[ASP.Net/C#] SQL money afronden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:23
Ik heb momenteel een probleem met afronden:

Producten tabel:

ID [int]Price [money]Tax[decimal(18,4)]
1210.07560.1900

Als ik dan de producten opvraag geef ik de totaalprijs terug in een calculated column Price + (Price * Tax). Deze berekening gaat dus met de 4 decimalen (is nodig voor sommige producten om er voor te zorgen dat het bedrag inclusief B.T.W. op een afgerond bedrag uitkomen). In dit geval dus € 249,99.

Wat er nu dus mis gaat is dat in de ASP.NET C# frontend het bedrag zonder b.t.w. (met 2 decimalen) getoond wordt als € 210,08.

Als de gebruiker het daar dus na rekend:

€ 210,08 * 19% = € 249,9952 (€ 250,- dus)

Terwijl uit de database het volgende komt (en wat ook als totaal bedrag gebruikt wordt):

€ 210.0756 * 19% = € 249,989964

Ik kan moeilijk mijn bedragen in de frontend gaan tonen met 4 decimalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat wou je eraan doen als je zelf al aangeeft dat je moeilijk alle drcimalen weer kan gaan geven?

Bovendien Zit je hier fout: Waar hoort mijn topic? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:28
Je kunt in je query het tussenbedrag toch afronden?

Niet erg netjes, maar ik denk dat het dergelijke fouten wel kan voorkomen.

[ Voor 43% gewijzigd door storeman op 21-07-2010 08:54 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

T-Blizzard schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 08:43:
is nodig voor sommige producten om er voor te zorgen dat het bedrag inclusief B.T.W. op een afgerond bedrag uitkomen
Vraag jezelf eens af of het "echt" noodzakelijk is.
Blijkbaar wil je je klanten een bruto prijs (in ieder geval ex BTW) presenteren. Wat is het nut om tot een afgerond bedrag netto te komen ? Is het voor jou niet veel logischer/eenvoudiger/mooier om "afgeronde" bruto bedragen te krijgen ?

[ Voor 38% gewijzigd door lier op 21-07-2010 09:07 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
lier schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 09:04:
[...]

Waarom niet ?

[...]

Vraag jezelf eens af of het "echt" noodzakelijk is.
Jammer genoeg is dit de wens van een klant 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Dan moet je de klant uitleggen dat hij 2 opties heeft: Accepteren dat er zoiets als afrondingsverschillen bestaat, of alle prijzen in 4 decimalen laten tonen :)

Je kunt wel afkappen in plaats van afronden, maar dan zijn er weer andere bedragen te verzinnen waarbij het niet klopt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
is nodig voor sommige producten om er voor te zorgen dat het bedrag inclusief B.T.W. op een afgerond bedrag uitkomen
Euh. Eerst bedrag + BTW uitrekenen, dan pas afronden indien nodig? In dit geval zie ik maar een paar oplossingen:

* Prijs van het product altijd op 2 decimalen instellen. Ik zie zo geen reden om het met meerdere decimalen af te ronden, tenzij het echt bulkgoederen zijn (zoals olie e.d.)
* Prijs met 2 decimalen weergeven. Dit als optie #1 niet kan.
* Altijd totaalprijs weergeven, dus bedrag + BTW
* Het laten zoals het is, één of twee cent op 250 euri zal niemand echt veel boeien en kun je afschuiven op afrondingsfouten ivm de prijs met 4 decimalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 01:53

Korben

() => {};

Misschien is het simpelweg handiger om prijzen inclusief BTW in de database te zetten, en aan de front-end het bedrag ex. BTW te bereken aan de hand van het BTW-percentage.

C#:
1
2
3
4
5
decimal withTax = 249.99M;
decimal tax = 0.19M;

decimal withoutTax = withTax / (1 + tax);
// withoutTax = 210.07563025210084033613445378M

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
YopY schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 09:19:
[...]

Euh. Eerst bedrag + BTW uitrekenen, dan pas afronden indien nodig? In dit geval zie ik maar een paar oplossingen:

* Prijs van het product altijd op 2 decimalen instellen. Ik zie zo geen reden om het met meerdere decimalen af te ronden, tenzij het echt bulkgoederen zijn (zoals olie e.d.)
* Prijs met 2 decimalen weergeven. Dit als optie #1 niet kan.
* Altijd totaalprijs weergeven, dus bedrag + BTW
* Het laten zoals het is, één of twee cent op 250 euri zal niemand echt veel boeien en kun je afschuiven op afrondingsfouten ivm de prijs met 4 decimalen.
Gezien het feit dat het de ene keer B2B is (wil mooie bruto bedragen) en andere keren particulier (mooie netto bedragen) denk ik dat optie 4 de beste oplossing is. Dan de afrondingsfouten maar voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:15
T-Blizzard schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 09:58:
[...]
Gezien het feit dat het de ene keer B2B is (wil mooie bruto bedragen) en andere keren particulier (mooie netto bedragen) denk ik dat optie 4 de beste oplossing is. Dan de afrondingsfouten maar voor lief te nemen.
Ik zou de klant de opties voor leggen en die de knoop door laten hakken, dat scheelt je een hoop gezeik achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
Amras schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 10:01:
[...]

Ik zou de klant de opties voor leggen en die de knoop door laten hakken, dat scheelt je een hoop gezeik achteraf.
Jammer genoeg zijn er meerdere klanten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Face_-_LeSS
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou kiezen voor optie 4 en dan in de frontend een help-tekst plaatsen met de reden waarom het totaal-bedrag kan afwijken en met een eenvoudige voorbeeld berekening erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 01:53

Korben

() => {};

Of optie 5: Beide bedragen in de database opslaan (dit is een probleem waarbij redundancy toegestaan is lijkt me), en in de back-end de optie geven om als leidende prijs bruto of netto in te voeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Korben op 21-07-2010 11:31 . Reden: Typo ]

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Korben schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:31:
Of optie 5: Beide bedragen in de database opslaan (dit is een probleem waarbij redundancy toegestaan is lijkt me), en in de back-end de optie geven om als leidende prijs bruto of netto in te voeren.
Dat zou je ook kunnen doen. Wat je daarmee kunt doen is het 'vriendelijke' bedrag weergeven, met verborgen (als de gebruiker met de muis over een vraagteken oid gaat) het precieze bedrag en de berekening weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

T-Blizzard schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 10:03:
[...]

Jammer genoeg zijn er meerdere klanten :/
Waarom negeer je mijn vraag nou?

Wat is nu precies het probleem? Je applicatie geeft 2 decimalen weer. Jij wil 2 decimalen weergeven, zoals je zelf zegt. Meldinkje "door afronding kunnen brutoprijzen afwijken van de werkelijkheid", klaar.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
NMe schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:31:
[...]

Waarom negeer je mijn vraag nou?

Wat is nu precies het probleem? Je applicatie geeft 2 decimalen weer. Jij wil 2 decimalen weergeven, zoals je zelf zegt. Meldinkje "door afronding kunnen brutoprijzen afwijken van de werkelijkheid", klaar.
Probleem was dat er geen consequente manier van werken was (meerdere ontwikkelaars). Wat ik nu heb aangepast is dat alle berekeningen in de SP's op 4 decimalen gedaan wordt. Uitkomst wordt aan de applicatie terug gegeven afgerond op 2 decimalen.

Die melding is nu precies wat ik gedaan heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je doet toch gewoon Math.Round(double d) of snap ik de vraagstelling niet?
Pagina: 1