• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goeiedag mensen, ik wil mijn toekomstige systeem mischien overclocken.

Nu heb ik dat nog nooit gedaan en vroeg mij af of je dit zomaar kunt doen als onervaren persoon.

Ook vroeg ik mij af of de garantie vervalt als je gaat overclocken ?

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Je kunt eraan beginnen. Lees je goed in op de subfora hier en verschillende websites die daarover gaan. Vanzelfsprekend ben je dan wel je garantie kwijt, dus het is niet zonder risico's ;) Ook moet je heel goed op je temps en voltages letten en dan kan er vrij weinig misgaan...

• Tourniquet123
Blue-Tiger schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:33:
Je kunt eraan beginnen. Lees je goed in op de subfora hier en verschillende websites die daarover gaan. Vanzelfsprekend ben je dan wel je garantie kwijt, dus het is niet zonder risico's ;) Ook moet je heel goed op je temps en voltages letten en dan kan er vrij weinig misgaan...
Ok dat is wel jammer van de garantie, maar kun je het snel kapot maken de hardware met overclocken of moet je dan echt wel heel dom zijn ? (om het zo maar even te formuleren :))

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan zaken stuk maken, als je bv een te hoge spanning op je componenten zet. Door alleen de snelheid aan te passen ben je meestal safe, alleen ga je zonder spanningen aan te passen ergens tegen een plafond aan lopen.

Ik zou op de site van de fabrikant eens kijken wat die aanraden van spanningen en daar zeker onder blijven. Intel heeft zo bv zijn ark.intel.com waar de maximum en minimum spanning van de cpu gevonden kan worden.

• daniel360gt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-01 17:15
Dingen kapot maken kan iedereen. En dingen kunnen zelfs al stuk gaan als je niet ben bezig geweest met overclocken.

Als je zeker wilt zijn dat je de garantie op je onderdelen houdt, klok dan niet over.

Op veel huidige systemen die gericht zijn op overclocken is je onderdelen stuk maken als wat lastiger.
Ik zelf heb een Gigabyte X58A-UD7 en een Intel i7 930. Hiermee kon ik vrij ver gaan zonder dat de temps te hoog werden. Op het moment dat de temps wel te hoog worden klokt het systeem zichzelf een stukje terug.
Of sluit hij het systeem af en reset hij de BIOS naar standaard.

Dus:

Garantie behouden? Niet overklokken.

Als garantie je niks kan schelen, eerst even de overclock topic doorlezen en dan rustig in stappen gaan klokken.

Een raadsel voor een lekker speciaal biertje o.i.d., plaats je antwoord in mijn profielreacties: 2447202 (Hint: startpunt)

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-01 09:33
overclocken brengt risicos mee maar zolang je de voltages en de temps binne de perken houd is er niks aan de hand en is de kans dat iets stuk gaat door overclocken zeer onwaarschijnlijk.

Maar zoals hierbove nword gezegd wil je er zeker van zijn overklok dan niet.

Offtopic:

Daniel360gt in je signature staat x85-UD7 (ben jij beta tester :+) dat moet natuurlijk x58 zijn ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Wel vreemd dat de garantie vervalt als je overclocked , terwijl de meeste mobo fabrikanten, progs meeleveren om mee over te clocken :o

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 12:39

epic_gram

undercover moderator

gewoon kleine stapjes nemen, goed de temperaturen in de gaten blijven houden en voorzichtig zijn. De kans dat je cpu kapot gaat is er bijna niet, zeg maar 0% oid, alleen het moederbord en de voeding kunnen kapot als je het heel gek maakt. Maar meestal kan je er wel 10 tot 20% OC'en zonder problemen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Tourniquet123
Ok bedankt voor de info, ik ga de 1090T nemen dat is een black edition met een unlocked multiplyer.

Is het dan zo dat je met een unlocked multiplyer makkelijker kunt overclocken, zodat je alleen de multiplyer hoger zet ?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Tourniquet123 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:17:
Is het dan zo dat je met een unlocked multiplyer makkelijker kunt overclocken, zodat je alleen de multiplyer hoger zet ?
Het is wel iets simpeler, maar ik zou de Phenom II X6 1055T halen, als je weet wat de bedoeling is kom je hiermee op lucht net zover maar het prijsverschil is nogal groot.

Wat betreft slopen door overklokken dan moet je echt wel heel erg je best doen.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 20-07-2010 20:20 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Tourniquet123
Goed ik weet genoeg ;) jullie horen nog van mij ! :P
Pagina: 1