Snelheid verminderd door DSL

Pagina: 1
Acties:

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-02 20:34
Hoi allemaal,

Sinds vandaag heb ik thuis de nieuwe router van KPN binnengekregen en dat wilde niet helemaal dus belde we naar KPN.

Alles geregeld en internet werkt. Nu zei de man van KPN dat we door de lengte van onze DSL kabel een niet zo hoge snelheid behaalden dan dat we in werkelijkheid hebben.

we hebben 16MB internet en we zouden maar 9MB halen door de lengte van de kabel.

Zou dit echt kunnen of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn,
Als het zo is moet ik de router namelijk verplaatsen naar een andere plek.

mvg

Verwijderd

alles kan :+
de kabel kan te lang zijn. (hoe lang?)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Welke snelheid had je op de oude router, of is het een nieuw product?
Wat bedoel je met de lengte van de kabel: vanaf de wijkcentrale naar je woning, vanaf de telefoonaansluiting naar je modem/router, vanaf de modem/router naar je pc('s)?

Edit: je hebt trouwens 16 Mbit en geen 16 MB, dus maximaal kun je hier na afhalen van overhead een 1,6 MB/s mee halen schat ik zo in.

[ Voor 22% gewijzigd door Nitroglycerine op 22-07-2010 12:23 ]

Hier kon uw advertentie staan

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Handigheid is om Gameboy in "KPN snelheidsverhoging?" door te nemen, staan hanidge tips in.

En er zit een verschil tussen de kabel van de wijkcentrale naar je is/ra, en de kabel tussen je is/ra en modem, welke bedoel je?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25

lier

MikroTik nerd

Het is vrij gebruikelijk dat bij problematische S/R verhoudingen het modem op een lagere snelheid in traint. Dit zorgt er namelijk voor dat de lijn stabieler blijft. Kan je eens in je modem naar deze waarde zoeken ? Overigens zijn er meerdere waarden die hiermee te maken hebben.

Als je een heel klein beetje zoekt op GoT dan vind je hier meer dan genoeg informatie over...
Als het zo is moet ik de router namelijk verplaatsen naar een andere plek.
Dat lijkt me altijd een goed idee (om je modem/router zo dicht mogelijk bij ISRA punt te plaatsen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het kan dus zo zijn dat met de lengte van de kabel niet de lengte van jouw modem naar het (ISRA) aanlsluitpunt bedoeld wordt, maar de lengte van de centrale naar jouw huis.

offtopic:
@lier, het helpt nog meer als je mensen zoektermen geeft in plaats van "klein beetje zoekt op GoT"

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:01

D4NG3R

kiwi

:)

lier schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:23:
Het is vrij gebruikelijk dat bij problematische S/R verhoudingen het modem op een lagere snelheid in traint. Dit zorgt er namelijk voor dat de lijn stabieler blijft. Kan je eens in je modem naar deze waarde zoeken ? Overigens zijn er meerdere waarden die hiermee te maken hebben.

Als je een heel klein beetje zoekt op GoT dan vind je hier meer dan genoeg informatie over...

[...]
Dat lijkt me altijd een goed idee (om je modem/router zo dicht mogelijk bij ISRA punt te plaatsen).
Toevoeging:
Maar niet in de meterkast, dit verstoord je signaal zowel bedraad als via WiFi.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D4NG3R NL schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:33:
[...]
Toevoeging:
Maar niet in de meterkast, dit verstoord je signaal zowel bedraad als via WiFi.
:?
Storen van Wifi kan ik ter dele inkomen (je brengt immers meer obstakels tussen je WiFi router en je apparaten), maar bekabeling gaat daar heus niet zo'n last van hebben hoor. Een paar meter extra UTP is amper merkbaar, dus dat gaat echt niets uitmaken.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Terw_Dan schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:44:
[...]

:?
Storen van Wifi kan ik ter dele inkomen (je brengt immers meer obstakels tussen je WiFi router en je apparaten), maar bekabeling gaat daar heus niet zo'n last van hebben hoor. Een paar meter extra UTP is amper merkbaar, dus dat gaat echt niets uitmaken.
Heb het hier onlangs nog getest omdat we een nieuwe kabel moesten trekken.

ISRA -> 25cm kabel -> Splitter -> 25cm kabel -> Router -> 1m CAT6 -> Laptop.
Download snelheid kwam op 824KB/s
Via WiFi (op 1m afstand met de meterkast OPEN) 798KB/s

Mijn "gewone" setup:

ISRA -> 25cm kabel -> Splitter -> 8.25m kabel -> Router -> 1m CAT6 -> Laptop
Download snelheid 849KB/s
Via WiFi (Op 1m afstand van de router welke achter mijn monitor staat) 808KB/s

De snelheden zijn een gemiddeld genomen van 10 speedtests. de router vind het dus degelijk niet leuk om in de meterkast te staan bij ons 8)7. Ik ga er dus vanuit dat het bij anderen niet veel beter is.

WiFi gebruik ik alleen voor mijn DS en af en toe als ik achter't huis zit met een laptopje, dus WiFi is voor mijn geen interessant onderwerp hier.

25KB/s verschil bekabeld, dit is per minuut 1.5MB extra, wat ik uiteindelijk op downloads zeker merk :+
10KB/s verschil op WiFi interesseert me niet zoveel, maar het is dus wel een verschil (en mijn punt was dan ook dat je je router niet in de meterkast moest zetten zowel bedraad als draadloos)

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 22-07-2010 14:54 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt me eerder dat je brakke bekabeling hebt, en sowieso geen situatie die je zomaar kunt projecteren naar anderen. Slecht afgeschermde kabels kunnen problemen geven, maar als je goede kabels gebruikt heb je er op die lengte echt geen last van.

