[XP] Een standaardvolume uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik snap het volgende niet: (wat ik niet snap, en wat ik wil zet ik eronder)

[Een standaardvolume uitbreiden]
Open Opdrachtprompt.
Typ het volgende:
diskpart

Typ het volgende achter de DISKPART-prompt:
list volume

Noteer het nummer van het standaardvolume dat u wilt uitbreiden.

select volume n

Hiermee wordt het standaardvolume, n, geselecteerd dat u wilt uitbreiden naar aaneengesloten vrije ruimte op dezelfde schijf.

extend [size=n]

Hiermee wordt het geselecteerde volume uitgebreid met size=n MB.
[end manual]

wat ik wil is het volgende : Ik wil een stuk van D afhalen en C groter maken. C en D zijn partities op dezelfde harde schijf. C is net iets te klein, en ik wil er 10 Gb of zo bijzetten.

Dus ik op zoek naar info over hoe ik dat moet doen. En bovenstanaande verhaal is onduidelijk.
Want....er staat niet duidelijk op welk moment ik op enter moet drukken.
1:is het...
-diskpart [enter]
-list volume [enter]
-C (met of zonder " : ") [enter]
-select volume n [enter]
-extend [size=35] [enter]
?
of is het
2:
-diskpart [enter]
-list volume C (met of zonder '" : " ) [enter]
-select volume n [enter]
-extend [size=35] [enter]
?
of moet ik bij select volume de huidige aantal Gb's al opgeven ipv 'n' intikken?
en is extend de eindwaarde, of wat erbij komt?

Ik kan wel trial and error doen, maar als ik straks een groen scherm krijg en de bios niet eens meer inkom, dan schiet dat niet echt op.. 8)7

bedankt voor de moeite alvast, want microsoft zat iig te slapen toen men vroeg om een gebruiksvriendelijke manual...

en oh ja...image heb ik al gemaakt van C en D op een externe schijf , just in case of Murphies...
(DriveImage XML is erg handig...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
Je zou natuurlijk het grafische programma kunnen gebruiken wat Microsoft meelevert voor dit soort doelen (typ diskmgmt.msc in je startmenu of bij uitvoeren), maar met commandline is wel leuker en spannender inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tja, waarom een GUI gebruiken als het lekker moeilijk kan met CL? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haaglander schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:33:
Tja, waarom een GUI gebruiken als het lekker moeilijk kan met CL? 8)7
Windows server 2008 heeft geen gui meer toch? Ik gebruik overigens altijd fdisk (voor *nix).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vreemd dat 'windows help' me deze optie niet even verteld bij dit onderwerp....zucht...
ik ga eens kijken of dit makkelijker is dan de DOS-optie :)
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ehhh...ik zit op XP. is het dan nog steeds valid, wat hier als oplossing staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tssss.
Eindelijk iemand die eens niet van de klikkerdeklik is, gaan we weer commentaar leveren 8)7

Maar terzake:
de Extend optie heeft een duidelijke aanwijzing of het GB of MB is, een
diskpart help extend
levert je onder andere
SIZE=<N> Specifies the amount of space in megabytes (MB)
als antwoord.
Dus nee, dat hoef je niet bij de select al op te geven ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
Volgens mij bestond diskmgmt.msc al voor windows XP er was, het is nooit uit windows verdwenen sinds windows 95...

[ Voor 53% gewijzigd door Okki5 op 22-07-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Ik gebruik meestal de livecd van GParted om partities aan te maken/passen.
Mocht je alle data al gebackupped hebben en zo weer terug kunnen zetten, werkt het een stuk sneller als je beide volumes eerst verwijdert en dan opnieuw op de gewenste grootte aanmaakt. Resizen wordt anders urenwerk. Je kan in GParted ook eerst een beetje met de instellingen spelen, zolang je niet op Apply of uitvoeren of iets klikt, gebeurt er niks.

Ik heb geen ervaring met of je OS installatie nog werkt als je de images terug zet. Lijkt mij van wel (wat is anders het nut ervan?) maar heb hier zelf geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier uitsluitsel over kan geven.

Edit: eigenlijk geen antwoord op je vraag hoe het via CL te doen, maar hopelijk heb je er toch wat aan.

