PC freezed, kan de oorzaak niet vinden

Pagina: 1
Acties:

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 12:56
Specs:

- MSI P6N SLI Platinum (bios 1.6)
- Intel Core 2 Quad Q6600
- 4 stuks OCZ PC2 6400 geheugen (4 x 1 GB)
- Tagan 480W voeding
- Radeon 2600XT
- Intel SSD (80 gig)
- 2 x 1TB Samsung HD

Probleem:

Sinds gister freezed het systeem spontaan. Ik heb geen hardware vervangen, en qua warmte is het hier wel warmer geweest :+ Dit freezen gebeurt zowel in het geinstalleerde OS (Linux, Debian Sid) als met een Linux live-cd (Knoppix). Op het moment dat de boel vastloopt wordt er ook niks meer gelogged, alles zit gewoon vast en alleen een druk op de resetknop helpt nog.
Het gebeurt meestal binnen een uur a 1.5 uur na het opstarten van de pc, maar vaak al eerder (binnen 5 minuten momenteel).

Wat heb ik geprobeerd?

Memtest86. Bleek dat de module in het tweede slot errors gaf. Ok, geen probleem, halen we die eruit. Memtest geeft vervolgens geen errors meer, maar de problemen blijven. Ik heb het met 1, 2, 3 en 4 modules in verschillende slots geprobeerd, geen resultaat.

Live-cd Linux. Dit om een probleem met de huidige installatie (recente updates bijvoorbeeld) uit te sluiten. Helaas, geen resultaat. Weer vastlopers.

Koeling. Ik heb een grote ventilator voor de open kast gezet in de hoop dat dit zou werken. Wederom, geen resultaat.

Tevens heb ik geprobeerd om met zo min mogelijk hardware te booten (alleen de SSD, 1 stukkie geheugen) maar ook dit hielp niet.

BIOS-reset gedaan, geen resultaat.

Memory-settings in het BIOS aangepast (voltage, timings) naar waarden die ik op internet heb gevonden, hielp ook al niks.

Ik ben ten einde raad. Wat zou het probleem nog kunnen zijn? Geheugen kan ik volgens mij redelijk uitsluiten. Blijven de CPU en het moederbord nog over. Helaas heb ik geen tweede pc met dezelfde hardware om dit uit te sluiten.

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
gokken is alles wat ik kan zonder testen.

Ik gok cpu...
Heb het eerder ook eens gehad met een p4, de eerste core was prima, maar bij de tweede core ging het mis bij sse2 instructies.

Nou zal dat bij jou wel niet zo zijn, maargoed.. het is een gok.

Ik heb toen gebruik gemaakt van Hirens bootcd, daar zitten handige programma's in, waaronder een cpu test.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
download eens prime 95 en laat deze eens een paar uur small FFT's draaien, zo test je je cpu. als je daarna blend draait pakt hij je NB en geheugen ook mee.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
-Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en testen

-Temperatuur van je videokaart? Met ati tool kun je de videokaart zwaar belasten en de temperatuur zien.
-Bios kontroleren en in windows of alles op normale snelheid loopt. dus dingen als turbo, auto overclock, variable snelheden van cpu, etc uitzetten
-Chipset extra koelen op je moederbord.
-Stroom meten en kijken of hij niet te hoog of te laag gaat tijdens belasten van het systeem.
-Voeding lenen en uitwisselen.
-Videokaart uitwisselen(lenen) of onboard gebruiken.

Voeding en moederbord opzoeken of meer personen problemen hebben met deze combinatie.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 23-07-2010 08:17 ]

• AlterMann
jan99999 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 08:11:
-Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en testen al gedaan

-Bios kontroleren en in windows of alles op normale snelheid loopt. dus dingen als turbo, auto overclock, variable snelheden van cpu, etc uitzetten. al gedaan
-Chipset extra koelen op je moederbord.al gedaan
-Stroom meten en kijken of hij niet te hoog of te laag gaat tijdens belasten van het systeem. probleem doet zich ook voor zonder belasting van het systeem, maar voor de zekerheid toch maar even testen
-Voeding lenen en uitwisselen. zie hierboven
-Videokaart uitwisselen(lenen) of onboard gebruiken.Ik heb geen extra videokaart en geen onboard

Voeding en moederbord opzoeken of meer personen problemen hebben met deze combinatie.Het heeft tijden goed gewerkt..
Voeding zou een probleem kunnen zijn, of de CPU. Ik zal vanmiddag even met de hiren-cd testen :)

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 15:17

dutch_camel

It's Orange!

