• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025
Heb hier als een soort hobby projectje een Canon Ixus 65 liggen die het niet meer doet.. Het probleem is dat hij helemaal niet aan gaat, de accu is nog wel goed dus het toestel is het probleem... Nu heb ik hem net al even helemaal uit elkaar gehad, optisch lijkt alles nog in orde te zijn in ieder geval, maar hij doet het nog steeds niet..

Nu is dus de vraag hoe ik er het snelst achterkom welk deeltje van de camera het defect veroorzaakt.. Daarvoor zou een service manual al een aardige hulp zijn, maar het enige wat ik via google kan vinden zijn tamelijk schimmige websites die zeggen dat ze zoiets verkopen.. Maar tussen de 10 en 20 dollar uitgeven aan iets waarvan je maar moet hopen dat het is wat je zoekt ga ik niet aan beginnen, vraag is dus of iemand hier aan zo'n service manual kan komen?

Verder zou een multimeter ook wel een handige tool zijn denk ik, maar die heb ik hier zo even niet liggen, morgen misschien wel.. Reserve onderdelen zijn te ebayen zag ik al, daarmee moet ik al een aardig eind kunnen komen misschien, maar toch de vraag of iemand hier meer ervaring mee heeft of tips om er snel achter te komen wat er mis is.. Het enige wat ik verder via google kan vinden heeft te maken met lens problemen (e18 error..) maar dat is hier niet het probleem..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

حبيبي

Ja een multimeter zou handig zijn.
Blijkbaar bereikt de stroom uit de batterij niet het toestel of niet goed genoeg.
Dan zou je dan eventueel kunnen meten.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Er zal waarschijnlijk een SMD fuse in zitten die doorgaat als er iets misgaat om te voorkomen dat de camera in je zak in de fik gaat. Normaal gesproken worden deze automatisch gereset als ze afgekoeld zijn, maar het kan ook zijn dat er 'eenmalige' fuses in zitten. Als er witte tekst (silkscreen) rond de componenten staat, zoek naar iets dat begint met een F en een nummer (bijvoorbeeld F1).

Doorpiepen met een multimeter zou een zeer lage weerstand op moeten leveren indien OK.