Default volgorde: prijs of populariteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Momenteel is wordt de volgorde standaard bepaald door populariteit. Zou prijs niet beter zijn?
Het eerste wat ik altijd doe is sorteren op prijs, populariteit is niet echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Met als nadeel dat met een wat bredere selectie de verouderde producten bovenaan komen te staan. Voor een snelle blik in een categorie is sortering op populariteit wat mij betreft dus handiger, pas wanneer ik zelf met de filters aan de gang ga zet ik de sortering op prijs.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Rare veronderstelling. Stel ik ben een gemiddelde Tweaker en ik zoek een (pak 'm beet) telefoon of een videokaart. Dan wil ik zo vlug mogelijk de populairste (want: waarschijnlijk meest actuele/interessante) producten zien.

Even van beide producten een voorbeeld:

Als ik zoek op populairste videokaarten vind ik:
pricewatch: Asus ARES/2DIS/4GD5
pricewatch: Gigabyte GV-N460OC-1GI
pricewatch: Club3D HD5850 Overclocked Edition

Als ik het op prijs sorteer, krijg ik:
pricewatch: Matrox P-series P650
pricewatch: Sapphire Radeon X1300 128MB DDR2 (PCI-e, DVI)
pricewatch: Sparkle SF-PX86GTS256D3-HP

En dan de telefoons. Eerst op populariteit:
pricewatch: Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart
pricewatch: HTC Desire Bruin
pricewatch: LG GT540

Dan op prijs:
pricewatch: Samsung E1120 Zilver
pricewatch: Samsung C270 Rood
pricewatch: Samsung E1080 Zwart

Het lijkt mij duidelijk welk rijtje het meest relevant is voor de gemiddelde PW-gebruiker. Het is dat het nu te veel werk is, maar anders had ik even de hoeveelheid bezoekers (lees: geïnteresseerden) voor de Samsung E1120 tegenover de Samsung Galaxy S tegen elkaar afgezet. Maar neem van mij maar aan; de cijfers zullen uitwijzen dat weinig PW-gebruikers het met je eens zullen zijn. :)

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dirk schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:03:
Met als nadeel dat met een wat bredere selectie de verouderde producten bovenaan komen te staan. Voor een snelle blik in een categorie is sortering op populariteit wat mij betreft dus handiger, pas wanneer ik zelf met de filters aan de gang ga zet ik de sortering op prijs.
Ongefilterd gesorteerd op populariteit is een leuk lijstje maar IMO niet handig. Daarom filter ik vrijwel altijd, waarna ik elke keer weer op prijs moet klikken. Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen de filters niet gebruiken.
Je begint goed, met een kaart die voor 99,99% niet interessant is. ;)
Zie verder mijn commentaar op DirkW.
Misschien order by price als er een filter actief is en anders order by popularity?

[ Voor 24% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-07-2010 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Olaf van der Spek schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 17:51:
[...]
Je begint goed, met een kaart die voor 99,99% niet interessant is. ;)
Klopt echter in de lijst gesorteerd op prijs vind je geen enkele kaart die interessant is ;)

Zelf vind ik de initiële sortering op populariteit juist erg handig gezien je direct kunt zien welke producten in trek zijn en daarmee mogelijk interessant. Daarna kun je zelf finetunen op prijs etc.

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 22-07-2010 18:07 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 18:05:
Zelf vind ik de initiële sortering op populariteit juist erg handig gezien je direct kunt zien welke producten in trek zijn en daarmee mogelijk interessant. Daarna kun je zelf finetunen op prijs etc.
Daarna? Je begint toch met filteren? Stel je zoekt een monitor, dan begin je waarschijnlijk met een filter op grootte, of niet? Begin jij met populariteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Olaf van der Spek schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 18:19:
[...]

Daarna? Je begint toch met filteren? Stel je zoekt een monitor, dan begin je waarschijnlijk met een filter op grootte, of niet? Begin jij met populariteit?
Daar begin ik idd vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55
Is het niet mogelijk om in het begin scherm voor het filteren een combinatie tussen populair en prijs te maken.
Populair is meeste een product met veel prijswijzigingen en out-dated zooi blijven vaak lang hangen op 1 prijs en worden door minder shops aangeboden. Dit zou dan als sleutel kunnen dienen en dan je sortering op prijs uitvoeren.

En eventueel bij je filters gewoon een pull-down waarbij je kunt kiezen hoe je gefilterde resultaat geordend moet worden :P (los van het klikken op de kolom ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

klaasbram schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 18:30:
Is het niet mogelijk om in het begin scherm voor het filteren een combinatie tussen populair en prijs te maken.
Populair is meeste een product met veel prijswijzigingen
Volgens mij is dat geen goede weergave van populair. Je zou als shop owner er dan automatisch voor kunnen zorgen dat jouw product altijd hoog scoort door gewoonweg veel prijs updates te doen; of denk ik nu te simpel?

