Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Komende maand augustus gaat er weer wat gebeuren in Intel land. Enkele nieuwe CPU's komen uit en anderen worden (flink) in prijs verlaagd. Aangezien ik een nieuwe pc wil gaan kopen en ik het beste er uit wil knijpen, vraag ik me dus het volgende af:

Wat is nu de beste CPU voor zijn prijs?

Kosten
In de prijsvergelijker staat op dit moment voor de drie processor de volgende prijzen gegeven:

Intel Core i7 860 (S1156) --> €227,-
Intel Core i7 870 (S1156) --> €264,20
Intel Core i7 875K (S1156) --> €313,69
Intel Core i7 950 (S1366) --> €498,69 (let op, deze zal naar schijn rond de €280 worden na prijsverlaging!

Benchmarks
Voor de komende discussie is het wellicht handig om enkele benchmarks er bij te nemen voor wat onderbouwing.

3D Mark Vantage scores (Hardware.info) (875K review)
3D Mark Vantage Performance Test (Guru3d.com) (875K review)
Productvergelijking met scores verschillende games/programma's (Hardware.info)

Nu alle feiten op tafel zijn gegooid, kunnen we dus wat discussieren..!

X58 v P55
Het grootste verschil wat misschien eerst uitgezocht moet worden, is het verschil tussen de 1156 en 1366 sockets. Om het kort (subjectief) samen te vatten:
Een 1366 socket is zo'n 130 euro duurder, aangezien je een moederbord van +- €220 hebt en het geheugen +- €150 euro kost (hier dan wel een degelijke ondergrond genomen, niet het goedkoopste van het goedkoopste). Dit tegenover een 1156 socket met een moederbord van +- €120 en geheugen van +- €120.

Zodra je naar de prestatieverschillen gaat kijken en deze tegenover de duidelijke meerprijs zet, wordt deze al snel te veel. Het enige verschil wat genoemd kan worden is dat je eventueel later kan upgraden naar een hexacore, mocht je dat willen. Tevens is er standaardondersteuning voor zowel SLI als CrossfireX.

Onderlinge verschillen P55
Na de beschouwing op de verschillen tussen de X58 en P55 chipsets, zullen we eens kijken naar de onderlinge verschillen van de 1156 socket CPU's.
Als je de productvergelijking van hardware.info er bij pakt, heb je een overzichtelijke vergelijking met eigenschappen en prestaties. Als we daar wat dingen uitnemen:
  • De 860 en 870 hebben geen unlocked multiplier, de 875K wel.
  • De caches zijn gelijk en alle drie hyperthreading
  • Over het algemeen hebben de 870 en 875K dezelfde benchmarks
Duidelijk is de 870 de 'beste', als je alles bij elkaar gaat nemen. Deze is zo'n €35 duurder, maar daar krijg je op standaard clock zowiezo meer prestatie voor terug. Op standaardclocks is de 875K dus de verliezer, omdat hij duurder is dan de 870 terwijl de zelfde prestaties gegeven worden.

Het verschil tussen de 870 en de 875K ligt hem juist in de unlocked multiplier. Zodra je gaat overclocken zul je dus meer kunnen spelen met de 875K dan met de 870, en dus betere prestaties er uit kunnen persen.

Conclusie
Als je nooit zal overclocken is de 870 voor mij persoonlijk de beste keus. Je hebt de meeste prestatie, voor ietsjes meer geld. Wil je wel overclocken, dan lijkt mij de 875K een heel mooi beestje, omdat je dan heel gedetaileerd het meeste uit je CPU kunt proberen te trekken.

Discussie
Graag wil ik dus weten wat anderen hier over denken. Zou je er hetzelfde over zeggen als wat ik hier heb gedaan of heb je een andere visie?

Tevens, welke geheugensnelheid zou bij welke opstelling dan het beste zijn? (1600Mhz/2000Mhz bij de 875K bijvoorbeeld?)

Personal remarks
Deze discussie start ik dus omdat ik binnenkort een nieuwe pc wil kopen. Dit is geen volwaardig koopadvies (ik weet al ongeveer wat ik wil), maar meer een review van de huidige prijsdaling en vergelijkingen tussen de processors.
Het gaat er tevens om dat ik zo'n 3 jaar door kan met de CPU/MB/RAM combinatie (wellicht wel een videokaart upgrade, waardoor de CPU geen bottleneck zou mogen vormen). De videokaart die er nu bijgenomen zal worden is de 5870. In de toekomst zou eenzelfde klasse kaart geen problemen moeten ondervinden van de CPU (bottleneck).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi!

