Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 13:04
Ik ben op dit moment bezig met mijn nieuwe PC stabiel te krijgen in Prime95, maar dit wil nog niet erg lukken.

Qua hardware heb ik een i7-920, op een Asrock x58 Extreme3. De rest van de hardware kan je hier vinden.

Op het moment dat ik in Prime95 de 'Blend' test start, welke de CPU en het geheugen belast, worden er na enige tijd fouten gevonden. Dit zijn of 'ILLEGAL SUMOUT' fouten, of afrondingsfouten. Als ik na moment dat deze fouten gevonden worden de test opnieuw start, dan komen deze fouten binnen een paar momenten weer aan het licht.

Als ik de 'Small FFT' test start, welke alleen de CPU (en het L2 cache) belast, dan worden er geen fouten gevonden.

Ik heb ook Memtest voor een nacht lang laten lopen, maar deze vond geen fouten. Ook de Prime95 testen herhalen met telkens 1 geheugen-reep zorgt er voor dat de fouten worden gedetecteerd.

In mijn (up-to-date) BIOS heb ik verschillende instellingen geprobeerd (VCore automatisch, VCore handmatig, geheugen timings automatisch, geheugen timings handmatig op 9-9-9-20), maar dit lijkt niks uit te halen.

Tijdens de P95 test wordt de CPU ongeveer 50 graden. Met een extra ventilator er bij komt de temperatuur uit op ongeveer 45 graden, maar dit maakt niks uit voor het optreden van de fouten.

Anyways, ik ben nu een beetje door mijn ideeen heen om dit op te lossen. Heeft iemand hier nog een suggestie om te kunnen testen waar dit aan ligt?

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
Is alles nog lopend op standaard? of heb je eea aangepast qua overclocking.

de indicatie lijkt mij een defect mobo. puur omdat de fouten @ random optreden. zoals je zelf aangeeft.
heb je de mogelijkheid te dupliceren? wat wil zeggen kan je een CPU lenen, of een ander mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
staat het voltage ook goed ingesteld? de OCZ website vertelt dat je 1,65V nodig hebt voor deze modules,
heb al ens getest je QPI voltage iets te verhogen, zoals je zelf al angeeft zit het probleem vermoedelijk in de geheugencontroller.

stata het geheugen wel op de QVL? heb je al eens getest met 4 GB of 2 GB?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
adslfreak schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:30:
Is alles nog lopend op standaard? of heb je eea aangepast qua overclocking.

de indicatie lijkt mij een defect mobo. puur omdat de fouten @ random optreden. zoals je zelf aangeeft.
heb je de mogelijkheid te dupliceren? wat wil zeggen kan je een CPU lenen, of een ander mobo?
Ik heb niks overgeclocked. Wil het ding natuurlijk eerst stabiel krijgen op stock settings. :)

Het mobo verdenk ik eerlijk gezegd niet. De problemen lijken voort te komen uit een geheugencontroller die het bij "hoge" temperatuur niet meer trekt. Bij de i7 zit de geheugencontroller geintergreerd in de CPU (AFAIK).

Ik heb jammer genoeg niemand die ik ken die ook een i7 heeft... Dat zou wel de beste test zijn.
nedernakker schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:44:
staat het voltage ook goed ingesteld? de OCZ website vertelt dat je 1,65V nodig hebt voor deze modules,
heb al ens getest je QPI voltage iets te verhogen, zoals je zelf al angeeft zit het probleem vermoedelijk in de geheugencontroller.

stata het geheugen wel op de QVL? heb je al eens getest met 4 GB of 2 GB?
Het 'DRAM Voltage' staat ingesteld op de aangegeven 1.65V. Ik heb de tests ook met losse reepjes (dus telkens een andere 2GB) herhaald, maar dat maakte geen verschil.

