ATI Radeon 4890 mogelijk stuk, Trouble Shooting

Pagina: 1
Acties:

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Hey,

Mijn 1 jaar oude grafische kaart, een XFX ATI Radeon 4890 is stuk denk ik. het is zo, ik kreeg plots geen beeld meer toen ik gewoon op internet bezig was, ik resette de pc, en nog steeds geen beeld. De pc start wel op, ik kan op gevoel af gaan en zonder beeld het wachtwoord ingeven en de gedeelde harde schijven van de pc zijn nog gewoon over het netwerk te benaderen.

Dus ik kan aan nemen dat

de processor nog werkt
het ram geheugen nog werkt
het moederbord nog (gedeeltelijk?) werkt
de voeding nog (gedeeltelijk?) werkt
de harde schijven nog werken
de grafische kaart stuk is?

ik heb geen andere grafische kaart, PCI of PCI Express om te testen.

Optie A: enkel grafische kaart is stuk, ik heb deze getest in mijn media center, ik kon hier slechts één van de twee 6 pin pci express power aansluitingingen van stroom voorzien. De Grafische kaart werd totaal niet herkend, ik kon de onboard GFX gebruiken om dit ter verifieren in windows. zijn beide extra stroom aansluitingen volledig nodig om uberahaupt de gfx te laten herkennen, of kan ik hieruit toch besluiten dat de GFX stuk is?

ook nog even vertellen dat de ventilator van de GFX zowel in mijn pc waar de gfx in hoort als in mijn mediacenter draait.

Optie B: een deel, de PCI Express (en PCI) sloten van mijn moederbord zijn stuk en hierdoor werkt de grafische kaart niet, de grafische kaart is mogelijk niet stuk of wel stuk.

Optie C: de twee 6 pins pci express stroomaansluitingen van mijn voeding zijn stuk en hierdoor werkt de grafische kaart niet meer.

Wat denken jullie dat het probleem hier is, hoe kan ik verder iets uitsluiten?
Zou ik de Grafische kaart binnen doe bij Alternate (BE), en maar hopen dat dit (de enige) boosdoener is?
de 4890 is EOL, betekent dit dat ze hem bij alternate in een maandenlange RMA procedure zullen sturen zonder vervanging te geven?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-02 15:29
zonder die 2e pcie stekker gaat hij inderdaad niet herkend worden. Ik denk dat je wellicht het beste even een andere kaart kunt proberen. Misschien kan je je videokaart en voeding even aan de media center hangen kijken of hij dan wel werkt. Ook heb je bij de kaart als het goed is een converter kabeltje gekregen zodat je van molex naar 6pins pcie kan. Deze kan je misschien gebruiken bij je mediacenter pc.

Computer says no

• timofp
Meekoh schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:37:
zonder die 2e pcie stekker gaat hij inderdaad niet herkend worden. Ik denk dat je wellicht het beste even een andere kaart kunt proberen. Misschien kan je je videokaart en voeding even aan de media center hangen kijken of hij dan wel werkt. Ook heb je bij de kaart als het goed is een converter kabeltje gekregen zodat je van molex naar 6pins pcie kan. Deze kan je misschien gebruiken bij je mediacenter pc.
Dat zou ik wel kunnen doen, moet dan wel metaal uit mijn media center kast breken, want de kaart past er maar net in, maar de 2e aansluit zit achter een metalen lat van de kast.

Ik heb trouwens ook uiteindelijk kunnen testen dat mijn pci sloten nog werkten want mijn geluidskaart werkt nog.

Kan het dat het pci express slot alleen kapot gaat? en kan bijvoorbeeld een grafische kaart een pci express slot kapot maken?

Het converter kabeltje heb ik aan een vriend weggegeven toen ik de kaart kocht omdat hij het nodig had en ik (toen) niet.

[ Voor 6% gewijzigd door timofp op 21-07-2010 14:42 ]

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

probeer hem te testen bij iemand anders

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 22:31

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik zou gewoon proberen de kaart te testen in een pc van een vriend of familie of even een kaart van iemand anders proberen te lenen.

Ik denk niet dat de kaart een pci-e slot kapot heeft gemaakt, maar alles kan natuurlijk.
Daarom is het het veiligst om een kaart van iemand anders te lenen om even te testen of de rest het nog doet.

Heb je al wel geprobeerd om je monitor op de andere dvi/vga/hdmi-aansluiting aan te sluiten, zodat je er zeker van bent dat niet alleen die kapot is?

Ik dacht dat als je graka echt kapot is je pc helemaal niet opstart en een foutmelding geeft bij het booten, maar daar heb ik gelukkig nog geen ervaring mee dus dat weet ik niet zeker.

Edit: Hmm ben net te laat.

Speed limits are like herpes.

• timofp
Ik heb nu de grafische kaart met de voeding aangesloten in mijn mediacenter, de video kaart wordt niet herkend door de mijn mediacenter, de ventilator draait wel. ofwel is de videokaart dus stuk, ofwel de voeding? is het mogelijk dat plots 2 kabels van een voeding niet meer werken, of kan ik dit eerder uitsluiten en ervan uitgaan dat de grafische kaart stuk is?

mijn scherm heb ik ondertussen getest, en dat werkt gewoon, heb trouwens zojuist ook op de lcd tv getest.

