Ik ben bezig met een fileservertje in elkaar te knutselen en heb nogal wat PCI-X kaarten over dus dacht die mooi te gebruiken. Het zou nog mooier zijn als er ook een PCI-e x8 of dergelijke op zou zitten voor een latere upgrade naar een recentere hardware raid controller. Ik heb momenteel twee dual intel gigabit netwerk kaarten. Verder moet er de mogelijk heid zijn om tenminste 8 s-ata schijven aan te sluiten, ik heb hiervoor ook nog een aantal 4 port s-ata controllers. Het idee is om de disks via simpele s-ata poorten of een goedkope PCI-X sata controller aan te spreken. De grootste constraint is dat het liefst zo goedkoop en zuinig als mogelijk moet zijn daarnaast. Ik heb al gekeken naar een aantal opties waaronder nieuw maar dat is vrij prijzig en biedt relatief weinig poorten aan. Hebben jullie nog suggesties, ik doel voornamelijk op oude borden die ik mogelijk tweedehands kan kopen. Ik dacht bijvoorbeeld aan een dik dual P3 mobo omdat deze CPU's nog relatief zuinig zijn. Zijn er nog andere oplossingen mogelijk?
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid
Verwijderd
Volgens mij heb je ze in verschillende snelheden (33 en 66 MHz) en verschillende breedtes (32 en 64 bits). Welke heb je minimaal nodig?
Verwijderd
PCI heb je in 32 bit en 64 bit met een 33 of 66 MHz bus, PCI-X heb je alleen in 64 bit, alleen is wel backwards compatible met 32 bit, aangezien je er ook PCI kaarten in kan steken. De bussnelheid van PCI-X is 33 / 66 / 100 of 133 MHz. Sata 1 controllers vind je vooral in de 33 en 66 MHz varianten, Sata 2 controllers draaien in het algemeen op de 100 en 133 MHz bussen. Soms zijn er echter wel uitzonderingen en kan je een Sata 1 controller met een 100 of 133 MHz bus tegenkomen.
PCI-e sloten op een P3 moederbord gaat je echt niet lukken ben ik bang. De chipsets van toen waren daar niet op voorbereid (laat staat dat PCI-e toen uberhaubt al ontwikkelt werd). De huidige chipsets kan je dan weer geen P3 op krijgen.
Dus je zit vast aan PCI en PCI-X helaas. Meerdere PCI-X sloten alleen op de duurdere servermoederborden.
Dus je zit vast aan PCI en PCI-X helaas. Meerdere PCI-X sloten alleen op de duurdere servermoederborden.
Ik denk dat je met een budget AMD set en een goede voeding zuiniger( of even zuinig) uit bent en een stuk meer rekenkracht heb.analog_ schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 01:25:
....
Ik dacht bijvoorbeeld aan een dik dual P3 mobo omdat deze CPU's nog relatief zuinig zijn. Zijn er nog andere oplossingen mogelijk?
Een dual P3 moederbord zal niet gebouwd zijn met het oog op zuinigheid.
edit:
bekijk dit topic eventueel even:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
edit2:
Welke PCI-x kaarten heb je nu liggen? In je bericht lees ik namelijk dat je nog een SATA controller moet aanschaffen waarom dan niet direct PCI -Expres?
Als de netwerkkaarten die hebt liggen PCI-x zijn zou ik kijken of je niet net zo goed de onboard kan gebruiken omdat ergens anders in het netwerk een vertragende factor zit.
Waarvoor ga je de server gebruiken?
[ Voor 34% gewijzigd door Tazzios op 22-07-2010 16:01 ]
Verwijderd
Eens met Redfoxert. Pci-E op een P3 mobo, dat vind je echt niet. Je kan wel P3 mobo's vinden met PCI-X.
PCI-X sloten zouden mijn voorkeur hebben als ik moest kiezen tussen PCI en PCI-X. PCI is gelimiteerd op 133 MB/s, terwijl PCI-X 133 MHz het mag doen met 1066 MB/s.
Moederborden met PCI-X zijn echter niet de goedkoopste, ook niet na aanschaf, aangezien deze mobo's, over het algemeen, alleen willen werken met ECC geheugen. Ik heb hier enige tijd geleden via V&A een Tyan Thunder K8WE Servermobo kunnen kopen, met 2 Opteron 252 Cpu's en 6 GB geheugen voor € 157,-. Dit mobo heeft 3 PCI-X sloten, waarvan 1 op 133 MHz en 2 op 100 MHz. Er staat in V&A nog wel zo'n mobo te koop, maar dan moet je nog aan cpu's, koelblokken en geheugen zien te komen.
