstijl. Hard rijden = performance mapping i.p.v. eco mapping.

Factor 2 zit al in de berekening. In totaal heeft een Prius dik 120kW geinstalleerd, dit is gemaximeerd op 100kW. Juist vanwege die factor zou een Prius een hogere efficiency moeten halen. De 100kW is namelijk over een vrij breed toeren gebied beschikbaar.

Factor 3: opladen van een elektromotor doe je niet als je volgas accelereert maar juist bij afremmen en rustig cruisen.

• Grrrrrene
  • Niet online
croxz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:51:
[...]

[...]

Is het principe van een CVT niet dat die nu juist geen (vaste)overbrengingen heeft?
Ja, schakelen is ook niet helemaal het juiste woord, maar zo'n CVT neemt een bepaalde overbrengingsverhouding aan bij jouw "gaspedaalstand" en dat kan sportief (maximaal vermogen) of zuinig (maximale efficiëntie) of iets daar tussenin. Hoe dan ook: de Prius is voor zuinig rijden gemaakt, de BMW meer voor sportief rijden. Kan zomaar zijn dat het verschil daar vandaan komt :)

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Zelf merk ik als ik de Honda Civic Hybrid in de S-stand zet, deze gelijk naar een hoog toerental toe gaat en wel een stukje rapper optrekt (in ieder geval voor het gevoel, ik heb niet nooit geklokt).

Ik zit even te zoeken, maar klopt het nu dat de Prius geen "S-stand" heeft en alleen een D?

Xbox360 gamerprofile

• Grrrrrene
  • Niet online
De Prius heeft een Eco, Normal, Sport en EV-mode: http://cars.about.com/od/...ota-Prius-mode-switch.htm

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Topgear heeft het "snel rijden" met de Prius ooit getest: YouTube: Prius More Enviromentally Damaging Than BMW M3

Erg ongeschikt om met een Prius zo snel mogelijk te proberen op te trekken.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heeft Toyota ooit die Priapus (ofzo?) uitgebracht? Dat zou toch een hybride sportwagen moeten zijn?

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
SinergyX schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:34:
Heeft Toyota ooit die Priapus (ofzo?) uitgebracht? Dat zou toch een hybride sportwagen moeten zijn?
Persoonlijk heb ik er nog niet van gehoord. Maar het klinkt mij eerder in de oren als een Toyota die een KERS systeem heeft.

Xbox360 gamerprofile

• croxz
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:16:
[...]
Ja, schakelen is ook niet helemaal het juiste woord, maar zo'n CVT neemt een bepaalde overbrengingsverhouding aan bij jouw "gaspedaalstand" en dat kan sportief (maximaal vermogen) of zuinig (maximale efficiëntie) of iets daar tussenin. Hoe dan ook: de Prius is voor zuinig rijden gemaakt, de BMW meer voor sportief rijden. Kan zomaar zijn dat het verschil daar vandaan komt :)
Wat ik van CVT en Prius in het bijzonder begrepen heb (heb er zelf nooit in gereden) is dat de motor een min-of-meer vaste toerental gaat draaien waarbij deze meest efficient is. De CTV moet dan het verschil overbruggen tussen het vaste toerental en de toerental van de wielen op dat moment. Er is voor elke snelheid maar 1 verhouding mogelijk, dus je kan dan de CVT niet afstemmen op verbruik of prestatie.

• Grrrrrene
  • Niet online
croxz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:46:
[...]

Wat ik van CVT en Prius in het bijzonder begrepen heb (heb er zelf nooit in gereden) is dat de motor een min-of-meer vaste toerental gaat draaien waarbij deze meest efficient is. De CTV moet dan het verschil overbruggen tussen het vaste toerental en de toerental van de wielen op dat moment. Er is voor elke snelheid maar 1 verhouding mogelijk, dus je kan dan de CVT niet afstemmen op verbruik of prestatie.
Nope, het toerental is afhankelijk van de stand van je gaspedaal: veel gas = veel toeren, weinig gas = weinig toeren. Zie ook onderstaande video:

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 23-07-2010 16:02 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
croxz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:51:
En dan? Hoe men de shiftgradients dan wel het variogram afstelt bepaalt alles. De KIA forte hybrid (niet in europa te verkrijgen) heeft een enorm agressieve shiftgradient wanneer je het gas los laat (zo snel mogelijk naar zo laag mogelijk toerental en fuel cut off) maar is erg tam wanneer je gas bij geeft.

