Toon posts:

Doctype lokaal wel goed, online niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het, dat als ik een website heb met onderstaande doctype gebruik, dat deze lokaal/offline wel goed werkt, maar zodra ik hem online zet, niet meer werkt?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Als ik dan vervolgens onderstaande doctype gebruik, dan werkt het online wel goed?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Ik gebruik een Shadowbox samen met een Jquery ding. Nu wil het geval dat Shadowbox ONLINE de loos.dtd (of strict.dtd) vereist, maar dan gaat m'n jquery ding op z'n plaat. Zet ik hem gewoon op Transitional, dan werkt allebei lokaal/offline goed, maar online werkt dan de shadowbox weer niet meer.

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-02 16:00
Waarschijnlijk een kwestie van quirks mode vs. standards mode rendering, waarbij de incomplete transitional doctype de trigger is.

Als dat het geval is: stap over op een stricte doctype en gebruik een lightbox plugin die niet compleet gaar is. (Hoewel ik heel eerlijk moet bekennen er nog nooit één tegen te zijn gekomen zonder bezwaarlijke mankementen.)

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom werkt die trigger online wel, maar lokaal niet?
Overigens is het IE8 waarin het mis gaat, in Firefox loopt het prima.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit topic past beter in Webdesign

*schop*

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25

Bosmonster

*zucht*

Tip: Gebruik alleen strict, dan heb je al dit soort problemen niet.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kan het, dat een website met een bepaalde doctype op de ene computer met IE8 wel goed toont en op een ander (dit geval m'n laptop) ook met IE8 -niet- goed toont??

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Omdat het ene doctype wel valid is, de ander niet, waardoor je browser in quirks mode schiet.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel met dezelfde doctype, op de ene pc werkt het wel, met zelfde IE8 en op andere pc niet.
Enige verschil is dat het op de Vista machine niet werkt in IE8, op XP en Windows 7 wel. Maar weet niet of dat toeval is.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Nogmaals en voor de laatste keer: het eerste doctype is invalid, waardoor je bent overgeleverd aan de "help panic rescue mode" van een browser, die per platform verschilt. Zorg dus dat je een valid doctype gebruikt.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is misschien apart dat IE8 op twee verschillende computers verschillend reageert, maar het is beslist neit onverwachts met jouw doctypes. Lees dit maar eens door: Activating Browser Modes with Doctype

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25

Bosmonster

*zucht*

En IE8 heeft ook nog een rare feature die "compatibility-modus" heet. Dat kan ook nog wel eens voor render-verschillen zorgen als je niet weet dat dit aan of uit staat voor de betreffende website (en dat kan verschillende oorzaken hebben).

Maar zoals al gezegd, kap met die crappy transitional en loose doctypes en je problemen lossen als sneeuw voor de zon op.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 22-07-2010 11:27 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-02 12:35
Even de belangrijkste punten in het kort:

- De eerste doctype die je noemde zou in alle browsers de quirks modus moeten activeren. Dat je online iets anders zag dan lokaal, kan alleen maar te wijten zijn aan caching van de browser, vergeten het scherm te vernieuwen, vergeten te uploaden, toch per ongeluk naar twee verschillende versies zitten te kijken, dat soort dingen. Overkomt iedereen ;)

- Daarnaast kunnen verschillen in IE8 inderdaad optreden als de ene gebruiker de compatibility modus heeft ingeschakeld en de andere niet. Dit is de knop rechts van de adresbalk (is niet altijd standaard zichtbaar).

- Een stricte doctype zorgt voor rendering in standards mode, een transitional doctype voor "almost standards mode" (is in de praktijk 99,9% hetzelfde, en heeft een iets lossere ondersteuning voor verouderde html-elementen en dergelijke, wat soms nodig kan zijn). De trigger is gewoon dat de doctype volledig correct geschreven wordt. De tweede doctype in het voorbeeld van de topicstarter is een correcte (maar niet bijzonder moderne) doctype. Google eens op doctype voor het volledige verhaal.

- Conclusie: Op dit moment heeft de HTML5 doctype mijn voorkeur. Deze is enorm kort, zorgt voor standards modus rendering in alle browsers en zal in de toekomst ook nog lang ondersteund blijven. Er worden zelfs nieuwe elementen ondersteund die nog niet goed zijn geïmplementeerd in browsers. Heeft ook alle voordelen van XHTML strict en XHTML transitional gecombineerd. Deze raad ik dus aan:
code:
1
<!DOCTYPE html>

[ Voor 14% gewijzigd door geert1 op 23-07-2010 00:35 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-02 07:41

Sebazzz

3dp

Bosmonster schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:42:
Tip: Gebruik alleen strict, dan heb je al dit soort problemen niet.
Precies, transitional is alleen (het zegt het al) voor overgang van auto naar nieuwe code.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-02 12:35
Sebazzz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 09:24:
[...]

Precies, transitional is alleen (het zegt het al) voor overgang van auto naar nieuwe code.
Klopt, maar zoals in mijn post hierboven genoemd, is de transitional doctype hier niet het probleem. Het gaat om de juiste spelling van de doctype om standards mode (of almost standards mode) te activeren. Een stricte doctype is dan inderdaad beter dan een transitional, maar met beide zou je dit probleem niet tegen moeten komen als je alles verder goed hebt gedaan. Afijn, meer in mijn vorige post.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-02 07:41

Sebazzz

3dp

Ik reageerde t/m "strict". Ik had wat selectiever moeten citeren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1