Toon posts:

Krijg ik spijt van deze keuze? MacBook weg.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.417 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit nu te typen op me Macbook Pro 13'', en het bevalt me 'aardig', ondanks dat ik het nog maar 2 weken heb en 10 jaar lang op Windows heb gewerkt.

Nu het probleem: Ik heb een retourzending aangevraagd voor me Macbook Pro, het is toch niet helemaal iets voor mij, vind het niet lekker werken, te sloom voor games, en wat zware programma's.

Ik begin september aan me opleiding Software Ontwikkelaar, daarvoor heb ik een goede laptop nodig. Macbook Pro 13'' deed aan alle eisen. Dus een erg 'monster' systeem hoeft het niet te zijn.
Nu ik een retourzending heb aangevraagd heb ik 1000-1100 euro tot me beschikking.

Met 1100 euro kan ik op alienware.com een mooie laptop kopen, die ook nog goed voor gamen is. Maar op Campusshop.nl zag ik ook een laptop voor 1000 euro met een core i7 processor. En op Alienware is de goedkoopste 15 inch met een i3-350M 2.26GHz processor. Maar toch zeggen ze dat Alienware beter game laptop is. Het lijkt me alleen heel erg groot en zwaar.

Maar me vraag is: Bega ik een fout als ik me Macbook Pro inruil voor een ander laptop van dezelfde prijsklasse? Ik kan namelijk nog me retourzending binnen 2 dagen annuleren.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-12 22:59
Geef je niet antwoord op je eigen vraag? je stelt dat het product niks voor jou is, maar je wilt dat wij je gaan overhalen zo dat je de retourzending annuleert? i'm confused.

Je weet dat je gewoon windows kan dualbooten op een macbook(pro) ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:28

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 01:18:
Beste Tweakers,

Ik zit nu te typen op me Macbook Pro 13'', en het bevalt me 'aardig', ondanks dat ik het nog maar 2 weken heb en 10 jaar lang op Windows heb gewerkt.

Nu het probleem: Ik heb een retourzending aangevraagd voor me Macbook Pro, het is toch niet helemaal iets voor mij, vind het niet lekker werken, te sloom voor games, en wat zware programma's.

Ik begin september aan me opleiding Software Ontwikkelaar, daarvoor heb ik een goede laptop nodig. Macbook Pro 13'' deed aan alle eisen. Dus een erg 'monster' systeem hoeft het niet te zijn.
Nu ik een retourzending heb aangevraagd heb ik 1000-1100 euro tot me beschikking.

Met 1100 euro kan ik op alienware.com een mooie laptop kopen, die ook nog goed voor gamen is. Maar op Campusshop.nl zag ik ook een laptop voor 1000 euro met een core i7 processor. En op Alienware is de goedkoopste 15 inch met een i3-350M 2.26GHz processor. Maar toch zeggen ze dat Alienware beter game laptop is. Het lijkt me alleen heel erg groot en zwaar.

Maar me vraag is: Bega ik een fout als ik me Macbook Pro inruil voor een ander laptop van dezelfde prijsklasse? Ik kan namelijk nog me retourzending binnen 2 dagen annuleren.

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Als jij windows prettiger vind, en een snellere laptop wilt hebben zou ik toch echt voor een van die andere twee gaan, welke uiteindelijk is aan jouw. Kijk voornamelijk naar de GPU's in laptops, want een Dual Core volstaat meestal al omdat het GPU de grootste bottleneck is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
thijszor schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 01:21:
Geef je niet antwoord op je eigen vraag? je stelt dat het product niks voor jou is, maar je wilt dat wij je gaan overhalen zo dat je de retourzending annuleert? i'm confused.

Je weet dat je gewoon windows kan dualbooten op een macbook(pro) ?
Ja klopt dat weet ik. En ik wil niet dat jullie me overhalen. Maar als er nou echt gezegd wordt dat er niet veel beters te koop is dan een Macbook Pro dan zal het wel een erg spijtige keuze zijn.
D4NG3R NL schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 01:26:
[...]