P.S. Ik heb hier nog wel een Dual P3, 2 x 1Ghz, 2GB ram met 2 PCI-X sloten voor je liggen voor weinig.
PCI-X sloten zouden mijn voorkeur hebben als ik moest kiezen tussen PCI en PCI-X. PCI is gelimiteerd op 133 MB/s, terwijl PCI-X 133 MHz het mag doen met 1066 MB/s.
Moederborden met PCI-X zijn echter niet de goedkoopste, ook niet na aanschaf, aangezien deze mobo's, over het algemeen, alleen willen werken met ECC geheugen. Ik heb hier enige tijd geleden via V&A een Tyan Thunder K8WE Servermobo kunnen kopen, met 2 Opteron 252 Cpu's en 6 GB geheugen voor € 157,-. Dit mobo heeft 3 PCI-X sloten, waarvan 1 op 133 MHz en 2 op 100 MHz. Er staat in V&A nog wel zo'n mobo te koop, maar dan moet je nog aan cpu's, koelblokken en geheugen zien te komen.
P.S. Ik heb hier nog wel een Dual P3, 2 x 1Ghz, 2GB ram met 2 PCI-X sloten voor je liggen voor weinig.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 13:39 ]
HJ: Over dat DFI bord, dat heeft helaas maar één PCI-X slot, toch bedankt.
Ik snap ook wel dat er geen p3 borden zijn met PCIe maar ik hoopte gewoon al de discussie een beetje in gang zetten. Ik heb ook al zitten denken aan een oude Dell server te scoren en deze te gebruiken echter heeft de generatie(s) tussen de p3 en core duo een gigantisch power-consumption probleem. Zover wikipedia klopt verbruiken de snelste P3s nog geen 40 watt (itt. de standaard P4 die los over de 80W gaat)
Wat KeDeShCh beschrijft is ook de reden waarom ik PCI-X sloten wil, meer dan genoeg bandbreedte. Ik had een areca 1130, een 12 ports pci-x controller dus ik dacht weer iets dergelijks te kopen aangezien ik die een paar jaar geleden al voor maar 275e gekocht had. Ik koop sowieso mijn controllers tweede hands omdat nieuw me werkelijk te duur is en dan kan je relatief goedkoop een 12 ports 3ware vinden voor 150e (bv. hier op V/A).
De bedoeling van het geheel is een linux/bsd fileserver en ik heb al een ESXi (local storage) server, ik wil dus oa. die intel kaarten gebruiken voor een leuke trunk tussen de twee. Ik ben me momenteel ook een beetje aan het afvragen wat een dual P3 nog kan trekken. Is ZFS met een sloot aan geheugen nog een optie of kan ik dat al vergeten?
Ik weet ook dat Asus een workstation reeks heeft (afkorting WS in product naam) waarvan een aantal over een PCI-X slot beschikken echter zijn deze nieuw, te duur en beschikken vaak maar één slot. Zijn er hier oude reeksen van?
Probleem is ook een beetje dat onze pricewatch bijzonder slecht ingevuld is wat betreft dergelijke details. Ik weet zeker dat er meer mobos zijn dan de 13 die hij nu meent te vinden.
Ik snap ook wel dat er geen p3 borden zijn met PCIe maar ik hoopte gewoon al de discussie een beetje in gang zetten. Ik heb ook al zitten denken aan een oude Dell server te scoren en deze te gebruiken echter heeft de generatie(s) tussen de p3 en core duo een gigantisch power-consumption probleem. Zover wikipedia klopt verbruiken de snelste P3s nog geen 40 watt (itt. de standaard P4 die los over de 80W gaat)
Wat KeDeShCh beschrijft is ook de reden waarom ik PCI-X sloten wil, meer dan genoeg bandbreedte. Ik had een areca 1130, een 12 ports pci-x controller dus ik dacht weer iets dergelijks te kopen aangezien ik die een paar jaar geleden al voor maar 275e gekocht had. Ik koop sowieso mijn controllers tweede hands omdat nieuw me werkelijk te duur is en dan kan je relatief goedkoop een 12 ports 3ware vinden voor 150e (bv. hier op V/A).
