Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 01:02:
Als niemand zit te wachten op die content, waarom is het dan nog opgenomen als actieve content? Waarom niet naar een soort van archief of B-status lijst, alleen zichtbaar te maken met een aparte optie?
Femme bedoelt uiteraard 'voor bijna niemand'. Veel producten kunnen best relevant zijn als je de randvoorwaarden weet en dus met filters bekend gemaakt hebt.
Dergelijke producten pas zichtbaar maken nadat je expliciet een opt-in moet gebruiken is imho niet wenselijk. De ervaring leert bijvoorbeeld ook dat mensen over het "prijs > 0"-blokje heen keken in de vorige incarnatie van het pricewatch zoekvenster, en daardoor ten onrechte dachten dat wij een bepaald product niet kenden of dat de gebruiker een fout had gemaakt in zijn/haar zoekopdracht.
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:55:
Volgens mij is iedereen op zoek naar het goedkoopste product dat aan alle eisen voldoet.
Dus voor de derde keer: "Misschien order by price als er een filter actief is en anders order by popularity?"
Of anders gewoon een per-user preference.
Ik denk niet dat iedereen standaard naar 'het goedkoopste product binnen criteria X, Y en Z' zoekt. Sterker nog, ik gok dat als men een relatief beperkte kennis van een categorie heeft (zoals DirkW ook al aangaf), dat men vooral kijkt wat populaire producten binnen ruime grenzen zijn en pas later op detailniveau gaat filteren (als ze dat uberhaupt al doen). Zelfs met een heel krap filter vermoed ik dat veel mensen nog een merkvoorkeur boven de prijs zullen laten prevaleren.
Ik zou het zelf raar vinden als ineens de sortering verandert tijdens/door het filteren (wat basically gewoon het wegstrepen van ongewenste producten uit het gepresenteerde rijtje is).
Het nadeel van een per-user preference is dat we 'm ergens moeten weergeven. Als we dat bij de layoutsettings doen, dan zal hij door zeer weinigen uberhaupt ooit ontdekt worden en onbruikbaar zijn voor niet-ingelogde gebruikers. En als we 'm ergens in/bij het filter verwerken zal ie in een onopvallende variant alsnog nauwelijks gebruikt worden en in een opvallende variant al gauw voor de meeste bezoekers als overbodig in de weg gezien worden

Dat zegt niet dat het er niet komt, maar ik denk niet dat als het wel komt, dat het met erg veel prioriteit zal komen.