Als jij windows prettiger vind, en een snellere laptop wilt hebben zou ik toch echt voor een van die andere twee gaan, welke uiteindelijk is aan jouw. Kijk voornamelijk naar de GPU's in laptops, want een Dual Core volstaat meestal al omdat het GPU de grootste bottleneck is.
Bedankt voor je reactie, ik denk toch dat ik dan voor de Alienware 15MX ga, maar dan niet customized, alleen ik kan geen filmpje krijgen op Youtube met de standaard 15mx allemaal met Core i7 is het. Standaard zit er een i3 op. Ik had namelijk een Unboxing filmpje gezien op youtube maar daar leek me die laptop veel te dik en onhandig voor in je rugtas. Iemand ervaring met een alienware?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hier een paar mensen: [Ervaringen] Alienware producten - Deel 1

Tevens zou ik niet voor 'n standaard 15MX gaan, helemaal niet voor dat geld..
Daar haal je bij een andere fabrikant gewoon een veel betere configuratie voor, but that's me..

Tevens zijn het letterlijk bakbeesten, log, zwaar, leuke performance, maar voor veel geld pas echt krachtig!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er is heel veel beters te koop dan een Macbook Pro. Jij hebt het over 1000-1100 euro dus ik neem aan dat je de goedkoopste 13" hebt. Daar zit 4GB geheugen in, 2.4Ghz Core2Duo en een 256MB 320m.
Volgens Notebookcheck is die nou niet heel erg snel.

Het is alleen de vraag welke eisen je aan formaat stelt. En kijk vooral naar GPU, bij games schieten laptops daar te vaak te kort.

En Software Ontwikkeling, daar heb je volgens mij absoluut geen snelle pc voor nodig. Kan je ook een leuke goedkope nemen en daarnaast een desktop voor het gamewerk. Een echte gamelaptop voor 1100 euro kan wel, maar vaak zijn die toch al snel vrij groot.

Neem bijvoorbeeld deze laptop: pricewatch: Asus N61JQ-JX017V
Snelle i7 processor, veel snellere videokaart en goedkoper. Of pricewatch: HP Pavilion DV7-3160ED (WC162EA) en pricewatch: Acer Aspire 5940G-724G50BN, alleen minder snelle videokaart dan de Asus maar sneller dan een MacBook.

[ Voor 49% gewijzigd door Tsurany op 21-07-2010 02:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
Ik snap überhaupt al niet waarom je in een budget van 1000-1100 euro aan MacBook's en Alienware's denkt, beiden hebben ze nou niet bepaald een geweldige prijs/kwaliteits-verhouding en dan kan Alienware nog zo'n naam hebben op het gebied van gaming maar voor dezelfde prijs ben je altijd beter uit bij een ander merk.

Tenzij je echt een onbeperkt budget hebt natuurlijk ,want Alienware heeft wel wat custom zooi die je niet zomaar op een gemiddelde laptop tegen zult komen, alleen daar betaal je dan ook voor...

Qua gaming laptop zou ik als ik jou was toch eerder naar een MSI kijken en voor all-round gebruik naar een Sony. Al is dat ook weer sterk afhankelijk van het formaat laptop dat je wilt, aangezien dat niet echt duidelijk blijft gezien je zonder problemen terugstapt van 13"naar 15"...

• CLB
  • Niet online

CLB

Waarbij de genoemde Alienware een 15" scherm heeft, maar 'n behuizing die makkelijk bij een 16,4" past :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-12 19:20
Wat hierboven gezegd word, Alienware is meer naam dan kwaliteit. Ik zou gewoon idd een andere laptop kopen zonder teveel merk en reclame gericht. Als de hardware maar goed is en geen B-merk troep zoals wat er vaak in Medion zit etc.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als je een zeer goede laptop wilt hebben, welke flot is & games goed zal kunnen afspelen:
pricewatch: Medion Akoya X7811

Is wel een 17"... (maar je zult ze niet kleiner tegenkomen met dezelfde kaart)

• Rctworld
Bulls schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 02:13:
Wat hierboven gezegd word, Alienware is meer naam dan kwaliteit. Ik zou gewoon idd een andere laptop kopen zonder teveel merk en reclame gericht. Als de hardware maar goed is en geen B-merk troep zoals wat er vaak in Medion zit etc.
Hmm, volgens mij besef jij niet dat 99% van de onderdelen van Medion PC's en laptops gewoon MSI is. En MSI is nou niet echt een slecht merk te noemen. Wel zie je vaak dat Medion vaak gewaagde(re) features toevoegt(volgens mij ook de enige PC's die een SCART aansluiting hebben gehad :P ) wat MSI zelf niet aan durft, dat zie je ook bij ASRock moederborden wat eigenlijk gewoon ASUS is natuurlijk.