De bedoeling van het geheel is een linux/bsd fileserver en ik heb al een ESXi (local storage) server, ik wil dus oa. die intel kaarten gebruiken voor een leuke trunk tussen de twee. Ik ben me momenteel ook een beetje aan het afvragen wat een dual P3 nog kan trekken. Is ZFS met een sloot aan geheugen nog een optie of kan ik dat al vergeten?
Ik weet ook dat Asus een workstation reeks heeft (afkorting WS in product naam) waarvan een aantal over een PCI-X slot beschikken echter zijn deze nieuw, te duur en beschikken vaak maar één slot. Zijn er hier oude reeksen van?
Probleem is ook een beetje dat onze pricewatch bijzonder slecht ingevuld is wat betreft dergelijke details. Ik weet zeker dat er meer mobos zijn dan de 13 die hij nu meent te vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door analog_ op 22-07-2010 23:59 ]
Verwijderd
Als je een wat oudere Asus zoekt met PCI-X sloten, dan kan ik je de M2N32 WS Pro aanraden. Ik heb zelf dit mobo en het heeft 2 PCI-X 133 MHz sloten. Het board is nu ongeveer 3 a 3,5 jaar oud, maar toch zou ik het nog niet tegen nieuwprijs wegdoen. Daarnaast heeft dit mobo ook 2 PCI-E16 sloten, die beide op 16x draaien. Daarnaast heeft het mobo nog 2 PCI-E1 en 1 PCI slot. Ik ben zeer tevreden over dit board en als ik er morgen 1 kan kopen, dan koop ik het gelijk.
Mocht je interesse hebben in het P3 mobo, laat het me even weten via mail of DM.
Mocht je interesse hebben in het P3 mobo, laat het me even weten via mail of DM.
TS vraagt zich af wat een dual P3 (1 GHz?) nog kan trekken?
Wat rekenkracht aangaat zou het je nog verbazen wat het kan, zeker als je Tualatins van 1,4 GHz gebruikt.
Waar de tand des tijds aan een cpu ook knaagt wordt dit vaak over het hoofd gezien: de instructie set.
Ik heb een aantal zeer leuke oude duallies staan, hiervan heb ik het leven behoorlijk opgerekt.
Snelste CPU's erin, SSD met low latency PCI-X SATA controller, co-processor...noem het maar op.
En dan loop je tegen de eisen aan van bepaalde software.....SSE2..........tja, over en uit.
Wat rekenkracht aangaat zou het je nog verbazen wat het kan, zeker als je Tualatins van 1,4 GHz gebruikt.
Waar de tand des tijds aan een cpu ook knaagt wordt dit vaak over het hoofd gezien: de instructie set.
Ik heb een aantal zeer leuke oude duallies staan, hiervan heb ik het leven behoorlijk opgerekt.
Snelste CPU's erin, SSD met low latency PCI-X SATA controller, co-processor...noem het maar op.
En dan loop je tegen de eisen aan van bepaalde software.....SSE2..........tja, over en uit.
https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured
"Bepaalde software"?
Klinkt als Windows desktopmeuk
Onder Linux worden algemene distro's standaard voor i686 (alles vanaf Pentium Pro) gecompileerd, en als een keer een app voor iets anders gecompileerd is kun je het zelf vanaf broncode doen waarbij je optimaliseert voor jouw CPU. TS gaf aan met Linux of BSD te willen werken, dan lijkt me dit geen probleem...
analog_, kijk eens hier: dion_b in "Het grote hardware ruiltopic - deel 16 /..." - misschien heb ik wel wat voor je

Onder Linux worden algemene distro's standaard voor i686 (alles vanaf Pentium Pro) gecompileerd, en als een keer een app voor iets anders gecompileerd is kun je het zelf vanaf broncode doen waarbij je optimaliseert voor jouw CPU. TS gaf aan met Linux of BSD te willen werken, dan lijkt me dit geen probleem...
analog_, kijk eens hier: dion_b in "Het grote hardware ruiltopic - deel 16 /..." - misschien heb ik wel wat voor je
Oslik blyat! Oslik!
dion_b schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:31:
"Bepaalde software"?
analog_, kijk eens hier: dion_b in "Het grote hardware ruiltopic - deel 16 /..." - misschien heb ik wel wat voor je![]()
Ik zie net dat om die netwerkkaarten ten volste te gebruiken dat ik minimum een 66Mhz/64bit connectie nodig heb (=533MB/sec). De kaarten ondersteunen zowel 3.3 als 5V echter in een 33Mhz/64bit slot heb je maar 266MB beschikbaar, waardoor je dus effectief maar één gigabit connectie full duplex kan doen (wat met terug doet denken dat PCI gigabit kaarten dus eigenlijk nooit full duplex wire speed kan halen? Klopt dat?
