• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:38

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Ik had al een paar keer gepost in het Ati 5xxx ervaringen topic, maar om dat topic niet te veel te vervuilen met m'n problemen maak ik maar even een nieuw topic aan.

Ik heb m'n kapotte 8800GTS vervangen door een Sapphire Radeon 5770 1GB (de normale, niet de vapor-x).
Nu had ik vanaf het begin al problemen eerst met de klokspeeds die niet op 850/1200 wilden en de fanspeed die bleef steken op 40% en niet hoger ging.
Die 2 issues heb ik nu wel opgelost door handmatig de snelheid op 850/1200 (core/mem) te zetten en de fan op 60%. En ja, heb een drivercleaner gedraait en alles nVidia gerelateerd verwijderd (dit heeft in een aantal games problemen opgelost).

Echter, nu crashed de kaart nog steeds.
Ik ben vanmorgen en vanmiddag wat gaan testen, omdat ik vermoedde dat er temperatuur gerelateerde problemen waren, en mijn tests blijken dit ook zo'n beetje aan te geven.

Probleem is, de kaart schakeld zichzelf uit (of iig, beeld op zwart en seconden later loopt PC vast) als de temperatuur boven de 70ºC komt. Dus met 71ºC is het plof beeld zwart.

Ik heb getest met DMC4 (DX10 benchmark op 1920x1080) en WoW (1920x1080).
Nu is het zo dat met WoW het merendeel de kaart uit z'n neus zit te vreten en dus meestal loopt dat gewoon goed, een enkele keer moet ie wel werken en zo gauw de kaart dus die 70ºC bereikt ploft ie uit.
DMC4 is het heel makkelijk om die 70ºC te halen, en kan het dus ook iedere keer herproduceren (die crash).
Test1: Fan op 60% crashed ie vrij snel (paar keer getest, iedere keer crash)
Test2: Fan op 75% (boven de 60% is het echt een stofzuiger), crashed ook steeds.
Test3: Fan op 60% met een open kast met een 120mm fan (op volle snelheid), dan crashed ie niet, temp blijft iets van 67ºC
Test4: Fan op 100% (pokke herrie niet normaal) zonder extra 120mm fan wel met kast open, en de temp komt dan alsnog op 69ºC maar de kaart crashed niet.

Tijdens de tests ook de voltages in de gaten gehouden (van de voeding ed) en die blijven binnen de marges dus denk niet dat de voeding het probleem is (immers, een 8800GTS slurpt meer, en die crashte niet).

Mijn conclusie is dus, dat er waarschijnlijk een of ander beveiligingssysteem inzit die de kaart uitschakeld bij 70ºC+ temperaturen....en dat is wel erg vroeg voor een performance kaart die makkelijk temperaturen van 90ºC en hoger aan moeten kunnen.

Nu vraag ik me dus af, is zo'n beveiliging te omzeilen? of zou ik een kaart om een reden als dit kunnen RMA'en? (ding deugt eigenlijk niet)

Want ik begin langzamerhand wel een beetje te balen dat ik nu niet fatsoenlijk kan gamen zonder steeds "bang" te moeten zijn dat de kaart crashed.
(ik heb een paar runs gefilmd met de camera, misschien dat ik die filmpjes nog kan uploaden).

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 11:08
70 a 71 graden op full load is niet veel voor een grafische kaart.
Volgens mij kunnen een aantal kaarten nog prima werken als de core temperatuur over de 100 graden celsius komt.

Met welke tool heb je de temperatuur van de kaart gecontroleerd?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Temperaturen gecheckt met, CCC (overdrive tab), HWmonitor, en GPU-z, allemaal geven ze hetzelfde aan en bij de 71ºC crasht ie iedere keer.

Vanmorgen tijdens tests met casefan ging het wel, inmiddels is de kamer temperatuur opgelopen naar 25ºC en kun je amper de kaart onder de 70ºC houden zelfs met een grote casefan.

• Amdk6II
Het is heel simpel; zodra je instabiliteit van een grafische kaart moet oplossen door er een andere heatsink + fan op te zetten ben je verkeerd bezig.
Kaart instabiel/niet goed terwijl deze in een normale geventileerde kast hangt? dan niet verder mee prutsen maar RMA aanvragen of kaart omruilen.