De wereld is nou eenmaal niet zo zwart-wit, dat Medion bij de Aldi verkocht wordt zegt voor de verandering eens niets over de kwaliteit :)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Medion is gewoon een A-merk geloof me. Je denkt waarschijnlijk zoiets van "euuuuh, ze verkopen deze PC's bij de aldi" vertrouw het erop dat de Aldi hier echte A-merk PCs verkopen met gewaagde acties & features.

Nogmaals:
D4NG3R NL schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 02:14:
Als je een zeer goede laptop wilt hebben, welke flot is & games goed zal kunnen afspelen:
pricewatch: Medion Akoya X7811

Mooie features, zeer goedkoop & gewoon 100% een A-merk. Hij ziet er niet raar of lomp uit ect.

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 21-07-2010 02:21 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:09
Vertel eens wat er B-merk is in medion pc's en laptops, of denk je dat alleen omdat ze ze bij de Aldi verkopen en in de tijd van de Prescott P4's wat last hadden van oververhitting? (Zoals elke pc destijds, maar medion werd uitvergroot omdat deze bij de Aldi wegkwamen en makkelijk bereikbaar waren voor domme consumenten)

Zijn het de Seagate harde schijven?
De Intel-processoren?
De ATi-videokaarten?
De MSI-moederborden?
De Sony DVD-spelers?

Medion is gewoon een A-merk. Degelijk en een fantastische garantie. 3 jaar support aan huis. na 2,5 jaar werd gewoon het MSI-moederbord vervangen omdat de Realtek-chip erop niet meer fris was (Kan gebeuren). Tegelijkertijd vervingen ze de voeding ook maar even ondanks dat daar niks mis mee was. _/-\o_ En dat gratis aan huis.

Voedingen zijn van verschillende fabrikanten, maar gewoon van bekende merken als Fortron en Delta.

[ Voor 33% gewijzigd door GAIAjohan op 21-07-2010 02:27 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

D4NG3R NL schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 02:20:
[...]

Medion is gewoon een A-merk geloof me. Je denkt waarschijnlijk zoiets van "euuuuh, ze verkopen deze PC's bij de aldi" vertrouw het erop dat de Aldi hier echte A-merk PCs verkopen met gewaagde acties & features.

Nogmaals:

[...]

Mooie features, zeer goedkoop & gewoon 100% een A-merk. Hij ziet er niet raar of lomp uit ect.
Onzin. Medion bespaart wel degelijk op de componenten.

Je gaat in de gemiddelde Medion computer in ieder geval geen Intel wlan + 1000e adapter vinden. Daarnaast hebben ze toch vaak net aangepaste versies waardoor drivers moeilijk te krijgen zijn, zeker als je eens besluit iets anders dan windows te draaien heb je opeens geen volume knoppen meer, geen bluetooth, geen standby, geen brightness control, etc... Medion spul is zeker niet slecht, maar volledig A-merk is het zeker niet.

Sowieso laat de bouwkwaliteit (zeer belangrijk voor laptops imho) regelmatig nogal wat te wensen.

@TS: zet eens goed op een rijtje wat je nou wil gaan doen met het ding. Je kan namelijk wel een zware gaming machine halen, maar als je het ding daarna nauwelijks meegesleept krijgt en wel elke dag mee moet nemen... niet handig. Lees in ieder geval goed alle reviews en kijk _niet_ naar specs alleen. Dat is zeker bij laptops meestal maar de helft van het verhaal.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• CLB
  • Niet online

CLB

D4NG3R NL schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 02:14:
Waarom gelijk DE videokaart noemen van dit moment?
Tevens is dat een zeventien inch versie, erg groot dus!

• Rctworld
Wolfboy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 02:28:
[...]

@TS: zet eens goed op een rijtje wat je nou wil gaan doen met het ding. Je kan namelijk wel een zware gaming machine halen, maar als je het ding daarna nauwelijks meegesleept krijgt en wel elke dag mee moet nemen... niet handig. Lees in ieder geval goed alle reviews en kijk _niet_ naar specs alleen. Dat is zeker bij laptops meestal maar de helft van het verhaal.
De TS mag inderdaad weleens wat duidelijker zijn, hij wil geen monstersysteem maar wel een gaming laptop voor 1100 euro maar tegelijkertijd heeft hij wel bewust gekozen voor een Apple. Daarnaast heeft hij bewust gekozen voor 13" maar switcht nu net zo makkelijk naar 15" Alienware. De enige logica die ik erin ontdek is dat hij meer op de merknaam lijkt te vallen dan de specs... Maar vervolgens wel verwachten dat ie Crysis op max kan spelen O-)

Ik denk dat wat meer zelfstudie in dit geval geen kwaad kan, het is bewust kiezen voor een Alienware en genoegen nemen met mindere specs of een 'mainstream' merk nemen en meer waar voor je geld krijgen. Dat verband zou echter iedereen zo moeten kunnen leggen...

