[Ubuntu 9.10] 'Drivers' installeren DVB-S tuner

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiems2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 11:52
Hallo Tweakers,

Hier een beginnende gebruiker van Ubuntu. Graag antwoorden dus in Jip & Janneke taal als dat mogelijk is. Met DOS lukte vroeger vrij veel, maar Linux is voor mij nog een beetje abacadabra... Ik hoop dat dit topic hier op de goede plaats staat, zoniet: mijn excuses.

Ik heb al veel gezocht en gelezen over het installeren van drivers onder Ubuntu. De drivers van de videokaart heb ik wel werkend gekregen. Ik geloof dat ik hier trouwens moet spreken van packages??

Nu heb ik een .gz-bestand gedownload waarin de drivers voorde DVB-S kaart moeten staan. Maar hoe kan ik deze nu installeren? Ik begrijp van diverse zoekresultaten dat ik dit via de Terminal moet doen. Ook weet ik dat het iets is met make file of make install..?

Ik heb het bestand ook al uitgepakt en het nieuwe mapje staat in de map downloads. Nu zou ik de driver toch eenvoudig moeten kunnen installeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik heb zelf ook nog niet vaak met Ubuntu gewerkt, maar misschien kun je beter een nieuwere versie, Ubuntu 10.04 proberen. Wellicht hoef je dan zelf niet meer moeilijk te doen met drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09
Om te beginnen adviseer ik ook met de laatste versie te beginnen: 10.04 dus.

In linux is het ongebruikelijk dat je zelf zomaar drivers installeert. Meestal worden deze standaard meegeleverd en automatisch gebruikt. Er zijn maar een paar uitzonderingen.

Over welke kaart gaat het eigenlijk? (merk/type of chipset) en welke driver wil je nu gaan installeren? Dan maakt het allemaal ook makkelijker te begrijpen/uit te leggen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Meestal staat in zo'n pakketje een README bestand. Lees en voer uit.
Anders zoek je even uit hoe je een package moet compileren (dat is wat je gaat doen). (in google 'compile package linux')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiems2
Het gaat om een Twinhan 1034 ver 1.2 DVB-S met common interface. Chipset is volgens mij van Mantis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Hmm, als ik http://www.mail-archive.c...linuxtv.org/msg23253.html mag geloven, werkt hij wel onder Linux. Maar het enige wat ik kan vinden zijn oude posts (<2007). Je zou kunnen upgraden naar ubuntu 10.04, maar ik weet niet of dat helpt.

Zoals je in de driver's INSTALL file kunt lezen kun je m installeren met het commando "make all":

code:
1
2
3
4
=======================================================================
Quick building procedure is:
    make all
======================================================================

Omdat je aangeeft een beginner te zijn; even in stapjes
code:
1
2
3
4
5
- Wordt root:
$ sudo su -
- Ga naar de directory waar je de bestanden hebt uitgepakt
# cd Downloads/Driver
# make all

Zou het moeten doen. Waarschijnlijk moet je eerst gcc nog instaleren met
code:
1
aptitude install gcc

[ Voor 6% gewijzigd door Rainmaker op 23-07-2010 01:28 . Reden: Ik had het uitpakken erbij, maar dit was de TS al gelukt. ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik denk dat je beter build-essential kunt installeren, dan alleen gcc.

code:
1
apt-get install build-essential

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:56
Misschien kan je deze vraag ook nog stellen op http://forum.ubuntu-nl.org/

En misschien kan je hier nog wat specifieke info vinden over DVB apparatuur.
http://www.linuxtv.org/wi...rdware_Device_Information

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiems2
GuitarWeed schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 08:52:
Ik denk dat je beter build-essential kunt installeren, dan alleen gcc.

code:
1
apt-get install build-essential
Helemaal mee eens.. :? 8)7 Wat is GCC en wat zijn build-essentials?? Kan ik de genoemde codes gewoon intypen in de Terminal? Of moet ik daarvoor nog in een bepaalde map staan? HTPC staat momenteel te updaten naar 10.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

stiems2 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:58:
[...]

Helemaal mee eens.. :? 8)7 Wat is GCC en wat zijn build-essentials?? Kan ik de genoemde codes gewoon intypen in de Terminal? Of moet ik daarvoor nog in een bepaalde map staan? HTPC staat momenteel te updaten naar 10.04.
Ik zie het al: een echte newbie :+

Niets mis mee verder. Daarvoor gaan we je gewoon verwijzen naar de manpages. Als je in de terminal intikt:
man <commando>
dan krijg je een pagina die uitlegt wat het commando doet en wat de mogelijke opties zijn. Dus
man man
geeft een manual page van man. In het geval waar het hier om gaat:
man apt-get
geeft een manual page voor apt-get. apt-get is de Debian/Ubuntu manier om pakketen uit de repository van de maintainer te halen en te installeren.

GCC is de GNU C compiler. Dit is het programma dat C code omzet naar machine code die gebruikt kan worden binnen je OS. en het pakket build-essential bevat nog meer nuttige pakketten voor het compilen (bouwen) van software.

Als laatste wil je nog meegeven om te googlen op environmental variables en dan specifiek je PATH variable. De locaties die in je PATH variable staan hoef je niet volledig in te tikken om een programma/commando uit te voeren dat in die variable staat. En anders moet je het hele pad intikken.

Nog wat handige commando's voor de newbie (remember man?):
sudo
cat
nano
vi
grep
cp
mv
rm
mkdir
touch
en dan vergeet ik er vast nog een boel.

Om toch even terug te komen op de vraag; ja, dit kun je zo intikken in de terminal. Maar het is denk ik wel handig om er dan van te maken:
sudo apt-get install build-essential

Luctor et Emergo || specs

Pagina: 1