Toon posts:

Laptop: nvidia gforce videokaart wordt niet gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Afgelopen week heb ik een nieuwe laptop gekocht. Een hartstikke mooie Asus met alles erop en eraan. Zo ook een nvidia gforce GT325M met 1 GB videogeheugen.
Hier heb ik alleen een probleem mee, en dat is als volgt:

Bij het spelen van wat games die het makkelijk zouden moeten doen op mijn laptop (onder andere COD:MW2) geeft die wat problemen met de videokaart. Wordt wat trager op sommige punten en dan staat lang niet alles op hoog. Dit heeft denk ik te maken met mijn videokaart. De situatie is als volgt:

Als ik naar de beeldscherm-eigenschappen ga (daar waar je resolutie ed instelt) en verder door klik naar geavanceerd zie ik staan dat de interne intel chipset gebruikt wordt. De gforce kaart kan ik nergens terug vinden, behalve bij apparaatbeheer waar staat dat die correct werkt.

Echter geeft mijn laptop dus aan dat hij de interne videokaart gebruikt. Hoe kan ik dit omzetten? Had ergens wat gelezen over in het BIOS maar daar kon ik zo snel niks vinden.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een kleine update:

Heb nog het volgende gevonden wat naar mijn idee bevestigt dat die de verkeerde videokaart gebruikt:

Dit staat bij de eigenschappen van het beeldschermgebeuren:

Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 1696MB
Toegewezen videogeheugen: 64MB
Systeemvideogeheugen: 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen: 1632MB

Wie o wie kan mij helpen?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Heb je ook iets van een typenummer van die mooie Asus laptop? ;)

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Werkt dat ding met Nvidia Optimus? Dat zou willen zeggen dat er pas van GPU wordt gewisseld als er een zware belasting is. Heb je al eens gewoon geprobeerd de GPU- en chipsetdrivers te updaten? Volgens mij trekt die Intel GMA dat spel niet eens.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist ook drivers ge-update. Was niet alleen dat spel waar die het moeilijk mee had. Ook bij andere games doet die wat moeilijk. Had dus ergens gelezen dat je ergens iets om moet zetten dat windows (7) de andere videokaart gebruikt, maar waar?

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Is het niet zo dat hij automatisch van videokaart wisselt zodra je bv MW2 gaat doen (dat zou wel zo moeten zijn)? Met de intel videokaart zou het nog wel veel erger zijn dan 'wat trager op sommige punten' :P

Een GT325M is ook niet echt een monstervideokaart. Mij verbaast het niet zo dat het niet lekker speelt op hoge settings, als ik wat benchmarks bekijk. En vertel inderdaad eens het volledige typenummer van de laptop

[ Voor 8% gewijzigd door NATStudent op 20-07-2010 19:57 . Reden: Vraag naar typenummmer toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Staat dus ook niet op hoge settings. In ieder geval, heb wat gevonden volgens mij. BIj NVidia control panel kan ik aangeven bij welke programma's welke video-instellingen geladen moeten worden. Volgens mij kan ik daar ook wat meer aanpassen. De grafische fouten die ik eerder had bij een game waren nu in ieder geval weg.

Toch bedankt voor de hulp :)

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:50:
Heb zojuist ook drivers ge-update. Was niet alleen dat spel waar die het moeilijk mee had. Ook bij andere games doet die wat moeilijk. Had dus ergens gelezen dat je ergens iets om moet zetten dat windows (7) de andere videokaart gebruikt, maar waar?
Kijk eens in het Nvidia Controlpanel of je iets over Nvidia Optimus kan vinden. Zorg er wel voor dat je "Geavanceerde modus" aan hebt staan. Probeer overigens ook eens na te kijken of er in de achtergrond niet nog allerlei spul draait (bloatware van Asus). Verder denk ik nog steeds dat je GMA zo'n spellen totaal niet trekt en dat je het heus wel zal merken als je eens niet van je Nvidia GPU gebruik kan maken. Denk maar aan een diashow in plaats van een spel.

Verwijderd

Topicstarter
Had het NVidia configuratiescherm gevonden en aangegeven dat alles op de GForce gedraait moet worden.Heb MW2 net opgestart en merk duidelijk het verschil! Loopt vele malen soepeler! Alles staat nu op extra en draait werkelijk waar als een trein.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Dat valt me dan weer mee. Mooi dat het nu werkt ;)

Verwijderd

Ik heb dezelfde situatie, maar ik kan het Nvidia Controlpanel niet eens in. Er komt een melding 'U gebruikt momenteel geen beeldscherm dat is aangesloten op een NVIDIA-gpu'

De maximale resolutie die ik kan draaien is 1024x768.

Ik heb al verschillende NVIDIA-drivers geinstalleerd, maar ik krijg het niet aan de praat.

Jullie enig idee? Welke versie van de drivers draai jij?

• Petervanakelyen
Misschien handig om zelf een topic te openen. Welke configuratie gebruik je? Wat zie je bij Apparaatbeheer?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:30
Zorg dat je de drivers goed installeerd. Eerst de Intel GMA drivers van de Intel site en daarna de Nvidia Optimus drivers van de site van Nvidia. De laptop pakt inderdaad standaard de Intel GMA volgens mij. Daarbij heb je de Optimus driver nodig om de Nvidia aan de praat te krijgen omdat het scherm volgens mij aan de GMA gekoppeld is.
Pagina: 1