Hoe zou ik het QPI voltage kunnen verhogen? Ik zie bij mij een lijst van voltages voor CPU, DRAM, IOH, VTT, ICH, IOH CSI, IOH/ICH PCIE en CPU PLL. Deze staan allemaal op Auto, behalve de DRAM die op 1.654V staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
VTT is je QPI voltage, deze draait standaard op 1,15V verhoog deze eens naar 1,2V

wat je ook kunt testen is het volgende, je geheugen draait op 1T, zet dit eens op 2T dit maak de stress ook iets minder.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
VTT verhoogd van 1.2 naar 1.27, Command rate van auto (1) naar 2 gezet... En nog steeds errors. :-(

(Also, thanks voor de snelle reply :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Heb eens gelezen dat het geheugen langzamer zetten dit soms op zou kunnen lossen.
Dus bijv 1600 of 1333 naar 1066 zetten.

Loopt je cpu helemaal standaard?
Kontroleer alle snelheden of ze ook standaard staan.

"Auto overclocken" of "auto veranderen snelheid" in de bios uit zetten.
Bios helemaal kontroleren.
Dingen als turbo uit zetten in de bios, ook dat de single core vlugger kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
heb je de laatste bios versie geflasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
jan99999 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 07:19:
Heb eens gelezen dat het geheugen langzamer zetten dit soms op zou kunnen lossen.
Dus bijv 1600 of 1333 naar 1066 zetten.
Ja maar dat is geen oplossing dat is gewoon een probleem negeren..

Dan koop je snel geheugen en ga je het vervolgens langzamer laten draaien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:57
Nism0 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 08:59:
[...]
Ja maar dat is geen oplossing dat is gewoon een probleem negeren..

Dan koop je snel geheugen en ga je het vervolgens langzamer laten draaien :?
Het kan wel leiden tot een oplossing! Zodra je geheugen op langzamer snelheid wel stabiel is, dan weet je dat het geheugen het is die het probleem veroorzaakt. Ik zit zelf met een dergelijk probleem wat de TS heeft en kan niet wijs worden wat de veroorzaker is. Mijn gevoel zegt dat het moederbord of cpu niet stabiel is.

Onder windows met een Linpack de cpu testen geeft wel fouten en vanaf ultimate bootcd geen fouten. Geheugen is allemaal en los getest met memtest86 (ook geen fouten gevonden....). Alle devices zoals lan/firewire enz uitgezet in de bios helpt ook niet. Genoeg de topic gekaapt :9 Zodra ik iets meer weet, laat ik het je weten! Wie weet help het je ook.

EDIT: Heb je link van je hardware bekeken. Het geheugen wat je hebt, heb ik ook......

[ Voor 4% gewijzigd door THE_FIREFOX op 21-07-2010 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het kan natuurlijk incompatibiliteit zijn, zal niet de eerste keer zijn dat moederborden niet lekker werken met geheugen van ocz, er is ook geen peil op te trekken, want hun plakken ook maar ieder stickertje wat ze willen op iedere module, zo kan het op de QVL staan en kun je toch een totaal ander soort/revisie geheugen hebben. mits je de mogelijkheid hebt zou ik toch eens kijken of je een andere set geheugen kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
of de bios updaten/flashen kan maarzo wezen dat je geheugen dan wel herkent wordt.
omdat moederborden vaak nooit met de laatste bios geflasht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Hmmmm... Als het aan het geheugen zou liggen, zou dat wel consistent zijn met het feit dat alleen bij P95 fouten worden gevonden, en niet bij Memtest? Apart...

Bios heb ik al geflashed naar de laatste versie, en mijn geheugen loopt op dit moment op PC3-10600 (volgens spec dus).

