Hoi Tweakers, ik heb een probleem met het opmaken van een website waar ik niet goed uit kom.
De opzet is deze: ik wil graag een div maken in de body van mijn HTML pagina die 3x zo groot is als de main div (waar de tekst van de website op komt). De main div wil ik 450px breed hebben, de betreffende div, container wordt dus 1350px breed. Deze div wil ik vervolgens in het midden van de viewport uitlijnen (door margin left en right op auto te zetten?). Bij sommige schermresoluties valt dus iets links en rechts uit beeld, maar dat is juist de bedoeling.
In de container div wil ik drie andere divs maken, menu, main en right. Alledrie zijn ze 1/3 van de breedte van de container.
Plaatje van hoe ik het er uit wil hebben zien (klikbaar):
[url=dead]-dode link-[/url]
Bij een grote schermresolutie is dat alles in beeld, bij kleinere resoluties valt links en rechts evenveel uit beeld. Tenminste, dat is het gewenste resultaat. Wat ik nu echter krijg is dat wanneer ik de drie divs met float:left in de container zet, de container niet meer in het midden van de viewport is uitgelijnd omdat het menu aan de linkerkant tegen de linkerkant van het browservenster aan komt te staan.
De CSS en HTML code die ik nu heb is:
Wat ik wil bereiken? Ik wil graag dat de main klasse altijd in het midden van de pagina staat, en dat de linker en rechter vlakken relatief aan de positie van main vast zitten, respectievelijk aan de linker en aan de rechterkant. Hierbij is het ook de bedoeling dat de vlakken aan de beide kanten uit het beeld gaan vallen wanneer de schermresolutie niet groot genoeg is.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen, omdat ik nog niet zo lang bezig ben met opmaak van pagina's.
Alvast bedankt.
De opzet is deze: ik wil graag een div maken in de body van mijn HTML pagina die 3x zo groot is als de main div (waar de tekst van de website op komt). De main div wil ik 450px breed hebben, de betreffende div, container wordt dus 1350px breed. Deze div wil ik vervolgens in het midden van de viewport uitlijnen (door margin left en right op auto te zetten?). Bij sommige schermresoluties valt dus iets links en rechts uit beeld, maar dat is juist de bedoeling.
In de container div wil ik drie andere divs maken, menu, main en right. Alledrie zijn ze 1/3 van de breedte van de container.
Plaatje van hoe ik het er uit wil hebben zien (klikbaar):
[url=dead]-dode link-[/url]
Bij een grote schermresolutie is dat alles in beeld, bij kleinere resoluties valt links en rechts evenveel uit beeld. Tenminste, dat is het gewenste resultaat. Wat ik nu echter krijg is dat wanneer ik de drie divs met float:left in de container zet, de container niet meer in het midden van de viewport is uitgelijnd omdat het menu aan de linkerkant tegen de linkerkant van het browservenster aan komt te staan.
De CSS en HTML code die ik nu heb is:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <link rel="stylesheet" title="breed" media="screen" href="breed.css" /> <title>Breed</title> </head> <body> <div class="container"> <div class="menu"> menu </div> <div class="main"> main </div> <div class="right"> right </div> </div> </body> </html> |
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| @charset "utf-8"; /* CSS Document */ body { margin:0; padding:0; background-color:#000; text-align:center; } .container { margin-left:auto; margin-right:auto; margin-top:50px; padding:0; text-align:left; width:1362px; height:700px; background-color:#FFF; } .main { margin:0; padding:0; width:454px; height:700px; float:left; background-color:#03F; } .menu { margin-top:0px; padding:0px; width:454px; height:400px; float:left; background-color:#900; } .right { margin:0; padding:0; width:454px; height:700px; float:left; background-color:#000; color:#fff; } |
Wat ik wil bereiken? Ik wil graag dat de main klasse altijd in het midden van de pagina staat, en dat de linker en rechter vlakken relatief aan de positie van main vast zitten, respectievelijk aan de linker en aan de rechterkant. Hierbij is het ook de bedoeling dat de vlakken aan de beide kanten uit het beeld gaan vallen wanneer de schermresolutie niet groot genoeg is.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen, omdat ik nog niet zo lang bezig ben met opmaak van pagina's.
Alvast bedankt.