Ik sta namelijk voor dezelde beslissing, wat te doen?
ik zit zelf namelijk nog op het 775 socket en heb een q9550 ,omdat ik FSX speel wil ik toch prestatiewinst hebben maar dat kan (bijna) alleen door een nieuwe processor te kopen ,daarom wil ik dus overstappen.
Zelf vind ik het uiterlijk van producten belangrijk.(ik zeg het alvast)
Socket 1156 is een stuk goedkoper ,maar je hebt dan ook een stuk minder pcie lanes(bandbreedte) dan bij socket 1366 waar je toch ruim voldoende lanes hebt. Als er dan ook nog usb 3 en sata 3 op je moederbord zit heb je nog minder bandbreedte omdat die elk weer een lane opvreten. Asus gebruikt dan een plx chip of een nf200 chip om dat te compenseren maar dan is het moederbord ook duurder.

Daarom ben ik ook naar socket 1366 lopen kijken en wilde ik oorspronkelijk een i7 930 kopen,
omdat de i7 950 nu goedkoper gaat worden wacht ik nog wel even.
Ik ben een echte asus fan en kwam zo bij de rampage reeks uit omdat ik zelf ook overclock ,je raadt het al ze zien er prachtig uit!

Wachten?

Intel komt binnenkort ook uit met het veel belovende sandybridge,daarom wacht ik denk ik nog tot dat die uitkomt,omdat de prestaties dan beter zijn en je kunt dan weer jaren mee zonder het socket te hoeven vernieuwen.

dus als ik moest kiezen ging ik voor de i7 950 met x58(s1366)
of ik zou wachten voor Sandybridge ,de keuze is aan jou............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je vergeet te vermelden dat s1366 beschikt over triple channel geheugen, daar waar bandbreedte belangrijk is voor je is dit een duidelijk voordeel. daarnaast is als je wilt overklokken s1366 ook een beter alternatief.

zo sluit je geheugenvraag ook aan bij het overklokken, ga je stock draaien heb je aan 1333 MHz genoeg, voor ov erklokken kun je je cpu met zulk geheugen ook naar een bclk duwen van 220 MHz. wil je meer bandbreedte of meer ruimte om te spelen met je snelheden is sneller geheugen een optie.

rest de belangrijkste vraag: wat wil je doen met je systeem?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij is het dus vooral gaming, downloaden, dingen uitpakken, multitasken (1080p film kijken en een mmo spelen is toch zeker een must ;)). Nu heb ik daar met mijn huidige E8400 weinig problemen mee, maar ik begin met de echte 1080p films toch wel te merken dat het moeizaam gaat.

Wat jullie zeggen over de s1366 socket klopt natuurlijk, de bandbreedte en de lanes.. Ik heb nu al sinds SLI populairder is geworden (2006 ofzo?) een SLI moederbord gehad, maar ik heb daadwerkelijk 1x SLI gedraait (wat me ook tegen viel). Het liefst draai ik dus met een enkele kaart.
Qua oc'en, ben ik niet helemaal bekend met het verschil qua bandbreedtes etc, maar aangezien ik toch niet high-end ga benchmarken, niet het onderste uit de pot wil halen maar gewoon 'casual OC'en', denk ik in mijn geval toch eerder de 870.

Wederom, iedereen zijn voorkeur en keuzes!

(vergeet ook niet dat ik dit topic dus aan heb gemaakt als een algemeen informatietopic voor mensen met hetzelfde probleem, vanuit mijn standpunt ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik zou dan toch eens gaan kijken wat voor mediaplayes/codec je gebruikt om je 1080p materiaal af te spelen, want jouw e8400 moet dat doen met 2 vingers in zijn neus.

Wil je echt 6 dingen tegelijk draaien, dan is gezien jouw verwachtingen s1156 het beste. ik zou niet eens een 870 nemen, gewoon de 860, in 3 seconden loopt ie net zo hard als de 870 en kun je het prijsverschil bijv. spenderen aan een betere gpu of high end luchtkoeler.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNazgul
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 23:54
Zeer goed opgezette post, my compliments, ook ik sta voor deze keuze.
En lift dus graag even mee in dit topic/discussie draadje.

Kosten
Het prijssegment van de Intel's zit rond de € 280.
Wat mij betreft valt de 860 af (tenzij ze ook voor dit model een prijsverlaging doorvoeren)

De keuze zal gaan tussen de 870, 875K (meerwaarde unlocked mp) en de 950 (incl prijsverlaging).