Populair zou het meest bekeken / gezochte product moeten zijn imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dan nogmaals: "Misschien order by price als er een filter actief is en anders order by popularity?"
Of anders gewoon een per-user preference.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-07-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het met Olaf eens, sorteren op prijs is veel logischer en ik moet ook elke keer klikken om de sortering goed te krijgen. Ik dacht eerst dat de resultaten gewoon niet gesorteerd waren, maar zag toen dat het sortering was op populariteit.

Ik weet ongeveer al wat ik wil kopen en hoeveel geld ik daaraan uit kan geven, dan is het even bovenin mijn eigen pricerange naar de producten kijken en dan dmv reviews de verschillen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Standaard sorteren op prijs gaan we gewoon niet doen omdat er dan allerlei onpopulaire en verouderde meuk bovenaan komt drijven die voor niemand relevant is. Populaire producten zijn dat wel omdat gebleken is dat veel gebruikers hiernaar op zoek zijn.

Als je producten zoekt in een bepaalde prijsrange kun je daar eenvoudig op filteren. Ook binnen die resultaten is het handig om te kunnen zien welke producten het populairst zijn en dus waarschijnlijk een goede kwaliteit of goede price/performance bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als niemand zit te wachten op die content, waarom is het dan nog opgenomen als actieve content? Waarom niet naar een soort van archief of B-status lijst, alleen zichtbaar te maken met een aparte optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 23:42:
Standaard sorteren op prijs gaan we gewoon niet doen omdat er dan allerlei onpopulaire en verouderde meuk bovenaan komt drijven die voor niemand relevant is. Populaire producten zijn dat wel omdat gebleken is dat veel gebruikers hiernaar op zoek zijn.

Als je producten zoekt in een bepaalde prijsrange kun je daar eenvoudig op filteren. Ook binnen die resultaten is het handig om te kunnen zien welke producten het populairst zijn en dus waarschijnlijk een goede kwaliteit of goede price/performance bieden.
Volgens mij is iedereen op zoek naar het goedkoopste product dat aan alle eisen voldoet.
Dus voor de derde keer: "Misschien order by price als er een filter actief is en anders order by popularity?"

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-07-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 01:02:
Als niemand zit te wachten op die content, waarom is het dan nog opgenomen als actieve content? Waarom niet naar een soort van archief of B-status lijst, alleen zichtbaar te maken met een aparte optie?
Femme bedoelt uiteraard 'voor bijna niemand'. Veel producten kunnen best relevant zijn als je de randvoorwaarden weet en dus met filters bekend gemaakt hebt.

Dergelijke producten pas zichtbaar maken nadat je expliciet een opt-in moet gebruiken is imho niet wenselijk. De ervaring leert bijvoorbeeld ook dat mensen over het "prijs > 0"-blokje heen keken in de vorige incarnatie van het pricewatch zoekvenster, en daardoor ten onrechte dachten dat wij een bepaald product niet kenden of dat de gebruiker een fout had gemaakt in zijn/haar zoekopdracht.
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:55:
Volgens mij is iedereen op zoek naar het goedkoopste product dat aan alle eisen voldoet.
Dus voor de derde keer: "Misschien order by price als er een filter actief is en anders order by popularity?"
Ik denk niet dat iedereen standaard naar 'het goedkoopste product binnen criteria X, Y en Z' zoekt. Sterker nog, ik gok dat als men een relatief beperkte kennis van een categorie heeft (zoals DirkW ook al aangaf), dat men vooral kijkt wat populaire producten binnen ruime grenzen zijn en pas later op detailniveau gaat filteren (als ze dat uberhaupt al doen). Zelfs met een heel krap filter vermoed ik dat veel mensen nog een merkvoorkeur boven de prijs zullen laten prevaleren.
Ik zou het zelf raar vinden als ineens de sortering verandert tijdens/door het filteren (wat basically gewoon het wegstrepen van ongewenste producten uit het gepresenteerde rijtje is).

Het nadeel van een per-user preference is dat we 'm ergens moeten weergeven. Als we dat bij de layoutsettings doen, dan zal hij door zeer weinigen uberhaupt ooit ontdekt worden en onbruikbaar zijn voor niet-ingelogde gebruikers. En als we 'm ergens in/bij het filter verwerken zal ie in een onopvallende variant alsnog nauwelijks gebruikt worden en in een opvallende variant al gauw voor de meeste bezoekers als overbodig in de weg gezien worden :)
Dat zegt niet dat het er niet komt, maar ik denk niet dat als het wel komt, dat het met erg veel prioriteit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Prijs +1 hier. Ik zou een poll maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Jejking schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:17:
Prijs +1 hier. Ik zou een poll maken.
Wat heeft dat voor zin? Femme geeft immers, met goede reden, al aan dat standaard sortering op prijs niet gaat gebeuren.

Pagina: 1