• justasite
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07-2024
Mensen, ik ben hier nieuw en heb een hopelijk simpel vraagje. Onlang heb ik nieuwe pccomponenten gekocht zoals een nieuw mobo, cpu en geheugen. Voor op mijn cpu heb ik een Prolimatech Megahalems Rev. B koeler gekocht met daarop 2x een Sharkoon Silent Eagle 2000 fan. Het werkt allemaal als een zonnetje maar ik zag dat de temps van mijn cpu oplopen tot 40C, opzich geen ramp maar volgens mij moet die koeler beter kunnen, klopt dit? Diverse benchmarks peilen op 23C, nu ligt dit natuurlijk ook aan je omgevingstemp maar toch.
Het zou ook nog kunnen liggen aan de manier waarop de koelpasta is geplaatst maar dit is naar mijn idee goed gedaan (1 korreltje zo groot als een rijstkorrel en geleidelijk verspreiden over de cpu).

Nogmaals het is geen ramp dat mijn temps op deze hoogte zitten maar was gewoon benieuwd of het beter kan, hoort het graag!

Mijn specs
mobo: ASUS P6X58D-E
cpu: Intel Core i7 i7-930
mem: 2x 2Gb OCZ Platinum Low Voltage Dual Channel Kit
psu: Corsair TX850 850 Watt

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
volgende keer even op het forum snuffelen. 40 C in heel netjes op lucht. Als je lager wilt adviseer ik je water of stikstof ;) Als je het dubbele draait qua temp moet je je pas zorgen gaan maken....

Carpe Diem

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
40 Graden is helemaal niet gek zeker niet met dit weer. Coeling heeft ok te maken met airflow in de kast overigens, hiermee kan ook wel wat winst behaalt worden. Maar als je kamer waar die instaat 23-25 graden is, dan is 40 graden CPU een heel mooi temp.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 21:57
40 graden? Dan heeft je CPU koorts!

Serieus: tot 70 graden hoef je je geen zorgen te maken...

• justasite
aighty thnx. Ik dacht alleen dat ding (die koeler) is zo dik en groot daar gaat zich een noord-pool onder vormen ;). Zou de stock-cooler die bij CPU zat dan rond de 50C zitten ofzo?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Het hoeft idle soms niet veel uit te maken, vooral niet als het warm is.
Waar ie beter zou moeten presteren is onder load, dan zou de temp niet teveel moeten oplopen.
Stock zit idle inderdaad rond de 50C, dus niets om je druk over te maken, je koeler doet netjes zijn werk.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• justasite
Ok dank allemaal zeer voor de reacties!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Core i7 920 met een Noctua NH-D14 cpukoeler die wel vergelijkbaar is met de Megahelms en mijn idle temperatuur is gemiddeld rond de 32 graden t-case en de cores gemiddeld rond de 36 graden. Daarentegen is de cputemperatuur bij jou ook gewoon normaal te noemen en hoef je je zoals meerderen al schrijven echt geen zorgen te maken, waarbij je je niet zozeer moet spiegelen aan die benchmarks.

Zelf zag ik bv verschillende benchmarks staan van die Noctua NH-D14 koeler wat nu ook niet bepaald een kleine jongen te noemen is, waarbij ik zelfs temperaturen van nog geen 20 graden idle zag staan en zoiets had van wat doe ik dan fout. Nu blijkt dat men die temperatuur anders berekend namelijk de daadwerkelijke temperatuur van de cpu word gepakt en daar word de kamertemperatuur vanaf getrokken waarna je het werkelijke koelvermogen krijgt.

Als voorbeeld dat het bij jou in de kamer bijvoorbeeld 21 graden is en je cpu word 40 graden dan moet je van die 40tig graden de 21 graden vanaf trekken en kom je uit op een koelvermogen van 19 graden hetgeen dus netjes is. Je moet er namelijk vanuit gaan dat een cpu altijd de temperatuur aanneemt van de kamer en die niet er beneden kan liggen, tenzij je dan de pc in een ijskast zou hebben staan of een sterke airco in de kamer hebt. Maar evenzogoed neemt de cpu dan de temperatuur aan van de buitenkant hetgeen ook niet meer dan normaal is, daarvoor zijn cputemperaturen beneden kamertemperatuur gewoon niet mogelijk zoals sommigen wel eens beweren.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

justasite schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:12:
aighty thnx. Ik dacht alleen dat ding (die koeler) is zo dik en groot daar gaat zich een noord-pool onder vormen ;). Zou de stock-cooler die bij CPU zat dan rond de 50C zitten ofzo?
Eerder 60. Keep in mind: Core i7 = hittegolvenuitbrakend monster :)

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49

R15

Idle is 40 graden in ieder geval meer dan keurig! Dus je temperaturen zijn echt niet te hoog.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
@jejking: en met prim95 zit een I7 met HT zo op 100gr met tropische dagen.

