Toon posts:

i7 860 traag als... help?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu een week of 2 mijn nieuwe systeem inelkaar zitten

Processor :Intel i7 860 @ 2,80
Werkgeheugen :2x 2Gb DDR3 1066mhz
Moederbord :Gigabyte H55M-USB3
Graphics :Ati Radeon HD4830

Nu heeft het voor mijn gevoel nog nooit lekker gedraait als het gaat om multitasking
bv, internet, mediaspeler & iets unrarren, als ik het vergeleek met mijn
oude core 2 duo systeem.

Als ik nu AltBinz ( usenet progy ) erbij opstart en deze laat downloaden, met mijn 120mbit Ziggo
verbinding loopt de hele pc als het ware gewoon vast!

Wie kan mij met dit probleem helpen?

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

brak geheugen misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mijn computer boer, waar hij dit weekend is geweest niet ...
Zou dit helemaal top moeten zijn, was namlijk ook mijn eerste idee, en gezien zei mij nog nooit teleur hebben gesteld, en ik ook had aangegeven dat mocht het wat kosten ze er nieuwe spullen in mochten zetten ze dit niet gedaan hebben is dat denk ik wel goed.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:30

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het is nu een beetje koffiedik kijken natuurlijk. Test eens systematisch aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter.

Rail Away!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geen processen die 100% van je cpu vreten wat alles vertraagt?
En heb je er echt maar 2x 2Gb inzitten? Dat is maar 512MB geheugen, dat lijkt me toch echt te weinig voor een systeem met een modern OS.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 09:15
Haal er bijvoorbeeld eens 1 reepje geheugen uit, en probeer het dan nog eens.
Het kan namelijk ook dat het moederbord niet met het geheugen overweg kan.

Daarnaast kan het ook nog eens een brakke HDD zijn. Dat kun je proberen na het geheugen. Ergens een andere HDD weg halen/lenen en daar eens Windows 7 op zetten om te proberen.

Alles wat wij hier voor jou kunnen bedenken, kun je zelf ook bedenken. Als een computer niet werkt dan is het niets anders dan troubleshooten en proberen... Alles stuk voor stuk proberen en eventueel tijdelijk vervangen met een ander gelijkwaardig onderdeel.

Nu ik je lijstje nog eens langs ga zie ik niet over je voeding (PSU) staan. Hoeveel Watt heb je en nog belangrijker welk Merk heb je? Een goedkope voeding met verkeerde voltages kan namelijk ook de boosdoener zijn...
Terw_Dan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:14:
En heb je er echt maar 2x 2Gb inzitten? Dat is maar 512MB geheugen, dat lijkt me toch echt te weinig voor een systeem met een modern OS.
Jij weet ook wel dat hij 2x2GB bedoelt... Dat je met de warmte nog zo flauw kunt zijn :P

[ Voor 17% gewijzigd door Saeverix op 21-07-2010 17:16 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:17
Wat voor schijven heb je?
Als ik iets aan het rarren ben en aan het downloaden ben naar dezelfde schijf dan kan het zijn dat applicaties die op dezelfde schijf staan (ook al is het een andere partitie) traag reageren.
Maargoed ik weet dat die applicaties IO intensief zijn, dus ik had dit al verwacht.

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Geen processen die 100% van je cpu vreten wat alles vertraagt?
Terw_Dan, ik ben niet een totale n00b maar om nu te bepalen hoeveel geheugen ik nodig heb , zegt me helemaal niets... wat raad je aan?

Verwijderd

Al eens naar HDD activity gekeken? Naar geheugengebruik gekeken? CPU gebruik bekeken? Ook naar interrupts gekeken? Ik weet niet waar je dit onder windows op kan zoeken, dan moet je even googlen waar je het juiste getal ziet staan. Logs bekeken? Memtest gedaan?