Met een CVT kan je dat dus heel erg mooi regelen. De Multitronic van Audi vind ik ook wel heel erg tam qua shiftgradients.
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:59:
Nope, het toerental is afhankelijk van de stand van je gaspedaal: veel gas = veel toeren, weinig gas = weinig toeren.
Dat is ook niet waar. Alles hangt af van het variogram welke bepaalt bij x gaspedaal stand en y snelheid z toerental gehandhaafd wordt. En wanneer je 10% gas geeft en je duwt door naar 90%, dan kan je perfect maar 100 toeren stijgen als het variogram zo gemaakt is. Of met 100rpm/s naar het hoger toerental klimmen door de tamme shiftgradient.

De Mercedes B heeft dat heel erg mooi. Wanneer je daar kickdown rijdt dan gaat het toerental met 1250rpm omhoog tov 100% gas zonder kickdown.
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:16:
Ja, schakelen is ook niet helemaal het juiste woord
Schakelen is wel het juiste woord :)

* Chevy454 is CVT powertrain engineer.

[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 23-07-2010 16:11 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• croxz
Nu al mijn verklaringen voor het verschil zijn afgeslagen, ga ik maar beweren dat er geen verschil is :*)

Toyota Prius 1.8 HSD Comfort vs Toyota Avensis 1.6 VVT-i Comfort
1345 kg vs 1340 kg
100 kW (136 pk) vs 97 kW (132 pk)
10,4 s vs 10,4 s

Ongeveer even zwaar, ongeveer even krachtig, en precies even snel van 0-100 km/h. Dus hoezo is de Prius langzaam?

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
croxz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:20:
Nu al mijn verklaringen voor het verschil zijn afgeslagen, ga ik maar beweren dat er geen verschil is :*)

1345 kg vs 1340 kg
10,4 s vs 10,4 s

Ongeveer even zwaar, ongeveer even krachtig, en precies even snel van 0-100 km/h. Dus hoezo is de Prius langzaam?
Vergeet niet dat alleen het nieuwe model Prius een 1.8 motor heeft. De meeste die je ziet rijden is het model daarvoor met een 1.5 motor.

Xbox360 gamerprofile

• croxz
gnimmeL_kraD schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:40:
[...]
Vergeet niet dat alleen het nieuwe model Prius een 1.8 motor heeft. De meeste die je ziet rijden is het model daarvoor met een 1.5 motor.
:? Dit zijn de specificaties van de nieuwste Prius (waar de TS ook naar verwees) vergeleken met een even krachtige Avensis. Wat heeft de oude Prius hier mee te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door croxz op 23-07-2010 16:47 ]

• melcon
136 pk krachtig? :P

• t_captain
croxz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:20:

1345 kg vs 1340 kg
10,4 s vs 10,4 s

Prius heeft een veel dikker koppel en zijn vermogen over een bredere powerband beschikbaar. Verder de CVT t.o.v. een handbak. Dus zou de Prius (aanzienlijk) sneller moeten zijn.

• Grrrrrene
  • Niet online
Hoeveel auto's zouden er op de markt zijn die bij veel gas weinig toeren geven en bij weinig gas veel toeren? 8)7 Je snapt best wat ik bedoel, net als bij het schakelen. Schakelen impliceert "stappen" en een CVT werkt vaak continu (hoewel je wel stappen kunt inprogrammeren), iig bij die van de Prius wel, zoals in de video te horen is.

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:03

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Voor wie het nog niet weet: Een Prius heeft geen CVT-versnellingsbak. Er is niet één systeem dat de overbrengingsverhouding regelt. De aandrijving lijkt op een CVT omdat er geen directe relatie is tussen motortoerental en rijsnelheid. Verder gaat iedere vergelijking mank.

Ik vind deze link wel erg duidelijk: http://eahart.com/prius/psd/

Halverwege die pagina zit een simulator waar je kan spelen met toerentallen en de resulterende snelheden kan aflezen. Je kan daar ook zien dat de verbrandingsmotor (ICE) onder de 60Mph nog niet z'n maximale toerental kan halen. De verhoudingen zullen niet kloppen voor de nieuwste serie, maar het werkingsprincipe blijft hetzelfde. Je hoort dit overigens ook op die video, het motortoerental klimt tijdens het optrekken.