Trouwens, wat voor voeding zit er in je systeem?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Antec NeoHE 550W voeding, en voltages blijven stabiel op alle lijnen ook onder volle belasting.
En hiervoor had ik dus een 8800GTS en die verbruikte meer power dan deze radeon.
De kaart zit ook goed in het slot, en de 6-pin PCI-e stekker is ook goed aangesloten.

Heb even een filmpje geupload op YT, kost iets meer dan 3 minuten van je leven.
Dat is een testrun (nummer zoveel) 60% fan met de kast nog open.
YouTube: radeon 5770 kurenYT.wmv

Ik kan nog eventueel de kaart in een andere PC proberen (kom ik vandaag niet meer aan toe) maar verwacht zo'n beetje dezelfde resultaten.

• Amdk6II
Dan weet je in ieder geval absoluut zeker dat het niet je pc is als dit soort kuren ook in een andere machine opduiken. Succes iig. :)
Laat maar weten wat de uitkomst is.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Hele ochtend en middag bezig geweest met testen.
Andere PC gepakt (in9-fatal1ty bord met E2200 en NeoHE430W voeding), andere hardeschijf erin zodat ik een clean install van zowel Win7 64-bit als Vista 64-bit kon testen.

Wat meteen opviel is dat de PC eerst een stuk of 8x kort achterelkaar reset voordat ie pas de POST tevoorschijn tovert, daarna blijft ie echter (ook onder load) gewoon draaien.

De drivers, zelfde verhaal eigenlijk als m'n "main rig", snelheden blijven steken op 600/1200 (GPU/MEM) en met geen mogelijkheid dat ie sneller gaat tenzij ik weer handmatig instel via een profile.
Echter, tijdens de testruns op de andere PC blijft de kaart wél werken.
Eerst had ik dus Win7 geprobeert, eerst default (dus dan blijft de kaart op 600/1200 steken) en daar werd ie maximaal 64ºC, vervolgens handmatig op 850/1200 gezet en ook daar bleef de kaart werken en bereikte uiteindelijk een temperatuur van 81ºC (dus m'n 71ºC theorie klopt dus toch niet). Paar runs geprobeert, same story.
Dus toen schijf weer gewist, Windows Vista erop (met SP1...duurde me al te lang dus SP2 niet gedaan).
Zelfde verhaal dus met de snelheden, ding blijft op 600/1200 hangen, maar ook daar runt ie de benchmark gewoon. Ook hier weer handmatig op 850/1200 gezet maar fancontrol op auto (blijft uiteindelijk steken op 45%). Maar deze keer draait de benchmark ook gewoon, ook hier word de kaart weer rond de 80ºC.

Dus, vermoedelijk is er toch iets anders fout wat de crashes veroorzaakt.
Kaart weer terug in de "main rig" en kaart werd eerst niet herkent dus moest drivers opnieuw installeren.
Vervolgens benchmark (nog steeds DMC4) draaien, en nu crashed niet bij 71ºC maar doodleuk bij 75ºC keer op keer op keer.

Dus de kaart is misschien dan toch nog wel redelijk goed (al blijft het 600/1200 verhaal een slechte zaak) en moet ik m'n probleem zoeken in mogelijk de software, voeding, of moederbord.
Dat word dus nog weer wat testen, clean install op de "main-rig" en kijken of die dan blijft crashen (kan ik software uitsluiten).

Verwijderd

Ik heb dit zelfde probleem gehad met een XFX 4850 , nu had ik een 92 mm fan achter op de kast geplaatst die de hete lucht eruit zuigt en dat scheelde al meer als 10 graden op de kaart .

Je gaat alles de schuld geven , voeding , moederbord geheugen , etc.

Nu heb ik sinds 4 weken een Sapphire 5770 Vapor-X en die geeft voor zover geen kuren meer ?!?!
Alleen idl loopt ie op 157/300 en als ik hem ga belasten ( gamen) gaat ie automatisch naar 860/1200 .
Heb hiervoor MSI Afterburner erbij draaien , fancontrol heb ik op manual gezet anders gaat hij bij mij ook niet verder dan 40% .

Ik denk dat koeling en airflow in de kast wel zeer belangrijk is , kijk of je daar wat mee kunt doen .

succes ....

Verwijderd

Hier gaat ie nooit boven 64 graden, en stabiel als een betonpijler.
Airflow in mijn kast is zeer goed, 3x 120 cm fans & 1x 140 cm.
Idle geeft ie 39 graden, bij de meeste 3d toepassingen blijft ie meestal onder de 60 graden hangen.

