Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

welke windows 7 versie moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is gecrashed (gelukkig staat mijn data op de tweede interne drive en windows op de eerste, dus die hoef ik enkel opnieuw te installeren/formatteren.

Maar wou gelijk van de gelegenheid gebruik maken om er nu windows 7 op te zetten (gebruikte nog xp sp2).

Maar nu: welke versie kan ik het beste nemen? Begon eerst met Home, maar misschien is Professional alvast beter omdat die schijnbaar ook windows xp mode heeft en ik dus niet in problemen kom met software of games die enkel op xp werken? Zou vervelend zijn als ik een game of softwarepakket niet meer kan gebruiken als ik Home zou gebruiken b.v. ;-)

En dan is er ook nog verschil tussen 32 bit en 64. Welke moet ik van deze nemen zodat ik zo min mogelijk in de problemen kom? Het is geen superoude pc (2 jaar oud ongeveer), maar bestaat er nog kan bijvoorbeeld dat bepaalde drivers niet meer zouden werken als ik de 64 bit versie zou nemen?

Op mycom.nl kom ik ook b.v. OEM versies tegen die veel goedkoper zijn. Wat is daar dan minder aan of maakt het op zich niet veel uit? De normale Pro versie is daar b.v. over de 250 euro terwijl de OEM versie van pro iets van 170 euro is.

Graag jullie advies ;-)

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 15:42
OEM mag je eigenlijk alleen in combinatie met hardware aanschaffen, echter zal niemand dit op je thuis pc controleren dus zou ik OEM pakken als ik jou was. Voordeel van Retail ten opzichte van OEM is wel dat je de retail licentie mag meenemen naar een nieuwe pc. OEM is namelijk gebonden aan je moederbord en zal alleen op die pc werken.

Of je 32 of 64 bits moet nemen hangt af van je configuratie, heb je meer dan 4 gb ram geheugen dan zou ik voor een 64 bit Windows gaan, heb je minder dan voegt 64 bit niets toe. Wellicht is het handig als je je configuratie even vermeldt. Het is indd zo dat drivers voor 'oude' hardware mogelijk niet meer zijn bijgewerkt voor Win7 x64.

Over die Windows XP modus... welke programma's gebruik je nu waarvan je bang bent dat deze in Windows 7 niet meer werken? Ik ben er zelf namelijk nog geen tegen gekomen...

Verwijderd

Topicstarter
Dus mocht het moederboard het een keer begeven en ik laat hem vervangen, dan zou ik gelijk weer een nieuwe windows aan moeten schaffen?

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:25:
Dus mocht het moederboard het een keer begeven en ik laat hem vervangen, dan zou ik gelijk weer een nieuwe windows aan moeten schaffen?
Door de regel genomen wel, maar bij mij heeft Windows mijn OEM 2x omgezet c.q. vrijgeven omdat mijn moederbord was doorgefikt. met 1 telefoontje een ellelang nummer invoeren en de situatie uitgelegd aan de "Vlaamse" telefoniste.
Het schijnt dat als je belt Windows ook kan zien of er nog andere hardware is veranderd zoals bijvoorbeeld de videokaart CPU en Harde schijven. Zijn er kort daarvoor meerdere zaken veranderd aan de hardware van je PC en dan fikt je moederboard door heb je grote kans dat ze de OEM niet vrijgeven voor een ander mobo.

Maar mijn ervaring ermee is dat ze vaak niet al te moeilijk doen, met andere woorden een weloverwogen risico denk ik. Zeker voor het prijsverschil.

[ Voor 8% gewijzigd door BAS80 op 22-07-2010 14:34 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Als je al een Virtual Machine software hebt, dan moet je het voor de WXP mode niet doen. Dat is niet meer dan een virtual machine die de XP opstart.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BAS80 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:33:

Het schijnt dat als je belt Windows ook kan zien of er nog andere hardware is veranderd zoals bijvoorbeeld de videokaart CPU en Harde schijven.
Riiiiight...ET Phone Home, en ze kunnen ook via de telefoon zien dat je een samsung schijf ipv de oorspronkelijke WD hebt.
Zullen we de fantasieverhalen maar even achterwege laten?

Hoe het wel werkt is goed terug te vinden op Internet trouwens.
Tijdens je installatie wordt een aantal hashes gegenereerd waarbij de (ingebouwde) serienummers van een aantal hardwareonderdelen wordt gebruikt. Denk aan het mac adres van je netwerkkaart, GUID van je moederbord of serienummer van je HDD,
Als er dan meer dan een bepaald percentage wijzigt, dan is deze verzameling hashes niet meer overeenkomstig en dan krijg je dus een activatie prompt.

Wat de rest van de vraag van TS betreft: allemaal zaken die in meerdere FAQ's en Windows 7 topics aan bod zijn geweest, dus met een klein beetje meer leeswerk van tevoren had je prima zelf de antwoorden op je vragen kunnen vinden.

Tenslotte is dat ook hetgeen er in zowel het Windows Clients - Beleid als het forumbrede Het algemeen beleid ook van je verwacht wordt voor je een topic opent.
Daarom gaat dit topic toch op slot.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.