Ik ben een soort van CMS aan het maken waarin bepaalde teksten als XML worden opgeslagen. Deze xml wordt in een mediumtext-veld opgeslagen in MySQL.
Na het opslaan van de tekst in de db ziet deze er zo uit:
Nu wil ik deze tekst tonen binnen een webpagina en heb ik een xsl-stylesheet gemaakt om er weer nette html van te maken. Dit werkt opzicht goed alleen worden de speciale karakters zoals in mijn voorbeeld 'éé' niet juist weergegeven. Ik verwacht dat ie er 'éé' van maakt maar dat gebeurd dus niet.
Een stuk van mijn xsl-bestand:
Ik ben het spoor even kwijt. Mijn data wordt als UTF-8 opgeslagen in de database. Hoe krijg ik dit nu weer omgezet naar correcte html-entities?
Als ik de xml converteer naar html met de stylesheet worden deze op de pagina nog wel getoond (al zijn het dan geen html-entities) maar als ik deze tekst probeer in te lezen in een WYSIWYG editor zoals TinyMCE dan zie ik dit soort karakters: "ééé"
Kan iemand me vertellen hoe ik dit oplos? Ik ben al aan de slag geweest met doctypes/encodings/CDATA/etc.. maar tot zover lukt het niet.
[UPDATE]
Of moet ik de htmlentities in de xml zien te krijgen?
Na het opslaan van de tekst in de db ziet deze er zo uit:
code:
1
2
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <content><paragraph>één, twee, drie test!</paragraph></content> |
Nu wil ik deze tekst tonen binnen een webpagina en heb ik een xsl-stylesheet gemaakt om er weer nette html van te maken. Dit werkt opzicht goed alleen worden de speciale karakters zoals in mijn voorbeeld 'éé' niet juist weergegeven. Ik verwacht dat ie er 'éé' van maakt maar dat gebeurd dus niet.
Een stuk van mijn xsl-bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"> <xsl:output method="html" encoding="UTF-8" /> <xsl:template match="paragraph"> <p><xsl:apply-templates/></p> </xsl:template> ..knip.. |
Ik ben het spoor even kwijt. Mijn data wordt als UTF-8 opgeslagen in de database. Hoe krijg ik dit nu weer omgezet naar correcte html-entities?
Als ik de xml converteer naar html met de stylesheet worden deze op de pagina nog wel getoond (al zijn het dan geen html-entities) maar als ik deze tekst probeer in te lezen in een WYSIWYG editor zoals TinyMCE dan zie ik dit soort karakters: "ééé"
Kan iemand me vertellen hoe ik dit oplos? Ik ben al aan de slag geweest met doctypes/encodings/CDATA/etc.. maar tot zover lukt het niet.
[UPDATE]
Of moet ik de htmlentities in de xml zien te krijgen?