Externe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Geloof me, ik heb al wat afgezocht. Het lijkt wel of niemand erin is geinteresseerd: de externe geluidskaart. Begrijpelijk ook, want de meeste mensen hebben een prima interne geluidskaart, gebruiken s/pdif naar hun versterker of erger nog: interesseren zich niet voor de kwaliteit van hun geluid.

Ik val in geen van die drie categorieën. Situatie: htpc, low-profile, on-board geluidskaartje. Versterker uit 1986, een Quad 34 pre-amp met een Quad 405-2 eindversterker. Allemaal analoog dus. En ik heb een brom in mijn geluid.

Dus ben ik op zoek naar een externe geluidskaart. Geen DAC, een geluidskaart. USB erin, 2x tulp eruit -- liefst gewoon stereo dus.Iets te kort door de bocht. Een DAC mag ook, s/pdif erin en 2x tulp eruit. Maar ik heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen. Wat de juiste merken zijn. Er zijn weinig vergelijkende tests, en die er zijn vergelijken vaak voor notebooks (dus: PCMCIA).

Shoot.

Edit: budget € 200, maximaal 250 voor de echte goede.

[ Voor 6% gewijzigd door TheLunatic op 22-07-2010 11:25 ]

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:10

TYZ

Check deze eens: NuForce Icon µDAC

Deze NuForce sluit je aan via USB, en heeft netjes 2x tulp uit. Volgens mij precies wat je zoekt.

Overigens zie ik niet direct het verschil in tussen een geluidskaart en een DAC... Volgens mij is een geluidskaart gewoon een DAC (evt. gecombineerd met ADC) voor de pc (dus met USB, PCI, etc. aansluiting).

[ Voor 37% gewijzigd door TYZ op 22-07-2010 11:09 ]

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
@TYZ: Wat maakt de NuForce zo goed?

Ik heb mijn OP aangepast, een DAC kan uiteraard ook, maar de voorkeur gaat dan uit naar eentje die s/pdif kan ontvangen. Dat scheelt weer een setje drivers op de htpc, en dat maakt het dat ik 'm eventueel ook zou kunnen gebruiken met andere (niet-computer) apparaten.

[ Voor 5% gewijzigd door TheLunatic op 22-07-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

En dit dan?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit misschien een idee: Cambridge Audio DACmagic ? Review qoutes en links naar reviews hier.

[ Voor 35% gewijzigd door Lukin op 22-07-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:10

TYZ

TheLunatic schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:07:
@TYZ: Wat maakt de NuForce zo goed?

Ik heb mijn OP aangepast, een DAC kan uiteraard ook, maar de voorkeur gaat dan uit naar eentje die s/pdif kan ontvangen. Dat scheelt weer een setje drivers op de htpc, en dat maakt het dat ik 'm eventueel ook zou kunnen gebruiken met andere (niet-computer) apparaten.
Ik heb 'm zelf niet hoor, maar ik lees er goede verhalen over. Google eens op wat reviews. Natuurlijk is het niet de goedkoopste oplossing. Je kunt inderdaad ook een losse DAC nemen (volgens mij ook niet zo goedkoop), of een simpel USB-geluidskaartje van de bouwmarkt (maar dan is de geluidskwaliteit weer niet om over naar huis te schrijven)... Daar tussenin zijn nog meerdere opties; afhankelijk van hoeveel euries je eraan wil spenderen. Er is toch wel een markt voor USB-geluidskaarten, misschien eens langs de lokale Media Markt?

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

http://www.hi-stands.eu/s...10000096&aid=1126&lang=NL

Dit is een heel aardige USB DAC met Burr Brown chip. Mocht je er iets meer mee willen, dan kan je ook deze pakken:

http://www.hi-stands.eu/s...10000096&aid=2496&lang=NL

heb je gelijk een hoofdtelefoon versterker en een DAC met zowel USB als coaxiale als optische ingang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Juist. En hoe weet ik nou welke goed is en welke niet? Dit zijn allemaal de computermerken, audiozaken adverteren vaak niet op Tweakers.net. Conceptronic, Creative, Zalman en Trust klinken me niet als de beste DAC-merken. Uiteraard maken ze vaak gebruik van chips van 3e partijen, maar ik ben hier niet op zoek naar een stukje computerhardware en wil dus breder kijken dan deze merken.
Lukin schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:12:
Dit misschien een idee: Cambridge Audio DACmagic ? Review qoutes en links naar reviews hier.
Groot! Maar ik ga me er wel even in verdiepen.
Jordy van e schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:16:
http://www.hi-stands.eu/s...10000096&aid=1126&lang=NL