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:37
hey mannen,

ik heb net een totaal nieuw systeem in elkaar geflanst, en nu zit ik even in de bios te ogen, en wat blijkt?
mijn cpu is 43C. vind ik opzich aan de hoge kant.

Ik heb een AMD Phenom II x4 955 BE van 3.2 ghz. hij werkt met de scythe mugen 2 koeler.
ik lees dat dit toch makkelijk 35 graden mag zijn ofso, maar ik blijf nu constant op 43 staan.
daarbij, in BIOS geeft de CPU fan een speed aan van 1450 RPM, en af en toe staat er N/A om de 10 seconden ongeveer. is misschien de cpu fan niet goed aangesloten?

Do more

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
RetroHead schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 16:06:
hey mannen,

ik heb net een totaal nieuw systeem in elkaar geflanst, en nu zit ik even in de bios te ogen, en wat blijkt?
mijn cpu is 43C. vind ik opzich aan de hoge kant.

Ik heb een AMD Phenom II x4 955 BE van 3.2 ghz. hij werkt met de scythe mugen 2 koeler.
ik lees dat dit toch makkelijk 35 graden mag zijn ofso
Dan wil ik wel eens weten waar je dit hebt gelezen, want zomaar wat roepen kunnen we allemaal.

Bijvoorbeeld: wat was de kamertemperatuur waarbij de cpu 35 graden ofso werd?
en nog belangrijker: wat was de temperatuur in de kast waarbij een cpu temp van 35 graden ofso werd bereikt?

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:48
Reepje schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 16:26:
[...]

Dan wil ik wel eens weten waar je dit hebt gelezen, want zomaar wat roepen kunnen we allemaal.

Bijvoorbeeld: wat was de kamertemperatuur waarbij de cpu 35 graden ofso werd?
en nog belangrijker: wat was de temperatuur in de kast waarbij een cpu temp van 35 graden ofso werd bereikt?
het is inderdaad wel zo dat een phenom II 35 graden idle kan zijn, hoewel 43 graden nog geen rampentemperatuur is en we niks weten over je airflow zou een Phenom II onder een Mugen 2 toch wel iets koeler kunnen, die dingen worden niet zo warm.
Hoe warm wordt hij onder load?

[ Voor 12% gewijzigd door Redblader op 24-07-2010 16:34 ]

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:37
hey alvast thanks voor de reply's. kamertemperatuur hier is nu 24C, heb de kast eens opengeschroefd en de schroeven van de backplate van de cpu koeler nog eens aangedraaid. ze zaten wat losjes.

daarnaast een hogere RPM fan geplaatst boven de cpu koeler en nu krijg ik 35C CPU temp. dus dat gaat al beter :)

anders nog tips? under load weet ik niet, kan nog geen windows opstarten want die krijg ik morgen pas van me broer, kan alleen in de bios tot nu toe

Do more

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Picaroon schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:21:
@jejking: en met prim95 zit een I7 met HT zo op 100gr met tropische dagen.
100 geloof ik niet, tenzij je gaat overklokken op de boxed. Niet aan te raden uiteraard maar ik weet wel dat de temps in ieder geval al hoog genoeg oplopen met de stock koeler op stock settings.

* Jejking wacht met smart de nieuwe 32nm-generatie af en kijkt stiekem al vooruit naar Ivy Bridge.

[ Voor 4% gewijzigd door Jejking op 24-07-2010 17:38 ]

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:54
Je temperaturen zijn netjes hoor. Hier is de kamertemperatuur 24 graden en mijn cpu (i7 860) is 26 graden (cores zijn 35 graden) met een scythe mugen.
Pagina: 1