X58 vs P55
De keuze zal naar mijn idee gebaseerd zijn op het gebruik van 1 of meerdere videokaarten.
X58 --> volledige bandbreedte beschikbaar, CF en SLI ondersteuning
P55 --> beschikbare bandbreedte wordt gedeeld, vaak kiezen tussen CF of SLI

Bij gebruik van een enkele (high performance) videokaart zal de voorkeur uitgaan naar een P55 moederbord.

870 vs 875K
Is het de kleine meerprijs waard om te kiezen voor een unlocked mp processor?
Ik denk het wel, je kunt hem altijd op stock laten draaien, maar je beschikt in ieder geval over de mogelijkheid om makkelijker over te klokken.

870, 875K vs 950
De 950 (incl prijsverlaging is ook zeker een interessante optie, de keuze zal denk ik afhangen van het budget.
Tevens krijg je te maken met een hoger stroomverbruik, meer warmte ontwikkeling en hierdoor meer geluid.
Een duurder totaalplaatje. (krachtigere voeding, meer kastruimte, casefans, cpu koeler).
Hiervoor krijg je vanzelfsprekend wel veel performance voor terug.

Overige zaken

Stroomverbruik (TDP)
870 --> 95W
875K --> 95W
950 --> 130W

Te spenderen budget, producten uit middensegment (€)
760 (4GB) --> 345
870 (4GB) --> 460
875K (4GB) --> 535 (met oc mem)
950 (6GB) --> 610

Nog even de 860 erbij halend, reken op ongeveer 410€.
Ik zou zelf eerder kijken naar de 750 of 760, de prestaties zullen net iets lager liggen dan de 860, maar je bespaart ongeveer 65€.

SandyBridge
Nog geen idee waar het prijsniveau ligt van de nieuwe generatie, er komen altijd wel snellere, nieuwere, betere producten uit. Zoals men vaker zegt, je zou eeuwig kunnen blijven wachten. De i7 generatie is een goede keuze op dit moment, het biedt redelijk waar voor geld, de 870 is al recentelijk gedaald van 425€ tot 270€. Dat maakt hem zeer interessant.

Conclusie
Voor een systeem dat ongeveer 3 jaar mee moet gaan, zou ik kiezen uit een van de snellere processors, de meerprijs versus performance is het waard. Recentelijke prijsdalingen maken de i7 serie interessant, hierbij kun je tevens uitbreiden naar USB3.0 en SATA 600, misschien nog een SSD schijf als bootdisk in het achterhoofd, dan lijkt het me de aanschaf op dit moment meer dan waard.

Mijn voorkeur zou gaan naar de 875K, de mogelijkheid om makkelijk te kunnen overclocken is mooi meegenomen, voor een kleine meerprijs.

Wanneer je 2 of meer videokaarten gaat gebruiken, zou ik kiezen voor de 950.
Budget zal minder spelen, waardoor keuze voor "enthousiast" producten voor de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhatch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-04-2022
Ik ben al sinds januari dit jaar bezig om een pc samen te stellen, i.v.m. USB 3.0.
Eerst wilde ik voor een systeem gaan met 1366 socket en i7 930 processor, maar toen ging ik eens heel goed nadenken of ik dit wel nodig heb.

Mijn doel is om 4+ virtuele machines te draaien en dat allemaal op een linux 2.6.x kernel, audio recording, webserver etc etc etc. Ik weet wat ik doe ;)
Recentelijk ben ik tot de conclusie gekomen om toch voor een 1156 socket te gaan met de i7 870.

Dit is mijn PC samenstelling, kan als richtlijn dienen of puur interesse in mijn aankomstige systeem:

Totaal € 1.290,32

[ Voor 39% gewijzigd door Bloodhatch op 29-07-2010 19:28 . Reden: PC samenstelling update. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Bedenk wel dat je socket 1156 alleen dual channel geheugen draait. 2x 3 modules van 2 GB gaan niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:17
Hoe ervaren jullie in je afweging het nadeel dat bij P55 er geen lanes meer beschikbaar zijn om Sata 3 of USB 3 te gebruiken?
Dat is voor mij de reden (maar misschien geen goede) om naar het 1366 platform te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
alleen als je sli of cf wil draaien is dat een nadeel.
met een gpu heb je volgens mij nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
De meeste P55 borden hebben geen PLX chip, en dan blijven er volgens mij geen kanalen meer over voor de SATA 3 / USB 3 poorten, en schakelen ze terug naar een lagere snelheid. \
Wellicht bron, uit de handleiding van de Gigabyte P55-UD6:

