Probleem: PC en TV aansluiten via Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:

• Bozza
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-04-2020
Beste experts,

Sinds kort zit ik in mijn nieuwe appartement en heb ik een aantal aankopen gedaan. De huidige situatie is nu dat ik mijn vaste pc en televisie naast elkaar heb staan en daarbij een 5.1 home cinema setje heb gekocht. Wat ik graag zou willen is om het geluid van de vaste pc en televisie beide via het setje te laten lopen. Ik heb de volgende hardware/apparatuur:

Televisie: Samsung LCD TV LE40B650
http://www.samsung.com/nl..._detail&tab=specification

Home Cinema Set: HT-C450
http://www.samsung.com/nl..._detail&tab=specification

Videokaart in PC: Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1
http://www.club3d.nl/products/agrippa_ending_page.cfm

Nu had ik eerst mijn HCS met m’n televisie verbonden d.m.v. een hdmi kabel om er vervolgens achter te komen dat die kabel alleen werkt voor beeld en niet geluid haha. Ik heb er een losse SCART-aansluiting bij gekregen maar weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Bij de MediaMarkt zeiden ze dat je het geluid via een optische kabel moet laten lopen maar die ingang op m’n HCS heb ik eigenlijk al gebruikt voor de PC.

Mijn vraag is dus eigenlijk, aan de hand van de specs (zie links), wat en of er nog mogelijkheden zijn om zowel het geluid van de PC als de TV via mijn 5.1 setje te laten lopen. Ik kreeg bij de MediaMarkt de tip om wellicht gebruik te maken van een optische splitter (voorbeelden). Nadeel is echter dat ik weleens van beide tegelijkertijd gebruik wil maken. Als dit echt de enige optie is, zou het dan mogelijk zijn als ik muziek luister op de PC (dus via de HCS) dat ik gebruik maak van het geluid van de TV als ik televisie wil kijken?

Ik hoop uiteraard dat er een mogelijk is dat ik niet met een splitter hoef te werken en beide apparaten gewoon prima samen en tegelijkertijd kan gebruiken.

Alvast bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik hoop dat mijn probleem op deze manier duidelijk is en dat jullie alle benodigde informatie hebben.

Groeten,

Bozza

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Om te clarificeren: je wilt tegelijkertijd TV en PC luisteren door dezelfde speakers?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Bozza
iron_mike010 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:06:
Om te clarificeren: je wilt tegelijkertijd TV en PC luisteren door dezelfde speakers?
Hmmz, dat klinkt een beetje apart he? Negeer dat stuk dan maar haha. Het gaat mij er meer om of een optische splitter de enige optie is (en of dat ook werkt) of dat er nog een andere manier is om het voor elkaar te krijgen dat ik zowel met de PC als met de TV gebruik kan maken van het home cinema setje.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 18:53

Deathchant

Don't intend. Do!

volgens mij kan dat alleen als:
1: je een receiver hebt met al je mediabronnen op de HDMI-in van de receiver plugt en dan de HDMI out naar de TV. Dan heb je alles via HDMI gaan en zal alles via de homecinema-versterker gaan (maar dit gaat niet aangezien jouw set geen HDMI in heeft)
2: je alle mediabronnen aangesloten op je tv, moet je dan qua geluid nog individueel apart verbinden met je homecinema set.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik denk niet dat er een andere mogelijkheid is dan een splitter aangezien je HCS maar 1 geluidsingang heeft, en dat is de optische.

• Bozza
En via tulpstekkertjes? Ik heb er ook zo'n scartblokje (breakout o.i.d.) bijgekregen omdat m'n tv geen tulp-ingang heeft. Kan je het geluid via zulke tulpstekkertjes laten lopen of kan dat niet met digitale zenders? Ik heb overigens digitale tv van ziggo via CI+ (zo'n kaartje die je in de tv stopt). Ik heb dus geen digitale ontvanger.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Met een splitter zou ik niet gaan werken, daar zijn veel bekende problemen mee. Juist omdat je dus meerdere bronnen tegelijk meerdere signalen naar één apparaat kan laten sturen. Dat kan soms leiden tot gewoon gemixed geluid, maar veelal kan het ook leiden tot signalen die maar half of niet aankomen.

Persoonlijk zou ik eerder voor een switch gaan: dan kan je kiezen of je bijvoorbeeld het geluid van de tv of de pc door wilt laten. Dus je kan beide bronnen wel aan hebben staan, maar er komt maar één bron door. Dergelijke switches heb je al voor een tientje en voor meerdere tientjes. De simpele zijn dan gewoon met een handmatige schakelaar waar de andere, duurdere, modellen ook verkrijgbaar zijn met remote.

Edit:
Je moet overigens niet naar een audio input op je tv kijken, maar naar een audio output. Je wilt namelijk geluid van de tv hebben en niet naar de tv. De tv heeft wel een koptelefoonuitgang die je ook kan gebruiken. Een simpele 3,5mm jack male naar 2 x RCA male. De twee maal RCA kan je dan weer op de home cinema set aansluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 21-07-2010 16:39 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1