[ Voor 6% gewijzigd door crizyz op 22-07-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
diskmgmt.msc
dan kom ik dus uit in schijfbeheer, en daarin staat alleen hoe ik via de dosprompt dus al deze dingen in moet voeren. windows XP heeft geen handig programma dus.
En op welk moment ik C als volume in moet voeren weet ik nog steeds niet. heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hiermee wordt het standaardvolume, n, geselecteerd dat u wilt uitbreiden naar aaneengesloten vrije ruimte op dezelfde schijf.

Ik wil C dus uitbreiden. En met dit commando moet dit kunnen, maar...
...bedoelen ze vrije ruimte op D, of moet D er echt af? (delete D? Of D formateren als lege ruimte?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

je kan je C: partitie (liever gezegd: het volume wat aangeduid wordt met die driveletter) alleen groter maken als daar voldoende vrije ruimte voor aanwezig is op de disk zelf. (dus niet een partitie - ook al is die maar half vol)

XP zelf heeft geen (ingebouwde) mogelijkheid om jouw D: partitie (volume) kleiner te maken, daarvoor zul je dan moeten uitwijken naar 3rd party software zoals GParted bijvoorbeeld.

Overigens geldt voor alle handelingen die je met je disk doet dat je dat liefst doet met een backup achter de hand en met een gedefragmenteerd bestandssysteem om problemen te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 22-07-2010 22:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de grap is dat ik geen cd's kan branden, want dan klapt mijn voeding eruit.
cd's lezen kan ik wel.
ik ben nu al uren bezig met info vinden over hoe ik de grootte van C verander. D heb ik er al af geknikkerd.
Hoe format ik C nu zodat het een andere grootte wordt. Ik kan deze info echt nergens vinden.
Ik wil mijn pc nu gewoon één grote format geven waarin ik de grootte van C en D opnieuw definieer, en daarna zet ik die images er wel weer op als ik windows er weer opnieuw op heb..
Geef me aub stap voor stap aan wat ik in de uitvoerregel/dosprompt in moet tikken, want ik ben echt aan het einde van mijn Latijn...
waarom is dit zo onmogelijk te vinden dit soort info? Het behoort basiskennis te zijn die in hoofdstuk1 van Microsoft-hulp staat. Het formatten, en hoe dat moet. Ik snap dat gewoon niet. Ben ik de enige in de wereld die de grootte van C wel eens wil veranderen dan?
Als ik in dos intik: Format C: , trekt hij dan de niet-bestaande D erbij? Of blijft C even groot?
D heb ik al gekast, dus dat is niet toegewezen ruimte nu. (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom ga je in godesnaam nu in een keer weer met format aan de gang terwijl je de aanwijzingen allang hebt gekregen?

Als je je D:al hebt verwijderd (en er dus vrije, non-gepartitioneerde, ruimte is achter je C: partitie) dan kan je gewoon je volume extenden zoals beschreven.
Heb je uberhaupt al een keer alleen een
list volume
gedaan om te zien hoe het eruit ziet?

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 23-07-2010 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tja, de goden zijn niet met mij...
ik las ergens dat ik de partitie waarin het systeem zit/de opstartpartitie niet mag en kan aanpassen.
iig niet via diskpart.
en dat verklaard ook waarom de extendfunctie niet werkt.
ik krijg alleen maar de volgende boodschap de hele tijd:
De opgegeven argumenten voor deze opdracht zijn niet geldig.

En ik zit in volume C.
C is 21 groot, en D is weg. (in volumelist te zien)
de rest van mijn pc-grootte wordt niet aangegeven met waardes/groottes

ik probeerde
extend [size=14000]
extend size=14000
extend 14000
extend [14000]
en kreeg steeds dezelfde boodschap

dus ik denk: ff deze los
extend
toen kreeg ik de boodschap:
DiskPart kan het volume niet uitbreiden. Controleer of het volume kan worden uitgebreid.

Dus kom ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk alleen kan met dat programma wat partities kan aanpassen dat ik op een CD moet branden, en dat het via een andere manier niet kan.
mij lukt het iig niet.
En aangezien ik thuis geen CD'tjes kan branden ga ik deze maar straks bij mijn vader doen. Die woont 2 straten verder.

Andere methode zou misschien zijn: de hele pc formatten, maar aangezien ik alleen C nog over heb, heb ik geen garantie dat hij bij een format C groter (lees: de hele schijf) maakt, of dezelfde grootte laat. Ik ga eerst eens kijken of die CD gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Enkel een format doet dat niet nee.
Dan zul je echt de partitionering aan moeten passen.

