Netwerk haalt geen 300mbps

Pagina: 1
Acties:

• Dyllanw
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-02 12:04
Beste mede-tweakers,

ik heb weer even jullie assistentie nodig voor ik werkelijk knettergek ga worden. Het volgende is het probleem. Sinds het weekend heb ik mijn 'ICT' opstelling compleet. Het betreft hier:

Een werk/game pc: (phenom X4 955)
Een server-pc: (Athlon 240e)
Een HTPC: (Athlon 240)

Nu is het de bedoeling dat (HD) video wordt gestreamd van de server pc naar de HTPC die is aangesloten op mijn TV. Dit gebeurd middels een TP-Link WR1043 ND router. Op beide pc's zit een Sitecom WL-352 aangesloten die voor de ontvangst moet zorgen. Zaterdag ben ik er druk mee aan de slag geweest en in een vloek en een zucht was het voor elkaar. Zelfs 1080p films kwamen met het grootste gemak op mijn TV naar voren. Op de server pc waren zelfs downloadsnelheden mogelijk van 5,5 MBps! Dat had ik zelfs nog nooit gehaald op de werk/game pc die bekabeld is.

Echter, vanochtend (woensdag) heb ik alle pc's ontkoppeld om ze op de juiste plek neer te zetten. Na het aanzetten van alle pc's heb ik nog een paar drivers updates doorgevoerd (waaronder van de ethernet-drivers op de Server-pc en de game-pc). Ik had daarna het idee dat het streamen van video niet meer zo soepel ging en de downloadsnelheden lagen beduidend lager dan een paar dagen eerder. Ik heb toen, voor het eerst, eens gekeken naar de verbindingssnelheid van het netwerk. Deze bleek 150mbps te zijn terwijl zowel de router als de Sitecom adapters geschikt zijn voor een 300mbps netwerk.

Na een hele nacht kloten (waaronder een flash van mijn router naar DD-WRT) ben ik niets opgeschoten. Sterker nog, de verbindingssnelheid ligt nu nog maar op 65Mbps en zelfs 480p streamen is onmogelijk geworden. Ik heb werkelijk geen flauw benul wat ik nu nog moet doen. Ik kom een beetje in het zelfde cirkeltje terecht van drivers updaten, router flashen en met instellingen pielen, maar veel effect heeft het niet meer. Heeft iemand suggesties? Het zou erg op prijs gesteld worden.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik neem aan dat je de computers wireless hebt aangesloten? Dit omdat je zegt dat de ethernet adapters geschikt zijn voor 300 mbps?

1. Door hoe veel muren moet het signaal?
2. Door wat voor muren moet het signaal?
3. Hoe veel magnetrons heb je in de buurt?
4. Woon je in de buurt van een GSM/UMTS mast?
5. Heb je al oudere drivers ipv de nieuwste drivers geprobeerd?
6. Heb je alle GSM's in de nabijheid van je netwerk uitgeschakeld?
7. Andere elektronica in de nabijheid die wellicht kan storen? (wasmachines, stofzuigers, etc.)

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 22-07-2010 05:33 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:01

D4NG3R

kiwi

:)

Hoezo is 150Mb/s te weinig dan? want dit is alsnog ~18MB/s. En je zegt eerder maar zo'n 5.5MB/s te hebben gehaald?

Daarnaast zou zelfs 65Mb/s voldoende moeten zijn voor een HD 1080p film in DivX (MP4) formaat. Dit trekt max 20 ~ 21Mb/s (Dit komt uit op zo'n 3MB/s)! De meeste andere containers (Video formaten) trekken hooguit 5MB/s wat ook ruim kan met 65Mb/s. (65Mb/s is ~8MB/s)

Puntjes om naar te kijken:
• Wat is er veranderd binnen je setup, en dan bedoel ik voornamelijk:
1, Zijn er extra muren tussen gekomen
2, Zijn er veel metalen objecten tussen gekomen

• Hoe gaat het met je oude drivers? Heb je dit al eens geprobeert?
• Staan de protocollen nog wel goed, en staat het allemaal ingesteld op Wireless-n (Of b/g/n)?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Daarnaast is Sitecom ook niet het meest fantastische merk. Verwacht er niet al te veel van. Het doet wat het moet doen, maar als je er hoge eisen aan gaat stellen, zoals jij, dan kun je beter voor een ander merk gaan.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

OK13 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 07:16:
Daarnaast is Sitecom ook niet het meest fantastische merk. Verwacht er niet al te veel van. Het doet wat het moet doen, maar als je er hoge eisen aan gaat stellen, zoals jij, dan kun je beter voor een ander merk gaan.
Een beetje een houtenklasen opmerking als hij zegt dat het in zijn test setup wel degelijk werkte.

