Voedingsproblemen na inpluggen modulaire SATA -voedingskabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een Zalman ZM600-HP voeding met hierop 2 SATA-devices aangesloten via de modulaire kabel. Werkt allemaal prima tot nu toe.

Nu heb ik een extra HDD gekocht, dus heb ook een extra SATA-poweraansluiting nodig. Daarom heb ik dus nu de (met de voeding meegeleverde) tweede modulaire kabel aangesloten, en de extra HDD op die connector gezet.

Dit alles met de AC-kabel uit de voeding uiteraard.

Echter, als ik nu de PC aanzet, zie ik héél kort alles gaan draaien, en dan schakelt hij zichzelf weer uit...

Trek ik de nieuw toegevoegde kabel weer los, dan doet de PC het weer als vanouds. De nieuwe kabel op de plek van de oude gezet: werkt prima.

Dus ik dacht dat de tweede aansluiting op de voeding wellicht kapot was. Laatste test was dus de nieuwe kabel op de oude plek, en de oude kabel op de voorheen niet gebruikte plek. Resultaat: PC gaat na enkele milliseconden weer uit.

En toen wist ik het dus niet meer. De oude kabel is zeker goed, want heeft nu twee jaar (bijna) gedraaid, en draait op dit moment ook gewoon goed (ik type dit vanaf de PC in kwestie).

In de manual kan ik ook niks vinden, daar word alleen beschreven hoe je hem aan moet sluiten. Daar was ik dus zelf ook al achter gekomen.

Weet iemand wat ik fout doe, moet ik toch nog ergens iets anders doen oid? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:40
Als ik het lees dan is niet je kabel, maar de aansluiting op je voeding stuk. Die is eerder niet gebruikt, en vertoont nu met 2 verschillende kabels problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
wildhagen schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:16:
Dus ik dacht dat de tweede aansluiting op de voeding wellicht kapot was. Laatste test was dus de nieuwe kabel op de oude plek, en de oude kabel op de voorheen niet gebruikte plek. Resultaat: PC gaat na enkele milliseconden weer uit.
Misschien is die tweede aansluiting inderdaad kapot. Maar als je dat wilt testen zul je IMO toch de nieuwe kabel op de oude plek moeten prikken en de tweede aansluiting leeg moeten laten of de oude kabel in de tweede aansluiting prikken en de nieuwe kabel weglaten. Als je test met de tweede aansluiting in gebruik én de tweede kabel (ergens anders) aangesloten weet je natuurlijk nog steeds niets.

nevermind, ik lees niet goed :X

Wat gebeurt er als je de kabel wel in de voeding prikt maar er aan de andere kant niets op aansluit? Heb je een multimeter liggen waarmee je de kabel en/of de aansluiting zou kunnen doormeten?

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 21-07-2010 15:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lijkt me inderdaad overduidelijk de kabel die gewoon ergens sluiting maakt. Ik zou Zalman eens mailen en vragen of ze niet een nieuwe kabel hebben liggen, meestal is dat wel te regelen bij voedingfabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@jopie: hmm, daar ben ik ook een beetje bang voor ja...

@Xander: de nieuwe kabel op de oude plek, en de niet gebruikte plek leeg had ik al geprobeerd:
Trek ik de nieuw toegevoegde kabel weer los, dan doet de PC het weer als vanouds. De nieuwe kabel op de plek van de oude gezet: werkt prima.
Dat werkte dus gewoon goed, de kabel is het probleem dus niet volgens mij.

Een kabel op de voeding, zonder aan de andere kant iets erop, heb ik nog niet geprobeerd, zal ik zo nog ff doen. Niet aan gedacht.

Multimeter heb ik helaas niet.

Ik wil eigenlijk geen geld meer uitgeven aan deze PC (wil eind dit jaar toch een nieuwe kopen). Bestaan er ook SATA-powersplitters die vanaf een bestaande SATA-aansluiting twee nieuwe aansluitingen genereren? Heb ze iig nog nooit gezien (wel van Molex<>Molex en Molex<>SATA, maar daar heb ik niks aan, heb geen Molex-aansluiting. Dan kan ik me daarmee behelpen.

@Terw-Dan: hmm, ik zal Zalman idd eens mailen. Maar ik denk niet dat ik garantie heb nog, hij is net 25 maanden oud, iets meer dan 2 jaar dus...

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2010 15:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wildhagen schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:24:
Ik wil eigenlijk geen geld meer uitgeven aan deze PC (wil eind dit jaar toch een nieuwe kopen). Bestaan er ook SATA-powersplitters die vanaf een bestaande SATA-aansluiting twee nieuwe aansluitingen genereren? Heb ze iig nog nooit gezien (wel van Molex<>Molex en Molex<>SATA, maar daar heb ik niks aan, heb geen Molex-aansluiting. Dan kan ik me daarmee behelpen.
Ja, die zijn er wel. Heb zel wel eens gezien op dealextreme en nog op sites van wat andere kabelboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding heeft ze anders wel. :?

Maar is duidelijk een SCP (short circuit protection/kortsluitbeveiliging) of OCP (Over Current Protection/overbelasting beveiling) die zijn werk goed doet.

Dus misschien handig om PC onderdelen nog even te noemen en wat waar aanzit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
wildhagen schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:24:
@jopie: hmm, daar ben ik ook een beetje bang voor ja...