Wel even dit: je geeft met
extend size=14000
aan dat je je volume wil extenden naar 14GB.
Diskpart van XP kan je opstartpartitie wel groter maken, maar niet kleiner - en dat is nou net wat jij in feite doet als je partitie nu al 21GB is.

Probeer het dus eens met
extend size=35000
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 00:25:
waarom is dit zo onmogelijk te vinden dit soort info? Het behoort basiskennis te zijn die in hoofdstuk1 van Microsoft-hulp staat. Het formatten, en hoe dat moet. Ik snap dat gewoon niet. Ben ik de enige in de wereld die de grootte van C wel eens wil veranderen dan?
De meeste gebruiken de grafische interface. Bereikbaar via bijvoorbeeld : rechtermuisknop Deze Computer -> Beheren/Manage -> Schijfbeheer. Bah, had je al gevonden dus :) Daar kan je toch echt wat je wil (rechtermuisknop op volume enz.). Als het daar niet kan, dan heeft het een reden.

Wat ie bij list volumes weergeeft is trouwens wel belangrijk. Als je D: bijvoorbeeld voor de C: zat, dan gaat extenden van een standaardvolume niet lukken. De vrije ruimte moet altijd na je te extenden volume zitten. Of je kan van je standaardvolume dan een dynamisch volume maken (of herpartitioneren tijdens installatie zoals al aangegeven is). Dan mag het wel.

[ Voor 8% gewijzigd door _H_G_ op 26-07-2010 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:01
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:14:
Dus kom ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk alleen kan met dat programma wat partities kan aanpassen dat ik op een CD moet branden, en dat het via een andere manier niet kan.
mij lukt het iig niet.
Mocht het allemaal niet lukken met diskpart zou je ook andere partionerings software kunnen proberen, bv de gratis home edition van partition-tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben weer een paar dagen verder, en nog steeds 3x niks.
Extend [size=35000] geeft ook al de boodschap dat ik niet mag vergroten.
Ik heb de Gparted op een Cd gebrand via Image branden optie van Nero (eerst had ik een losse iso op een cd, maar dit bleek dus niet juist, en mijn 2e cd'tje heeft een zooi files nu)

Dus ik stop Gparted in mijn cd drives, start mijn pc op, en krijg een GNOME pagina, met een zooi opties over wat ik kan opstarten. Met niks doen start hij standaard Dparted geloof ik.
Affijn...ik start gparted, en er volgt een hele rits command lines of zoiets waaruit je kan zien dat hij mijn pc aan het lezen is.
Vervolgens een zwart scherm....en niks....
en dat heb ik bij verschillende instellingen van GNOMe geprobeerd.
Je krijgt een hele rij van computerleesdata, en vervolgens een zwart scherm.

sux [enter]
doet ook niks.

Ik heb natuurlijk al een hoop harde scashed achter de rug (zie mijn andere posts op deze site bij mijn Targa-verhaal), zou dat het zijn? Of misschien is het hebben van een wachtwoord al een nono?
Ik had D eraf gegooid, maar er zaten op wat instellingen nog wat verwijzingen naar D.
Net mijn printer HP weer opnieuw op C geinstalleerd, en bleek dat die ook zei dat de installatie niet kon omdat er een fout kenmerk zat in 'mijn spul'
Dus ik kijken bij 'mijn spul' , zegt eigenschappen dat die op D staat. en gelijk allerlei toeters en bellen dat dit niet kan , want D bestaat niet, lol.

Misschien dat er nog meer links zijn naar D die niet bestaat waardoor Gparted het allemaal niet snapt?
Of zal ik D formateren, de image-backup ervan weer erop zetten, en kijken of gparted het dan wel doet?

Want een andere optie is nu gewoon C formateren,
Kan ik bij het formateren van C ook de grootte aanpassen? via de DOS-line?
Want D staat erachter, maar die is nu leeg/niet bestaand. trekt C die er weer bij bij een format C, of mag hij daar niet aankomen van zichzelf?
Bij informatie over format help staat dat je grootte aan kan passen, maar ze hebben het de hele tijd over een floppydisk volgens mij. Zou die info ook valid zijn voor grote harde schijven?

ben nu al 4 dagen kwijt aan dit project, en het gaat me er nog 4 kosten zie ik.

