Uiteraard. Ze volgen een bepaald protocol waarin met zo weinig mogelijk tekens de link wordt weergegeven, het is zeg maar een soort compressie. De volledige link is weer te destilleren uit de shortlink. Om diezelfde reden is ook niet elk mogelijke t.net link te herschrijven als zo'n shortlink, omdat het ondoenlijk is om alle mogelijke soorten links (denk aan de search query op het forum) te ondersteunen.
Dit werkt anders dan een dienst als bit.ly, die de daadwerkelijke link in een database gooit en vervolgens een tekenreeks teruggeeft dat uniek die database entry aanwijst. Op die manier is er dus geen manier voor een buitenstaander om de link uit te vogelen zonder het aan bit.ly te vragen, en tevens kun je elke link die je wilt op die manier verkorten.
Wat dat betreft heb je dus geheel gelijk dat een gebruiker het wel kán zien. Echter, mensen gaan natuurlijk niet uit hun hoofd leren hoe het systeem in elkaar zit. Sterker nog, ik denk dat er heel wat mensen zijn die niet eens van de shortlinks afwisten (ikzelf wist dat ik er wel iets over gelezen had, maar hoe je dan zo'n link moest maken daar werd ik pas in deze draad op gewezen). Ook bestaat er een slag mensen die bij voorbaat niet maar rucksichloss op een link zullen klikken, en daardoor shortened links nooit zullen volgen. Je weet immers niet waar ze naartoe wijzen, en het doel zou weleens schadelijk kunnen zijn.
Hoewel ik me daar zelf niet echt zorgen om maak snap ik wel waar die gevoelens vandaan komen, en daarom vind ik het jammer om in sommige gevallen genoodzaakt te zijn toch van zo'n dienst gebruik te maken. En zeker gezien het feit dat de feature om korte topic en message links op te nemen gewoon bestaat in het forumsysteem - ze staan alleen niet aan voor signatures. Het lijkt me dus niet bijzonder lastig om de feature aan te zetten.
Je snapt toch wel dat ik een linkje naar een topic of bericht met zo weinig mogelijk tekens weer wil geven, terwijl toch duidelijk is waar het heen wijst? Als tekst in de link pak je dan de titel die er het meest bij past, ik ga er niet ook nog eens bijzeggen dat het een topic is oid, want dat zou je aan de URL kunnen zien. Verder zou ik graag [message= ipv [url= willen gebruiken omdat ik daarmee veel minder karakters spendeer, het aantal karakters in je signature (vóór omzetting naar HTML) wordt namelijk gelimiteerd door het forumsysteem. Als je kijkt naar mijn signature, is het niet mogelijk om de GoT topic extensions link én de Lara Croft link volledig uit te schrijven, omdat dat gewoon teveel ruimte inneemt. Niet in hoe het er onder mijn post uitziet, maar omdat het textbox veld van je signature in het profiel-scherm op GoT maar een beperkt aantal tekens accepteert
[
Voor 27% gewijzigd door
.oisyn op 22-07-2010 17:08
]