Prijsverhoging na reservering van een Kinect bij bol.com

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20
Situatieschets
Begin dit jaar was bij bol.com de Kinetik voor de X360) al in vooruitbestelling te nemen voor 80 euro. Dat ding heette toen nog de natal en men ging uit van die prijs. Ik heb hem toen vooruitbesteld en een bevestiging binnen gekregen.

Hartelijk dank voor uw bestelling bij bol.com. Hieronder vindt u de gegevens met betrekking tot uw bestelling.

Bestelnummer: 779xxxx
Titel Aantal Prijs Totaal
Levertijd Project Natal 'Wave' 1 € 79,99 € 79,99
Nog niet verschenen - reserveer een exemplaar

Bestelbedrag € 79,99

Verzendkosten € 1,95

Subtotaal € 81,94

(coupon)Korting - € 1,95

Totaalbedrag € 79,99

Betaalmethode: Acceptgiro

Nu blijkt dat ding natuurlijk 150 euro te gaan kosten en die prijs zie ik ook staan als ik mijn bestelling bekijk.
Toch een vraagje of wat;
- Heb ik een poot om op te staan om dat ding binnen te krijgen voor die 80 euro?
- Zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:03
Logische vraag: Wat zeggen de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly04
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07-2024
Het apparaat heet kinect.
Lees de voorwaarden is door zou ik zeggen, meestal is het een 'onder voorbehoud' prijs bij dat soort reserveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Alleen de veranderde naam geeft al wel aan hoe definitief je bestelling was. Vreemd dat je zoiets vooruit kan bestellen trouwens (en dat mensen dat doen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoek inderdaad even uit wat de voorwaarden zijn van die reservering.

Ik heb de titel trouwens even aangepast zodat daar de juiste productnaam in staat en het wat duidelijker is waar het topic over gaat :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Marzman schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:41:
Alleen de veranderde naam geeft al wel aan hoe definitief je bestelling was. Vreemd dat je zoiets vooruit kan bestellen trouwens (en dat mensen dat doen).
Elke 'hype' die gaat komen kan je in pre-order gooien, dat is jezelf zeker stellen van klanten als het product daadwerkelijk gaat uitkomen. Risico is dan ook, dat het product anders/duurder wordt, of compleet andere datum gaat worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Volgens mij is het zo dat als je een product besteld, de prijs die je overeenkomt op het moment van bestelling gehandhaaft moet worden. Je loopt een risico dat je daarmee een product koopt voor een prijs en dat als je het komt ophalen je in de winkel ziet dat er net een reclame aanbieding is. Je betaalt dan wel de afgesproken prijs, alleen als de winkelier coulant is kun je de reclame prijs krijgen.
(Hierover stond in de allerlaatste consumentengids een aardig artikeltje.)

In dit geval is het andersom, de prijs van de overeenkomst is te laag. Dat is jammer voor BOL, maar er is hier niet sprake van 'Consument had kunnen weten dat de prijs een fout is', omdat het hier gaat om een nieuw te lanceren product.

Alleen zit er volgens mij een kleine 'maar' in dit verhaal: Het product wat besteld is bestaat niet. De uiteindelijke naam is anders geworden.

Ik zou pogingen doen om met BOL een nieuwe prijs te onderhandelen die tussen de oude en de nieuwe prijs in ligt. Wel even controleren of er in de koop overeenkomst / voorwaarden niet iets staat over prijsverhogingen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMe op 22-07-2010 10:07 . Reden: toevoeging ]

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TheMe schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:06:
Volgens mij is het zo dat als je een product besteld, de prijs die je overeenkomt op het moment van bestelling gehandhaaft moet worden. Je loopt een risico dat je daarmee een product koopt voor een prijs en dat als je het komt ophalen je in de winkel ziet dat er net een reclame aanbieding is. Je betaalt dan wel de afgesproken prijs, alleen als de winkelier coulant is kun je de reclame prijs krijgen.

In dit geval is het andersom, de prijs van de overeenkomst is te laag. Dat is jammer voor BOL, maar er is hier niet sprake van 'Consument had kunnen weten dat de prijs een fout is', omdat het hier gaat om een nieuw te lanceren product.
Volgens mij is het zo dat iedere keer dat een topic als dit wordt geopend er mensen vanuit hun onderbuik een reactie voelen opborrelen en deze gaan zitten intikken zonder er bronnen bij te zoeken, en zo dergelijke onzinverhalen in leven houden.

Het is al in diverse topics genoemd dat een automatisch verstuurde e-mail met daarin de bevestiging van je bestelling geen koopovereenkomst is. Bol.com mag jou dus gewoon de keuze geven tussen het annuleren van deze bestelling en bijbetalen.

Kijk ook hier eens, en dan vooral deze post: Malantur in "webshop wil niet leveren voor getoonde p..."

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 22-07-2010 10:17 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

CodeCaster schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:08:
[...]
Het is al in diverse topics genoemd dat een automatisch verstuurde e-mail met daarin de bevestiging van je bestelling geen koopovereenkomst is.
Dat weet ik zo net nog niet, zoals hier te lezen is is er zelfs al sprake van een overeenkomst zodra je de bestelling plaatst.