[ Voor 12% gewijzigd door Rctworld op 21-07-2010 02:37 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:09
Wolfboy schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 02:28:
[...]
Onzin. Medion bespaart wel degelijk op de componenten.

Je gaat in de gemiddelde Medion computer in ieder geval geen Intel wlan + 1000e adapter vinden. Daarnaast hebben ze toch vaak net aangepaste versies waardoor drivers moeilijk te krijgen zijn, zeker als je eens besluit iets anders dan windows te draaien heb je opeens geen volume knoppen meer, geen bluetooth, geen standby, geen brightness control, etc... Medion spul is zeker niet slecht, maar volledig A-merk is het zeker niet.
Dat met de drivers hebben heel veel laptops. Op mijn oude Fujitsu-Siemens kon ik geen andere grafische driver installeren dan die van de fabrikant. Op de HP van een vriend gold hetzelfde voor de wlan. De Toshiba van mijn zwager had het ook etc.
Waarom zou je op de gemiddelde Medion trouwens 1000e en intel wlan moeten hebben als de meeste mensen die een goedkope laptop willen echt vaak toch maar een 100mbit thuisverbinding hebben liggen of anders hoogstens wireless G. De enige mensen die alles volledig hebben geupgraded zijn veelal power users en dat is nu eenmaal niet geheel waar medion op doelt. Met uitzondering van deze Akoya X7811.

In de gewone Medion-pc hier heb ik nooit een probleem met drivers gehad. Ik pakte gewoon de nieuwste leverbaar op de site van de werkelijke fabrikant en het werkte prima.

Daarnaast is Medion van MSI, en MSI zal wel willen dat Medion kwaliteit is. Aangezien een slechte Medion niet goed is voor MSI. Nu ken ik de laptops van MSI niet, maar hun moederborden en grafische kaarten zijn gewoon prima. Bovendien indien de behuizing niet deugt heb je te maken met een wanproduct met een fout. Zover ik weet moeten zulke fouten vergoed worden.
Sowieso laat de bouwkwaliteit (zeer belangrijk voor laptops imho) regelmatig nogal wat te wensen.
Dat valt de laatste tijd wel mee vind ik. het kunststof is gewoon van hoogwaardig niveau en vele voorheen goedkopere merken hebben dit ook door. Het merk dat ik juist achteruit zie gaan is voormalig redelijk hoogvlieger HP waarvan de DV-serie niet bepaald mijn favoriet is wat de behuizing en koeling betreft. HP levert fantastische busines laptops, maar op de consumentenmarkt zakken ze af.

En anders lees je even de review van deze persoon:
productreview: Medion Akoya X7811 review door AlexV

Ja, de laptop wordt warm, maar dat is logisch met zo'n monster van een grafische kaart erin. Het lijkt verder allemaal zeer degelijk te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 21-07-2010 02:52 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Software is een onzin argument.. als je voor hardware gaat dan kan je kijken naar bouwkwalitet, design, specs, support.

Voor bouwkwaliteit zal je bij de fabrikant niet zo veel vinden, dat kan je het beste zelf uitzoeken door te kijken hoe het ding in elkaar steekt en of de dingen doen wat ze moeten doen.

Qua design is er niet zo veel te zeggen, dat is een kwestie van smaak.

Specs betekenen ook niet zo heel veel meer.. alles werkt op alles, pas als je je prijs gaat verdubbelen merk je een boost, maar dan nog, een laptop is een laptop, dan moet je niet aan een portable powerhouse denken, dat is gewoon failure by design om dat te proberen (ook al denkt bijv. alienware dat het wel kan).
Kijk naar wat je wil doen, en zoek dan op wat je nodig hebt om dat te doen. Direct voor een core i3/5/7 gaan om dat het 'nieuw' is maakt geen zak uit als je je taken ook prima kan verrichten op hardware uit 2005. Niet dat je dan direct naar hardware van 2005 op zoek zou willen gaan, maar het is om een punt te illustreren. DDR3 is bijv. niet altijd een eis, net als een of andere superieure videokaart. Als je moet programmeren zijn twee dingen belangrijk: typen en snelheid van compileren. Dus dan kan je denken aan cache, cpu cores, of het toetsenbord fijn is, e.d. Over het algemeen wordt een dualcore als prima bevonden bij het ontwikkelen van software, en het eiland-toetsen idee (zoals de MacBooks van Apple bijvoorbeeld hebben) wordt door een groot aantal mensen als prettig ervaren. Denk ook aan palmrests, trackpad etc. Als die niet goed geplaatst zijn (bijv. trackpad naar links of naar rechts waardoor de palmrests niet even groot zijn, wat vervelend is als je met 10 vingers programmeert), of een trackpad dat onbedoelde input toch registreert.

