Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een externe harde schijf van 2TB met eSATA aansluiting (voor de snelheid). Met die eisen zijn er maar 15 producten te vinden in de Pricewatch.

Vanwege de lage prijs viel mijn oog direct op de Samsung Story Plus.
  • Capaciteit: 2TB
  • Aansluiting: USB 2.0, eSATA
  • HDD: 3.5" SATA-300
Verder heb ik eigenlijk geen nuttige informatie weten te vinden over deze externe harde schijf. Nu wil ik graag weten, heeft iemand ervaring met deze schijf? Want door de lage prijs wordt je van de ene kant toch wel aan het twijfelen gebracht. :P Met nog geen 140 euro is het de goedkoopste schijf in deze categorie (2TB, eSATA).

Weet iemand welke schijf hierin zit? Is het niet belangrijk om te weten welke rotatiesnelheid en hoeveel cache geheugen het ding heeft? Kortom, waarom is het ding een stuk goedkoper dan de rest? ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

De kans is groot dat hier een 5400 rpm schijf inzit met 8 MB cache, dit hoeft natuurlijk niet, maar de kans is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Bedankt voor de reactie.

Kan ik met 5400 rpm en 8MB wel nog goede lees- en vooral schrijfsnelheden halen via eSATA? De schijf hoeft eigenlijk niet sneller te zijn dan eSATA aankan, want dat is nutteloze performance toch?
Want ik wil juist een eSATA schijf omdat USB 2.0 zo verschrikkelijk langzaam is. :)

[ Voor 21% gewijzigd door JoepD op 20-07-2010 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even gekeken in de pricewatch voor je en kwam erachter dat Samsung maar 1 schijf van 2 TB in zijn assortiment heeft. Als we er van uit gaan dat deze in de enclosure zit, wat me wel logisch lijkt, dan is het wel een 5400 rpm model, maar wel met 32 MB cache. Op zich is 8 MB cache niet zo'n ramp, zeker niet met grote bestanden, bv iso's van ruim 4 GB. De schijf zal zeker niet sneller zijn dan Esata, de huidige schijven halen de Sata 1 doorvoersnelheid nog niet. Dit schijfje zal op zich lekker draaien, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Ok, bedankt voor de info! :) Ik denk dat ik deze ga bestellen een dezer dagen.

Verdere info is natuurlijk altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag gedaan! Veel info is er helaas niet te vinden, tenzij het van iemand komt die de schijf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Zercom heeft zijn prijs verhoogd naar ca. 161 euro, waardoor de goedkoopste webshop nu uitkomt op 150 euro incl. verzendkosten.

Misschien dat ik nu toch eens ga kijken naar de Medion MD 90133 2TB. Deze is voor 159 euro incl. verzendkosten te koop en er is net wat meer over bekend. Met 7200rpm en 32MB lijkt me deze wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik zou moeten kiezen tussen Samsung en Medion, zou ik toch denk ik voor de Samsung gaan. Het is toch een bekendere naam dan Medion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik ben ook opzoek naar een grote en snelle externe HD. Maar ik zie dat 2TB + esata toch minimaal wel 150euro kost. Bij pchut.nl zit je dan met een Verbatim. Ik ken ze alleen van cd's maar zijn ze ook een beetje goed met externe hd's?

Misschien moet ik dan toch maar voor een 1.5TB of 2TB met usb2.0 gaan. Ik las een stuk op tomshardware
The benchmark results clearly show that if you really want a high-performance external hard drive, then you should absolutely go for eSATA and nothing else. FireWire 800 delivers much higher performance than USB 2.0 or FireWire 400, but it still doesn’t get anywhere near the nice results that eSATA offers. We found our real-time file read and write tests particularly interesting, as these illustrate the performance differences very clearly. It takes roughly a minute to copy 1.5GB of video data with USB 2.0 while the same process required only 15 seconds with eSATA.

If you do not copy gigabytes of data very often, then it is obvious that you do not need to worry about these performance results as much. USB 2.0 should thus serve your needs, since it's so much more convenient and, in fact, available on the front of most PCs. However, others who needs to regularly transfer anywhere from 50GB to 500GB of data will immediately realize that eSATA really is a must-have.

Let’s look at some numbers: copying 300GB of video data via eSATA onto the G-Drive would require roughly 50 minutes. If you were to do the same task with USB 2.0, we’re now talking about much more than three hours--and this is only for 300GB of data.

However, there are significant price differences between convenience-based storage products, such as the SimpleDrive III and the professional G-Drive at 1TB. The first costs roughly $200 while the fast-and-flexible drive is as expensive at $199, which also means that a 2TB multi-interface drive will cost you in the neighborhood of $349. USB 3.0 could change this, as the interface delivers even higher bandwidth than SATA 3 Gb/s. But it will take some months until USB 3.0 storage products will be available at a lower cost than the existing combo drives.
bron: Tomshardware

Het eerste gedeelte zeg ik bij mezelf mwa ja zoveel haast heb ik ook niet, maar als ik een keer ergens ben en ik wil flink wat muziek/films/? overpompen wordt het verschil tussen USB 2.0 en esata wel erg groot.

Helaas zie ik nergens aanbiedingen van een 2TB met esata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
koekoek2003nl schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:00:
Ik ben ook opzoek naar een grote en snelle externe HD. Maar ik zie dat 2TB + esata toch minimaal wel 150euro kost. Bij pchut.nl zit je dan met een Verbatim. Ik ken ze alleen van cd's maar zijn ze ook een beetje goed met externe hd's?

Misschien moet ik dan toch maar voor een 1.5TB of 2TB met usb2.0 gaan. Ik las een stuk op tomshardware

[...]

bron: Tomshardware

Het eerste gedeelte zeg ik bij mezelf mwa ja zoveel haast heb ik ook niet, maar als ik een keer ergens ben en ik wil flink wat muziek/films/? overpompen wordt het verschil tussen USB 2.0 en esata wel erg groot.

Helaas zie ik nergens aanbiedingen van een 2TB met esata.
Lang niet iedereen heeft een esata aansluiting, 2.0 is een standaard... daar kom je dus op veel beter mee weg want het werkt met ieder systeem.

Overigens zijn er zat 2TB externe schijven met e-sata, tis maar wat je ervoor wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-07 01:04

knc

http://nl.hardware.info/p...-usb-30#tab:specificaties

hier staat gehele specificatie.

Weet iemand waar je hem volgens tweakers prijzen kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Pagina: 1