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik het hetzelfde probleem bij 1 spel wat ik speel. Dat spel belast m`n grafische (4890) kaart continu 100%. Met m`n overclock loopt hij dan zo vast als bij jou. Standaard settings heb ik er geen last van. Als je de kaart onderklokt en fan minder snel laat draaien zodat hij 80 graden wordt, loopt hij dan ook vast?

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Masterkale1 schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 17:01:
Ik het hetzelfde probleem bij 1 spel wat ik speel. Dat spel belast m`n grafische (4890) kaart continu 100%. Met m`n overclock loopt hij dan zo vast als bij jou. Standaard settings heb ik er geen last van. Als je de kaart onderklokt en fan minder snel laat draaien zodat hij 80 graden wordt, loopt hij dan ook vast?
Ik was dit nog wel van plan te proberen, maar niet weer gedacht. Kan dat opzich zo wel even proberen (duurt niet lang).
k denk dat koeling en airflow in de kast wel zeer belangrijk is , kijk of je daar wat mee kunt doen .
Klopt opzich wel, en moet zeggen de airflow is niet optimaal in m'n mainrig (design flaw van de kast zelf).
Echter, in de andere PC blijft de kaart werken, zelfs op 81ºC (45% fanspeed).
Kan nog wel proberen een extra fan in de kast te hangen die direct op de kaart blaast, maar zelfs dan blijft het soms lastig om de kaart onder die temperatuur van 71ºC te houden.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Maak even een nieuwe partitie aan en zet daar een clean-install op. Dan weet je zeker dat het aan de videokaart ligt en niet een softwarefout is.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Japperrrr schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:45:
Maak even een nieuwe partitie aan en zet daar een clean-install op. Dan weet je zeker dat het aan de videokaart ligt en niet een softwarefout is.
Ik ga dat aankomende week proberen (nu in het weekend niet zo genoeg tijd om een install te doen enzo).
Of ik moet me morgen zo extreem vervelen dat ik dan al aan de slag ga.

• Japperrrr
Nemesizz schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:47:
Ik ga dat aankomende week proberen (nu in het weekend niet zo genoeg tijd om een install te doen enzo).
Of ik moet me morgen zo extreem vervelen dat ik dan al aan de slag ga.
Je kunt gewoon je partitie verkleinen en er een kleine partitie bij maken. Daar heb je binnen een uur een nieuwe installatie van Windows 7 op staan.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Ben even aan het testen geweest met de verschillende clockspeeds en fanspeeds.
Moet erbij zeggen dat de voltage van de runs op de high performance stonds, dus op 1125 (zal wel 1.125v zijn) uit m'n hoofd (zo moet je dat iig invullen in die file, zonder punt of komma), behalve de test runs met idle clocks van 400Mhz daar had ik wel de 2d voltage (900 ofzo). En ja, die 400Mhz is nodig met 2 schermen blijkbaar.

Resultaten:
(gpu/mem)
750/1200 Fan: 60% = crash
600/1200 Fan: 60% = succesvolle run (71ºC max)
600/1200 Fan: 45% = crash (crash bij ~72ºC)
400/1200 Fan: 45% = succesvolle run (59ºC max met 2d voltage clockspeeds)
400/1200 Fan: 25% = crash ( bij ~62ºC al.....)

• Amdk6II
Doe die clean install idd zsm.
Als je uiteindelijk kan concluderen dat het je kaart is zsm. contact opnemen voor het garantie claimen.
Mocht je deze via een webwinkel hebben gekocht kun je nog wel eens direct een evrvanging krijgen mits je binnen 7 dagen defect aanmeld (DOA).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Heb vanmiddag een clean install gedaan en wat tests (net klaar met testen).
Clean install van Windows 7 64-bit, Catalyst 10.6 (net als vorige keren) en DMC4 dx10 benchmark op 1920x1080.

Eerste resultaat is weer dat de clockspeed vast zit op 600/1200, maar de test loopt dan wel goed af (geen crash). Vervolgens weer handmatig de clockspeed op 850/1200 gezet (en uiteraard ook de voltage goed) fanspeed op auto gelaten, en de PC crashed weer (82ºC deze keer).