heeft iemand ook die gparted cd? Want dan kan die kijken of het branden gelukt is. Ik heb de volgende imag op die CD:
map:.disk (2 files, 110 bytes)
map isoliux (14 bestanden 284 bytes)
map live (6 bestanden 114MB)
map syslinux (252kB , 6 bestanden)
bestand COPYING (17,5 kB)
bestand GParted-Live-Version (407 byted)

thats it.
Ik heb jaren geleden ook flink gegoocheld om D-mappen in mijn persoonlijke mappen te krijgen om die met wachtwoorden te beveiligen, maar dat zal de klacht toch niet zijn? Er is iets vaags aan de hand dat het bij iedereen lukt, behalve bij mij.

berichte hiervoor heeft ook nog een tip die ik eerst kan proberen zag ik, maar daar moet ik zeker ook iets op CD branden?
met Gparted kon ik het ook via een USB-stick geloof ik, maar dat was weer een stuk moeilijker.
Ik voel me echt een noooobbbbb... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.zo te zien hoef ik voor die tool geen cd te branden. maar het is al laat...en morgen is er weer een dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 01:43:
nou ik ben weer een paar dagen verder, en nog steeds 3x niks.[....]

Kan ik bij het formateren van C ook de grootte aanpassen? via de DOS-line?
Ik kan dit niet langer aanzien...
Maak een backup van je spullen, zorg dat je alle benodigde drivers van tevoren hebt verzameld en begin maar gewoon opnieuw.
Dus opstarten van CD, verwijder alle bestaande partities en maak een nieuwe met de door jou gewenste grootte aan via de textmode setup (en da's geen DOS) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, daar ben ik weer. Hmmm. die laatste opmerking is niet meer nodig. Want die partitiontool doet het namelijk wél. gelukkig maar, want die andere opties deden het niet bij mij.
ik was met 1 minuut klaar. programmaatje downloaden, niks op cd branden, gewoon op je pc zetten, starten, en gelijk binnen 2 seconden waren mijn partities hoe ik ze wou hebben. grandioos :):)
aanrader dat ding!
nu had ik D kleiner gemaakt, en wou de image terugzetten. hoewel het een image was zonder de ongebruikte bits, lukte de gehele image terugzetten niet (zucht). gelukkig kon ik in dat programma de image induiken en de losse delen terugzetten. en toen paste het ineens wél.
Dus dit verhaal heeft een happy end.

ps:wat is opstarten CD? (Command Disk of zoiets herinner ik me vaag?) En met welk commando verwijder ik alle bestaande partities in tekstmode? Niet dat dit nog van toepassing is, maar misschien heeft iemand anders nog iets aan deze info...
this is a happy noob , lolol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 07:53:
Zo, daar ben ik weer. Hmmm. die laatste opmerking is niet meer nodig. Want die partitiontool doet het namelijk wél. gelukkig maar, want die andere opties deden het niet bij mij.
ik was met 1 minuut klaar. programmaatje downloaden, niks op cd branden, gewoon op je pc zetten, starten, en gelijk binnen 2 seconden waren mijn partities hoe ik ze wou hebben. grandioos :):)
aanrader dat ding!
nu had ik D kleiner gemaakt, en wou de image terugzetten. hoewel het een image was zonder de ongebruikte bits, lukte de gehele image terugzetten niet (zucht). gelukkig kon ik in dat programma de image induiken en de losse delen terugzetten. en toen paste het ineens wél.
Dus dit verhaal heeft een happy end.

ps:wat is opstarten CD? (Command Disk of zoiets herinner ik me vaag?) En met welk commando verwijder ik alle bestaande partities in tekstmode? Niet dat dit nog van toepassing is, maar misschien heeft iemand anders nog iets aan deze info...
this is a happy noob , lolol...
Naar mijn ervaring heb je geluk gehad met die partitiontool. Heb vaak gezien dat daarna je hele C:\ partitie naar de klote is.
Ik zelf zou ook niemand aanraden om je C: partitie te gaan extenden, gaat namelijk net zo vaak fout als dat het goed gaat.
Een image van D: terugzetten gaat natuurlijk niet. Je hebt D: net kleiner gemaakt dan dat hij was toen je je Image maakte, dat gaat dan niet werken omdat de grootte anders is.

Wat Alt-92 bedoeld is opstarten van een installatie CD van windows, dan via de installer al je partities wegflikkeren en opnieuw aanmaken in de groottes die jij wilt. Wel goede backup eerst maken natuurlijk ;)
En vervolgens je Windows opnieuw installeren.
Maargoed je hebt je probleem opgelost...

Computer says no

Pagina: 1