Waar het meestal op stukloopt is dat er in de Algemene Voorwaarden staat dat de shop de prijs achteraf mag verhogen, waarbij de klant dan de mogelijkheid heeft om te ontbinden. Of er na de automatische bestelbevestiging wel of niet sprake is van een koopovereenkomst is dan niet eens relevant.

Zie ook de uitleg in Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 22-07-2010 10:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordvogel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07-2024

Noordvogel

DPC @ DC-vault

Oftewel: wat zeggen de voorwaarden van bij de reservering en wat zeggen de Algemene Voorwaarden van bol.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke, ik weet ook dat er veel vanit de onderbuik wordt gereageerd, dus ik wacht idd op kennis.

Dit heb ik uit voorwwarden;

In mijn maail staat dit ;
Conform de Algemene Verkoopvoorwaarden, Artikel 5, is bol.com gerechtigd bestellingen te weigeren dan wel bepaalde voorwaarden aan de levering te verbinden, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.

En dit is artikel 5
Artikel 5 - De overeenkomst

1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
* a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
* b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
* c. de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
* d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering der overeenkomst;
* e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
6. Indien de ondernemer zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Mij zegt het allemaal weinig en weet ik het nog niet. Ik vind er nix in terug over prijsverhoging en dit is toch het artikel waar ze naar verwijzen.. Wel staat dit in Artikel 0 (waar ze dus in de mail niet naar verwijzen)
Artikel 9 - De prijs

1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
* a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
* b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Begin van het jaar, gok ik dus 3 maanden of langer geleden:
4.Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
Is dan nog de vraag of het vaststelling van de definitieve prijs door Microsoft valt onder 'wettelijke regeling of bepaling', maar in dit geval lijkt ook gewoon puntje b van kracht te zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
SinergyX schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:34:
Begin van het jaar, gok ik dus 3 maanden of langer geleden:

[...]

Is dan nog de vraag of het vaststelling van de definitieve prijs door Microsoft valt onder 'wettelijke regeling of bepaling', maar in dit geval lijkt ook gewoon puntje b van kracht te zijn.
Dat laatste snap ik maar in eerste instantie wil ik proberen hem eruit te slepen voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wettelijke regeling of bepaling lijkt me niet, gelukkig is Microsoft niet onze wetgever :+

Maar wat bedoelen ze precies met:
alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft
:?

Overigens zal bol.com los van hun voorwaarden redelijk sterk staan in hun standpunt dat ze nooit de intentie hebben gehad om het product voor die prijs aan te bieden. En zonder die intentie is er ook geen sprake van een geldige overeenkomst. Maar ik ben geen jurist, dus wellicht ligt dit toch wat genuanceerder :)

Je kan het natuurlijk altijd proberen, dan krijg je waarschijnlijk ook direct te horen op grond waarvan ze daar niet aan mee willen werken.

Dan kan je daarna nog zien of je met hun in discussie gaat, een geschil opent bij de thuiswinkel organisatie waar ze bij aangesloten zijn, of dat je naar de rechter stapt.

[ Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 22-07-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Orion84 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:38:
Overigens zal bol.com los van hun voorwaarden redelijk sterk staan in hun standpunt dat ze nooit de intentie hebben gehad om het product voor die prijs aan te bieden. En zonder die intentie is er ook geen sprake van een geldige overeenkomst. Maar ik ben geen jurist, dus wellicht ligt dit toch wat genuanceerder :)
Ik vraag me ook af of Bol bij een 'reservering' (of pre-order) sterker staat achteraf nog wijzigingen aan te brengen dan bij een 'bestelling'. Bol maakt hier namelijk wel duidelijk onderscheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Luister, vergeet de vraag "wie heeft gelijk?". We gaan nu namelijk veronderstellen dat Bol.com moet leveren voor de lage prijs. Dit brengt de volgende situatie in het leven nadat jij ze hierover mailt;

1. Ze leveren. Je bent klaar, je hebt je Kinect goedkoop gescoord.
2. Ze leveren niet. Je bent niet klaar, en kunt het volgende doen

2a. Je erbij neerleggen, en kinect duurder kopen of van de koop afzien
2b. Je niet erbij neerleggen, en een procedure starten.

Ik kan je garanderen dat jouw exit-point in deze procedure ligt bij de rechter of advocaat; met andere woorden, jij stopt wanneer de procedure geld gaat kosten. In deze situatie maakt het dus niet uit wie gelijk heeft, jij verliest.

Mijn advies is dus het volgende;

Vergeet de "gelijk" vraag, en ga ervan uit dat jij goedkoop geleverd krijgt. Gebeurt dit niet, dan schrijf je Bol.com hierover aan. Leveren ze niet, dan dien je een klacht in. Leveren ze nog niet, dan is daar je exitpoint en leg je je bij de situatie neer.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Even los van je vraag.

