Toon posts:

[Exch03] Server EHLO/HELO reageert niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel is misschien een beetje misleidend aangezien ik niet voor de volle 100% kan concluderen dat het probleem tot dit punt te traceren is, of dat er meer aan de hand is.

Situatie:

Een linux bak met postfix geeft regelmatig errors bij het afleveren van mail aan een exchange server (extern). Dit is het enige domein wat dit probleem heeft, er is geen enkel ander domein (en we praten over een stuk of 40 domeinen) waar deze bak met postfix e-mail aan aflevert, waar deze problemen zijn.

Tijdens het testen van wat er aan de hand is, ben ik zelf verbinding gaan maken met telnet ip 25
Ik kom binnen, maar regelmatig als ik de ehlo/helo test doe.. krijg ik te zien "500 5.3.3 Unrecognized command"
Zelfde commando nogmaals, en ik krijg antwoord.

Op internet schijnt dit probleem voornamelijk te danken te zijn aan een PIX firewall, welke nog voor de e-mail server van het externe domein, problemen afgeeft met het fixup protocol.
Een PIX is daar niet aanwezig, natuurlijk wel een firewall, maar deze laat niets zien in de logboeken.
Om dit probleem verder te filteren, is er direct op de exchange server van dit domein ingelogd, en is er op deze server, nogmaals een telnet sessie op de smtp port gestart, op de server.. naar de server, zeg maar.
En wat blijkt, dit rare ehlo/helo probleem.. blijft bestaan. Eens in de zoveel tijd lijkt er geen reactie te komen en geeft de server aan "500 5.3.3 Unrecognized command".

Ik in de system manager kijken, en geconcludeerd dat het beter was een SMTP Connector, toe te voegen, deze bleek nog niet te zijn toegevoegd, maar behandeld normalitair wel de EHLO/HELO configuratie.
Deze is ondertussen geconfigureerd, server gereboot.. maar nog steeds dit sporadische probleem.
Het blijft erg vaag omdat je in de eerste instantie denkt dat alles lijkt te werken, 9 van de 10 keer komt het commando wel met een reactie, maar door die paar keer in de zoveel tijd, waar er "500 5.3.3 Unrecognized command" gezegd wordt, kom je tot de conclusie dat er meer aan de hand is.

Idears anyone?

Tevens de fouten in Postfix zijn:

server dropped connection without sending the initial SMTP greeting
( delivery temporarily suspended ) read timeout
connecting tot IP - read timeout
lost connection with IP while performing the initial protocol handshake

Server OS: Server 2003