Ik zou eerst die drivers eens terugrollen.
En dan stap voor stap je stappen teruglopen die je al gedaan hebt.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
koekoek2003nl schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 07:28:
[...]

Een beetje een houtenklasen opmerking als hij zegt dat het in zijn test setup wel degelijk werkte.

Ik zou eerst die drivers eens terugrollen.
En dan stap voor stap je stappen teruglopen die je al gedaan hebt.
Toch ben ik het wel enigszins met hem eens, ook al is het vrij kort door de bocht. Wil je echt de maximale performance uit je wireless netwerk halen, dan kun je als consument het beste terecht bij merken zoals Senao. Maar voordat zo'n stap wordt gemaakt is het wellicht verstandig om naast de softwarematige stappen ook de volgende stappen te doorlopen:

1. Apparatuur waar spoelen of transformators in zitten en apparatuur die straling uitzenden allemaal loskoppelen van de wandcontactdozen (wasmachines, opladers, magnetrons, DECT-apparatuur, GSM-apparatuur etc.)
2. Wacht op goed weer. Bij onweer is de performance sowieso lager.
3. Indien de tussenliggende muren een deur hebben: open zetten

Want zelfs met een minder goed merk kan een goede performance mogelijk zijn, het is dus niet meteen nodig om betere apparatuur aan te schaffen.

Er bestaat een coating voor muren die wireless signalen tegenhoudt. Wellicht kun je materialen testen die wireless netwerken van buiten tegenhoudt zodat deze niet storen met jouw netwerk.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Is het kanaal dat je gebruikt niet al te druk in gebruik door anderen? Gebruik inSSIDer om dit uit te zoeken.

Ten tweede moet ik toch even kwijt dat 5,5 MB/sec wireless an sich best netjes is; N draagt niet zo ver/goed als G, dus je moet dichterbij je router zitten om hetzelfde resultaat te halen. Ter info, ik haal met mijn Netgear WNDR3700 en Intel 5100 AGN en Intel 6200 kaartjes zo rond de 8/9 MB/sec op een meter of 6.

5,5 MB/sec nooit bekabeld gehaald zeg je? Dat is ook niet goed natuurlijk ;)

En zoals iemand boven zegt: het kan zijn dat je met een DLNA client gaat transcoden ipv pure streaming. Dan kan een beetje 1080 film makkelijk ruim boven de 100 Mbps komen (PMS/PS3 combi bijv.), en dan is bekabeld én Gigabit een must. Sowieso is voor dit soort grappen, indien mogelijk, een bekabeld netwerk altijd beter.

• Dyllanw
Wow, bedankt voor alle reacties!

Ik zal alles in 1 keer proberen te behandelen:

1. Er zitten geen muren tussen, geen magnetrons in de buurt, geen andere electronica in de buurt, geen GSM's in de buurt. Het betreft een L-vormige kamer waarbij de computers in beide uiteinden van de kamer staan de router precies middenin. Er is dus een compleet vrije baan naar de computers.

2. Middels inSSID heb ik de kanalen bekeken en een 'vrij' kanaal uitgekozen (3).

3. Nadat de test-setup prima werkte heb ik een driver update gedaan op alle pc's. Hierbij zijn er ook drivers voor de netwerkkaart geinstalleerd. Deze zijn al een paar keer teruggezet en opnieuw geinstalleerd.

4. Kleine correctie: de 5,5 MBps downloadsnelheid betreft het wireless downloaden met torrents.

5. Pas na het flashen van de router naar de DD-WRT software blijft de verbinding continue op 65 Mbps staan en wordt de 150 zelfs niet eens meer gehaald. Ik heb de instellingen overgenomen zoals ze in de een post hier op tweakers worden gebruikt.

6. Ik gebruik XBMC op de HTPC, dus het is niet helemaal alleen streamen wat er moet gebeuren. Maar dan nog, tijdens de test-setup heb ik The Dark Knight (1080p) constant als testfilm gebruikt. Dit ging uitstekend. Perfect beeld, prachtig 5.1 geluid.