Ik ga binnenkort eens een pentium 3 machientje afstoffen om proberen wat cijfers te produceren met ZFS en twee single s-ata disks, kan er namelijk helaas geen vinden. Ik ben overigens aan het overwegen om met NexentaStor in zee te gaan voor dit toestel, een NAS OS gebaseerd op FreeBSD met ZFS met web interface en custom cli.
Ik ga binnenkort eens een pentium 3 machientje afstoffen om proberen wat cijfers te produceren met ZFS en twee single s-ata disks, kan er namelijk helaas geen vinden. Ik ben overigens aan het overwegen om met NexentaStor in zee te gaan voor dit toestel, een NAS OS gebaseerd op FreeBSD met ZFS met web interface en custom cli.
Het is uiteindelijk een Asus M2N32 ws pro geworden. Biedt 2 PCI-X sloten, 10 s-ata poorten, pci-e, DDR2 geheugen en het voornaamste is een AM2 socket.
Verwijderd
Goede keus, het mobo zal je niet teleurstellen. Ik ben er meer dan tevreden over en weet zeker dat jij dat ook zal zijn. Wel even de laatste bios installeren, want er zit een bug in de PCI-X sloten die met het nieuwste bios opgelost worden. Als het goed is, is het bios 2001.
OK, nog even iets, het ondersteunt echt geen recente CPUs zoals de Athlon x2 250 of dergelijke generatie?
Verwijderd
Nee, dat niet, maar er staan genoeg cpu's met een lage tdp.
http://www.asus.com/produ...aNonTlOn&content=overview
Als je hier problemen mee hebt, laat het me maar weten.
http://www.asus.com/produ...aNonTlOn&content=overview
Als je hier problemen mee hebt, laat het me maar weten.
Asus M2N32-WS Pro?
Dat ding heeft een nForce 590SLI chipset, wat een notoire heethoofd is:
http://www.silentpcreview...e4d4b166b65175f76a6375eb1
Dat ding heeft een nForce 590SLI chipset, wat een notoire heethoofd is:
http://www.silentpcreview...e4d4b166b65175f76a6375eb1
http://www.pcper.com/arti...id=253&type=expert&pid=22As usual the great german magazine c't issue 17/06 page 162
[...]
Conclusion: No difference between ULi, ATI and nvidia here. Stay away from the 590 SLI.
Dat ding verbruikt ruim 20W meer dan andere AM2(+/3) chipsets, en doet dat zowel idle als onder load. De winst die je behaalt door een zuinigere CPU te nemen verlies je daardoor volledigWhile the power numbers from the NF4 SLI X16 chipset are not directly comparable because of the different processor used, the XPress 3200 and NF 590 SLI numbers can be examined. What we see is the ATI chipset is using considerably less power than the NVIDIA nForce 590 SLI chipset that uses nearly 40 watts more under load.
[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 27-07-2010 10:34 ]
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ik heb het mobo hier nu iets meer dan 3 jaar draaien en tot volle tevredenheid. Het kan best zijn dat de chipset een heethoofd is, al vind ik dat op zich wel meevallen. De pc draait hier vaak genoeg langere periode's 24/7 en heb nergens problemen mee.
Toen ik het mobo aanschafte, heb ik niet zozeer naar temperaturen van de chipset of het stroomverbruik gekeken, maar meer naar de aansluitingen. Deze voldeden voor mij prima en vond dat het belangrijkste.
Maar mocht Analog van het mobo afwillen, dan hoeft hij mij alleen maar een DM of mailtje te sturen en, als de prijs realistisch is, dan zal ik zo het mobo van hem overnemen.
Toen ik het mobo aanschafte, heb ik niet zozeer naar temperaturen van de chipset of het stroomverbruik gekeken, maar meer naar de aansluitingen. Deze voldeden voor mij prima en vond dat het belangrijkste.
