Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 00:13
Hallo Tweakers,

Ik heb 2 defecte Samsung 940BF monitoren welke volgens een behulpzame YouTuber zeer waarschijnlijk te repareren zijn door een of meerdere condensatoren te vervangen.
Nu heb ik de monitoren open en zie ik jammer genoeg geen zware schade, wat me gerust zou stellen. Dus wil ik eerst even vragen: Kunnen deze condensatoren wel kapot zijn met zo weinig schade? (Of ga ik ze voor niets vervangen.)

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1852/board1i.th.png

Afbeeldingslocatie: http://img638.imageshack.us/img638/6283/board2.th.png

A en C hebben een redelijke bolling, B heeft een minimale bolling en D heeft geen bolling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Ze zien er wel uit als dat ze bolling hebben, ik zou gewoon die genummert zijn A C B losmaken en nieuwe op zetten.en dat is zoiezo niet goed

inderdaad een grootte kans het weer werkt erna

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 20-07-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ze zien er inderdaad niet zo heel erg goed meer uit, maar ook weer niet zo slecht dat het scherm niet meer zou werken. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat als een condensator niet genoeg lading kan verzamelen de CCFL in je monitor niet meer aan gaat. Vervangen zou best eens de oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Condensatoren kunnen helemaal kapot zijn zonder dat je dat kunt zien, m.a.w. condensators zijn niet alleen kapot als ze bol staan

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DaWaN schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:11:
Condensatoren kunnen helemaal kapot zijn zonder dat je dat kunt zien, m.a.w. condensators zijn niet alleen kapot als ze bol staan
Maar als ze bol staan, is de kans wel weer heel erg groot dat ze niet meer doen waarvoor ze bedacht waren.
Het beste advies wat ik kan geven: vervang niet alleen de 'defecte' maar vervang ze allemaal. Je hebt kans dat ze uit dezelfde batch komen, dan kan je erop wachten totdat de volgende langzaam maar zeker ook stukgaan.

Hetzelfde heb ik gehad met de voeding in een satelliet ontvanger van Dream Multimedia. De ontvanger liep ineens constant vast, deed raar en maakte rare geluiden. Opengemaakt, bol staande condensatoren. Heb alle condensatoren vervangen, ding werkte weer als een zonnetje.
De verzendkosten waren nog hoger dan de kosten van de onderdelen zelf. :+

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 20-07-2010 17:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Ze zien er niet zo best meer uit. Zodra ze bol staan zou ik ze zeker vervangen en net zoals andere mensen hier zeggen, de andere van de zelfde serie ook ondanks dat ze niet bol staan. Als ik zo kijk gaat het in totaal om 5 elko's. Die hele grote hoef je voorlopig even niet te vervangen. Die willen overigens ook nog wel eens kapot gaan maar dat is vaak niet te zien (wel te meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon vervangen als ze bol zijn. je mag ze zelfs door condensators vervangen met een hogere waarde :)

mijn 930BF had ook 1 rotte :/ waardoor t scherm niet meer aan wou.. die vervangen.. getest.. mhm werkt weer.. toen de overige condensatoren ook meteen aangepakt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43

R15

Alles vervangen, waarschijnlijk werkt het scherm dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 18:40:
je mag ze zelfs door condensators vervangen met een hogere waarde :)
Daar zou ik wel mee oppassen, een grotere capaciteit mag niet bij alle condensatoren (een hogere maximale spanning mag wel overal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TBTL schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:54:
[...]
Daar zou ik wel mee oppassen, een grotere capaciteit mag niet bij alle condensatoren (een hogere maximale spanning mag wel overal).
Inderdaad je kunt je voeding ermee overbelasten ;). Ook wordt het ruimtelijk lastiger.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Boudewijn schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:08:
[...]