Dus clean install hielp niet. Toch maar even de voeding van m'n andere PC gepakt (een Antec NeoHE430) en die eraan gehangen. Draai een test en de PC blijft werken (dus ook op 850/1200) en word met automatic fan (50% max) een graad of 82.
Vervolgens ook de andere onderdelen maar aan de voeding gehangen (modulair, had alleen de HDD+DVD+videokaart aangesloten), dus ook m'n 2 optische drives, kast verlichting en 2 hardeschijven.
Test weer gedraait, en weer succesvol afgerond (weer 81 a 82ºC).

Vervolgens m'n primaire Vista schijf weer aangesloten en benchmark gestart, en wonder boven wonder, nu lukt de test wel.

Dus dan is waarschijnlijk toch de voeding het probleem...maar blijf het raar vinden.
Want een 8800GTS trekt ie wel, en de 5770 crashed op random momenten (vaak temperatuur afhankelijk) dus ook als de GPU load niet hoog is. Misschien is de "rek" er wel een beetje uit, zie ik wel vaker met voedingen gebeuren dat ze ineens bepaalde load niet meer willen trekken.

Wel een beetje balen weer, want alleen de videokaart was me al duur genoeg, en nu moet ik waarschijnlijk dus ook een andere voeding kopen omdat de 5770 soms crashed....
En een nieuwe kan ik atm niet betalen :-( .

• Japperrrr
Volgens mij gebruikt een 5770 minder stroom dan een 8800GTS?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Japperrrr schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:49:
Volgens mij gebruikt een 5770 minder stroom dan een 8800GTS?
Ja volgens mij ook, en ik zie ook totaal de logica er niet van in dat de kaart steeds crashed bij bepaalde temperaturen icm met die voeding. En met een andere voeding blijft ie gewoon draaien zelfs op 82ºC.

Heb nadien m'n NeoHE550 gewoon weer aangesloten, en met testen ploft ie er na een tijdje weer uit (niet eens bij volle belasting, maar tijdens de paar seconden mindere last van het loadingscreen).

Ben vaak vage problemen tegengekomen met computers, maar dit probleem zit geen logica in.
Want als ik een fan op de kaart richt en em dan laat stressen gaat ie niet uit, andere voeding eraan en hij blijft werken zelfs zonder fan met een hoge temp 8)7 .

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Japperrrr schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 20:02:
[...]

Je kunt gewoon je partitie verkleinen en er een kleine partitie bij maken. Daar heb je binnen een uur een nieuwe installatie van Windows 7 op staan.
Of de inhoud van de cd (of image) op een usb sticky zettten en dan installen. Duurde bij mij 7 minuten toen win7 ultimate erop stond:)

Niet vergeten je usb actief te maken.

Uitleg:
Start--->bij zoeken, "computerbeheer" intikken--->"Opslag" openklappen--->Schijfbeheer kiezen.
Zoek in de lijst de USB stick op---> Rechtermuisknop op de stick----> Partitie actief markeren--->stick formatteren in NTFS
hierna de inhoud van de cd of image in de root van de USB zetten.

PC opnieuw starten, starten vanaf usb of other divice.. En knallen maar!

Scheelt zoveel tijd 8)7

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Audione0 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:17:
[...]
Of de inhoud van de cd (of image) op een usb sticky zettten en dan installen. Duurde bij mij 7 minuten toen win7 ultimate erop stond:)

Niet vergeten je usb actief te maken.

Uitleg:
Start--->bij zoeken, "computerbeheer" intikken--->"Opslag" openklappen--->Schijfbeheer kiezen.
Zoek in de lijst de USB stick op---> Rechtermuisknop op de stick----> Partitie actief markeren--->stick formatteren in NTFS
hierna de inhoud van de cd of image in de root van de USB zetten.

PC opnieuw starten, starten vanaf usb of other divice.. En knallen maar!

Scheelt zoveel tijd 8)7
Ongeveer 3 berichten boven je staat al dat clean install niks uitmaakt, crashed gewoon.

