Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

op werk van moeder staat een HP Laserjet 2100 met een HP Jetdirect 600N printerserver in.
Omdat de nieuwe laptops die oude kabel niet meer onder steunen (is zo'n oude parallele kabel) en omdat ze met 2 zijn voor 1 printer, wou ik hem instellen als netwerkprinter. Dus heb ik hem aan een Cisco/linksys wireless-N broadband router gehangen. Ik surf nu op internet dat door de router geroute wordt naar deze pc en mijn laptopje wireless, dus dat is geen probleem.

De printer is goed verbonden, maar hij wordt niet getoond in mijn clienttabel, en kan hem dus ook niet instellen als printer vermits mijn router hem niet vindt...

enige ideetjes? Heb al wat gegoogled, maar niet direct iets nuttig gevonden..

cheerz,
Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Staat de printer wel ingesteld op dhcp? Even door het menu op je printer lopen (configuratiepagina printen!) om dat te checken.. zo nee dan ziet je router hem inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft die printserver een vast IP adres in een andere range. Je kunt met een of andere toetscombinatie een statuspagina uitprinten, en dan het subnet van de router aanpassen om de webpagina van de server te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Mijzelf schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:06:
Waarschijnlijk heeft die printserver een vast IP adres in een andere range. Je kunt met een of andere toetscombinatie een statuspagina uitprinten, en dan het subnet van de router aanpassen om de webpagina van de server te bereiken.
Óf je stelt dhcp in op je printer zodat hij ook daadwerkelijk in de clientlist van de router terecht komt; waar TS om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, bedankt alvast :)...dacht ook al dat het niet binnen de range lang (op fora spreken ze vaak over 192.0.0.192, mijn ip range lang oorspronkelijk tussen 192.168.100 en 149, heb hem nu veranderd naar tussen 2 en 50, maar nog steeds niets...ben nu op zoek naar de toetsencombinatie, als ik gewoon op de go button druk krijg ik lijst met de features, soort testpagina, maar geen statuspagina...ff zoeken in de manual nog :)

EDIT: ok testpagina afgedrukt
TCP/IP status: klaar
hostnaam niet opgegeven
config door: gebruik. aangegeven
ipadres: 10.10.1.250
subnetmask 255.255.255.0
std gateway 10.10.1.1

wat dus idd niet binnen de range ligt....die eerste dingen kan ik zelf niet aanpassen, wat nu? :o
heeft dat mss te maken met dat fast ethernet 10/100 niet kan op dat kaartje volgens mij? enkel 10 mbit?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nee, dat moet gewoon werken. Je moet de print server in dat ding instellen via de printer danwel resetten. Dan gaat ie automatisch op DHCP als het goed is :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hang een computer er direct aan, geef die een vast IP adres in de 10.10.1.x range, en surf naar 10.10.1.250. In de webpagina kun je alles instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Of gewoon het boekje van de printer even doorlezen of gewoon goed kijken naar wat er op de knopjes staat. Even spelen met de knopjes en je bent er zo achter hoe je instellingen moet veranderen.
Maargoed, ip adres wijzigen zou ik niet doen; gewoon op DHCP/BOOTP zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, thanx alvast :), als i ker een pc direct wil aanhangen dan moet ik eens terugkomen met een oude pc met een parallelle poort, die van mij heeft dat niet meer, net zomin als mijn netbookje hier...
EDIT: een cold reset van de 600N, zou het terug op dhcp moeten zetten en dan zou het de jusite ip moeten krijgen...eens googlen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Direct aansluiten = netwerkkabel tussen printserver en pc.. niet de paralelle poort daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, dat zal ik even doen....cold reset werkte niet :o ff testen, met wat jullie zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:32:
ok, dat zal ik even doen....cold reset werkte niet :o ff testen, met wat jullie zeggen...
Gewoon manual van de printer lezen en het op de printer zelf doen ipv via de webinterface.. dat is de makkelijkste oplossing voor je imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb het toch via webinterface gedaan (had je comment te laat gelezen)...heb hem op DHCP gezet, opnieuw een zelftest afgedrukt, nu staat ipadres en std gateway op 192.0.0.192...subnet mask staat niet opgegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Dat is prima, nu zou hij ook in je client list moeten staan van je router (óf je moet het over wireless client list hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hij stond er niet bij, heb nog eens cold reset gedaan en n ustaat hij er wel bij...op de 104, kan ik hem best een static ip geven of maakt dat niet uit?

nu nog driverke zoeken en dan zou het goed moeten zijn...installeren als netwerk printer...

EDIT:enorm bedankt alvast!!!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:54:
hij stond er niet bij, heb nog eens cold reset gedaan en n ustaat hij er wel bij...op de 104, kan ik hem best een static ip geven of maakt dat niet uit?

nu nog driverke zoeken en dan zou het goed moeten zijn...installeren als netwerk printer...

EDIT:enorm bedankt alvast!!!
Ik zou hem inderdaad een vast IP-adres geven. Dat scheelt weer met instellen op beide PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Maakt niet zoveel uit, de printer zal altijd aanstaan neem ik aan dus ook altijd hetzelfde ip houden.
Je zou een reservering kunnen aanmaken in je router waardoor je wel met dhcp kan werken maar zeker weet dat hij altijd een vast ip adres heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem in mijn router een reserved IP gegeven :)...thanx voor alle help, ik zit weer met een nieuw probleem, maar daar doe ik wel een nieuw topic voor open :)
Pagina: 1