Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik krijg vandaag (ondertussen voor de tweede keer) een brief van de Stichting bedrijfstakpensioenfonds voor de detailhandel. In deze brief stelt men de vraag of je niet liever nu je pensioen in ene laat uitbetalen, in plaats van op de pensioengerechtigde leeftijd.

Waar de voorgaande brief nog vrijblijvend was, is deze nu wat dwingender. Je moet het beantwoorden en wel binnen 10 dagen. Naast het feit dat dit toontje me niet aanstaat vraag ik me eigenlijk af waarom ze dit zo graag willen? Wat is het addertje?

Het gaat om een eenmalig bedrag van zo'n 90 euro bruto. Ik kan dat dus nu laten uitbetalen, of zoals wordt gesteld in de brief, wordt dit eenmalig (!) uitbetaald met m'n pensioneren. Ik snap ook niet helemaal waarom zij praten over een eenmalige uitkering bij pensioneren, terwijl je normaliter toch elke maand een bepaald bedrag krijgt tot je dood? Of haal ik nu dit en de AOW door elkaar?

Naja, het zal 'later' (lees: over 40 jaar) waarschijnlijk ook om peanuts gaan, dus misschien is een paar tientjes nu ook zo slecht nog niet. Wie kan mij adviseren?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Aangezien het om zo'n heel erg klein bedrag gaat - waarschijnlijk opgebouwd met een bijbaantje dat je al lang niet meer hebt - en er geen serieus bedrag over je hele leven na je pensioen uitgekeerd zou moeten worden, kan ik me voorstellen dat het voor iedereen handiger is als het nu al geregeld wordt. Je kunt wel over veertig jaar een keer 90 euro krijgen, maar voor het pensioenfonds betekent dat dat ze je nog veertig jaar in hun administratie moeten houden en brieven moeten sturen. Dat is niet handig - en voor jou gaan die paar euro toch niets uitmaken, dus je kunt ze net zo goed nu krijgen. Het leven van iedereen wordt er makkelijker op als je je geld nu al krijgt. Waarom zou je het niet doen?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Op grond van de Pensioenwet mag sinds 2007 de pensioenuitvoerder een klein pensioen afkopen.
Dit mogen ze gewoon doen en je kan er maar beter gewoon aan mee werken :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:35
smesjz schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:44:
Op grond van de Pensioenwet mag sinds 2007 de pensioenuitvoerder een klein pensioen afkopen.
Dit mogen ze gewoon doen en je kan er maar beter gewoon aan mee werken :)
En waarom?

Mijn ma heeft ook zo'n soort brief gehad, dat ging dan over 900 euro, maar er ging nog wel 33,5% af, als je het zou afkopen oid.

Ik vind het maar vaag...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ramon schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:49:
[...]

En waarom?

Mijn ma heeft ook zo'n soort brief gehad, dat ging dan over 900 euro, maar er ging nog wel 33,5% af, als je het zou afkopen oid.

Ik vind het maar vaag...
Er gaat toch ook 33,5% van af als je het op je 65ste laat uitbetalen... (box 1)?

Hoi!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Beter jammer dat alleen hun er wijzer van worden en niet ik. Als ze nou nog het bedrag uitbetalen wat ik over 40 jaar zou krijgen... naja het zit er niet in :P

Maar goed, voor zo'n klein bedrag wil ik wel 40 jaar lang bomen sparen, dus zie het als mijn bijdrage aan het milieu.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
EWK schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:53:
Er gaat toch ook 33,5% van af als je het op je 65ste laat uitbetalen... (box 1)?
Nee, 15,5% (tarief 2010). Maar dat tarief zou over 40 jaar best eens hoger kunnen liggen. En de rechthebbende kan op zijn pensioendatum ook best in het hoogste tarief zitten.

Er zijn best situaties denkbaar waarin het achteraf gunstiger zou zijn geweest om het geld bij het pensioenfonds te laten (belasting, eventuele toekomstige bijstand-situatie, huurtoeslag etc), maar bij zulke kleine bedragen zijn de risico's nog wel te overzien en is het allemaal simpeler en overzichtelijker om accoord te gaan met afkoop.

Als je het geld echt voor een pensioen wilt gebruiken, zet het dan tot je 65e op een spaarrekening, depositorekening of beleggingsfonds of zo, en koop er op je 65e eventueel een box3-lijfrente van. Uiteraard alleen als onderdeel van een groter bedrag, want voor lage bedragen is zoiets ook te duur.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ebia schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 20:49:
Beter jammer dat alleen hun er wijzer van worden en niet ik.
Dat valt wel mee, je hebt de vrijheid om het geld uit te geven, er een staatslot van te kopen of op een spaarrekening te zetten, en als je het 40 jaar op een spaarrekening zet houd je er waarschijnlijk meer aan over dan wanneer je het bij het fonds laat staan.
Maar wat de beste keuze is weet je pas over 40 jaar zeker.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
asmi schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:14:
[...]

Nee, 15,5% (tarief 2010). Maar dat tarief zou over 40 jaar best eens hoger kunnen liggen. En de rechthebbende kan op zijn pensioendatum ook best in het hoogste tarief zitten.
Pensioen dat je uitbetaald krijgt vloeit voort uit een vorige dienstbetrekking. Terwijl je nog aan het werk was, heb je geen belasting betaald over opgebouwde pensioen..maar dat gebeurt pas bij uitkering (omkeerregel).