Gisteren ging het nog gekker, binnen 10 seconden na het inloggen van WoW was het beeld alweer zwart (tijden WoW word ie vaak niet eens warmer dan 65ºC omdat ie grotendeels van de tijd gewoon niet belast word). Reset gedaan, blijft ie al hangen na de POST (na de post, maar net voor het OS geladen word), weer reset, start ie weer op, weer inloggen in WoW en paar seconden weer zwart (het word dus steeds erger).
Fanspeed handmatig even op 100% gezet en toen kon ik even WoW in om m'n personage in veiligheid te stellen. Snap er niks meer van zo: "bij fanspeed xx% en temperatuur xxºC met random load icm 550W voeding = crash" 8)7

*EDIT*
Iemand had nog het idee een multimeter eraan te hangen, dus dat ook maar even gedaan.
De 12V lijn zit tussen de 11.95V en 12.00V, en tijdens een crash veranderd dat niet drastisch (dus geen pieken of iets dergelijks, blijft gewoon gelijk).
Kaart crashed nu wel steeds sneller met 3d applicaties (dus soms al na een paar seconden).

[ Voor 11% gewijzigd door Nemesizz op 27-07-2010 15:49 . Reden: toevoeging ]

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Nemesizz schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:26:
[...]

Ongeveer 3 berichten boven je staat al dat clean install niks uitmaakt, crashed gewoon.

Gisteren ging het nog gekker, binnen 10 seconden na het inloggen van WoW was het beeld alweer zwart (tijden WoW word ie vaak niet eens warmer dan 65ºC omdat ie grotendeels van de tijd gewoon niet belast word). Reset gedaan, blijft ie al hangen na de POST (na de post, maar net voor het OS geladen word), weer reset, start ie weer op, weer inloggen in WoW en paar seconden weer zwart (het word dus steeds erger).
Fanspeed handmatig even op 100% gezet en toen kon ik even WoW in om m'n personage in veiligheid te stellen. Snap er niks meer van zo: "bij fanspeed xx% en temperatuur xxºC met random load icm 550W voeding = crash" 8)7

*EDIT*
Iemand had nog het idee een multimeter eraan te hangen, dus dat ook maar even gedaan.
De 12V lijn zit tussen de 11.95V en 12.00V, en tijdens een crash veranderd dat niet drastisch (dus geen pieken of iets dergelijks, blijft gewoon gelijk).
Kaart crashed nu wel steeds sneller met 3d applicaties (dus soms al na een paar seconden).
Ah, sorry, had ik niet gelezen..
Ik zou nu gewoon een RMA aanvragen.. Ik denk door je geknutsel dat je alleen dwijlt met de kraan open..

Je hoort plezier van je graka te hebben en geen geneuzel zoasl dit..
Ik heb vorige week mijn XFX HD5870 weg moeten brengen, omdat bij mij tesselation niet werkt. Krijg allemaal strepen tezien..
ben m wel ff kwijt nu, maar straks heb ik er weer plezier van..

Nu weet je iig wel hoe je snel een nieuwe install moet doen _/-\o_

succes!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Japperrrr
Audione0 schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:59:.
Ik heb vorige week mijn XFX HD5870 weg moeten brengen, omdat bij mij tesselation niet werkt. Krijg allemaal strepen tezien..
ben m wel ff kwijt nu, maar straks heb ik er weer plezier van..
Ik las op HWI dat ATI vandaag een update heeft uitgebracht wat crashed met tesselation ingeschakeld moet voorkomen :)

• Audione0
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Japperrrr schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:49:
[...]

Ik las op HWI dat ATI vandaag een update heeft uitgebracht wat crashed met tesselation ingeschakeld moet voorkomen :)
Bij mij doet tesselation het wel, alleen met giga strepen en artifacts.. Kaart is getest en als NC verklaard door ATI. Ik krijg een nieuwe..
Maar een vriend van me heeft precies dezelfde kaart en heeft nog een oude driver op zn pc staan.. Ik ga wel even vragen of hij zn kaart wilt testen op tesselation effecten.
Het zou wel grappig zijn als dit het probleem geweest is, en niet de kaart zelf..:)

thnx voor de tip!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Heb vanmorgen een Earthwatts 500W uit een andere PC gepakt en die aan m'n rig gehangen.
Daar draaien benchmarks (DMC4 en 3dMark06) gewoon goed op en heb ook ongeveer 45min tot een uur WoW zonder problemen gedraait.

De NeoHE550 is opzich zelf wel goed, de Radeon blijkbaar ook, maar die 2 samen is hell on earth 8)7 .
Denk dus dat ik de voeding gewoon uitwissel met een andere PC, zit alleen te twijfelen welke (430W is opzich toch genoeg voor een dual core met een 5770?). Want de NeoHE430 is ook modulair en kan ik m'n kabels laten zitten, de Earthwatts is niet modulair en moet ik alles los wrikken.
Pagina: 1