Support is meer een ding in de zin van: is het apparaat 'goed' bevonden door de instanties waar je mee te maken krijgt bij het functioneren bij bijv. het uitvoeren van werk. Als je bijvoorbeeld videomontage software gaat maken maar geen ingebouwde firewire hebt om te testen, een te lage resolutie e.d., dan kan het zijn dat de software die je aan het maken bent eisen stelt waar je eigen apparaat niet aan voldoet.

Ook heb je dat sommige professionele software eisen stelt aan type computer, chipset implementatie e.d.
Dat kan problemen opleveren als je bijvoorbeeld consumer-class hardware hebt maar toch echt professional-class of enterprise-class software wil draaien. Dat kan door softwarecontroles onmogelijk worden gemaakt.

De stroomvoorziening van I/O poorten in laptops is soms ook anders geregeld per fabrikant/model. Vaak wordt er stroom bespaard door maar de helft van het gespecificeerde maximum mah aan te kunnen, dat is met USB lastig, want sommige apparaten hebben die 500mah echt nodig en krijgen dat dan niet.

Dan is er nog professionele support, misschien wil je dat je met je laptop naar je dealer kan lopen, en zeggen: dit is het probleem, los het op. Dat gaat je niet lukken bij een webshop of bij de mediamarkt o.i.d.

Dus daar zijn een paar punten om naar te kijken.

Volgens mijn klanten hebben de computers van Apple een uitstekende bouwkwaliteit door de unibody behuizingen, geen vervelende plastic delen die rammelen of breken, zoals apparaten van andere fabrikanten vaak hebben. Ook is de professionele ondersteuning erg goed, en de levensduur spreekt een groot deel aan.

Software wordt gewoon door elkaar gebruikt, dus dat is geen punt meer in 2010. (was het in 2009 ook niet.. en in 2008 niet en 2007 niet enz enz..)

De computers van Sony schijnen ook een goede constructie te hebben, maar zeer slechte support. De prijs ligt hetzelfde voor kwaliteit als de HP ProBooks en Elitebooks. Dat valt ook ongeveer samen met de MacBookPro's.

Als je naar de plastic merken zoals Acer, Asus, MSI e.d. kijkt, zie je toch redelijk veel uitval bij intensief gebruik. Vaak dingen als scharnieren, biossen die om onbekende redenen corrupt raken (vooral MSI), slechte ACPI tabellen waardoor software moet compenseren wat soms leidt tot slechte performance. Vaak ook nog steeds verschrikkelijk slecht beheerde accu's die een korte levensduur hebben. Niks mis met de merken die net genoemd zijn, maar qua tevredenheid van de gebruiker scoren ze gewoon minder.

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Klinkt een beetje als mosterd na de maaltijd, maar in jouw geval zou ik toch de Macbook Pro houden en een kleine upgrade uitvoeren; SSD nemen voor het OS, optical drive vervangen door een 2e 5400rpm HDD en je hebt een supersnelle, prettige laptop.

1. De behuizing is van aluminium. Geen rare vage plekken omdat de verf is weggesleten na zes maand.
2. Scherm is duidelijk beter dan de doorsnee ~€900 laptop. 16:10 ratio.
3. Multitouch pad. Dit ga je echt merken in je workflow mits je geen muis gebruikt.
4. AppleCare van eBay voor wat extra euro's = drie jaar goede garantie.
5. Mocht je ooit je MBP willen verkopen, Macbooks brengen altijd meer op dan de plastic tegenhangers.
6. De nieuwe reeks heeft een erg goede battery-life. Beter dan de powerhouses waar je eens in de zoveel tijd op gamed om ze vervolgens als een hondje aan zn riempje te laten hangen bij het stopcontact.

[ Voor 9% gewijzigd door Bonthouse op 21-07-2010 04:05 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Rctworld schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 02:17:
[...]

