USB to UART 5volt doorlaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 21:39

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Hoi,

First of all, ik ben heel matig electrotechnisch onderlegd, ben dan ook software engineer in het dagelijks leven. Daarom heb ik wat hulp nodig bij mijn gedachten gang die ik zelf niet kan vertalen in een praktijk voorbeeld.

Situatie:

Momenteel ben ik bezig met het aansluiten van een backlit keyboard in een notebook.
Nu heeft deze notebook geen standaard aansluiting voor het backlit gedeelte.

Het keyboard heeft een kabel voor het toetsenbord gedeelte (deze is direct aan te sluiten zonder issues) en een apart kabeltje met een GROUND en 5Volt uitgang.
Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v203/Soulsaber/IMG_09491.jpg

Op verschillende fora hebben mensen het al voor elkaar gekregen, maar deze hebben de 5v gewoon random op het moederbord gesoldeert waar ook 5v spanning op staat.
Maar ik wil ook graag me backlit aan en uit kunnen zetten, dus heb ik het volgende bedacht:

Een USB to UART kabel gepakt, deze 'ontmanteld' en dan hou je dit over:
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2n1xeuh.jpg

Nu kan ik deze intern solderen op een USB poort en dan heb ik 4 UART puntjes.
Met de driver die bij deze kabel zit krijg je een gewone COM-port die je kan aansturen.
De UART heeft de volgende punten (op de foto de 4 soldeerpuntjes links op het printplaatje)
De voltages zijn gemeten met een multimeter:

(GROUND)
(DATA ~4VOLT BIJ DATA STUREN)
(DATA ~0VOLT)
(5 VOLT)

Wat mijn idee was, is de ground aan de ground van het backlit te solderen, en dan de ~4volt data port aan de 5volt ingang van het backlit. Als ik dan data stuur op de com-poort (via software) gaat me backlit aan.
Helaas gaat het backlit maar heeel matig (bijna ontzichtbaar) aan bij deze data poort.
Als ik de 5volt aansluit op de 5volt ingang van het backlit gaat deze wel perfect aan.

Dus nu vroeg ik mij af of er een 'chip' of 'weerstand' is die 3 aansluitingen heeft, waarbij ik op aansluiting 1 de 5volt van de uart kan zetten, op aansluiting 2 de data-send-poort van de uart en op poort 3 de 5volt ingang van het backlit. En dat deze 'chip' standaard het voltage tegenhoudt, maar wel de 5volt doorgeeft als er op poort 2 spanning komt. Bestaat er zoiets?? Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel het wel mogelijk moet zijn is het niet bepaald een mooie oplossing. Ik heb volgens mij nog wel iets liggen dat je voor dit doel kunt gebruiken - moet ik even bekijken als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je zoekt is een transistor, bijvoorbeeld een BC550. Hang de basis ervan via een weerstandje van bijvoorbeeld 470 ohm aan de data-uitgang, de emittor aan de ground en de collector aan de ground van je backlight. Knoop de plus van je macklight aan de +5V en je zou er moeten zijn. Trouwens enig idee hoeveel stroom je backlight gebruikt? Als dat namelijk meer is dan 100mA moet je een wat sterkere transistor pakken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Zo ver ik weet (info van andere fora) doet de backlit het perfect op de 100ma van de usb poort.

En met deze oplossing 'schakelt' de backlit alleen aan als er activiteit is op de datapoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Yep. Als je slim bent stuur je trouwens een 'break' inplaats van random data over je serieele poort; die houd de lijn gegarandeerd hoog inplaats van 'toevallig' hoog.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Ok, bedankt, ik ga er van het weekend even mee pielen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Ik heb een '8050s' transistor incl weerstand gevonden in een usb adapter die hier nog lag en niet meer gebruikt wordt. Ik heb het allemaal vast gesoldeerd en nu krijg ik inderdaad, als ik 'breaks' stuur naar de usb-uart controller op mijn multimeter 5+Volt, en 0Volt als ik niks stuur :)

Dus nu ga ik een poging wagen dit alles in mijn notebook te solderen :P
Pagina: 1