-- zoek op google hoe dit onder windows moet! ---
code:
1
CPU:  8.0% user,  0.0% nice, 17.0% system,  0.3% interrupt <--, 74.7% idle

code:
1
2
3
4
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5975       5903         71          0        824       1361
-/+ buffers/cache:       3717       2257 <--
Swap:         3827         22       3805

code:
1
2
3
dT: 0.013s  w: 1.000s
 L(q)  ops/s    r/s   kBps   ms/r    w/s   kBps   ms/w   %busy <-- Name
    0    154    154  19709    5.6      0      0    0.0   87.0| ad6

• laurenssie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
En heb je er echt maar 2x 2Gb inzitten? Dat is maar 512MB geheugen
Uuuuh, 2*2=4, of snap ik het niet? :P

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

laurenssie schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:15:
[...]

gB is gigabit, GB is gigabyte. Mierenneukerij dus.

Verwijderd

Topicstarter
Saeverix schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:14:
Haal er bijvoorbeeld eens 1 reepje geheugen uit, en probeer het dan nog eens.
Het kan namelijk ook dat het moederbord niet met het geheugen overweg kan.

Daarnaast kan het ook nog eens een brakke HDD zijn. Dat kun je proberen na het geheugen. Ergens een andere HDD weg halen/lenen en daar eens Windows 7 op zetten om te proberen.

Alles wat wij hier voor jou kunnen bedenken, kun je zelf ook bedenken. Als een computer niet werkt dan is het niets anders dan troubleshooten en proberen... Alles stuk voor stuk proberen en eventueel tijdelijk vervangen met een ander gelijkwaardig onderdeel.

Nu ik je lijstje nog eens langs ga zie ik niet over je voeding (PSU) staan. Hoeveel Watt heb je en nog belangrijker welk Merk heb je? Een goedkope voeding met verkeerde voltages kan namelijk ook de boosdoener zijn...

[...]

Jij weet ook wel dat hij 2x2GB bedoelt... Dat je met de warmte nog zo flauw kunt zijn :P
Heb er een Antec 1000W TruePower Quattro in zitten, met 3 nieuwe WD terabyte HDD van 7200rpm

Verwijderd

[...]

jij snapt het niet 2* 2Gigabit = 512 MB

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

offtopic:
De kleine b van Gb --> Gigabit, niet GigaByte
Edit: had sneller moeten typen... :(

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 21-07-2010 17:21 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Meekoh schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:14:
Wat voor schijven heb je?
Als ik iets aan het rarren ben en aan het downloaden ben naar dezelfde schijf dan kan het zijn dat applicaties die op dezelfde schijf staan (ook al is het een andere partitie) traag reageren.
Maargoed ik weet dat die applicaties IO intensief zijn, dus ik had dit al verwacht.
3 Nieuwe WD terabyte schijven, 7200rpm

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:21:
[...]

Tip: maak een ramdisk (let op! freeware kan virussen bevatten!) en koop meer geheugen. OF draai je schrijven in raid0 of een afgeleide daarvan mits de cpu geen bottleneck is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2010 17:24 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:21:
[...]

hm probeer niet downloaden op de schijf waar windows op staat en er ook niet van rarren/parren, dan zijn de schijven in elk geval niet meer boosdoener.

Nukezone FTW

• Oxid
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-02 21:35
Powrskin schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:25:
[...]

hm probeer niet downloaden op de schijf waar windows op staat en er ook niet van rarren/parren, dan zijn de schijven in elk geval niet meer boosdoener.
Ligt eraan, het zouden de GreenPower schijven kunnen zijn van Western Digital.
En ik weet uit eigen ervaring (WD Werknemer) dat mensen vaak een miskoop doen daarmee omdat het prijsje leuk is..

Alleen de performance van die schijven is echt ruk aangezien ze zijn gemaakt voor energie besparingen op grote schaal in bedrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Oxid schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:27:
[...]

En ik weet uit eigen ervaring (WD Werknemer) dat mensen vaak een miskoop doen daarmee omdat het prijsje leuk is..

Alleen de performance van die schijven is echt ruk aangezien ze zijn gemaakt voor energie besparingen op grote schaal in bedrijven.
Oxid, het zijn idd de greenpower schijven, heb mij puur laten adviseren, want als het op mijn pc aan komt mag het ook best een paar honderd € meer zijn.
Maar daar hebben ze mij dus troep mee verkocht?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:24:
[...]