Zelf heb ik het vermoeden dat er iets in de DD-WRT instellingen niet klopt. Dit omdat de netwerkverbinding zoals de HTPC en de ServerPC deze weergeven beiden altijd identiek zijn. Is de snelheid van de Server 65mbps, dan die van de HTPC ook en vice versa. Waar moet ik op letten bij het instellen van DD-WRT. Ik heb een tijd op internet rondgestruind en las daar dat deze router ideaal is voor DD-WRT en heb alle tips en instellingen uitgeprobeerd en overgenomen.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 16:28

E-Vix

Nu met sneeuw!

Een vrij kanaal hoeft niet perse een goed kanaal te zijn. Bij wifi overlappen kanalen namelijk. Als jij buren hebt die op kanaal 2 en op kanaal 4 zitten, dan wordt kanaal 3 daardoor gestoord. Kijk bijvoorbeeld in het onderstaande schema eens welk kanaal echt vrij is, of de meeste vrije ruimte heeft.
Afbeeldingslocatie: http://jpoa.info/blog/wp-content/uploads/2008/09/80211-frequency-channel-map.jpg

Het mooie van DD-WRT is dat hij ook een grafische weergave heeft van alle netwerken in de buurt. Hij ziet er over het algemeen ook meer dan wat je zelf met een computer zal zien. Kijk hier eens naar en breng dan de vrije kanalen eens goed in kaart voor jezelf.

Overigens, vandaag een goede setup is geen garantie voor dat hij morgen nog steeds goed werkt. De buurman met een ongelooflijk storende access point hoeft maar net even een dagje er niet geweest te zijn...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:01

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je toevallig een kabeltje liggen? Probeer het hier eens mee (gewoon om te testen).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zeg altijd: als je een betrouwbaar netwerk wilt hebben wat nagenoeg nooit van buitenaf wordt beinvloed, trek dan gewoon kabels.

Een 2e puntje bij wireless is al gegeven: "stoorzenders".
Ik heb er nog een toevoeging toe: draadloze audio/video linkjes (zoals die van Marmitek e.d.) en sommige (video-)babyfoons maken ook gebruik van dezelfde frequenties en zijn grote storingsbronnen voor wifi netwerken (en andersom ook trouwens). Als een buurman 1 of 2 huizen verderop zo'n verbinding heeft staan - toevallig overlappend op de frequentie die jij gebruikt, dan heb je veel sneller last van problemen of lagere snelheden.
Probleem hiermee is dat je dit soort dingen niet ziet met sniffers die wireless netwerken laten zien.
Sterker nog, vooralsnog is bij mij niets bekend voor de consument wat betaalbaar weergeeft of een frequentie vrij is.

Tot slot: een 300 Mbps wireless netwerk zal nooit 300 Mbps halen.
Zo'n netwerk is niet full duplex maar simplex. Wat wil zeggen dat je de snelheid kan delen door 2.
In de meest ideale situatie haal je dus ten hoogste 150 Mbps. En dat alleen als alles perfect is en zonder encryptie of andere overhead. Aangezien perfectie bij een draadloos netwerk waarschijnlijk alleen in een lab kan worden gehaald, zal je in de thuis situatie dus altijd lager uitkomen i.v.m. externe storingsbronnen.
Dan zet je ook nog encryptie aan uiteraard, en ook dat kost bandbreedte en gaat je snelheid nog eens een paar procent omlaag.

[ Voor 27% gewijzigd door remco_k op 22-07-2010 14:29 ]

Alles kan stuk.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Heb je ook geprobeerd om met systeemherstel de oude situatie terug te krijgen op alle systemen?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07
Is PowerLAN geen optie ?
Conceptronic heeft een goeie weet ik uit ervaring.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Dit komt door je drivers (100% zeker), zorg dat je onderstaande instelling goed hebt staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/image/gif/paws/108184/config-802.11n-wlc4.gif

Dit is een screenshot uit xp maar het gaat om dezelfde instelling, hij moet óf op 20-40mhz staan óf op auto.

• Dyllanw
Bedankt wederom voor alle tips.

