bestanden op WD mirror weg, of nooit geplaatst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Mijn moeder heeft een western digital mirror edition bedoeld voor het maken van back-ups van haar foto's.
Dit back-uppen deed zij gewoon door haar foto's map te kopieren naar de western digital schijf, dus direct plaatsen in de "wester digitial root foto". Echter merkte ik laatst op dat hij helemaal niet als aangesloten stond onder de usb apparaten, nadat mijn moeder een back-up had gemaakt (en ik de bestanden gewoon nog kon benaderen).

Destijds beschouwde ik het als merkwaardig, maar ik heb er verder geen aandacht aan geschonken. Nu was het echter tijd om eens naar vista over te stappen, dus ik heb alles naar de western digital gekopieerd, en de harde schijf van de computer bij de installatie gewoon geformatteerd. Maar toen ik alles probeerde terug te zetten stonden er alleen een paar hele oude mappen op, van toen de WD net was aangeschaft.

Gelukkig was bijna alles ook nog op dvd gebrand, dus het is geen ramp. Maar voor de volgende keer zou ik wel graag weten wat er nou is gebeurd. Het enige wat ik kan bedenken is dat de bestanden nooit echt op de WD zijn geplaatst, maar in een soort map met nog op de WD te plaatsen bestanden stonden. Hetzelfde als wanneer je geen cd/dvd in je brander hebt zitten, maar wel dat station kunt openen en er bestanden naar verplaatsen die er dan op kunnen worden gezet als er wel een dvd in is gedaan (als jullie begrijpen wat ik bedoel :P).

Verder was voor het gebruikt van de WD ook software nodig, een zogenaamde disk manager (anders verscheen hij niet als bruikbaar in de verkenner). Misschien handige informatie.

Heeft iemand een idee van wat er kan zijn gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Laat je moeder nog eens backuppen en kijk.

Backup altijd kontroleren dus egenlijk ben je zelf het probleem.
Nooit iets vertrouwen tav backups, altijd kontroleren.

Software gebruiken doe de files kopieert en later ook kontroleert of ze wel daar staan/aangekomen zijn.
rsync bijvoorbeeld.

Je hebt nu geluk dat de dvd's werken, je viel nu terug naar 1 backup, dit is heel riskant, zorg dat je meerdere backups hebt.
Nooit iets vertrouwen met de pc tav data opslaan, daarom ook meerdere backups bewaren.
Dvd branden, testen met cdspeed om de quality te kontroleren, en of er iets op staat.
1 of 2 externe hd's gebruiken + dvd's.
Je ziet zelf hoe snel het mis kan gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 23-07-2010 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb ook 1 externe mirror hard disk + dvd's + een tweede interne backup disk. Maar los daarvan vraag ik me af wat er kan zijn gebeurt. Is de door mij in de startpost gegeven verklaring mogelijk?