Share koppelen aan locatie

Pagina: 1
Acties:

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
Kan ik een verbinding met een netwerk-share koppelen aan een bepaalde (netwerk) locatie?

Ik gebruik mijn Mac zowel op het werk (wifi1, proxy, cifs-share, ...) als thuis (wifi2, afp-share,...). Nu krijg ik eerst een foutmelding dat mijn netwerk share niet beschikbaar is, daarna een melding dat het wifi-netwerk er niet is en pas dan kan ik een location kiezen en moet ik handmatig de netwerk verbinding tot stand brengen.

De app Networklocation kan niet overweg met shares en biedt dus geen soelaas :(

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zat even te kijken of je wat aan de hand van de Bonjour (zeroconf) broadcast kon automatiseren, en vond Bonjour Mounter.

Je zou ook een Applescript kunnen schrijven die kijkt of je in het goede netwerk zit en vervolgens de share opent. Wachtwoord kun je er desnoods hardcoded in zetten. Zo'n script kun je automatisch laten opstarten.

• ppl
  • Niet online

ppl

Een andere handige app die wel goed overweg kan met shares is MarcoPolo (freeware!). Je kunt op basis van diverse criteria laten bepalen op welke locatie je je bevindt om daarna bepaalde acties (bijv. het mounten van shares) uit te gaan voeren.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 22-07-2010 23:27 ]

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
Ik heb MarcoPolo geprobeerd en dit doet inderdaad wat ik bedoel. Alleen lastig dat de optie om het SSID als bron te nemen voor een rule niet meer werkt op Snow Leopard. Ik zal ook nog eens kijken naar de Bonjour optie.

• ppl
  • Niet online

ppl

Er is een beta versie van MarcoPolo waarin die optie wel werkt, doet dat prima toen ik er hier mee aan het testen was :) Overigens kun je meer parameters opgeven, dan is het herkennen van locatie ook nauwkeuriger. Denk hierbij aan dingen als het ip-adres.

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
Ik heb beta 3.0b3 geinstalleerd, maar kan nog steeds geen rule toevoegen voor Wifi (deze is grayed out), ondanks dat wifi is aangevinkt bij evidence sources...

Heb jij misschien Leopard? Want volgens mij is de optie in 2.5 alleen onbeschikbaar voor Snow Leopard.

[ Voor 25% gewijzigd door Vergeten op 27-07-2010 13:19 ]

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Heb je de discussions group bekeken via de Marco Polo site? Daar staat iets over:
'Temporary fix for WiFi issues with MarcoPolo 2.5.1 on Snow Leopard'
http://groups.google.com/...d/thread/de01a14a0cc59081

[ Voor 22% gewijzigd door kaassouffle op 27-07-2010 14:48 ]

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
Held! Hopelijk komt deze oplossing toch ook nog in versie 3...

Als je alleen op basis van IP-adres je locatie bepaalt en je start een VPN, dan verandert hij de locatie (obv het nieuwe IP-adres), waardoor de VPN verbinding verbroken wordt, wat weer een nieuw IP adres oplevert en waardoor de locatie weer veranderd wordt. Moest even snel Cmd-Q doen om in control te blijven.

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
kan het zijn dat de SSID-rule niet geimplementeerd was omdat deze erg veel energie verbruikt? Mijn accu gaat ineens veel sneller leeg dan voorheen...
Pagina: 1