Laptop RAM 4,00GB (2,49 GB beschikbaar)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 18:41
Hey medetweakeraars,

nou kwam gisteren mijn nieuwe laptop binnen, de Acer Travelmate 5740G, en toen ik hem opstartte schrok ik van alle zooi die voorgeinstalleerd was. Vandaar dat ik had besloten om Windows 7 Professional van Technet te downloaden en te installeren met de code onderop de laptop. Dit is me tot nu toe aardig gelukt, echter kwam ik op een probleem: bij informatie over de computer zegt hij dat er maar 2,49 GB RAM beschikbaar is van de 4,00 GB RAM, terwijl ik ook gewoon de x64 heb geinstalleerd.
Afbeeldingslocatie: http://a.yfrog.com/img710/7200/anyidea.jpg
Wat ik had geinstalleerd na Windows 7 Professional:
Netwerk drivers en ATI drivers (10,6).
Voordat ik die ATI drivers had geinstalleerd stond er ook al: 4,00 GB (3,87 GB beschikbaar).
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen of wat er aan de hand is?

Alvast bedankt,
XtremeFast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Waarschijnlijk heb je een videokaart met shared memory, en jat die nu een deel van je werkgeheugen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk heeft je videokaart geen dedicated geheugen en pakt hij nu 1,5GB van het systeemgeheugen als videogeheugen. Waarschijnlijk is dat in de software danwel bios in te stellen zodat dit een wat logischere hoeveelheid is (1,5GB voor een IGP is compleet loos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Wat zegt je BIOS op dit moment? En direct na de clean install, had je toen ook al deze hoeveelheid tot je beschikking?

Oh wacht; het is een laptop... |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Bastiaan op 21-07-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
Over dat shared geheugen moet ik jullie en mijzelf teleurstellen, er zit namelijk een ATI Mobility Radion HD 5650 in en volgens deze link: http://www.notebookcheck....deon-HD-5650.23697.0.html heeft deze videokaart 1 GB dedicated en geen shared geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XtremeFast93 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:47:
Over dat shared geheugen moet ik jullie en mijzelf teleurstellen, er zit namelijk een ATI Mobility Radion HD 5650 in en volgens deze link: http://www.notebookcheck....deon-HD-5650.23697.0.html heeft deze videokaart 1 GB dedicated en geen shared geheugen.
Nou om het beter te zeggen, thank god want shared is namelijk crap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
Mektheb schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:47:
[...]

Nou om het beter te zeggen, thank god want shared is namelijk crap ;)
In dat opzicht heb je gelijk, maar dat lost het probleem nog niet op :| Ook via Google kom ik niet echt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Als je taakbeheer opstart, zie je dan wel 4 gig aan fysiek geheugen? Zo ja, is het wellicht dat de rest in gebruik/gereserveerd is door windows.

Het kan ook nog dat je videokaart geheugen reserveert naast zijn eigen geheugen. Dat gebeurt ook wel eens.

Zeker zeggen kan ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:19
The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed

De chipset moet een adresruimte van minimaal 8 GB ondersteunen. Dit geldt onder meer voor de volgende chipsets:
Intel 975X
Intel P965
Intel 955X op Socket 775
Chipsets die AMD-processors ondersteunen waarvoor socket F, socket 940, socket 939 of socket AM2 wordt gebruikt. Deze chipsets hebben omvatten elke willekeurige combinatie van AMD-socket en CPU waarbij de geheugencontroller zich in de CPU bevindt.
De CPU moet de x64-instructieset ondersteunen. De AMD64-CPU en de Intel EM64T-CPU ondersteunen deze instructieset.
Het BIOS moet hertoewijzing van geheugen ondersteunen. Hertoewijzing van geheugen maakt het mogelijk het systeemgeheugensegment dat eerder is overschreven door de PCI-configuratieruimte (Peripheral Component Interconnect), opnieuw toe te wijzen boven de adresregel van 4 GB. Deze functie moet worden ingeschakeld in de BIOS-configuratie op de computer. Raadpleeg de productdocumentatie bij uw computer voor instructies over het inschakelen van deze functie. Veel computers voor de consumentenmarkt bieden geen ondersteuning voor deze functie voor de hernieuwde toewijzing van geheugen. In de documentatie of in de BIOS-configuratieprogramma's voor deze functie wordt geen standaardterminologie gebruikt. Wellicht moet u daarom ook de beschrijving lezen van de verschillende beschikbare BIOS-configuratie-instellingen om na te gaan met welke instellingen u de functie voor het opnieuw toewijzen van geheugen kunt inschakelen.
Er moet een x64-versie (64-bits) van Windows Vista worden gebruikt.

Het meest waarschijnlijke is dat je videogeheugen binnen je 4Gb grens is gemapped omdat niet alle 32 bits besturingssystemen met een memory map groter dan 4GB om kunnen gaan. Er is een bios optie om je videogeheugen boven de 4GB grens te mappen.

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 21-07-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XtremeFast93 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:51:
[...]

In dat opzicht heb je gelijk, maar dat lost het probleem nog niet op :| Ook via Google kom ik niet echt verder.
nee ok, maar kan je via je ATI driver menu niks instellen, ? niks via je bios ?.
Probeer anders even een Drivercleaner en herinstall de nieuweste drivers die erbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
Ik heb nu een gedeelte al opgelost doordat ik in msconfig wat opties had uitgevinkt. Hij zegt echter nu nog wel 4,00 GB (3,87 GB beschikbaar), niet dat dat veel uit zal maken, maar heb toch het liefst dat hij de volle 4 GB benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XtremeFast93 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:54:
Ik heb nu een gedeelte al opgelost doordat ik in msconfig wat opties had uitgevinkt. Hij zegt echter nu nog wel 4,00 GB (3,87 GB beschikbaar), niet dat dat veel uit zal maken, maar heb toch het liefst dat hij de volle 4 GB benut.
Wat heb je dan precies uit gezet?, want dat kunnen wij niet zien in de glazenbol ;)
Wie weet is het gewoon een fuctie van windows of van je gpu zo wie weet kunnen we je helpen of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
Msconfig > Computer opstarten > Geavanceerde opties ... > Aantal processors: 4 & Maximaal geheugen: 4096 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XtremeFast93 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:59:
Msconfig > Computer opstarten > Geavanceerde opties ... > Aantal processors: 4 & Maximaal geheugen: 4096 MB
Denk toch er dan een driver iets verkeerd heeft gedaan of ingesteld, en hij toch een beetje reserveerd voor je gpu of iets in die geest.

Appart :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
Aangezien ik voor de rest nog niets had geinstalleerd zal ik weer een clean install van windows doen en kijken wat hij dan zegt, bedankt voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
Check the advanced boot options.
1. Go to Start, in the search bar type msconfig and press enter.
2. System Configuration window will open on the screen.
3. Click on tab named "boot".
4. Click on "Advanced Options" and uncheck the box for "Maximum Memory".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeFast93
Billster schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:35:
Check the advanced boot options.
1. Go to Start, in the search bar type msconfig and press enter.
2. System Configuration window will open on the screen.
3. Click on tab named "boot".
4. Click on "Advanced Options" and uncheck the box for "Maximum Memory".
Dat had ik dus ook al gedaan, maar dan heb ik dus alsnog maar 3,87 GB beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 15:27
XtremeFast93 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:59:
[...]

Dat had ik dus ook al gedaan, maar dan heb ik dus alsnog maar 3,87 GB beschikbaar.
Is dat niet gewoon die i3 die wat van je geheugen pakt? Die heeft een geïntegreerde graphics chip ;)

Computer says no

Pagina: 1