Het blijft lastig om te verklaren hoe je de vermogens van de motoren bij elkaar op moet tellen. Even uitgaande van de derde (huidige) generatie Prius, zit er een Benzinemotor (ICE) in van 73kW, een generator/electomotor (MG1) van 42kW en een electromotor/generator (MG2) van 60kw. Bij elkaar goed voor 175 kW als je ze allemaal tegelijk op vol vermogen kan laten draaien. Maar dat gebeurt nooit. De stroom voor MG2 wordt vaak gegenereerd door MG1, en eventueel aangevuld vanuit de HV-accu. In andere situaties (de "heretical mode", don't ask) genereert MG2 stroom voor MG1. Al die energie komt uiteindelijk uit de benzine en de accu.

De accu kan maximaal 27kW leveren. Daarom is het maximale vermogen dat op enig moment geleverd kan worden 27kW + 73kW = 100 kW. Combineer dat met het feit dat de benzinemotor bij lagere snelheden nog niet op vol vermogen kan draaien en je hebt een mogelijk antwoord op de vraag...

[ Voor 4% gewijzigd door TwOkkie op 23-07-2010 17:42 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• t_captain
+1 voor deze uitleg. Dit verklaart hem helemaal.

Had verwacht dat met een CVT de benzinemotor al vanaf 30 km/h in zijn powerband zou zitten maar dat is dus pas bij veel hogere snelheden. Verder dacht ik dat je het totale vermogen van 100kW was begrensd aan de output (dus overal beschikbaar waar de som van de vermogens van de motoren >= 100kW). Maar de beperking blijkt nu aan de input (accu) te zitten waardoor je vermogenscurve dezelfde vorm heeft als die van een gewone benzinemotor (alleen ligt hij 27kW hoger). Weg vlakke "continu 100kW" curve.

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:03

TwOkkie

Tweakin' Okkie

De beperking zit hem dus eigenlijk in het maximum toerental dat MG1 kan halen. De snelheid van de auto is recht evenredig met het toerental van MG2. Als je langzaam rijdt, en dus als MG2 met een laag toerental draait, moet MG1 heel hard de andere kant op draaien om de toeren van de ICE te compenseren. Als MG1 veel sneller zou kunnen draaien (toerental nu max 10.000), dan zou de ICE bij een lagere rijsnelheid al het maximale vermogen kunnen leveren.

Maar vergis je niet in de stoplichtsprintjes van een Prius. Het is heel erg makkelijk om die 10.4 seconden te halen. Rem los, gas intrappen, en weg ben je. Maar ook rustig met het verkeer mee accelereren met ca. 2000 toeren is een heerlijk om te doen. Als een piloot die naar een flightlevel klimt, accelereer je naar je kruissnelheid en zet hem daar op de CC. Dat hoeft niet altijd met grof geweld, dat kan ook rustig en zonder trappetje.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:31:
Hoeveel auto's zouden er op de markt zijn die bij veel gas weinig toeren geven en bij weinig gas veel toeren?
Meer dan je denkt wegens het rewetting point van de ECU en torsiedemper geluid. Sterker nog: soms ben je met 80pct gas en lagere toeren sneller als met kickdown met hogere toeren. Probeer dat dan maar eens uit te leggen op een vergadering dat je niet regelt naar maximum vermogen van de motor :X

Bij 20 en 30 pct gas zit vaak maar 250rpm verschil, daar rijd je gewoon op koppel. Maar alles hangt af van de pedaalmap van de ECU. Het kan goed zijn dat je met 20% gas 100rpm lager zit als met 10% gas wegens torsiedemper geluid.
Schakelen impliceert "stappen"
Schakelen is veranderen van ratio. Van 2.754 naar 2.735 is net zoveel schakelen als van 2.1 naar 0.7.
TwOkkie schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:37:
Een Prius heeft geen CVT-versnellingsbak
die heeft idd een planetaire set van de MotorGenerator1 en 2. Een ingenieus systeem :)

[ Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 24-07-2010 01:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1