Verder kan ik zonder de kapotte videokaart niet booten met mijn pc, maar met de kapotte videokaart wel, want dan kan ik de pc over het netwerk bereiken, aanmelden en muziek afspelen door de juiste toetsen in te drukken. Dus mijn grafische kaart wordt toch tot op een bepaald niveau herkent, anders zou de pc toch niet booten als de kapotte gfx erin zit?

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 21:42
wss core naar de eeuwige jachtvelden...
als je hem eventueel kwijtwilt, dan geef je mij eventueel maar een PB :D
ik spaar de 4890's van elk merk namelijk...

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-02 17:41
Doet je scherm het nog wel? Je PC start gewoon op, zonder beeld. Je zou verwachten dat bij een defecte kaart het mobo zou piepen dat er geen grafische adapter is. Zonder scherm zou 'ie echter geen kik geven. Misschien de moeite waard om te controleren.

Addicted to silent computing

• timofp
Ik heb het scherm getest op een andere pc, en hier werkt het wel, de pc met kapotte grafische kaart werkt trouwens ook niet op een ander scherm, dus een probleem met het scherm kan ik uitsluiten denk ik.

Edit: ook nog opgemerkt ondertussen, mijn scherm geeft als de pc opstaat geen (een zwart) beeld en het status lampje van het scherm knippert, maar hij zegt niet no signal, als ik de kabel eruit trek zegt hij dit wel.

[ Voor 35% gewijzigd door timofp op 21-07-2010 23:13 ]

• timofp
Zojuist naar de Winkel (Forcom, Leuven) geweest, de voeding konden ze testen en deze was volledig stuk zeiden ze me, vreemd omdat ik gewoon de pc ermee kan booten en ermee kan werken op beeld na. De grafische kaart konden ze niet testen omdat ze geen pc daarvoor hadden :s.

Iemand enig idee wat nu verder te doen en hoe ik te weten kan komen wat nu juist het probleem is?

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
timofp schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:45:
Zojuist naar de Winkel (Forcom, Leuven) geweest, de voeding konden ze testen en deze was volledig stuk zeiden ze me, vreemd omdat ik gewoon de pc ermee kan booten en ermee kan werken op beeld na.
Als je nog kon opstarten met die voeding is hij dus niet 'volledig stuk'. Dus of hij is onderweg kapot gegaan of ze hebben hem kapot gemaakt, of ze proberen je op slinkse wijze een nieuwe voeding te verkopen. Edit: Dat laatste lijkt me wel onwaarschijnlijk. Ik zou de voeding in ieder geval terugvragen en zelf nog even testen in je mediacenter (met de eigen videokaart van je mediacenter).

Verder moet je ofwel jouw videokaart in een andere pc testen (met een geschikte voeding), ofwel een andere werkende videokaart in jouw pc testen.

[ Voor 3% gewijzigd door NATStudent op 22-07-2010 11:58 ]

• timofp
Ik heb de voeding gewoon terug meegenomen natuurlijk en ga hem zodadelijk hier opnieuw testen, met de mediacenter heb ik de voeding al getest en daar werkt de mediacenter pc volledig met de voeding, de mediacenter heeft onboard grafische kaart.

Het probleem is natuurlijk iets/iemand te vinden om dit te testen, ik heb geen vrienden die zo met pc's bezig zijn en als ze in de winkel als niet een simpele videokaart kunnen testen :s

EDIT: ik heb de voeding opnieuw hier getest en hier werkt hij wel nog gewoon, volledig aanmelden in windows in pc via netwerk benaderen is mogelijk

EDIT 2: zonet terug van een pc winkel, daar hebben ze voor 20 euro de grafische kaart kunnen testen, de voeding konden ze niet testen omdat ze geen grafische kaart hadden liggen. De grafische kaart blijkt dus stuk te zijn volgens hun, en mij lijkt dit ook het meest waarschijnlijke.

Ze konden niet uitsluiten dat de voeding stuk was, maar ze zien dit niet als waarschijnlijk omdat alles van de voeding blijkt te werken, ze hebben enkel de pci express aansluitingen niet kunnen testen. dit is wel redelijk tegenstrijdig met de vorige winkel die vertelde dat de voeding zelf niet meer in staat was een pc te laten booten en ze geen spanning konden meten met een apparaat op de pci express lijnen.

[ Voor 51% gewijzigd door timofp op 22-07-2010 17:27 ]

• timofp
Vandaag voeding en grafische kaart binnen gedaan bij alternate, voeding werkte niet meer zeiden ze en gfx moesten ze nog testen. Nu heb ik een nieuwe grafische kaart en voeding gekocht en de pc werkt nog steeds niet

Ik krijg nog steeds geen beeld, en nu boot hij zelfs niet meer in windows denk ik. Ik weet echt niet meer wat doen, zou mijn mobo nu toch ook stuk zijn? RAM heb ik getest en dit werkt nog. Het verschil is wel dat ik vroeger geen beeld kreeg ne het lampje van de monitor bleef flikkeren alfsof de pc uistond. Nu gaat het lampje vast branden en komt er in het begin een fractie van een seconde een flits van de POST met strepen door.

aan mod: ik heb niet Edit gebruikt omdat er wel heel veel aan de situatie verandert is momenteel. kan je de titel veranderen in iets anders zoals PC probleem, welk onderdeel is stuk?
Pagina: 1