Dus wanneer jij voor je 65ste te maken hebt met een pensioenfonds dat je pensioen wil afkopen, wordt daar via tabel bijzondere beloning belasting over gegeheven.

Na je 65ste is het idd anders en is loonbelasting minder intereressant omdat belastingdienst kijkt naar de totale waarde van inkomens bijv. AOW + pensioen waardoor je snel met schijf 2 te maken krijgt.
Dus als te weinig loonbelasting is betaald gedurende het jaar, wordt dat via inkomstenbelasting toch weer rechtgetrokken.

Zie ook http://www.belastingdiens...ouderbent-01.html#P17_541

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
ebia schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:00:

Het gaat om een eenmalig bedrag van zo'n 90 euro bruto. Ik kan dat dus nu laten uitbetalen, of zoals wordt gesteld in de brief, wordt dit eenmalig (!) uitbetaald met m'n pensioneren. Ik snap ook niet helemaal waarom zij praten over een eenmalige uitkering bij pensioneren, terwijl je normaliter toch elke maand een bepaald bedrag krijgt tot je dood?
Ik heb ook zo'n lullig bedrag gestort gekregen. Ik kon echter niet achterhalen waarom ik dat zou moeten krijgen, dus ik heb het teruggestort naar hun bankrekening in de veronderstelling dat het niet mijn geld was en dat ik er dus geen recht op had.

Een paar dagen later kreeg ik een soortgelijke brief zoals die van jou waarin werd verklaard dat ik mijn pensioen had afgekocht en dat ze dat geldbedrag op m'n rekening zouden storten. Lekker verlate brief, ik had het immers al teruggestort :+

Anyway, ik ben blij dat ik het heb teruggestort, anders mocht ik er ook nog eens loonbelasting over gaan betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 22-07-2010 08:10 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Trommelrem schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 08:07:
[...]
Anyway, ik ben blij dat ik het heb teruggestort, anders mocht ik er ook nog eens loonbelasting over gaan betalen.
Als ik jou was zou ik toch maar eens kijken of het geld nu niet gewoon in het grote zwarte gat verdwenen is. De kans is groot dat die terugboeking niet goed in hun administratie verwerkt is, en dat het volgens hun gewoon aan jou uitgekeerd is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-11 15:52
Mijn vriendin heeft laatst ook zo'n brief gehad, dat ging om een opgebouwd pensioen van 6 euro. Daarbij werd echter de waarde over 30 jaar geschat op 29 euro, en dat bedrag heeft zo dan ook uitbetaald gekregen.

Advanced sheep-counting strategies

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Woy schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:19:
[...]

Als ik jou was zou ik toch maar eens kijken of het geld nu niet gewoon in het grote zwarte gat verdwenen is. De kans is groot dat die terugboeking niet goed in hun administratie verwerkt is, en dat het volgens hun gewoon aan jou uitgekeerd is.
Goed dat je het zegt. Ik zal ze middels een schrijven op de hoogte stellen dat ik het niet uitgekeerd wil hebben (voor m'n 65e?).

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ebia schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 20:49:
Beter jammer dat alleen hun er wijzer van worden en niet ik. Als ze nou nog het bedrag uitbetalen wat ik over 40 jaar zou krijgen... naja het zit er niet in
Dan stel je dat toch voor? Er kan best wat van die bespaarde kosten naar jou vloeien. En anders laat je het staan :)

Maarre, ik zou een groter probleem hebben met de toon van de brief. Als ze het gewoon netjes uitleggen wil ik ze best tegemoetkomen.

• merkens11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 16:33
Is het niet ook mogelijk om dit bedrag te laten overhevelen naar een ander pensioenfonds waar je momenteel opbouwt?

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
merkens11 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:46:
Is het niet ook mogelijk om dit bedrag te laten overhevelen naar een ander pensioenfonds waar je momenteel opbouwt?
Dat is enkel mogelijk binnen 6 maanden nadat je bij je nieuwe werkgever in dienst bent gekomen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind het wel een goede zaak, die afkoopregeling. Ik zat zelf ook nog altijd met 300 euro pensioen van een uitzendbaan in m'n achterhoofd. Nu wordt het mooi opgelost :)

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 21:40
beetje laat wellicht, en er zijn hier al wat goede antwoorden gegeven.
maar resumerend: sinds de pensioenwet zijn er voor pensioenuitvoerders (pensioenfondsen en verzekeraars) allerlei verplichtingen gekomen dat ze rechtstreeks deelnemers moeten informeren. Bijvoorbeeld UPO's sturen.
voorheen werden pensioenen al afgekocht, als op pensioendatum bleek dat er te weinig kapitaal was. Stel je moet 1000 euro in gemiddeld 120 maandelijkse betalingen gaan uitkeren dan is dat kostentechnisch ook niet interessant. Er werd dan afgekocht, gunstig voor iedereen. Als je op pensioendatum toch zou afkopen kun je dat net zo goed 30 jaar eerder doen als je dan ziet aankomen dat het kapitaal niet hoog genoeg wordt. Scheelt zoals gezegd 30 jaar kosten van in de administratie houden.

In de lobby rondom de pensioenwet is deze mogelijkheid toen geboden. PUV's mogen na twee jaar, als de deelnemer dus de kans voor waardeoverdrachten heeft gehad, zonder toestemming van de deelnemer afkopen.
Pagina: 1