Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Hey allen,

Ik heb het volgende probleem: Ik heb een hele reeks fotos genomen en bewerkt op 2:3 formaat. Als ik crop, probeer ik ook consequent deze verhouding aan te houden, ik vind dat fijn werken.

Nu zou ik deze reeks van foto's (kleine 700) willen uploaden naar een website die enkel 3:4-formaat foto's ondersteunt, zo niet knipt de website er willekeurig stukken aan de zijkanten vanaf. Dat wil ik erg graag vermijden. :'(

Ik zou dus graag al mijn foto's converteren, zodat er boven en onder (of links en rechts in portret) zwarte blakjes bijkomen.

In lightroom (ik heb de studentenversie 3 net aangeschaft en ben er nog wat in aan het sukkelen) vind ik niet meteen iets. Ik heb bij de exportmogelijkheden gezocht, meer bepaald bij de watermerkmogelijkheden, maar daar vind ik niet wat ik moet hebben. Irfanview kan links, rechts, boven onder balkjes toevoegen, maar in vaste pixels en ongeacht of ze in portret, danwel landscape zijn genomen. Dit is eventueel een mogelijkheid, maar als er hier iemand software kent die dat automatisch en in batch kan doen, het zou me heel wat werk besparen. Bestaat er zo geen plugin voor lightroom 3 ofzo? Ik vind niet meteen iets bruikbaars.

Een imagemagick scriptje scrijven is een mogelijkheid, maar ik heb het al veel te lang niet meer gedaan om het nu nog te kunnen, maar als dit topic geen resultaat geeft, ga ik er toch maar eens aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 22-07-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
Action maken in photoshop, waarbij je dus een foto opent, je canvas kwa grootte verbouwd met een zwarte achtergrond, en vervolgens opslaat. Batch draaien, en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
thx voor de tip. Ik heb helaas geen photoshop, maar kan misschien wel verder met de trialversie. Zal het eens uitzoeken. Geeft het dan ook geen problemen voor gedraaide afbeelding? portret vs landscape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Henk schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:38:
Action maken in photoshop, waarbij je dus een foto opent, je canvas kwa grootte verbouwd met een zwarte achtergrond, en vervolgens opslaat. Batch draaien, en klaar :)
Is dat ook niet pixel based? Gaat dat dus niet de mist in zodra je een mix van landscape en portrait foto's hebt of met foto's van verschillende afmetingen?

Topicstarter is op zoek naar een tool die eender welke foto hij er aan voert, er een 3:4 foto (al bedoelt ie waarschijnlijk 4:3) uit komt rollen met zwarte balken boven en onder of links en rechts.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 09:35
Als het in 1 map zit kan je sorteren op formaat, dan maak je daar 2 mapjes van, landscape en portrait. Vervolgens run je de actie. Daarna stop je ze weer bij elkaar in een map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 13:21

qless

...vraag maar...

Kun je niet beter een andere website opzoeken? 4:3 is consumenten maat ;)

Dan weer even serieus:
Kan bordermaker dat niet?

[ Voor 26% gewijzigd door qless op 22-07-2010 23:12 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
qless schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 23:11:
Kun je niet beter een andere website opzoeken? 4:3 is consumenten maat ;)

Dan weer even serieus:
Kan bordermaker dat niet?
De site heb ik helaas niet te kiezen. Bordermaker geraak ik niet meteen wijs uit. Uiteindelijk heb ik een scriptje voor imagemagick geschreven. Was even wat werk, maar programmeren doe ik toch al te weinig, dus wat oefening kan nooit kwaad. Alvast bedankt aan iedereen om mee te denken.
Pagina: 1