• wow7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 14:45
Het is ook een mogelijk trim probleem op de DSLAM aansluitingen in de wijk centrale die zijn meestal verouderd en daardoor kunnen nieuwere modems slecht overweg met in trim en krijg je snelheid verlies.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Terw_Dan schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:54:
Het lijkt me eerder dat je brakke bekabeling hebt, en sowieso geen situatie die je zomaar kunt projecteren naar anderen. Slecht afgeschermde kabels kunnen problemen geven, maar als je goede kabels gebruikt heb je er op die lengte echt geen last van.
Mijn punt is dan ook dat de kabelafstand opzich niet zoveel boeit, het gaat meer om de omgeving waarin al je kabels liggen & waar je router staat.

Op dit moment ligt er nog zo'n 3m kabel in de routerkast in een gigantische lus (5 jaar terug toen we ADSL namen heeft die idioot van een monteur het aangelegt, 2 weken terug toen we overstapten vond ik dit :z)

Dit moet ik nog even weghalen, daarnaast is alle kabel (op de CAT6 na) shielded.

Back to topic:
Tot een meter of 25 heeft DSL kabel echt geen last van verlies (of er zit ergens een gigantische lus) dus ik denk dat je probleem gewoon bij de nieuwe router ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 22-07-2010 14:58 ]

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ook wil het eens dat bij het aansluiten, er meerdere keren wordt geconstateerd dat er verbrekingen zijn, hierdoor gaat de centrale denken dat de lijn instabiel is = modem trained in op lagere waarden.
Wacht tot volgend intraintraject af en kijk of dan een hogere snelheid doorkomt.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uhm, ligt het nou aan mij of is er helemaal geen sprake van een probleem en heeft TS gewoon van een KPN medewerker te horen gekregen dat hij door de afstand tot de centrale niet het maximum uit zijn abo kan halen? Wat een heel normaal verschijnsel is bij ADSL en bovendien iets waar je zelf niks aan kan doen (behalve verhuizen).

Dan kunnen we wel allerlei hippe hypotheses gaan poneren over het effect van een meterkast op je WiFi signaal en de invloed van de kabellengte tussen splitter en modem, maar het zou me niets verbazen als dat allemaal totaal irrelevant is.

Silverman401, over welke kabel had die KPN medewerker het nou precies? Aangezien het telefonisch was lijkt het me dat ie alleen weet heeft van de afstand tot de centrale, of heb je aan hem verteld dat je een kabel van zoveel meter tussen je splitter en je modem hebt zitten en reageerde hij daarop?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

OT gaat waarschijnlijk over de afstand van huis naar centrale en nee, daar kun je niets aan doen en dat zul je moeten accepteren.
Bekabeling vanaf je isra punt naar je modem moet je als het even kan zo kort mogelijk houden.
Het verhaal van danger over het niet ophangen van je modem in de meterkast mag wat mij betreft voor het grootste gedeelte de broodjes aapverhaal hoek in aangezien ik al sinds de introductie van kabelinternet en adsl de modem in de meterkast heb hangen en nog nooit snelheidsproblemen heb gehad, altijd de volle bak aan snelheid op de speedtest sites van de betreffende provider.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Met ^, klinkt alsof hij een abo heeft van 16 Mbit (max. dus) en dat zijn modem intraint op 9 Mbit. Weinig aan te doen als je op een afstandje van de wijkcentrale zit.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:13:
OT gaat waarschijnlijk over de afstand van huis naar centrale en nee, daar kun je niets aan doen en dat zul je moeten accepteren.
Bekabelign vanaf je isra punt naar je modem moet je als het even kan zo kort mogelijk houden.
Het verhaal van danger over het niet ophangen van ej modem in de meterkast mag wat mij betreft voor het grootste gedeelte de broodjes aapverhaal hoek in aangezien ik al sinds de introductie van kabelinternet en adsl de modem in de meterkast heb hangen en nog nooit snelheidsproblemen heb gehad, altijd de volle bak aan snelheid op de speedtest sites van de betreffende provider.
1 tot 3 procent snelheidswinst is inderdaad niet echt noemenswaardig, voor zover het zelfs niet een meetfout of iets dergelijks betreft. Het is in elk geval weinig relevant voor de kwestie van waarom je maar 9Mbps haalt in plaats van 16.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 10:09
Exorcist schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:15:
Met ^, klinkt alsof hij een abo heeft van 16 Mbit (max. dus) en dat zijn modem intraint op 9 Mbit. Weinig aan te doen als je op een afstandje van de wijkcentrale zit.
Sterker nog, dat hoort bij de techniek, en geen enkele ISP garandeert dan ook de maximale snelheid. Is al veel bediscussieerd, echter technisch is er weinig aan te doen. Ik weet vrij zeker dat afstand huis - colo wordt bedoeld.

Vul anders hier je postcode eens in: http://internet.telfort.nl/shop/index.html. Telfort geeft vaak al een goede indicatie met wat er haalbaar is. Bij mij klopt het exact.

Edit: ik zie dat Telfort een wat ruimere marge dan voorheen hanteert. Maar goed probeer het eens.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 22-07-2010 15:20 ]

Pagina: 1