Dit is een heel aardige USB DAC met Burr Brown chip. Mocht je er iets meer mee willen, dan kan je ook deze pakken:

http://www.hi-stands.eu/s...10000096&aid=2496&lang=NL

heb je gelijk een hoofdtelefoon versterker en een DAC met zowel USB als coaxiale als optische ingang ;)
Klein! Ziet er goed uit, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om het geluid. Deze gaan ook even mee in de (papieren) vergelijk. Qua prijs trouwens meer in mijn budget, wat ik natuurlijk had moeten noemen: tot € 200~250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Wat voor soort brom is het? Als je gebuzz hoort als je CPU bezig is heb je inderdaad een extern bakkie nodig, maar als het een constante brom is kan het ook gewoon een ground loopje zijn (computer/versterker niet op zelfde aarde), en is het misschien handig om de kast van je pc te verbinden met de kast van je versterker. Heeft met mijn htpc een hoop geholpen in ieder geval, maar let op dat je niet aardes van verschillende electra groepen gaat kortsluiten, want dan krijg je problemen met aardlekken etc.

Beetje offtopic, maar ik probeer altijd dingen voor elkaar te krijgen met de zooi die ik heb, ipv altijd nieuw spul te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TheLunatic schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:24:

[...]

Klein! Ziet er goed uit, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om het geluid. Deze gaan ook even mee in de (papieren) vergelijk. Qua prijs trouwens meer in mijn budget, wat ik natuurlijk had moeten noemen: tot € 200~250.
Ik heb de Fubar IV hoofdtelefoon versterker/DAC en door de BB OPA2604 klinkt hij echt goed. Ik gebruik hem om mijn PS3/TV/PC te koppelen aan mijn Arcam versterker en dat klinkt heel behoorlijk :)

voor de prijs zou ik geen andere DAC willen hebben :*)

Niet om reclame te maken, maar kijk die website van hi-stands eens door, daar staan meerdere "klein formaat" DAC in }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25

mr.paaJ

generatie cmd+z

Gezien de Quad versterkers zul je ook wel een leuke speakerset hebben staan. Ben je van plan meer dan zeg €150 uit te gaan geven dan kun je beter voor een leuke tweedehands DAC gaan zoeken, via marktplaats/hifi/hear etc zul je een hoop tegenkomen waar je met wat verder googelen wel uit moet komen.

Anders heb je semi-professionele geluidskaarten van E-Mu of M-Audio waar je naar kunt kijken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Alle apparatuur zit op dezelfde aarde aangesloten. Het is een onboard kaartje van bedenkelijke kwaliteit, het lijkt niet op een groundloop. Het is een beetje een bubbelende brom. Hoe dan ook, zelfs zonder de brom is de geluidskwaliteit te beroerd voor mijn Quadjes, dat kan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
Het is dan wel niet in jouw prijsklasse (namelijk minder ;)) maar ik heb deze unit (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=303093).
Heeft ook Phono-in (als je dat leuk vind, om bijv. je LPs te digitaliseren) maar ik gebruik hem gewoon als Line-out.
Het is dan wel geen audiofiel merk, maar ik zie mezelf toch wel als kritische luisteraar en ik heb hier nog nooit iets op aan kunnen merken.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Vind je het niets, kun je altijd nog voor het tienvoudige gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Oke, het is de Firestone Fubar IV geworden. En hij is inmiddels al binnen en aangesloten. Wat een verademing. Praktisch geen ruis (alleen op vol vermogen van de versterker een lichte brom, waarschijnlijk afkomstig van de CPU-fan) en beter geluid dan dat wat uit mijn CD-speler komt. Lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TheLunatic schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:38:
Oke, het is de Firestone Fubar IV geworden. En hij is inmiddels al binnen en aangesloten. Wat een verademing. Praktisch geen ruis (alleen op vol vermogen van de versterker een lichte brom, waarschijnlijk afkomstig van de CPU-fan) en beter geluid dan dat wat uit mijn CD-speler komt. Lekker.
Het is echt een top apparaatje voor het geld. ik heb hem tijdens een speciale actie voor maar 125 gekregen :P Maar hij is het dubbel en dwars waard. Veel plezier ermee!
Pagina: 1