Tip: maak een ramdisk (let op! freeware kan virussen bevatten!) en koop meer geheugen. OF draai je schrijven in raid0 of een afgeleide daarvan mits de cpu geen bottleneck is.
Rutgerlak, hoeveel geheugen raad je me aan?

• BaszCore
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 13:29
Zijn alle drivers goed geinstalleerd van je moederbord? Mogelijk dat er een driver niet helemaal lekker zit waardoor je performance mist.

Verwijderd

Topicstarter
BaszCore schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:31:
Zijn alle drivers goed geinstalleerd van je moederbord? Mogelijk dat er een driver niet helemaal lekker zit waardoor je performance mist.
Alle drivers zijn wel goed geinstalleerd en up 2 date!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Hoe zit het met de airflow en voornamelijk de temperatuur van de cpu? (realtemp)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
De GP-varianten hebben inderdaad niet zo'n hoge read/write speed, kijk eens in de Pricewatch hier op T.net. Daar staan honderden schijven in en de populaire hebben bijna altijd een review met wat benchmarks.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 15:42

VIPER2001

[GOT]The Source

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:19:
[...]

jij snapt het niet 2* 2Gigabit = 512 MB
laat maar sorry....

[ Voor 7% gewijzigd door VIPER2001 op 21-07-2010 17:43 ]

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Verwijderd

Topicstarter
Picaroon schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:35:
Hoe zit het met de airflow en voornamelijk de temperatuur van de cpu? (realtemp)
Realtemp geeft aan minimum 35C maximum 57C

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Saeverix schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:14:

Dat is niet flauw, je moet gewoon accuraat zijn. Als hij deze info uit een progje had gehaald dat alleen de chipgrootte weergeeft bijvoorbeeld dan zou het best wel eens in Gb weergegeven kunnen worden.

En komop, we zitten hier op tweakers.net, dan mag je toch wel verwachten dat we in staat zijn hoofdletters te gebruiken.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Trouwens, waarom heb je 1066 geheugen er op geprikt? Het wordt weliswaar ondersteund, maar volgens de chipset specs van intel lust ie liever 1333

edit: niet dat het eigenlijk wat uitmaakt tijdens normaal gebruik, maar dat terzijde :)

[ Voor 23% gewijzigd door Picaroon op 21-07-2010 18:03 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:17
Heb je de mogelijkheid om je OS en de schijven waar je op rar't en download te scheiden?
Zoja, meteen doen! Daarnaast Winrar ook even juist configureren zodat deze zijn cache niet op de OS disk zet ;)
Hou even met de win7 Resource monitor je disk IO in de gaten wanneer je meerdere dingen tegelijk doet.
Dan kun je meteen hieruit opmaken of dit je beperkende factor is.
zie plaatje wat ik bedoel.

Computer says no

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Bios kontroleren of alles goed staat, dus de hele bios boekje nakijken.
In bios de hd kontroller op ahci zetten, dit moet je voor de installatie doen van windows.

Kabels van de hd's misschien over de kontrollers verdelen indien je meerdere hebt, levert misschien snelheids winst op.
Snelheid van de hd's meten. misschien slechte kabel.

Uitpakken van de rar naar een andere schijf, dit bespaard de helft van de tijd.

Pc testen zoals in de overclock forum gedeelte, om stabiliteit en oververhitting te testen(bij te warme pc kan hij langzamer gaan werken).

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:37
kan ook gewoon simpelweg het altbinz progje zijn die je cpu/geheugen/harde schijven laat vastlopen, probeer is een ander progje zou ik zo zeggen

verder klinkt me die greenpower theorie ook wel goed in de oren

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp!
Nu ga ik eerst even met deze feedback aan de gang, als er nog vragen zijn post ik wel een nieuw reply!

Thanks!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oxid schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:27:
[...]

En voor stille HTPCs en thuisservers, waar ik ze met grote tevredenheid gebruik :)

Sowieso, "performance" kan veel dingen betekenen. Grote sequential reads zijn zelfs best vlot op die dingen, het zijn de latencies die tegenvallen.

Combo van een SSD voor OS en veelgebruikte progs en Caviar Green voor opslag gaat echt niet tegenvallen ;)

Maar goed, je zou hier een punt kunnen hebben, aangezien alles wat genoemd wordt HDD-intensief is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1