RAID 1 Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een probleempje,
Ik heb gisteren 2 nieuwe SATA schijven gekocht. 2x een Spinpoint F3 1TB. Deze wil ik graag in mijn systeem zetten in RAID 1. Daarnaast heb ik nog een spinpoint F1 500GB er gewoon in zitten (SATA) waar mijn OS op staat, een legitieme Windows 7 Professional. En een 320 GB IDE schijfje uit een oude pc.
Ik heb een MSI K9A2 CF moederbord.
Wat ik dus gedaan heb is alle schijven aangesloten. Dan in mijn bios settings de RAID-MODE van IDE op RAID gezet. Dan reboot ik.
Ik ben met CTRL-F in de RAID settings gegaan. Daar heb ik een nieuwe array aangemaakt met de 2 identieke 1TB schijven. Er stond al een configuratie in van de 320GB bleek die stond als type "J BOS" waarom weet ik niet geen idee wat het doet.
Nou komt het er dus op neer dat als ik reboot en ik start windows 7 op dat hij halverwegen het laden ineens reboot. Etc etc. Dus ik kom niet verder. Nou is het eerste wat je denkt: Drivers. Nou ik dus naar de MSI site en daar stonden RAID drivers. Dus ik die downloaden voor windows 7. Moest op een floppy. Heb ik niet meer dus op een bootable USB. Dan zou ik tijdens het booten op F6 moeten drukken maar hij doet niks en vervolgens pakt hij de schijf waar windows op staat dus schiet niet op. Dus ik zet alles uit in de boot behalve de USB en werkt ook niet.
Kan iemand mij de goede weg op wijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Zeer, zeer veel problemen mee gehad, met dat bordje. Met RAID dan.
Kijk hier eens, er worden wat oplossingen aangedragen. Zoek ook even op het forum daar, er worden wat handige links uitgedeeld. Ik heb uiteindelijk geen RAID draaien want niets hielp bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je met J BOS eigenlijk JBOD bedoelt, oftewel Just a Bunch Of Disks. Deze setting wordt ook wel gebruikt om single drive's te configureren. Ook kan je via JBOD schijven van verschillend capaciteit samenvoegen tot 1 disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:35

M2M

medicijnman

Om het verhaal even duidelijk te krijgen. De F1 staat windows 7 op en draait in IDE modus. Vervolgens hang je de nieuwe schijven er in en zet je het verhaal op raid modus. Dan heeft de windows 7 installatie AHCI/RAID drivers nodig om nog op te starten. Je zult dus óf je OS opnieuw moeten installeren, waarbij je tijdens de installatie nieuwe drivers toevoegt of installeerd van een geslipstreamde windows installatie disk, óf correcte drivers toevoegt aan je windows installatie, óf van het raid gebeuren afstapt. (toch schijnveiligheid).

En het hele F6 gebeuren is voor een verse installatie van windows. Tijdens de installatie krijg je de mogelijkheid om op F6 te drukken en drivers toe te voegen.

edit: ik schat zelf dat je zoiets nodig hebt: link om je windows installatie werkend te krijgen met toegevoegde raid disks.

edit 2: de bovenstaande link was dus voor het enablen van AHCI modus als je je windows installatie in IDE modus hebt gedaan. Misschien dat het in jouw geval ook werkt, soms zijn er aparte raid drivers nodig voor het booten, soms zitten die ook in het AHCI package.

[ Voor 32% gewijzigd door M2M op 21-07-2010 23:19 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:14
F6 werkt niet meer in windows 7
Je kan tijdens het kiezen van de schijven extra drivers installeren.

Als ik het goed begrijp, en dat heeft M2M ook gevraagd, dan ben je met een volledige installatie van normaal naar raid gegaan ?
Dit is een no go. Dit zal niet gaan werken. Je hebt namelijk geen drivers geïnstalleerd voor de raid controller.