Maar mocht Analog van het mobo afwillen, dan hoeft hij mij alleen maar een DM of mailtje te sturen en, als de prijs realistisch is, dan zal ik zo het mobo van hem overnemen.
Tja, als je op zoek bent naar een "zuinig moederbord", dan is dit het niet. Niets mis met chipset verder als zuinigheid niet van belang is.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ok, daar wil ik best in mee gaan. Had Analog ook al een dual P3 aangeboden, maar daar heeft hij van af gezien. Powerconsumption is voor mij niet het belangrijkste punt inderdaad. Bij mij ging het eigenlijk hoofdzakelijk om de PCI-X en PCI-E sloten.
Ik bedank jullie beide iig. voor het P3 aanbod maar ik vond het iets-teveel randje-bordje qua rekenkracht, daarom dat ik naar wat recentere oplossingen ben gaan kijken. Het kan weliswaar een notoire heethoofd zijn, het lijkt mij een beetje de zuinigste oplossing die het meest flexibel blijft naar de toekomst toe. De andere oplossingen liggen in het p3 tijdperk zonder PCIe of ik zou een core-duo PCI-X bord en een relatief dure/onzuinige intel moeten bij kopen. Heb overigens ook geen 775 bord gevonden met meer dan 1 PCI-X slot (P5 nogwat WS Pro van Asus).
Verwijderd
De Asus P5WDG2 WS Pro heeft overigens wel 2 PCI-X 133 sloten. Dit is een socket 775 mobo. Heb daar onlangs 1 van in mijn handen gehad.
Heeft idd 2 pci-x sloten, ik heb zelf geen ervaringen met dit bord maar van gebruikers wel gehoord dat het bord niet zo stabiel is wat de pci-x sloten aangaat...erg 'kritisch" met welke pci-x kaart je gebruikt.Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 01:21:
De Asus P5WDG2 WS Pro heeft overigens wel 2 PCI-X 133 sloten. Dit is een socket 775 mobo. Heb daar onlangs 1 van in mijn handen gehad.
Maar nogmaals, geen eigen ervaring.
Wel heeft dit bord dezelfde problemen met de 975 chipset i.c.m. met raid (onboard) als de andere.
Verwijderd
Ik heb zelf ook geen ervaring met dit bord, heb het 1 dag binnen gehad en toen weer doorverkocht vanwege de ICH7R southbridge. Hoe de PCI-X sloten zich gedragen kan ik dus niets zinnigs over zeggen. Met de M2N32 WS Pro heb ik in ieder geval wel goede ervaringen. Heb er nu 2 controllers in zitten van 3Ware. Maar heb er ook een RocketRaid 2220 en 2224, een Supermicro en een Ciprico controller ingehad, alles draaide gewoon lekker.
Dat klinkt iig als een flinke mix van kaarten die je geprobeerd hebt in dat mobo...Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:49:
Ik heb zelf ook geen ervaring met dit bord, heb het 1 dag binnen gehad en toen weer doorverkocht vanwege de ICH7R southbridge. Hoe de PCI-X sloten zich gedragen kan ik dus niets zinnigs over zeggen. Met de M2N32 WS Pro heb ik in ieder geval wel goede ervaringen. Heb er nu 2 controllers in zitten van 3Ware. Maar heb er ook een RocketRaid 2220 en 2224, een Supermicro en een Ciprico controller ingehad, alles draaide gewoon lekker.
De mensen die overigens niet tevreden waren met het 775 bordje draaien nu allemal met het door jou genoemde bord en heb ik er verder nooit over horen klagen.
Verwijderd
Een tijd lang is dit het enige mobo geweest, die PCI-X sloten had en zijn dus alle kaarten die ik ondertussen aangeschaft heb, op dat mobo aangesloten geweest. Heb nu ondertussen wat meer mobo's met PCI-X sloten (Tyan Thunder K8WE en Supermicro X6DHT-G) die nu de andere kaarten aansturen. Was trouwens de RocketRaid 1820A en de RocketRaid 1740 (PCI) nog vergeten. Die hebben ook op de M2N32 WS Pro gezeten.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 15:11 ]
Compatibiliteit met de kaarten staat bij inmiddels als 1e punt op het lijstje.