@Xander: de nieuwe kabel op de oude plek, en de niet gebruikte plek leeg had ik al geprobeerd:

[...]

Dat werkte dus gewoon goed, de kabel is het probleem dus niet volgens mij.
Daar las ik even overheen dus. :)
Een kabel op de voeding, zonder aan de andere kant iets erop, heb ik nog niet geprobeerd, zal ik zo nog ff doen. Niet aan gedacht.
Ik dacht meer: misschien ligt het aan de nieuwe HDD. Maar als die met de nieuwe kabel op de oude aansluiting normaal werkt zal het dat ook niet zijn.
Multimeter heb ik helaas niet.
:'(

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je uitgesloten dat het aan de bijkomende HD ligt?

Al getest met:
code:
1
connector oud --- kabel nieuw --- HDD1 oud I HDD 2 oud

code:
1
connector oud --- kabel oud --- HDD1 oud I HDD nieuw

code:
1
connector oud --- kabel oud --- HDD nieuw I HDD 2 oud

code:
1
connector oud --- kabel oud --- HDD nieuw I leeg

=> alles overnieuw op connector nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:26:
[...]

Ja, die zijn er wel. Heb zel wel eens gezien op dealextreme en nog op sites van wat andere kabelboeren.
Voor mijn beeldvorming, dit is er zo een toch: http://www.netwerkproduct...ower-splitter-p-1735.html (voor ik onnodig geld uitgeef)?
-The_Mask- schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:28:
[...]

De voeding heeft ze anders wel. :?

Dus misschien handig om PC onderdelen nog even te noemen en wat waar aanzit.
Niet meegeleverd met de voeding iig... enige wat meegeleverd is (naast bevestigingmateriaal) zijn 2 SATA-powercables, twee PCI-E aansluitingen en de gebruikelijke moederbord aansluitingen

Aangesloten is 1 SATA-powercable, 1 PCI-E aansluiting en uiteraard de moederbord aansluitingen, verder niet.
Xander schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:29:
[...]

Ik dacht meer: misschien ligt het aan de nieuwe HDD. Maar als die met de nieuwe kabel op de oude aansluiting normaal werkt zal het dat ook niet zijn.
HDD doet het prima op de nieuwe kabel op de oude aansluiting, en ook in een tweede PC (had hem eerst in een andere PC geprobeerd)

@Disco Stu: Ja, HDD doet het prima als single disk op de oude plek met de nieuwe kabel én in een andere (oude) PC.

HDD op hetzelfde kanaal als de oude is zo goed als onbegonnen werk, die kabel zit nu namelijk op de DVD en met die kut-kast krijg ik dat zo goed als niet uitgebouwd (heeft me bij het bouwen ook meer dan een uur gekost).

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2010 15:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:33:
HDD op hetzelfde kanaal als de oude is zo goed als onbegonnen werk, die kabel zit nu namelijk op de DVD en met die kut-kast krijg ik dat zo goed als niet uitgebouwd (heeft me bij het bouwen ook meer dan een uur gekost).
Ik zou toch eerst even alle andere mogelijkheden uit gaan sluiten.

Overigens was dat idd een sata power splitter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ok, ik ga iig ff verder puzzelen, en evt Zalman ff mailen. Mocht daar allemaal niks uitkomen, haal ik voor 4 euro wel zo'n splitter, daar kan ik ook wel mee vooruit voor dat halfjaar dat deze PC nog mee moet.

Iig bedankt iedereen.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2010 15:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nou, schiet mij maar lek, alles draait nu.... met 2 kabels!

Ff wat gepuzzeld, dit zijn de bevindingen:

(kabel 1 is de "oude" kabel, kabel 2 is de tot nu toe nooit gebruikte kabel)

- SSD + oude HDD op kabel 1, nieuwe HDD op kabel 2: werkt dus niet, zoals in de TS beschreven
- SSD + nieuwe HDD op kabel 1, kabel 2 niet aanwezig: alles OK
- SSD + nieuwe HDD op kabel 1, oude HDD op kabel 2: fout, zelfde verschijnsel als in TS
- SSD solo op kabel 1, oude én nieuwe HDD op kabel 2: alles gaat goed (zo is het op dit moment, en tik dit vanaf die PC)

Wie het weet mag het zeggen, ben allang blij dat de nieuwe HDD nu werkt, heb ik weer 2 TB erbij :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Troep in één sata power connector zodat je kortsluiting krijgt als je de kabel gebruikt?

Een tekening zou het iig wat duidelijker in beeld brengen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Fear my paint skills :P

Heb ff schematisch iets in elkaar gezet, zoals het nu bij staat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P3nHwwC3hj07lCn5ndCHcezt/full.jpg

V = Voeding
S = SSD (bootschijf 60 GB)
H1 = oude HDD (VelociRaptor 300 GB)
H2 = nieuwe HDD (Caviar Green 2 TB)

De rode lijn is kabel 1, die al in gebruik was dus.

De blauwe lijn is kabel 2, die nu dus beide HDD's bedient, en die er eerst niet was.

Alles is nu OK, ik ga niet verder meer sleutelen met het risico dat het straks wéér niet werkt.

Zou idd stof kunnen zijn, er lag wel een kilo of 2 stof in de kast ja.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1