Enige oplossing is een nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb. De 320 schijf heb ik er uit gehaald want die heb ik voorlopig toch niet nodig. Ik heb met VLite. een nieuwe DVD gemaakt voor windows 7. Daar heb de RAID drivers op gezet. Het probleem alleen is, dat de DVD niet automatisch start als ik de pc opstart, ook al zet ik heb bovenaan in het bootsequence menu. Dus ik ga nu maar vanuit windows opnieuwe windows installeren.
Nou dat is dus gelukt, ik heb windows opnieuw erop gezet maar blijkbaar pakt hij hem niet goed. Want ik heb heel windows er opnieuw op staan. En als ik na de installatie de instellingen naar RAID verander heeft hij hetzelfde probleem dat hij hem reboot halverwegen.
Dus dan moet ik nu maar een installatie maken die wel opstart als ik reboot. Of zijn er andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff de nieuwste matrix storage drivers downloaden?

Had zelf met de ICHR10 ook het probleem dat zelfs deze drivers niet werken.
Blijkt er toch een verandering in de naam van het product te zijn wat je moet hebben als je hoger dan ICH9 werkt.

Intel Rapid Storage technologie (zoek ff op de intel site) geeft je wel de bug-vrij ICHR driver.

Overigens, ik kon windows 7 64 bit gewoon installeren onder de aangemaakte RIAD.
Geen driver nodig gehad tijdens het installeren.

Na het installeren kon ik gewoon Intel RST software installeren, en toen bleeft dat stabieler dan met de Intel Matrix Software (geen onnodige rebuilds, wat minder spontaan uitvallende disks..etc etc)

Zeker het aanraden/proberen waard.
Maar ja, heb zelf dan ook wel de ICH10 als chip er op zitten...

Hoop dat dit je enigzins kan helpen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft geen Intel chipset, dat zal dus wel niet opgelost worden met die drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:50:
Ff de nieuwste matrix storage drivers downloaden?
Inteldrivers voor een AMD bordje.... dat schiet niet bepaald op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 13:44:
Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb. De 320 schijf heb ik er uit gehaald want die heb ik voorlopig toch niet nodig. Ik heb met VLite. een nieuwe DVD gemaakt voor windows 7. Daar heb de RAID drivers op gezet. Het probleem alleen is, dat de DVD niet automatisch start als ik de pc opstart, ook al zet ik heb bovenaan in het bootsequence menu. Dus ik ga nu maar vanuit windows opnieuwe windows installeren.
Nou dat is dus gelukt, ik heb windows opnieuw erop gezet maar blijkbaar pakt hij hem niet goed. Want ik heb heel windows er opnieuw op staan. En als ik na de installatie de instellingen naar RAID verander heeft hij hetzelfde probleem dat hij hem reboot halverwegen.
Dus dan moet ik nu maar een installatie maken die wel opstart als ik reboot. Of zijn er andere suggesties?
Je moet de onboard controller eerst op RAID zetten voordat je Windows 7 opnieuw gaat installeren en niet na de tijd, want dan blijf je hetzelfde probleem houden. Wanneer de RAID functie niet is ingeschakeld zal de Windows installatie de RAID drivr die je met vLite hebt toegevoegd gewoon links laten liggen en gewoon de standaard driver pakken die geschikt is voor de controller in non-RAID functie.

Als je met de GoT search gata zoeken dan vind je wel mogelijkheden om ditna de installatie van Windows te doen, maar dat gaat met veel "hack-werk" en geeft geen garanties.Overigens ben ik er niet eens zeker vanof het ook werkt met Windows 7.

De beste manier is je BIOS goed instellen voordat je Windows gaat installeren, dus de RAID functie aan en de bootvolgorde ook juist instellen. Mogelijk dat je tijdensde installatie, op het moment dat je de daadwerkelijk locatie moet kiezen waar je Windows wilt installeren nog de extra driver voor de RAID controller moet toevoegen. Onder Windows 7 kan dat gewoon vanaf een USB stickof CD etc. (Windows XP accepteerde allen diskettes tijdens de setup).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou we hebben hem aan de praat hoor.
Ik heb een andere schijf verkregen die wel wil booten als je de pc opstart. Deze via vLite voorzien van de drivers. En tijdens de installatie vroeg hij nu wel ineens of ik nog extra drivers wou installeren. Dus dat is allemaal gelukt. En nu start hij mooi weer op :D. En zelf mijn oude IDE schijfje pakt hij ook nog. Dus het werk. Tenminste ik zie maar 1 van de 2 schijven staan bij "deze computer", dus ga er vanuit dat hij hem gepakt heeft. Thanks voor de hulp
Pagina: 1