Ik zal eens kijken of ik van een vriend een ander reepje DDR3 geheugen kan lenen om mee te testen... Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
memtest test natuurlijk specifiek alle adressen van het geheugen, hier komt praktisch geen stress op de memorycontroller bij kijken, p95 is echte belasting, kan best dat hij daardoor deze symptomen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Intel 920 spec is 1066 dacht ik. dus probeer dit eens.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147
Hier staat maximaal 1066 voor het geheugen.
Dacht vroeger een test te hebben gelezen, dat snellere geheugen niet zo veel uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
jan99999 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:44:
Intel 920 spec is 1066 dacht ik. dus probeer dit eens.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147
Hier staat maximaal 1066 voor het geheugen.
Dacht vroeger een test te hebben gelezen, dat snellere geheugen niet zo veel uit maakt.
zo kun je het niet helemaal zeggen, het is oa afhankelijk van de latencies. maar het systeem moet makkelijk kunnen werken met het geheugen op 1333 MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Underclocken van het geheugen zou niet de oplossing moeten wezen .De 1333mhz is slechts een aanduiding van wat het geheugen minimaal volgens de fabriekant stabiel moet kunnen draaien.
Dus lijkt het mij niet dat dat het probleem zal verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Ik heb het geheugen nu op 400MHz draaien voor de zekerheid... Dat leek niks uit te halen, dus ik ben nu begonnen met het voorzichtig ophogen van m'n VCore... Daarnet op 1.285v leek de test iets langer stabiel te draaien (8 min voor de eerste fout ipv 4-5 min), dus ik ga daar mee bezig...

Ik zie alleen wel de core temperaturen oplopen tot 74 graden... :X

Edit: Net op 1.312V na 6 minuten weer een fout... Crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Probeer eens een andere versie van prime te downloaden, dus andere website, oudere versie, nieuwere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Probeer eens iets als Orthos of Intel Burn Test? Geen idee hoe het bij Orthos zit met multi-core compatibility, maar het is eens wat anders dan Prime95. SuperPi crashte ook altijd onder Windows 7 bij mij, bleek om een bekende bug te gaan 8)7

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
orthos draait op dezelfde mersenne reeks als prime95, het verschil isdat orthos standaard niet 4 cores pakt, je zal dus 2 maal het programma moeten draaien en de affiniteit handmatig verdelen over de cores.

IBT of linx is wel een goed alternatief, wel een stuk warmer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kijk ook eens voor de grap wat het uithaalt als je met minder geheugenreepjes test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Jejking schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:17:
Kijk ook eens voor de grap wat het uithaalt als je met minder geheugenreepjes test.
VyperX schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 06:52:

Het 'DRAM Voltage' staat ingesteld op de aangegeven 1.65V. Ik heb de tests ook met losse reepjes (dus telkens een andere 2GB) herhaald, maar dat maakte geen verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door nedernakker op 21-07-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
jan99999 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:25:
Probeer eens een andere versie van prime te downloaden, dus andere website, oudere versie, nieuwere versie.
Ik had in het begin een iets oudere versie, op dit moment de nieuwste versie. Maakt geen verschil.
Petervanakelyen schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:37:
Probeer eens iets als Orthos of Intel Burn Test? Geen idee hoe het bij Orthos zit met multi-core compatibility, maar het is eens wat anders dan Prime95. SuperPi crashte ook altijd onder Windows 7 bij mij, bleek om een bekende bug te gaan 8)7
Zelfs als Orthos geen fouten aan geeft, dan lijkt er nog steeds iets mis te zijn. Prime95 is op heel veel machines gedraaid, en is gewoon betrouwbaar gebleken voor het testen van systemen. De i7-920 + Win7 combinatie is vrij gewoon, dus eventuele bugs zouden allang moeten zijn gevonden. Also, als het een bug was, dan zou ik verwachten dat er telkens dezelfde fout wordt gevonden. Ik heb verschillende fouten langs zien komen, van 'ILLEGAL SUMOUT' tot domweg verkeerde antwoorden. Langs de andere kant: ik wil gewoon dat mijn pc Prime95 correct kan draaien. :)

Ik heb gisteren nog wat zitten experimenteren met de VCore... Het lijkt erop dat het verhogen ervan de stabiliteit ten goede komt... Alleen zit ik dan weer met core temperaturen boven de 70 graden.
Either way, het lijkt toch bij de processor te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het blijft natuurlijk gissen zo, enige manier om er echt wat van te kunnen zeggen is onderdelen testen, dus even uitwisselen met een ander mobo, cpu en geheugen.