Dat heb ik geleerd van het stoeien met AMD MPX moederbordjes...pfff, wat een drama. (PCI64)
Dat heb ik geleerd van het stoeien met AMD MPX moederbordjes...pfff, wat een drama. (PCI64)
Verwijderd
PCI64 heb ik nooit gebruikt. Ben gelijk begonnen met PCI-X 133 en 100, ook vanwege de snelheid. Controllers die lager zijn dan 100 Mhz wil ik niet eens hebben.
ook wel een beetje radicaal om te zeggen......Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 15:22:
PCI64 heb ik nooit gebruikt. Ben gelijk begonnen met PCI-X 133 en 100, ook vanwege de snelheid. Controllers die lager zijn dan 100 Mhz wil ik niet eens hebben.
werk het moeder bord van analog_ nou?
Verwijderd
Hoezo radicaal? Het is gewoon mijn voorkeur en voorkeur is persoonlijk.
Of het mobo van Anolog werkt, dat weet ik niet, dat zou je aan hem moeten vragen. Ik heb van hem nog niet gehoord of het wel of niet werkt.
Of het mobo van Anolog werkt, dat weet ik niet, dat zou je aan hem moeten vragen. Ik heb van hem nog niet gehoord of het wel of niet werkt.
Was even afwezig, het blijkt dat mijn m2n32 mobo waarvoor ik een deal had gemaakt op marktplaats plots door iemand anders is gehi-jacked. Ik weet dat hij er momenteel nog eens opstaat voor 100e maar dat is me iets teveel. Ik ga dus voorlopig even speuren naar de suggesties die gemaakt zijn want ik had gezien dat dat 755 dual pci-x bord hier in V/A stond dus wie weet.
Verwijderd
Dat is balen. Aan de ene kant is het een pittige prijs, aan de andere kant is het mobo dat wel waard, maar dat is mijn mening. Verder kan ik je nog de Tyan Thunder K8WE aanraden, probeer die eens te vinden.
Verwijderd
Deze kwam ik tegen op marktplaats (hoop niet dat het degene is waarop jij geboden hebt).
http://computer-software....xfrzdpC0mj&fta_ind=4&fs=1
Deze is € 79,- en dus een redelijke prijs.
http://computer-software....xfrzdpC0mj&fta_ind=4&fs=1
Deze is € 79,- en dus een redelijke prijs.
Jawel, dat was hem dus. Niet om in een marktplaats zoektocht te vervallen. Maar jullie hadden het over die 975X chipset, is dit werkelijk zon gedrocht want die zijn wel relatief goed beschikbaar. Als het niet lukt binnen nu en een week of twee iets netjes te vinden, dan wacht ik wel op de g34 socket van AMD. Daarin zouden relatief goedkope opterons komen, hopelijk is daar dan een bordje met PCI-X.
Tyan Product Matrix erg handig voor het vinden van PCI-X mobo's.
Tyan Product Matrix erg handig voor het vinden van PCI-X mobo's.
[ Voor 13% gewijzigd door analog_ op 04-08-2010 19:04 ]
Verwijderd
Onlangs was hier een topic over een mobo met de ICH7R southbridge. Het schijnt dat die chipset nogal snel doorbrandt bij het gebruik van de onboard aansluitingen. Vandaar dat ik dat mobo ook weer weg heb gedaan, heb geen zin in dat soort onzin. Zoals eerder gezegd kan ik je niets vertellen over de PCI-X sloten, want daar heb ik niets op getest.
Er zijn ook nog mogelijkheden met nieuwe moederborden, prijskaartje is me echter onbekend. (zal wel flink zijn)
Maar je hebt dan wel een paar voordelen, moderne cpu en garantie.
http://www.asus.nl/produc...KQxy9yuW1KK0Vp&templete=3
http://www.tyan.com/produ...=MB&pid=591&SKU=600000020
Mocht je gebruik gaan maken van een Intel bordje met ICH7 southbridge...oppassen geblazen met raid functies....bordje gaat snel kapot, 100% kans met raid 5
Moet je echt een aparte (ad-on) raidcontroller voor gebruiken.
Maar je hebt dan wel een paar voordelen, moderne cpu en garantie.
http://www.asus.nl/produc...KQxy9yuW1KK0Vp&templete=3
http://www.tyan.com/produ...=MB&pid=591&SKU=600000020
Mocht je gebruik gaan maken van een Intel bordje met ICH7 southbridge...oppassen geblazen met raid functies....bordje gaat snel kapot, 100% kans met raid 5
Moet je echt een aparte (ad-on) raidcontroller voor gebruiken.
Pagina: 1