Heb je dan bericht gehad dat ze niet gaan leveren voor dat bedrag ?
Want ik heb het gevoel dat we hier een hypothetische vraag aan het beantwoorden zijn die wellicht helemaal niet nodig is.

Om het onderbuik gevoel niet te gebruiken is het puur datgene dat jij bent overeengekomen met Bol.com dat telt en de voorwaarden die bol.com er aan stelt.
En zoals ik het aan de hand van de informatie hier lees, zou je dus voor de 80 euro de Kinect moeten krijgen.

Ik denk ook dat je beter met bol.com zelf in overleg moet
Of je moet kijken of je (perse) je gelijk wil proberen te halen via rechtsbijstand enzo. Maar tussen gelijk hebben en krijgen zit een verschil. :) En is het je dat prijsverschil waard ?

Wat obiter dictum dus ook al zegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Evene antwoorden op bovenstaande.

Ik wil graag proberen geleverd te krijgen voor die prijs. Ik ben bereid daarvoor bij bol.com een klacht in te dienen en als er dan nog nix van komt een klacht in te dienen bij eadar of kassa. Maar ik wil eigenlijk wel eerst weten of ik in mijn recht sta.

Ik heb geen prijswijzeging gekregen van de order, ik ben er achter gekomen door naar mijn ordernummer te kijken en dan op het artikel te klikken.

p.s. Ik kan de gelijkvraag natuurlijk niet vergeten. Als ik geen gelijk heb probeer ik niet eens iets, heb ik dat wel dan doe ik dat wel.

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 22-07-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze gaan i.i.g. wel leveren, want je hebt gekozen voor betaling met acceptgiro. De vraag is enkel wat er straks voor bedrag op de acceptgiro staat...

Als het je niet bevalt stuur je de Kinect retour en dan is het klaar of je gaat nog even proberen je zin te krijgen.

Zoals hierboven al aangegeven is het jouw afweging hoever je wil gaan mocht het bedrag hoger uitpakken op de acceptgiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:38:
Ze gaan i.i.g. wel leveren, want je hebt gekozen voor betaling met acceptgiro.
Dat lijkt me volledige bullshit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:42:
[...]

Dat lijkt me volledige bullshit.
Het is maar waar je je druk om maakt. Denk aan je bloeddruk.

Watch and see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:38:
Ze gaan i.i.g. wel leveren, want je hebt gekozen voor betaling met acceptgiro. De vraag is enkel wat er straks voor bedrag op de acceptgiro staat...
Lijkt me sterk dat ze zonder tegenbericht een prijs verhogen.
maartend schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:35:
Nu blijkt dat ding natuurlijk 150 euro te gaan kosten en die prijs zie ik ook staan als ik mijn bestelling bekijk.
Overigens heb ik een keer bij Bol een reservering gemaakt waarna de prijs van het product ineens omlaag ging. Toen een week na die verlaging het product nogsteeds duurder in mijn bestelstatus stond heb ik de reservering geannuleerd en direct daarna opnieuw gemaakt voor de lagere (en uiteindelijk definitieve) prijs. Dus erg consequent zijn ze niet :P Het is maar net hoe gunstig het voor ze uitpakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:38:
Nuja, dat kunnen ze inderdaad doen. In dat geval spreek je van wilsdefect. M.a.w. aanbod en aanvaarding waarna de koopovereenkomst een feit is zijn hierdoor nooit ontstaan. Hetgeen dat je verklaart (Natal voor 80 euro reserveren) is niet overeenkomstig je wil (Kinect voor 150 euro verkopen). Het is dus bol.com die hier sterker in de schoenen staat.

Bovendien zul je vanzelf wel de keus krijgen: 1) bijbetalen, 2) annuleren. En zodra ze jou dat voorstel doen heb je juridisch geen poot meer om op te staan. Immers: zij geven jou dan de keuze om je als nog geleverd te krijgen dan wel geld terug. Maar aangezien je per acceptgiro zal betalen speelt dat hier ook niet. Ergo: als je niet bij betalen wil zul je bakzijl halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 22:09

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Heb je Bol.com al eens gemaild? Vermoedelijk krijg je de kans je bestelling ongedaan te maken.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Feit is wel dat het niet netjes van Bol.com is om zonder melding de prijs te verdubbelen. Als je nu dus inderdaad het geleverd krijgt met een acceptgiro voor 150 euro dan ligt de druk om wat te regelen ineens bij jezelf. Zulke streken ben ik persoonlijk niet gewend van Bol, heb je zeker weten geen mailtje ontvangen met een prijswijziging? Ik denk echter wel dat je zelf wel weet dat er vrijwel geen kans is dat jij het apparaat voor 80 euro gaat krijgen, als je moeilijk doet krijg je gewoon de keuze om te annuleren als ze een beetje slim zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:16

sjaool

Every life should have 9 cats

Even een subtiele kick om dit topic af te ronden. ;)

De Kinect controller is aan mij gewoon voor €79,99 geleverd, dus zonder de aangekondigde prijsverhoging. :)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
me 2 ;)
Pagina: 1