Hmm, volgens mij besef jij niet dat 99% van de onderdelen van Medion PC's en laptops gewoon MSI is. En MSI is nou niet echt een slecht merk te noemen.
Dat bijna alle laptoponderdelen, ook die van Apple, bijna volledig door MSI worden geproduceerd is mij ook bekend. Dat een IBM-compatible voor hetzelfde geld kwalitatief gelijkwaardig is aan een Apple laptop is mij ook bekend.

Wat ik me dan wel afvraag is waarom Acer dan zo'n slecht merk is. Ook Acer haalt toch al z'n spul bij MSI vandaan? Toch is de uitval van Acer's extreem hoog in vergelijking met andere merken uit de MSI fabriek. De TCO bij Acer is o.a. daardoor veel hoger. Volgens mij zegt de herkomst van de onderdelen niet alles over de kwaliteit van producten.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 01:44
Ik vraag me wel af wat je wilt van je laptop als je de MacBook Pro niet goed genoeg vindt. Een andere laptop in dezelfde prijsomgeving gaat altijd een (of meerdere) van de volgende problemen hebben:

- Plastiek ipv aluminium
- Core2Duo/i3/i5 op 1.6GHz vs Core2Duo 2.4GHz (HP, Sony)
- 2G DDR2/3 RAM vs 4G DDR3 (Dell)
- Intel GPU vs. nVIDIA
- 2-4 uren batterij vs. 10 (of je moet al extra batterijen gaan kopen zoals bij Dell)
- Enorm ruwe trackpad waar je vingers openliggen na enkele uren (Toshiba)
- Enorm zware machine met een extra 2kg voor een zware stroomdoos (Toshiba Qosmio serie)
- Luide machines (Dell, HP)
- LCD met standaard backlight vs. LED
- Bluetooth, WiFi
- Ronduit slechte support. Je kunt met een Apple machine altijd bellen of bij de winkel langsgaan zelfs al ligt de machine buiten betaalde support (onlangs met een PowerBook langs geweest). Ze gaan het misschien niet kunnen gratis oplossen maar kunnen wel zeggen wat het probleem is.

en dan natuurlijk de luxe die je gaat missen
- Firewire 800, magnetische stroomkoppeling, laag stroomverbruik, multitouch, backlight keyboard, Mac OS X, afgeronde afwerking, geen klepjes die afbreken

Ikzelf heb ook al rondgekeken en verschillende aankopen gedaan onlangs voor een vergelijking (bedrijfsaankopen) maar ik blijf toch bij MacBook's zelfs al moet er enkel Windows erop. Zoals gezegd heb ik onlangs Dell, HP, Sony en Toshiba geprobeerd maar meestal kwam ik (met opties en 3 jaar support) duurder uit en als het goedkoper was was het echt de moeite niet waard qua functionaliteit.