Helaas bevatten de adapters zelf geen instellingen om een netwerk te kiezen, maar de inmiddels zijn de snelheden wel acceptabel te noemen. In DD-WRT instellingen heb ik nu voor enkel N als netwerkmodus gekozen. Het kanaal heb ik ook veranderd al vraag ik me af hoeveel zin het gaat hebben. De ruimte om me heen zit ziekelijk vol met draadloos netwerk apparatuur op 2,4 Ghz. Op elk kanaal zijn zeker 30 apparaten te vinden.

Het resultaat is dat dat de verbinding schommelt tussen 58 en 234 Mbps. Een hele verbetering. Vaak net niet genoeg om een 1080p te streamen rond zessen, maar misschien heb ik om een uurtje of 10 meer geluk. Jammer genoeg kent XBMC geen instellingen om de cache te vergroten, dit zou al een hoop problemen kunnen oplossen denk ik.

Wellicht in de toekomst een dualband router om op 5Ghz te kunnen werken, maar voorlopig ben ik zeer tevreden dat ik voor een paar tientjes een dusdanig netwerk heb kunnen instellen.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle tips. Hierdoor is voorkomen dat ik als gebruikelijk drastische maatregelen ben gaan nemen ;)

• remco_k

remco_k

Dyllanw schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 17:54:
Wellicht in de toekomst een dualband router om op 5Ghz te kunnen werken, maar voorlopig ben ik zeer tevreden dat ik voor een paar tientjes een dusdanig netwerk heb kunnen instellen.
Ik blijf me afvragen wat er nou mis is met een ouderwets (maar veeeeel betrouwbaarder) stukje netwerk kabel?
Je hebt blijkbaar van van alles last gehad, nu nog steeds en je zult er last van blijven houden. Dat is wat mij betreft een vast gegeven. Wat vandaag werkt, hoeft morgen niet te werken, of werkt morgen juist beter.
Bij gebruik van een bekabeld netwerk heb je van al dit gedonder geen last en een uiterst stabiele netwerk verbinding, waar je rond 18:00 ook gewoon dik gebruik van kan maken.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 22-07-2010 19:32 ]

Alles kan stuk.

• Dyllanw
remco_k schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 19:31:
[...]

Ik blijf me afvragen wat er nou mis is met een ouderwets (maar veeeeel betrouwbaarder) stukje netwerk kabel?
Je hebt blijkbaar van van alles last gehad, nu nog steeds en je zult er last van blijven houden. Dat is wat mij betreft een vast gegeven. Wat vandaag werkt, hoeft morgen niet te werken, of werkt morgen juist beter.
Bij gebruik van een bekabeld netwerk heb je van al dit gedonder geen last en een uiterst stabiele netwerk verbinding, waar je rond 18:00 ook gewoon dik gebruik van kan maken.
Er is niets mis met een bekabeld netwerk, maar als je eens iets verschuift in de woonkamer dan zit je meteen met het verleggen van de kabels. Nu hoef ik niet meer te doen dan de stekker uit het stopcontact te halen en op een andere plek weer in te pluggen. Bovendien heb ik ook een laptop en dan is draadloos internet in huis wel erg prettig. Zeker als er mensen over de vloer komen voor een vergadering die ook een laptop mee hebben.

Btw, netwerk al een paar uur stabiel op 156 Mbps met uitschieters tot ver boven de 200.

• remco_k

remco_k

Dyllanw schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 02:02:
[...]
Er is niets mis met een bekabeld netwerk, maar als je eens iets verschuift in de woonkamer dan zit je meteen met het verleggen van de kabels.
Als het goed is dan zijn dat sporadische akties die je veel minder vaak doet dan dat je last hebt van een draadloos netwerk dat raar doet.
Bovendien heb ik ook een laptop en dan is draadloos internet in huis wel erg prettig. Zeker als er mensen over de vloer komen voor een vergadering die ook een laptop mee hebben.
Maar je hoeft ook niet alles bedraad te doen. Alleen de apparatuur waar je 100% snelheidsgarantie en up-time wilt.
Ik gebruik ook een mix van 3 laptops wireless, en m'n server, sat-receiver, tv en mediaplayer bedraad.
Sterker nog, 1 van de 3 laptops gaat bij thuis werk aan de kabel omdat dat een significant verschil geeft in snelheden en response tijden. (en dat veschil is bij mij veel groter omdat ik een 54 Mbit netwerk heb draaien).

Het is inderdaad gewoon een persoonlijke keuze, dat kan ik respecteren. Maar ik had de bedrade variant gekozen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 23-07-2010 11:01 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1