je zou gaan denken dat de geheugencontroller in je cpu gewoon gaar is, maar aande andere kant.. een kapot geleverde intel cpu... (zou voor mij de eerste keer zijn dat ik het meemaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:57
Het is je geheugen. Heb 1 voor 1 de modules eruit gehaald en kwam achter dat er toch een module niet goed is. Met Memtest86 was niks te vinden, echter met 3d mark vantage liept het altijd binnen 5 a 10 seconden vast :) . Zonder die module is het stabiel en alleen of gecombineerd met andere modules is het probleem weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
*confused*

Ik heb al eerder aangegeven dat ik alle geheugenmodules los getest heb, en dat dit niks uitmaakte... Het zal dus niet aan 1 module liggen. En dat alle modules kapot zouden zijn geloof ik ook niet. :)
Anyway, ik ga alsnog komend weekend proberen te testen met geleend geheugen... Dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet aan de compatibiliteit van het geheugen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
we horen wel hoe het verder gaat, succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Alrighty... Afgelopen weekend bij een vriend langs geweest met de pc, geheugen geleend van hem (no-name geheugen).... En toen draaide de pc wel stabiel. 4 uur lang Prime95 aan laten staan zonder problemen.

Dus het lijkt toch aan geheugen incompatibiliteit te liggen. Zijn er andere mensen die problemen hebben gehad met mijn combinatie? (Dus Asrock X58 Extreme3 + OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK)

Blijf het raar vinden dat Memtest geen problemen vind...
Oh well, nu maar eens kijken of ik het geheugen bij de shop kan laten omwisselen.

Edit: Gack! Volgens Asrock zou het geheugen wel compatibel moeten zijn met het moederbord. Zie: http://www.asrock.com/mb/memory/X58%20Extreme3.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door VyperX op 26-07-2010 09:04 . Reden: pdf toegevoegd met geheugen compatibiliteit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:46
Maar dat is ie blijkbaar dus niet... of stuk.. bios update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Bios was al up-to-date...

Geheugen stuk lijkt me apart, aangezien alle DIMMs los hetzelfde probleem vertonen.

Ik zie wel in die pdf dat er bij mijn geheugen voor Triple channel een vinkje staat, en bij andere kits staat er '3PCS'. Er staat alleen niet aangegeven wat nou precies het verschil is.

Zijn er andere mensen die hetzelfde moederbord hebben? Wat voor geheugen gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dit is dus het grote probleem wat ik eerder al omschreef met OCZ geheugen, die reepjes die getest zijn door Asrock zij niet dezelfde als jij hebt, OCZ plakt gewoon willekeurig stickers, zitten misschien hele andere chips op jouw geheugen. zodoende is er nooit een touw aan vast te kopen.

wel top dat je nu hebt gevonden dat het aan je geheugen ligt. omruilen die set en knallen met die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
je hebt wel vaker dat de goedkopere series geheugen niet herkent worden door het bios omdat de goedkoperen vaak niet retail zijn (deze worden door andere fabriekenten geproduceerd). en de duurderen zoals reaper, HyperX, Dominator gt zijn cherry pickt. Hier zo ook een settje value ram in onze keuken pc twee exact de zelfde series en tegelijk gekocht .Maar eenmaal ingeprikt gaf systeembeheer 2x valuye ram en 2x samsung aan terwijl ik toch echt 4x value ram gekocht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Even een korte follow-up:
Het OCZ geheugen is met RMA teruggegaan richting de shop, in plaats daarvan heb ik nu dit geheugen van Kingston.

Ik heb Prime95 afgelopen weekend ongeveer 2 uur stabiel kunnen draaien, dus ik ben er wel vrij zeker van dat het nu opgelost is. :)

Nu maar weer eens aan het grote overklok avontuur beginnen. :9

Wel jammer dat dit mijn eerste ervaringen zijn met OCZ geheugen... Betekent dat ik dat voortaan zal mijden waar het op geheugen aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
fijn dat het nu lijkt te werken, al zou ik na al je gedoe toch de pc even 8 uur minimaal laten primen..

heb zelf vanmiddag ook mijn ocz ddr3 naar de winkel terug gebracht en geruild voor corsair... ook van die vage klachten... ben iig helemaal klaar met ocz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoe had jij als ervaren overklokker je mem getest dan nedernakman?
Pagina: 1