Als je op zoek bent naar een desktop of desktop vervanger dan kun je beter je geld uitgeven aan een iMac of een desktop, een MacBook Pro 15" met Core i7 werkt ook enorm goed. Als je beperkt bent in geld of een draagbare desktop vervanger wilt - de Toshiba Qosmio reeks heeft waarschijnlijk de meeste rekenkracht voor je geld maar gaat nauwelijks 3 uur mee (nieuw) op een volle batterij en zoals gezegd heeft een enorm slechte trackpad (bijna zo ruw als P40 schuurpapier) en een waardeloos keyboard - de multimedia toetsen werken niet in Windows 7.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Dus? Wat is het verschil na 3 jaar? Mijn plastic kan ik lekker gooien, smijten, schuren etc. Aluminium wordt bij grof gebruik erg lelijk. Plastic ziet er na 3 jaar gewoon gebruikt uit.
- Core2Duo/i3/i5 op 1.6GHz vs Core2Duo 2.4GHz (HP, Sony)
Hangt er maar net vanaf wat je kiest.
- 2G DDR2/3 RAM vs 4G DDR3 (Dell)
Linkie graag, want volgens mij worden alle basismodellen gewoon met 4 GB geleverd, behalve de ultraportables.
- Intel GPU vs. nVIDIA
Hangt er maar net vanaf welk model je kiest.
- 2-4 uren batterij vs. 10 (of je moet al extra batterijen gaan kopen zoals bij Dell)
Mijn 13" doet anders gewoon 8 tot 10 uur (Dell).
- Enorm ruwe trackpad waar je vingers openliggen na enkele uren (Toshiba)
De touchpads van Apple zijn wel goed, maar er zijn betere (XPS, Alienware).
- Enorm zware machine met een extra 2kg voor een zware stroomdoos (Toshiba Qosmio serie)
Als je een 600 euro budgetmachine van Acer koopt: ja, dan heb je gelijk.
- Luide machines (Dell, HP)
Hangt er vanaf welke videokaart je kiest natuurlijk. Apple kiest helaas voor nVidia, en dat zijn daarentegen weer storingsgevoelige videokaarten.
- LCD met standaard backlight vs. LED
Hangt er vanaf welk model je kiest. In de prijsklasse van de Macbook 13" heeft ook elke IBM-compatible LED ipv backlight.
- Bluetooth, WiFi
Dat zit echt op alle laptops tegenwoordig. Bij Apple ontbreekt echter tot op heden nog steeds de optie voor UMTS, iets wat vrijwel alle IBM-compatibles wel hebben.
- Ronduit slechte support. Je kunt met een Apple machine altijd bellen of bij de winkel langsgaan zelfs al ligt de machine buiten betaalde support (onlangs met een PowerBook langs geweest). Ze gaan het misschien niet kunnen gratis oplossen maar kunnen wel zeggen wat het probleem is.
Dell, HP en alle grote merken bieden gewoon NBD als defaultgarantie of Mission Critical 4 hrs als optie. Vooral over de Mission Critical 4 hrs ben ik erg tevreden. Erg leuk als er om 3 uur 's nachts een monteur komt opdraven vanwege een defect :D
- en dan natuurlijk de luxe die je gaat missen
Welke luxe? Dat je bij de Starbucks kunt gaan zitten met je Apple Macbook om aan je boek te writen wat in feite gewoon random keys indrukken is zodat je 's avonds tegen je vrienden kunt zeggen dat je aan je boek hebt gewrited? Of nee, je hebt niet aan je boek gewrited maar je hebt gewoon bij de Starbucks gezeten om random keys in te drukken terwijl je deed alsof je aan het writeten was aan je boek, om indruk te maken op de chickies.

Nee man. Apple is gewoon een machine, net zoals een IBM-compatible. Een groot huis met zwembad, dat is (volgens sommigen) pas luxe.
- Firewire 800, magnetische stroomkoppeling, laag stroomverbruik, multitouch, backlight keyboard, Mac OS X, afgeronde afwerking, geen klepjes die afbreken
De meeste van deze opties heb ik zelfs op mijn 5 jaar oude IBM-compatible en mijn net nieuwe IBM-compatible.

Ik denk dat je vergelijking een beetje te basic is. De keuze voor een IBM-compatible of een Apple moet je laten afhangen van de software die je er op draait en niet van het gebruik.

De hardware van Apple, Dell, HP, etc. is allemaal gelijk aan elkaar en presteert ongeveer gelijkwaardig voor dezelfde prijs. Echter als voor jouw ding meer software beschikbaar is voor OS X, ga dan voor Apple. Is er voor jouw ding meer software beschikbaar voor de IBM-compatible, ga dan voor een Dell, HP, etc. Beide platformen zijn qua hardware kwalitatief en qua opties gelijk. Om deze reden heeft mijn broertje zowel een IBM-compatible als een Apple. Ik had zelf ook allang een Apple erbij gekocht, als UMTS een optie was geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 21-07-2010 06:43 ]

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sorry, maar ik zie mezelf niet gooiend, schurend of whatever met een €1000 laptop.
En de trackpads van de XPS en de Alienware hebben geen multitouch/gestures, dus laat dat maar hangen.
Die 13" van jou met z'n 8 ~ 10 uur batterylife.. welke hardware zit daar in?

En qua luxe.. wauw wat kom jij verbitterd over..
We hebben het hier over een fatsoenlijk toetsenbord met backlight zonder allerlei schreeuwerige toetsen, gekke oranje alienware toetsen en dat soort meuk.
Een goed scherm, een fatsoenlijk gebouwde behuizing waar een leuke remote bij past, een groot en prettig touchpad en een fluisterstille ventilator.

Niets van die rare hipster onzin waar jij het over hebt, maar bedankt voor het proberen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou die Mac er gewoon uitgooien als het ding je niet bevalt. Ik heb zelf een tijdje met een Mac gewerkt, maar ik was blij dat ik het ding na 4 maanden weer kon dumpen. Voor mij nooit meer een Apple, niets werkte er fatsoenlijk op. Daarna weer gewoon een Windows notebook genomen en ik wil echt nooit meer anders. Het werkt gewoon zoals het behoort te werken. Ik heb ook nooit meer 1 seconde spijt gehad dat ik het ding weggedaan had, achteraf gezien had ik het ding nog eerder weg moeten doen, had me een boel frustratie gescheeld.