Turbo SATA3 / USB3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controller)
Determines whether to set the PCIe speed of the Marvell 9128 or NEC USB 3.0 controller to PCIe Gen 2. Please note that when only one graphics card is installed on the PCIEX16_1 slot, it will operate at up to x8 mode if either one of the two controllers is set to PCIe Gen 2. The two controllers will be automatically set to PCIe Gen 1 when two graphics cards are installed on the PCIEX16_1 and PCIEX8_1 slots.
Auto Lets the BIOS automatically configure this setting, depending on the device installed. (Default)
Turbo SATA3 Sets the PCIe speed of the Marvell 9128 controller to PCIe Gen 2.
Turbo USB3.0 Sets the PCIe speed of the NEC USB 3.0 controller to PCIe Gen 2.
Disabled Disabled forces the Marvell 9128 and NEC USB 3.0 controllers to PCIe Gen 1.

[ Voor 1% gewijzigd door jopie op 28-07-2010 18:17 . Reden: leesbaarheid verbeterd met vette tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhatch
jaapsander schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:13:
Bedenk wel dat je socket 1156 alleen dual channel geheugen draait. 2x 3 modules van 2 GB gaan niet passen.
Oops, verkeerde module gepakt! Thanks voor het herinneren! :)

---
Ik zit te kiezen tussen de 2 videokaarten, voor welke zou jij gaan?
Prijsverschil mag er zijn, prestatieverschil ook.

Ik game vrijwel niet, dus je zou zeggen.. de 460 is overkill.. maar als ik op zijn tijd een keer een spel wil spelen, is de 9800 dan goed genoeg ;)?

[ Voor 55% gewijzigd door Bloodhatch op 28-07-2010 18:58 . Reden: Vraag: Videokaart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Beide kaarten zijn echt totaal verschillend.

Maar als ik jou behoeft zo lees zou ik de 9800gt nemen.

En als je misschien open staat voor een andere kaart dan kan je misschien beter eens kijken naar de HD4850.

Die kaart ligt ook rond de 100 euro en levert veel betere prestaties dan de 9800gt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhatch
Hey Nism0, thanks voor je reactie :). Echter ligt het iets gevoeliger met linux gebaseerde systemen. Ik heb mijn redenen er dan ook voor om nooit meer een ATI kaart te nemen.

Toch besloten om voor de GTX460 te gaan, hoeft niet alleen voor games te dienen ;).

OT: Ik hoop dat de Intel i7 870 ook een prijsverlaging krijgt :), ik wacht nog wel een maand... dus mijn huidige systeem kan nog wel eens gaan veranderen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Over de PCI-E lanes zou ik me niet te druk maken bij de P55.
Ik zal de review proberen trug te vinden, maar met 2x8 lanes is het verschil met de X58 zijn 2x16 lanes , 2% prestaie verschil, als een HD5870 in crosfire word gebruikt.

Hier een mooi stuk waneer de PCI-E lanes worden gebruikt voor gaming.
De P55 2x8 vs de X58 2x16 :http://www.anandtech.com/show/2847/1

[ Voor 24% gewijzigd door kobus71 op 29-07-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Uit deze review haalde ik de vraag over het aantal lanes:
http://www.techpowerup.co...CI-Express_Scaling/6.html
Op de gelinkte pagina kost het teruggaan van 16 naar 8 lanes ongeveer 5% framerate.

Daarbij twijfel ik tussen onderstaande setups, en dan blijkt meer dan het verschil in het duurdere moederbord te zitten. Wat is dan nog het voordeel van S1156? Iets in me zegt dat 1366 het duurdere segment is, maar ik zal het wel over het hoofd zien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 875K€ 312,68€ 312,68
1Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/4GX€ 105,96€ 105,96
1Gigabyte GA-P55A-UD4€ 159,99€ 159,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 578,63
tweakers.net/gallery/336?wish_id=81085#tab:wenslijst"]wenslijst: 1366[/URL]

Of deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 930€ 249,38€ 249,38
1Kingston HyperX KHX1333C7D3K3/6GX€ 161,55€ 161,55
1Gigabyte GA-X58A-UD7€ 294,72€ 294,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
waarom kies je voor de ud7? je neemt nu een middensegment moederbord en een über moederbord...

heb je het nodig of is het voor doorsnee gebruik? waarom dan niet gewoon een x58 ud-3 of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Leuk, zo'n alternatief BBG topic.

Echter, die topics zijn er niet voor niets. Daar verder als je systeemadvies zoekt.

Best Buy Guide overzichtstopic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.