Dell Latitude E5510 BIOS probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Op mijn bureau heb ik hier nu een Nagelnieuwe Dell Latitude E5510 liggen met een gek probleem.

De laptop freezed random (soms na 1 min, soms na 2Hr).

Het OS is Win 7 32 bit. De Laptop is uitgerust met oa 3GB DDR3 en een Core I7 CPU.

Nu merkte ik op wanneer de laptop op energie schema "Hoge prestaties" staat er geen freezes voorvallen.

Verder heb ik het werkgeheugen al eens verwisseld zonder goed resultaat.
De harde schijf heb ik ook gescanned op slechte sectoren.

Google heeft me tot mijn grote spijt ook niet slimmer gemaakt.

Heeft er iemand weet van BIOS problemen met deze laptops? Ik verdenk een slechte implementatie van de Intel Speedstep technologie in de BIOS maar heb geen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je al gecontroleerd of Dell misschien een nieuwere BIOS versie heeft uitgebracht?

Daarnaast, "freezed" de laptop gewoon tijdens gebruik of pas wanneer deze uit sleepmode moet komen?

Speedstep zit namelijk niet in de BIOS maar in de Chipset/Processor.

[ Voor 16% gewijzigd door redfoxert op 22-07-2010 13:06 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christoforius
Ik heb de recenste versie BIOS geinstalleerd, dit is momenteel versie A03.

De laptop stopt tijdens gebruik op random momenten, soms al bij het opstarten van Win7, soms na 2 Hr.

Ik dacht dat speedstep aangestuurd word door het OS langs de BIOS. Als ik hierin verkeerd ben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
christoforius schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:19:
Ik heb de recenste versie BIOS geinstalleerd, dit is momenteel versie A03.

De laptop stopt tijdens gebruik op random momenten, soms al bij het opstarten van Win7, soms na 2 Hr.

Ik dacht dat speedstep aangestuurd word door het OS langs de BIOS. Als ik hierin verkeerd ben hoor ik het graag.
SpeedStep is een samenwerking tussen processor/chipset en OS. In je BIOS kan je alleen de CPU support aan/uitzetten. Als je SpeedStep uitzet in je BIOS dan zou het probleem weg moeten zijn, maar alleen als dat het probleem is natuurlijk.

Ik heb hier al een stuk of 200 E6410's draaien die geen van allen de problemen hebben die jij beschrijft. Qua hardware zijn deze laptops redelijk hetzelfde. Wellicht zit het probleem toch ergens anders (problemen met koeling misschien?).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christoforius
Ik heb eens geprobeerd met speedstep uit te zetten maar het probleem is niet opgelost.

Ik ga eens proberen met de harde schijf te verwisselen, ik merk ook op dat wanneer de laptop start de harde schijf een kort biepje produceerd.