• Volkan1984
  • Laatst online: 21-12 11:29
Zonder een flamewar te willen starten (en daar begint het toch verdomd veel op te lijken hier): iemand als Terw_Dan zou ik niet bepaald serieus nemen. Daarmee zeg ik niet dat je geen eigen mening mag hebben hoor, Terw_Dan. Maar jij hebt uberhaupt een hekel aan Apple en zal elke kans aangrijpen om het af te kraken.

Als ik de TS was, zou ik liever de mening horen van iemand die niet zo bevooroordeeld is. Ik bedoel dat beide kanten op (dus niet iemand die Apple fanboy of Windows-fanboy is).

TS: doe lekker wat je zelf wil. Als jij Windows fijn vindt, koop je dat toch lekker? Er zijn vast wel Windows-laptops die net zo snel/ sneller werken dan de MacBook die jij nu hebt. Succes met de keuze.

[ Voor 17% gewijzigd door Volkan1984 op 21-07-2010 15:10 . Reden: uitbreiding ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volkan1984 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:04:
Maar jij hebt uberhaupt een hekel aan Apple en zal elke kans aangrijpen om het af te kraken.
En er is een reden dat ik er een hekel aan heb.
het is toch niet helemaal iets voor mij, vind het niet lekker werken, te sloom voor games, en wat zware programma's.
Precies wat ik ook met de mijne ervaarde (nog afgezien van de immense incompatibiliteit).
Dus waarom zou hij mij niet serieus moeten nemen? Omdat ik geen Applefanboy ben?

Ik vind je reactie behoorlijk kortzichtig, alsof alleen pro-appelaars hier mogen reageren op z'n keuze.

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Terw_Dan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:43:
Ik zou die Mac er gewoon uitgooien als het ding je niet bevalt. Ik heb zelf een tijdje met een Mac gewerkt, maar ik was blij dat ik het ding na 4 maanden weer kon dumpen. Voor mij nooit meer een Apple, niets werkte er fatsoenlijk op. Daarna weer gewoon een Windows notebook genomen en ik wil echt nooit meer anders. Het werkt gewoon zoals het behoort te werken. Ik heb ook nooit meer 1 seconde spijt gehad dat ik het ding weggedaan had, achteraf gezien had ik het ding nog eerder weg moeten doen, had me een boel frustratie gescheeld.
Wat een onzin verhaal. 8)7
Terw_Dan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 15:11:
[...]

En er is een reden dat ik er een hekel aan heb.

[...]

Precies wat ik ook met de mijne ervaarde (nog afgezien van de immense incompatibiliteit).
Dus waarom zou hij mij niet serieus moeten nemen? Omdat ik geen Applefanboy ben?

Ik vind je reactie behoorlijk kortzichtig, alsof alleen pro-appelaars hier mogen reageren op z'n keuze.
En je weet zeker dat het niet kwam doordat jij het gewoon niet goed kan ? Ik ben zelf een beginnende OSX gebruiker en heb hier en daar ook mijn hekels, maar door een beetje te lezen en googlen kom ik er vaak genoeg uit. Klinkt een beetje alsof jij het gewoon niet geprobeert hebt.

@TS

Waarom heb je in eerste instantie een MBP gekocht ? Bedenk dat eerst is.

- Games spelen op laptops met 13 schermen werkt niet, niet op een windows of mac gebaseerde laptop (muv Mx11 van alienware dan misschien).
- Zware programmas zoals !? Hou er rekening mee dat het geen brute workstation/gamestation is. Je zult geen betere prestaties trekken uit een windows met same stats.

Overigens kan je via je opleiding waarschijnlijk een gratis Windows licentie krijgen, zet die er in dual boot op en je hebt een mooie, afgewerkte en stevige laptop met Windows.

Ik heb zelf ook 10 jaar lang gewerkt met alleen Windows PC's en laptops en moet er niet aan denken om mijn MBP nu in te ruilen voor een wiebelkraakplastic laptop.

[ Voor 20% gewijzigd door ipazza op 21-07-2010 15:16 ]

I don't hate you, I nothing you

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Holy crap... er wordt een MacBook met een willekeurige andere laptop vergeleken en de wereld explodeert weer direct. Cut the crap!

@ TS: als je advies wil over te kopen laptops, kan je het beste terecht in één van de NBBG aanschaf topics. Zie hieronder voor een overzicht:
Best Buy Guide overzichtstopic

Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.