Kan je misschien een Core disabelen? Kan zijn dat je een probleem hebt, gelijk aan wat TimothyW schreef.

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

• AlterMann
Nee, dat ondersteunt mijn BIOS helaas niet

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

CPU, mwoah lijkt me heel stug, als ie het al die tijd gedaan heeft zal er nu niet zomaar een stukje van kapot zijn, dan kapt eerder de gehele cpu ermee vandaag de dag.
Zoals gezegd, de P4's hadden dat wel eens, maar de huidige Intel cpu's, daarvan ben ik het nog niet tegengekomen, dat er een stukje, L2 of core, beschadigd is.
Kijk je bord eens na op bolle roestige caps/condensators, die willen met dit warme weer spontaan kapot gaan als ze al een tijdje meegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 23-07-2010 14:46 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• AlterMann
Well, het lijkt so far toch de CPU te zijn. Ik heb uiteindelijk toch een CPU, mem en een moederbord kunnen lenen. Mem vervangen bleef fouten geven. CPU maar vervangen, en memtest gaat nu goed. In ieder geval, so far :P We zullen zien of het blijft werken :)

Toch niet |:(

[ Voor 4% gewijzigd door AlterMann op 23-07-2010 21:19 ]

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
TimothyW schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 00:17:
gokken is alles wat ik kan zonder testen.

Ik gok cpu...
Heb het eerder ook eens gehad met een p4, de eerste core was prima, maar bij de tweede core ging het mis bij sse2 instructies.

Nou zal dat bij jou wel niet zo zijn, maargoed.. het is een gok.

Ik heb toen gebruik gemaakt van Hirens bootcd, daar zitten handige programma's in, waaronder een cpu test.
Lijkt me stug. De P4 heeft maar één core.

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
CPU's gaan in de regel sowieso vele malen minder snel kaduuk dan een moederbord (1:50-100?). Als ik in dit soort situaties zou moeten gokken tussen die 2 componenten dan toch zeker dat ik standaard voor het mobo ga...
Tevens heb ik geprobeerd om met zo min mogelijk hardware te booten (alleen de SSD, 1 stukkie geheugen) maar ook dit hielp niet.
Draai anders eens zonder die SSD, ken daar nog geen goed testprogje verder voor namelijk.

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
michaelmou schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 21:12:
[...]

Lijkt me stug. De P4 heeft maar één core.
Wiki quote:

Hyper-Threading

In november 2002 werd een nieuwe 3,06 GHz processor uitgebracht. Deze chip bevatte als eerste Hyper-Threading-technologie (HTT). Delen van de processor zijn hierbij dubbel uitgevoerd, waardoor de processor meerdere threads tegelijk kan uitvoeren en zich gedraagt als twee aparte processoren.

Slechts een klein deel van de architectuur is dubbel aanwezig. De rekeneenheden en de cache zijn niet verdubbeld; het is dus geen echte dualcore CPU. Door het gelijktijdig uitvoeren van de threads kan wel efficiënter gebruikgemaakt worden van de rekeneenheden. De snelheidswinst wordt geschat op 15-30 %.

Hoewel het geen extra core is, gedraagt dit type zich wel als twee core's.
In mijn geval waren de instructies van sse2 kapot op de tweede core, wat het niet is.

• AlterMann
X-Fire-X schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 22:01:
CPU's gaan in de regel sowieso vele malen minder snel kaduuk dan een moederbord (1:50-100?). Als ik in dit soort situaties zou moeten gokken tussen die 2 componenten dan toch zeker dat ik standaard voor het mobo ga...

[...]

Draai anders eens zonder die SSD, ken daar nog geen goed testprogje verder voor namelijk.
Ook zonder SSD geeft memtest errors. Ik verdenk de voeding. Zometeen eens testen met 1 reepje mem, en daarna 1 reepje + HDD's en SSD. Kijken of er dan eerder fouten komen.

• AlterMann
Het gaat van kwaad naar erger..

-Voeding vervangen (van 380w tagan naar 750w Corsair), resultaat: zwart scherm, geen piepjes.. Wel bij de eerste boot 2 seconden bios gezien, en toen liep ie vast.. Gereset, daarna alleen nog maar zwart scherm.
- Videokaart in een ander moederbord gepropt, zwart scherm. Videokaart dus ook maar vervangen, helaas geen resultaat.

Dus;
Ander geheugen: no luck.
Andere cpu: no luck
Andere voeding: no luck
Andere videokaart: no luck

Al deze onderdelen op een ander moederbord.. no luck.. :/

• AlterMann
Follow up: Nieuw moederbord heeft het probleem verholpen :)
Pagina: 1