Inderdaad je kunt je voeding ermee overbelasten ;). Ook wordt het ruimtelijk lastiger.
Condensatoren willen ook nog wel eens voor filters gebruikt worden, dan kan het soms toch niet goed werken.
Voeding overbelasten.... vrij knap, of de voeding moet wel een giga kleine serie weerstand hebben en toch maar een paar mA kunnen leveren. Niet echt realistisch dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 00:13
Bedankt voor alle replies. Wellicht een beetje offtopic maar ik heb geen flauw idee waar ik moet zoeken:
Waar zou je deze condensatoren los kunnen kopen in de regio Rotterdam / Den Haag?
Een webwinkel heeft al snel 5+ euro verzendkosten en dat is in verhouding tot de prijs van de onderdelen een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

eagl0r schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:50:
Bedankt voor alle replies. Wellicht een beetje offtopic maar ik heb geen flauw idee waar ik moet zoeken:
Waar zou je deze condensatoren los kunnen kopen in de regio Rotterdam / Den Haag?
Een webwinkel heeft al snel 5+ euro verzendkosten en dat is in verhouding tot de prijs van de onderdelen een beetje zonde.
Stuut en Bruin op de Prinsengracht in Den Haag, of Radio Twente op de Amsterdamse Veerkade, ook in Den haag.
Let wel op dat je LOW-ESR condensatoren koopt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Jip, alle twijfelgevallen vervangen. Persoonlijk heb ik een voorraadje kapotte moederborden liggen, daar kan ik meestal wel iets van halen met dezelfde waardes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou ze dan wel even met een ESR meter checken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Heu, ESR, nog nooit van gehoord :F Nu even opgezocht en blijkbaar wordt dit soort elco's vooral gebruikt bij schakelende voedingen omwille van hun lagere weerstand, juist? Gelukkig heb ik enkel nog maar moederborden hersteld.

(Volgens iemand van circuitsonline zouden low-esr's dikwijls een gouden pijl hebben om de - aan te duiden (ipv wit/grijs) en een 105° rating hebben, die ben ik alleen nog maar tegengekomen bij een socket-A bordje rond de socket.)

[ Voor 4% gewijzigd door Ward Vr op 27-07-2010 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Juist op mobo's zijn low ESR dingen OOK belangrijk (vooral belangrijk zelfs).
En ja de ESR verloopt naar gelang de tijd vordert, ergo: eerst even nameten en dan pas erop solderen.
Met capaciteit meten kom je er niet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Heu, maar hoe kan je dan weten bij een kapotte elco of het een low-esr was of niet ? Want dat verhaal van die gouden streep ging blijkbaar niet altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het staat er op? Maar meet je vervangende elco's (als deze van een bordje afkomen) ook even op hun ESR.
Anders gewoon nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Tiens, ik heb eens snel gekeken maar ik zie nergens een Ohm-waarde staan, zelfs niet op die met de gouden streep :?

[ Voor 3% gewijzigd door Ward Vr op 27-07-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ward Vr schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:55:
Tiens, ik heb eens snel gekeken maar ik zie nergens een Ohm-waarde staan, zelfs niet op die met de gouden streep :?
Nee je moet ook kijken wat voor merk en type erop zit en daar de datasheet van opzoeken.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.capacitorlab.com/capacitor-types-electrolytic/radial-capacitor-polarity.jpg
Dat is dus een condensator van het type MCZ van Rubycon even google gebruiken en je kunt de ESR waarde vinden

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

METEN , niet lezen. Mogelijk kapotte condensatoren moet je niet vertrouwen, die moet je checken. Als ze stuk gaan komt het kaboutertje dat erin zit er echt niet uit om de tekst op de huls aan te passen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sowieso alle kleine elko's vervangen, de grote liggende kan je negeren. Dit zijn maar 6 elko's per bordje (naast het koelblokje bij de 230v-aansluiting staat nog een kleine van waarschijnlijk 10µF). Even grof geschat, kost je dit €2,50 aan elko's, dus geen reden om te bezuinigen.

Neem daarnaast elko's met een temperatuur rating van 105 graden en dezelfde capaciteit als de originelen. Een hogere maximum spanning maakt niet uit, maar deze mag zeker niet lager zijn. Verder bij voorkeur low-ESR typen, hoewel dit geen harde eis is, maar vooral invloed heeft op de levensduur van de nieuwe elko's.

Ik zou zelf alleen geen oude, gebruikte elko's gebruiken, maar gewoon nieuwe halen. Stuut en Bruin of Radio Twente kunnen je deze zo meegeven, of bestellen als ze afwijkende capaciteiten hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1